Programowanie funkcyjne/Podstawy/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 23: | Linia 23: | ||
Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: <math>\sum_{i=1}^k (2 i - 1) = k^2</math>. Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury <tt>sqrt</tt> obliczającej <tt>sqrt x</tt> <math> = \left\lfloor \sqrt{x} \right\rfloor</math>. | Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: <math>\sum_{i=1}^k (2 i - 1) = k^2</math>. Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury <tt>sqrt</tt> obliczającej <tt>sqrt x</tt> <math> = \left\lfloor \sqrt{x} \right\rfloor</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let''' sqrt n = | '''let''' sqrt n = | ||
'''let rec''' pom k s = | '''let rec''' pom k s = | ||
'''if''' s > n '''then''' k-1 '''else''' pom (k+1) (s + 2 * k + 1) | '''if''' s > n '''then''' k-1 '''else''' pom (k+1) (s + 2 * k + 1) | ||
'''in''' pom 0 0;; | '''in''' pom 0 0;; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Test pierwszości]|| | {{cwiczenie|[Test pierwszości]|| | ||
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza. | Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span> | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''let''' isprime x = | '''let''' isprime x = | ||
'''let rec''' pom a = | '''let rec''' pom a = | ||
Linia 40: | Linia 44: | ||
'''else''' pom (a+1) | '''else''' pom (a+1) | ||
'''in''' (x > 1) && (pom 2);; | '''in''' (x > 1) && (pom 2);; | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|[Zera silni]|| | {{cwiczenie|[Zera silni]|| |
Wersja z 13:42, 1 cze 2020
Praca domowa
- Stopień parzystości liczby całkowitej to największa taka liczba naturalna , że dzieli się przez 2i. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę parzystość wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
- Udowodnij, że dla każdego naturalnego n, fib n jest równe n-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla fibpom i udowodnij ją przez indukcję.
let fib n = let rec fibpom a b n = if n = 0 then a else fibpom b (a + b) (n - 1) in fibpom 0 1 n;;
- Forma specjalna let-in jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do -abstrakcji. W jaki sposób?
Ćwiczenia
W przypadku zajęć laboratoryjnych należy najpierw zapoznać studentów ze środowiskiem i uruchamianiem Ocamla.
Rozwiązaniami poniższych zadań są proste programiki operujące na liczbach całkowitych (bez rekurencji ogonowej i list):
Ćwiczenie [sqrt x]
Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: . Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury sqrt obliczającej sqrt x .
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Test pierwszości]
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Zera silni]
Napisz procedurę zera_silni : int -> int, która dla danej dodatniej liczby całkowitej n obliczy ile zer znajduje się na końcu zapisu dziesiętnego liczby n!.
Laboratorium
Ćwiczenie [Odwracanie liczb]
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Numerologia]
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Reszta modulo 11]
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Kodowanie par liczb]
Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Nietrywialne pierwiastki z 1]
Napisz procedurę, która dla danej liczby sprawdzi czy pierścień reszt modulo zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby , , , że ).
Rozwiązanie