Programowanie funkcyjne/Podstawy/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Ćwiczenia== | ==Ćwiczenia== | ||
* Forma specjalna <tt>let-in</tt> jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do | * Forma specjalna <tt>let-in</tt> jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do <math/lambda</math>-abstrakcji. W jaki sposób? | ||
* Udowodnij, że dla każdego naturalnego <math>n</math> zachodzi <math>\texttt{fib}\ n = \mbox{Fib}_n</math>. Podaj specyfikację dla <tt>fibpom</tt> i udowodnij ją przez indukcję. | * Udowodnij, że dla każdego naturalnego <math>n</math> zachodzi <math>\texttt{fib}\ n = \mbox{Fib}_n</math>. Podaj specyfikację dla <tt>fibpom</tt> i udowodnij ją przez indukcję. | ||
Wersja z 10:04, 21 lip 2006
Ćwiczenia
- Forma specjalna let-in jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do <math/lambda</math>-abstrakcji. W jaki sposób?
- Udowodnij, że dla każdego naturalnego zachodzi . Podaj specyfikację dla fibpom i udowodnij ją przez indukcję.
let fib n = let rec fibpom a b n = if n = 0 then a else fibpom b (a + b) (n - 1) in fibpom 0 1 n;;
Laboratorium
Uruchamianie Ocamla. Proste programiki operujące liczbami całkowitymi (bez rekurencji ogonowej i list):
- Stopień parzystości liczby całkowitej , to największa taka liczba naturalna , że dzieli się przez 2i. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1.
Napisz procedurę parzystość wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
- sprawdź, czy liczba jest pierwsza,
- sprawdzenie podzielności przez 9 metodą sumowania cyfr: liczba -> suma cyfr, powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej,
- odwrócić liczbę (),
- sprawdzenie, czy liczba dzieli się przez 11: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch reszt przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej,
- kodowanie par liczb całkowitych jako liczby całkowite.