Programowanie funkcyjne/Podstawy/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 25: | Linia 25: | ||
== Laboratorium == | == Laboratorium == | ||
{{cwiczenie|[Odwracanie liczb]|| | |||
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321. | |||
}} | |||
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | {{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''let''' odwroc n = | '''let''' odwroc n = | ||
Linia 35: | Linia 36: | ||
</div></div>}} | </div></div>}} | ||
{{cwiczenie|[Numerologia]|| | |||
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | |||
}} | |||
{{cwiczenie|[Reszta modulo 11]|| | |||
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej. | |||
}} | |||
{{cwiczenie|[Kodowanie par liczb]|| | |||
Zaimplementuj kodowanie par liczb całkowitych jako liczby całkowite. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która koduje dwie liczby dane jako argumenty w jednej liczbie całkowitej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę. | |||
}} | |||
{{cwiczenie|[Nietrywialne pierwiastki z 1]|| | |||
Napisz procedurę, która dla danej liczby <math>n</math> sprawdzi czy pierścień reszt modulo <math>n</math> zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby <math>k</math>, <math>k \neq 1</math>, <math>k \neq n-1</math>, że <math>k^2 \equiv 1\ \mod\ n</math>). | |||
}} |
Wersja z 17:35, 17 gru 2006
Praca domowa
- Stopień parzystości liczby całkowitej to największa taka liczba naturalna , że dzieli się przez 2i. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę parzystość wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
- Udowodnij, że dla każdego naturalnego n, fib n jest równe n-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla fibpom i udowodnij ją przez indukcję.
let fib n = let rec fibpom a b n = if n = 0 then a else fibpom b (a + b) (n - 1) in fibpom 0 1 n;;
- Forma specjalna let-in jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do -abstrakcji. W jaki sposób?
Ćwiczenia
W przypadku zajęć laboratoryjnych należy najpierw zapoznać studentów ze środowiskiem i uruchamianiem Ocamla.
Rozwiązaniami poniższych zadań są proste programiki operujące na liczbach całkowitych (bez rekurencji ogonowej i list):
- Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: . Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury sqrt obliczającej sqrt x .
- Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza.
Laboratorium
Ćwiczenie [Odwracanie liczb]
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.
Rozwiązanie
Ćwiczenie [Numerologia]
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Ćwiczenie [Reszta modulo 11]
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Ćwiczenie [Kodowanie par liczb]
Zaimplementuj kodowanie par liczb całkowitych jako liczby całkowite. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która koduje dwie liczby dane jako argumenty w jednej liczbie całkowitej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.
Ćwiczenie [Nietrywialne pierwiastki z 1]
Napisz procedurę, która dla danej liczby sprawdzi czy pierścień reszt modulo zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby , , , że ).