Paradygmaty programowania/Ćwiczenia 5: Programowanie obiektowe — przegląd: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Pitab (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
Pitab (dyskusja | edycje)
Linia 50: Linia 50:
       class Samochód : Silnik {...};''
       class Samochód : Silnik {...};''


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">'''Wskazówka:''' <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> Dziedziczenie powinno pojawiać się tam, gdzie chcemy zdefiniować coś bardziej wyspecjalizowanego. Klasyczne dziedziczenie odpowiada przecież relacji bycia podtypem, czyli relacji „obiekt z podklasy jest obiektem z klasy bazowej”. W przykładzie z silnikiem i samochodem ta relacja nie zachodzi: obiekt z klasy Samochód ewidentnie nie jest szczególnym przypadkiem obiektu z klasy Silnik. Powiedzielibyśmy natomiast, że (obiekt z klasy) Samochód ma (obiekt z klasy) Silnik, a w takim razie napisalibyśmy zapewne tak:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">'''Wskazówka:''' <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> Dziedziczenie powinno pojawiać się tam, gdzie chcemy zdefiniować coś bardziej wyspecjalizowanego. Klasyczne dziedziczenie odpowiada przecież relacji bycia podtypem, czyli relacji „obiekt z podklasy '''jest''' obiektem z klasy bazowej”. W przykładzie z silnikiem i samochodem ta relacja nie zachodzi: obiekt z klasy Samochód ewidentnie nie jest szczególnym przypadkiem obiektu z klasy Silnik. Powiedzielibyśmy natomiast, że (obiekt z klasy) Samochód '''ma''' (obiekt z klasy) Silnik, a w takim razie napisalibyśmy zapewne tak:


       ''class Samochód {
       ''class Samochód {
Linia 58: Linia 58:
</div>
</div>
</div>
</div>
===Zadanie 6===
===Zadanie 6===
Popatrz teraz na takie dwie klasy i porównaj ten przykład z sytuacją z poprzedniego zadania.
Popatrz teraz na takie dwie klasy i porównaj ten przykład z sytuacją z poprzedniego zadania.

Wersja z 23:09, 27 lip 2006

Zadanie 1

Co wypisuje poniższy program w języku C++? Odpowiedz, a potem skompiluj program i sprawdź... Uwaga — do poprawnego skompilowania programu potrzebne będzie dołączenie pliku nagłówkowego (#include <iostream>) i deklaracja przestrzeni nazw (using namespace std;).

     class A
     {
       public:
       virtual void f() { cout << ”A.f”; g(); }
       void g() { cout << ”A.g”; h(); }
       virtual void h() { cout << ”A.h”; }
     };
     class B: public A
     {
       public:
       virtual void f() { cout << ”B.f”; g(); }
       void g() { cout << ”B.g”; h(); }
       virtual void h() { cout << ”B.h”; }
     };
     void main()
    {
      A x = B();
      A* y = new B();
      x.f();
      y–>f();
     }
Wskazówka:

Zadanie 2

Jak zmieni się wynik programu z zadania 1, jeśli usuniemy deklarację virtual przy funkcji f w klasie A? Które deklaracje virtual można usunąć bez żadnej zmiany zachowania programu?

Wskazówka:

Zadanie 3

Wykorzystanie dynamicznego wiązania wywołań z metodami oznacza, że często będziemy odwoływali się do obiektów z klas pochodnych za pomocą zmiennej (wskaźnika) z klasy bazowej. Jakie są tego konsekwencje dla dealokacji pamięci w językach, w których jest ona jawna? Czy z alokacją jest podobnie?

Wskazówka:

Zadanie 4

Napisz program w Javie, dzięki któremu będzie można zobaczyć, czy i kiedy następuje wywołanie metody finalize. Powinien on dać się uruchomić w różnych wariantach, w których będzie potrzebował mniej lub więcej pamięci.

Zadanie 5

Przyjrzyj się dwom poniższym klasom. Czy taki układ to dobry pomysł?

     class Silnik {...};
     class Samochód : Silnik {...};
Wskazówka:

Zadanie 6

Popatrz teraz na takie dwie klasy i porównaj ten przykład z sytuacją z poprzedniego zadania.

     class Samochód {...};
     class Ciężarówka : Samochód {...};
Wskazówka: