MN03LAB: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | <!-- | ||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | ||
Linia 147: | Linia 146: | ||
być dskładnik <math>\displaystyle \approx 10^{-15}</math> (lub więcej). Tymczasem zakres liczb typu integer wynosi niewiele ponad <math>\displaystyle 10^9</math>, więc po jakimś czasie <code>dlicznik</code> przyjmie wartości ujemne. | być dskładnik <math>\displaystyle \approx 10^{-15}</math> (lub więcej). Tymczasem zakres liczb typu integer wynosi niewiele ponad <math>\displaystyle 10^9</math>, więc po jakimś czasie <code>dlicznik</code> przyjmie wartości ujemne. | ||
</div></div></div> | </div></div></div> | ||
Wersja z 21:02, 29 wrz 2006
Własności arytmetyki zmiennoprzecinkowej
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Ćwiczenie: Równe i równiejsze
Wyjaśnij, dlaczego w arytmetyce podwójnej precyzji IEEE 754 mamy
Oczywiście, "teoretycznie" wszystkie trzy liczby powinny być sobie równe (i niezerowe).
Ćwiczenie: Szeregi zbieżne(?)
Podaj przykłady zbieżnych szeregów postaci , których -te sumy częściowe obliczone w arytmetyce pojedynczej precyzji algorytmem
suma = 0.0; for n = 1..N suma += <math>\displaystyle a_n</math>;
będą
- ograniczone niezależnie od , albo
- numerycznie rozbieżne, to znaczy takie, że dla bardzo dużych zachodzi
suma == Inf
.
Wykonaj to samo zadanie, ale podając przykłady szeregów rozbieżnych (w arytmetyce dokładnej).
Ćwiczenie
Dla kolejnych , wyznacz -tą sumę częściową szeregu Taylora dla funkcji wykładniczej, gdy :
korzystając z algorytmu podanego w poprzednim zadaniu. Oblicz błąd względny
i bezwzględny wyznaczonego przybliżenia, w porównaniu
do wartości wyznaczonej z wykorzystaniem funkcji bibliotecznej exp()
. Powtórz następnie dla .
Czy --- zgodnie z teorią matematyczną --- sumy te dążą do wartości . Objaśnij dokładnie, co się stało.
Ćwiczenie
Już wcześniej stwierdziliśmy, że wyznaczanie dla dużego nie jest dobrym pomysłem. Przeprowadź eksperyment numeryczny potwierdzający to stwierdzenie i objaśnij jego wyniki.
Ćwiczenie
Jak wiadomo, szereg harmoniczny jest rozbieżny. Spróbuj przewidzieć, jaki będzie efekt numerycznego wyznaczenia tej sumy w arytmetyce podwójnej precyzji przy użyciu poniższego kodu.
int dlicznik; double dsuma, dstarasuma; double dskladnik; dstarasuma = 0.0; dsuma = 1.0; dlicznik = 1; while(dstarasuma != dsuma) { dskladnik = 1.0/dlicznik; dstarasuma = dsuma; dsuma += dskladnik; dlicznik++; } printf("Suma = %e. Liczba składników = %d, składnik = %e\n", dsuma, dlicznik-1, dskladnik);
Ćwiczenie: Zadanie o wyznaczaniu odwrotności bez dzielenia metodą Newtona
Należy wyznaczyć przybliżenie stosując metodę Newtona do równania
. Zaproponuj
dobre przybliżenie początkowe wiedząc, że jest liczbą maszynową typu
double
. Ile iteracji wystarczy, by osiągnąć -zadowalające przybliżenie?
Ćwiczenie
Niech . Czy z punktu widzenia błędów w lepiej jest policzyć sumę tych liczb w kolejności od najmniejszej do największej, czy odwrotnie?
Ćwiczenie
Dlaczego w algorytmie bisekcji rozwiązywania równania , sprawdzając warunek różnych znaków w krańcach przedziału , używamy kryterium
if ( sign(f(x)) != sign(f(xl)) ) ...
a nie, matematycznie równoważnego, wyrażenia
if ( f(x)*f(lewy) < 0 ) ...