Programowanie funkcyjne/Podstawy/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 54: | Linia 54: | ||
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321. | Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let''' odwroc n = | '''let''' odwroc n = | ||
'''let rec''' pom x w = | '''let rec''' pom x w = | ||
Linia 60: | Linia 62: | ||
'''in''' | '''in''' | ||
pom n 0;; | pom n 0;; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Numerologia]|| | {{cwiczenie|[Numerologia]|| | ||
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let rec''' numerologia x = | '''let rec''' numerologia x = | ||
'''let rec''' sumacyfr n a = | '''let rec''' sumacyfr n a = | ||
Linia 71: | Linia 75: | ||
'''in''' | '''in''' | ||
'''if''' x < 10 '''then''' x '''else''' numerologia (sumacyfr x 0);; | '''if''' x < 10 '''then''' x '''else''' numerologia (sumacyfr x 0);; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Reszta modulo 11]|| | {{cwiczenie|[Reszta modulo 11]|| | ||
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let rec''' mod11 x = | '''let rec''' mod11 x = | ||
'''let rec pom''' r1 r2 x = | '''let rec pom''' r1 r2 x = | ||
Linia 86: | Linia 92: | ||
'''else if''' r < 0 '''then''' 10 - mod11 ((- r) - 1) | '''else if''' r < 0 '''then''' 10 - mod11 ((- r) - 1) | ||
'''else''' r;; | '''else''' r;; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Kodowanie par liczb]|| | {{cwiczenie|[Kodowanie par liczb]|| | ||
Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę. | Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let''' para a b = | '''let''' para a b = | ||
'''let rec''' pom a b c p = | '''let rec''' pom a b c p = | ||
Linia 109: | Linia 117: | ||
'''else''' pom (x / 100) (10 * p) (a + ((x/10) mod 10) * p) | '''else''' pom (x / 100) (10 * p) (a + ((x/10) mod 10) * p) | ||
'''in''' pom x 1 0;; | '''in''' pom x 1 0;; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Nietrywialne pierwiastki z 1]|| | {{cwiczenie|[Nietrywialne pierwiastki z 1]|| | ||
Napisz procedurę, która dla danej liczby <math>n</math> sprawdzi czy pierścień reszt modulo <math>n</math> zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby <math>k</math>, <math>k \neq 1</math>, <math>k \neq n-1</math>, że <math>k^2 \equiv 1\ \mod\ n</math>). | Napisz procedurę, która dla danej liczby <math>n</math> sprawdzi czy pierścień reszt modulo <math>n</math> zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby <math>k</math>, <math>k \neq 1</math>, <math>k \neq n-1</math>, że <math>k^2 \equiv 1\ \mod\ n</math>). | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let''' pierwiastki n = | '''let''' pierwiastki n = | ||
'''let rec''' spr p = | '''let rec''' spr p = | ||
Linia 122: | Linia 132: | ||
'''in''' | '''in''' | ||
spr 2;; | spr 2;; | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 13:45, 1 cze 2020
Praca domowa
- Stopień parzystości liczby całkowitej to największa taka liczba naturalna , że dzieli się przez 2i. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę parzystość wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
- Udowodnij, że dla każdego naturalnego n, fib n jest równe n-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla fibpom i udowodnij ją przez indukcję.
let fib n = let rec fibpom a b n = if n = 0 then a else fibpom b (a + b) (n - 1) in fibpom 0 1 n;;
- Forma specjalna let-in jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do -abstrakcji. W jaki sposób?
Ćwiczenia
W przypadku zajęć laboratoryjnych należy najpierw zapoznać studentów ze środowiskiem i uruchamianiem Ocamla.
Rozwiązaniami poniższych zadań są proste programiki operujące na liczbach całkowitych (bez rekurencji ogonowej i list):
Ćwiczenie [sqrt x]
Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: . Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury sqrt obliczającej sqrt x .
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Test pierwszości]
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Zera silni]
Napisz procedurę zera_silni : int -> int, która dla danej dodatniej liczby całkowitej n obliczy ile zer znajduje się na końcu zapisu dziesiętnego liczby n!.
Laboratorium
Ćwiczenie [Odwracanie liczb]
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Numerologia]
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Reszta modulo 11]
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Kodowanie par liczb]
Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Nietrywialne pierwiastki z 1]
Napisz procedurę, która dla danej liczby sprawdzi czy pierścień reszt modulo zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby , , , że ).
Rozwiązanie