Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 604: Linia 604:
postać <math>\displaystyle -t=k</math>. Zatem izoklinami są proste pionowe (prostopadłe do
postać <math>\displaystyle -t=k</math>. Zatem izoklinami są proste pionowe (prostopadłe do
osi <math>\displaystyle Ot</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy
osi <math>\displaystyle Ot</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy
wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> -- wektor
wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> - wektor
<math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle t=-1</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle t=2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>,
<math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle t=-1</math> - wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle t=2</math> - wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>,
<math>\displaystyle t=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-t</math> jest
<math>\displaystyle t=-2</math> - wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-t</math> jest
funkcją kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład
funkcją kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego
Linia 620: Linia 620:
mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych.  Na przykład w
mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych.  Na przykład w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> i prostej <math>\displaystyle t=-1</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>;
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=1</math> i prostej <math>\displaystyle t=-1</math> - wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>;
<math>\displaystyle t=2</math> i <math>\displaystyle t=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,4]</math>, <math>\displaystyle t=3</math> i <math>\displaystyle t=-3</math> -- wektor
<math>\displaystyle t=2</math> i <math>\displaystyle t=-2</math> - wektor <math>\displaystyle [1,4]</math>, <math>\displaystyle t=3</math> i <math>\displaystyle t=-3</math> - wektor
<math>\displaystyle [1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=t^2</math> jest funkcją
<math>\displaystyle [1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=t^2</math> jest funkcją
kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem
kwadratową postaci <math>\displaystyle x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem
Linia 634: Linia 634:
(oczywiście <math>\displaystyle k\neq 0</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej
(oczywiście <math>\displaystyle k\neq 0</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej
<math>\displaystyle x=1</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=2</math>
<math>\displaystyle x=1</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=2</math>
-- wektor <math>\displaystyle [1,-\frac12]</math>; <math>\displaystyle x=3</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-\frac13]</math>, <math>\displaystyle x=-1</math>
- wektor <math>\displaystyle [1,-\frac12]</math>; <math>\displaystyle x=3</math> - wektor <math>\displaystyle [1,-\frac13]</math>, <math>\displaystyle x=-1</math>
-- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>; <math>\displaystyle x=-2</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,\frac12]</math>. Zauważmy pewną
- wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>; <math>\displaystyle x=-2</math> - wektor <math>\displaystyle [1,\frac12]</math>. Zauważmy pewną
symetrię (względem osi <math>\displaystyle x=t</math>) w stosunku do przypadku b).  Każde
symetrię (względem osi <math>\displaystyle x=t</math>) w stosunku do przypadku b).  Każde
rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-\frac1x</math> jest postaci <math>\displaystyle  
rozwiązanie równania <math>\displaystyle x'=-\frac1x</math> jest postaci <math>\displaystyle  
Linia 651: Linia 651:
<math>\displaystyle x=-\frac1kt</math>, gdy <math>\displaystyle k\neq 0</math>, oraz prosta pionowa <math>\displaystyle t=0</math>, gdy <math>\displaystyle k=0</math>. Na przykład w
<math>\displaystyle x=-\frac1kt</math>, gdy <math>\displaystyle k\neq 0</math>, oraz prosta pionowa <math>\displaystyle t=0</math>, gdy <math>\displaystyle k=0</math>. Na przykład w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle t=0</math> zaczepiamy wektor <math>\displaystyle [1,0]</math>; w
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=t</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle x=-t</math> --
dowolnym punkcie prostej <math>\displaystyle x=t</math> - wektor <math>\displaystyle [1,-1]</math>; <math>\displaystyle x=-t</math> -
wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle x=\frac12t</math> -- wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>; <math>\displaystyle x=-\frac12t</math> --
wektor <math>\displaystyle [1,1]</math>, <math>\displaystyle x=\frac12t</math> - wektor <math>\displaystyle [1,-2]</math>; <math>\displaystyle x=-\frac12t</math> -
wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Zauważmy, że każdy taki wektor jest prostopadły do
wektor <math>\displaystyle [1,2]</math>. Zauważmy, że każdy taki wektor jest prostopadły do
prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu
prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu

Wersja z 22:59, 14 wrz 2006

Równania różniczkowe zwyczajne

Ćwiczenie 13.1.

Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba N atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą T (lub T12) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych).

a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).

b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.

c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.2.

Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech K(t) oznacza wartość w chwili t kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech r będzie roczną stopą procentową.

a) Pokazać, że zachodzi równanie K(t)=rK(t).

b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową 8%, by go podwoić?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.3.

Niech t0,x0 będą liczbami rzeczywistymi, a,b dodatnimi i niech

D=(t0a,t0+a)×(x0b,x0+b).

Udowodnić, że jeśli funkcja f:D(t,x)f(t,x) jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej x istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze D, to problem początkowy Cauchy'ego

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{array} }

ma rozwiązanie i jest ono jedyne.

Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów (t0,x0), dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{array} ,\quad }

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{array} .}

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.4.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll}0, & \text{ dla }t\leq C\\ (t-C)^3, & \text{ dla }t>C \end{array} }
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle g_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq C\end{array} }

i h0, są rozwiązaniami równania różniczkowego x=3x23. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} }

a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.5.

Pokazać, że dla dowolnej stałej C funkcje

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle f_C(t)=\left\{\begin{array}{ll} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\ C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 \end{array} \qquad {\rm i}\qquad g_C(t)=\begin{array}{ll} C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq 0\end{array} }

są rozwiązaniami równania różniczkowego t3x=2x. Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty (t0,x0), dla których problem początkowy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{array} }

a) nie ma rozwiązania,

b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale (t0δ,t0+δ) dla pewnego δ>0,

c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale (t0δ,t0+δ) dla dowolnego δ>0.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.6.

Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda, znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} } .

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.7.

Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla h=0,1

a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} } w przedziale [1; 1,5] i obliczyć przybliżoną wartość x(1,5);

b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} } w przedziale [0; 0,4] i obliczyć przybliżoną wartość x(0,4).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.8.

Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie 0 funkcji x, będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego

a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{array} ,\quad}

b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{array} }
i obliczyć przybliżoną wartość x(1).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 13.9.

Interpretując obraz pola wektorowego

domf(t,x)(t,x)+(1,f(t,x))2

(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego x=f(t,x), jeśli


a) f(t,x)=2

b) f(t,x)=t,

c) f(t,x)=t2,

d) f(t,x)=1x,

e) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\displaystylef”): {\displaystyle \displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx}
Wskazówka
Rozwiązanie