Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 1: Indukcja: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu - "\textrm{" na "\text{" |
m Zastępowanie tekstu - "\endaligned" na "\end{align}" |
||
Linia 65: | Linia 65: | ||
&=11\cdot 11^{n-1}-11\cdot 3^{n-1}+8\cdot 3^{n-1}\\ | &=11\cdot 11^{n-1}-11\cdot 3^{n-1}+8\cdot 3^{n-1}\\ | ||
&=11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^{n-1} | &=11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^{n-1} | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 131: | Linia 131: | ||
&=\left( n-1 \right)^2+2\left( n-1 \right)+1-3\\ | &=\left( n-1 \right)^2+2\left( n-1 \right)+1-3\\ | ||
&=\left( n-1 \right)^2+2n-4. | &=\left( n-1 \right)^2+2n-4. | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 141: | Linia 141: | ||
&\geq 5\left( n-1 \right)+2n-4\\ | &\geq 5\left( n-1 \right)+2n-4\\ | ||
&=5n+\left( 2n-9 \right). | &=5n+\left( 2n-9 \right). | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 175: | Linia 175: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3&=n^2+2n+1-3n-3+3\\ | <center><math>\displaystyle \aligned \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3&=n^2+2n+1-3n-3+3\\ | ||
&=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right). | &=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right). | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 196: | Linia 196: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned n\in A&\Rightarrow n+1\in A,\\ | <center><math>\displaystyle \aligned n\in A&\Rightarrow n+1\in A,\\ | ||
n\notin A&\Rightarrow n+1\notin A, | n\notin A&\Rightarrow n+1\notin A, | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 244: | Linia 244: | ||
&=\frac{6n^2+7n+1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}\\ | &=\frac{6n^2+7n+1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}\\ | ||
&=\frac{n+1}{6\left( n+1 \right)+1}, | &=\frac{n+1}{6\left( n+1 \right)+1}, | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Linia 259: | Linia 259: | ||
B_0&= A_0,\\ | B_0&= A_0,\\ | ||
B_n&= B_{n-1} \div A_n\quad\text{dla}\ n\geq 1, | B_n&= B_{n-1} \div A_n\quad\text{dla}\ n\geq 1, | ||
\ | \end{align} | ||
\right. | \right. | ||
</math></center> | </math></center> |
Wersja z 12:32, 9 cze 2020
Indukcja
Ćwiczenie 1
Uczniowie i uczennice pewnej klasy postanowili z okazji świąt obdarować się prezentami. Każdy miał wybrać dokładnie jedną osobę, której kupi skromny upominek. Okazało się, że wszyscy dostali jakiś prezent. Pokaż, że każdy dostał prezent wyłącznie od jednej osoby.
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej , liczba jest podzielna przez .
Ćwiczenie 3
Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność ? Odpowiedź uzasadnij.
Ćwiczenie 4
Niech będzie zbiorem wszystkich tych liczb naturalnych , dla których liczba
jest parzysta.
Pokaż, że jeśli to i . Jakie liczby należą więc do ?
Ćwiczenie 5
Pokaż, że dla dowolnej liczby zachodzi następująca równość:
Ćwiczenie 6
Dla ciągu podzbiorów zbioru , ciąg zbiorów zdefiniujmy poprzez:
gdzie oznacza różnicę symetryczną zbiorów.
Udowodnij, że wtedy i tylko wtedy,
gdy występuje w nieparzystej liczbie zbiorów spośród:
.