Metody programowania /StosyKolejki: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Spośród wielu struktur danych używanych w informatyce dwie mają szczególne znaczenie. Charakteryzuje je prostota koncepcji, łatwość implementacji i przydatność w rozwiązywaniu rozmaitych problemów algorytmicznych. Są to stosy i kolejki. | Spośród wielu struktur danych używanych w informatyce dwie mają szczególne znaczenie. Charakteryzuje je prostota koncepcji, łatwość implementacji i przydatność w rozwiązywaniu rozmaitych problemów algorytmicznych. Są to stosy i kolejki. Ogólnie chodzi o niezwykle ważny w informatyce problem reprezentacji zbiorów skończonych. Bardzo często bowiem potrzebujemy przechowywać zbiory elementów pewnej przestrzeni, potencjalnie bardzo dużej (np. wszystkie możliwe rezerwacje lotnicze dla wszystkich ludzi na świecie) w taki sposób, żeby efektywnie móc wykonywać podstawowe trzy operacje: | ||
* sprawdzenie, czy dany element znajduje się w zbiorze | |||
* dodanie elementu do zbioru | |||
* usunięcie elementu ze zbioru. | |||
Problem ten dokładnie jest opisany w kursie "Algorytmy i struktury danych", tu jednak chcemy zająć się jego wersją, związaną z pewną specyfiką, gdy zależy nam na wykonaniu jakiejś czynności dla każdego elementu zbioru i to w kolejności narzuconej przez nasze wymagania. O ile na wkładanie elementu do zbioru nie mamy wpływu - po prostu trzeba akceptować każde żądanie - o tyle w przypadku pobierania elementów ze zbioru mamy pewną dowolność. Podstawowe dwie strategie, które będziemy tu rozważać, to | |||
* strategia stosowa, kiedy pobieramy elementy w kolejności odwrotnej do wkładania, czyli jako pierwszy będzie pobrany element, który został włożony jako ostatni (LIFO: Last-In-First-Out) | |||
* strategia kolejkowa, kiedy pobieramy elementy w kolejności zgodnej z kolejnością wkładania, czyli jako pierwszy będzie pobrany element, który został włożony najdawniej (FIFO: First-In-First-Out) |
Wersja z 13:03, 15 gru 2008
Spośród wielu struktur danych używanych w informatyce dwie mają szczególne znaczenie. Charakteryzuje je prostota koncepcji, łatwość implementacji i przydatność w rozwiązywaniu rozmaitych problemów algorytmicznych. Są to stosy i kolejki. Ogólnie chodzi o niezwykle ważny w informatyce problem reprezentacji zbiorów skończonych. Bardzo często bowiem potrzebujemy przechowywać zbiory elementów pewnej przestrzeni, potencjalnie bardzo dużej (np. wszystkie możliwe rezerwacje lotnicze dla wszystkich ludzi na świecie) w taki sposób, żeby efektywnie móc wykonywać podstawowe trzy operacje:
- sprawdzenie, czy dany element znajduje się w zbiorze
- dodanie elementu do zbioru
- usunięcie elementu ze zbioru.
Problem ten dokładnie jest opisany w kursie "Algorytmy i struktury danych", tu jednak chcemy zająć się jego wersją, związaną z pewną specyfiką, gdy zależy nam na wykonaniu jakiejś czynności dla każdego elementu zbioru i to w kolejności narzuconej przez nasze wymagania. O ile na wkładanie elementu do zbioru nie mamy wpływu - po prostu trzeba akceptować każde żądanie - o tyle w przypadku pobierania elementów ze zbioru mamy pewną dowolność. Podstawowe dwie strategie, które będziemy tu rozważać, to
- strategia stosowa, kiedy pobieramy elementy w kolejności odwrotnej do wkładania, czyli jako pierwszy będzie pobrany element, który został włożony jako ostatni (LIFO: Last-In-First-Out)
- strategia kolejkowa, kiedy pobieramy elementy w kolejności zgodnej z kolejnością wkładania, czyli jako pierwszy będzie pobrany element, który został włożony najdawniej (FIFO: First-In-First-Out)