Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 535: Linia 535:
Zatem
Zatem


<center><math> \displaystyle  d_r(x,y)
<center>
<math> \displaystyle  d_r(x,y)
\ =\
\ =\
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
Linia 542: Linia 543:
\ =\
\ =\
6.
6.
</math></center>
</math>
</center>


'''(b)'''
'''(b)'''
Linia 552: Linia 554:
zatem
zatem


<center><math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
\ =\
\ =\
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
Linia 559: Linia 562:
\ =\
\ =\
6.
6.
</math></center>
</math>
</center>


'''(c)'''
'''(c)'''
Zauważmy, że:
Zauważmy, że:


<center><math> \displaystyle  A
<center>
<math> \displaystyle  A
\ \subseteq\
\ \subseteq\
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
</math></center>
</math>
</center>


Zatem z ćwiczeń [[#cw_1_4|1.4.]] i [[#cw_1_5|1.5.]] wynika, że
Zatem z ćwiczeń [[#cw_1_4|1.4.]] i [[#cw_1_5|1.5.]] wynika, że


<center><math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
\ \le\
\ \le\
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
Linia 577: Linia 584:
\ \le\
\ \le\
5.
5.
</math></center>
</math>
</center>


Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
Linia 588: Linia 596:
'''(a)'''Mamy
'''(a)'''Mamy


<center><math>\begin{array}{lll}\displaystyle  d_k(x,y)
<center>
<math>\begin{array}{lll}\displaystyle  d_k(x,y)
&=& d_2(x,S)+d_2(S,y)=
&=& d_2(x,S)+d_2(S,y)=
d_2\big((2,3),(-1,0)\big)\\
d_2\big((2,3),(-1,0)\big)\\
&+& d_2\big((-1,0),(3,-2)\big)=3\sqrt{2}+2\sqrt{5}.
&+& d_2\big((-1,0),(3,-2)\big)=3\sqrt{2}+2\sqrt{5}.
\end{array}</math></center>
\end{array}</math>
</center>


'''(b)'''
'''(b)'''
Linia 605: Linia 615:
zatem
zatem


<center><math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
\ =\
\ =\
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
Linia 612: Linia 623:
\ =\
\ =\
\sqrt{5}.
\sqrt{5}.
</math></center>
</math>
</center>


'''(c)'''
'''(c)'''
Zauważmy, że:
Zauważmy, że:


<center><math> \displaystyle  A
<center>
<math> \displaystyle  A
\ \subseteq\
\ \subseteq\
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
</math></center>
</math>
</center>


Zatem z ćwiczeń [[#cw_1_4|1.4.]] i [[#cw_1_5|1.5.]] wynika, że
Zatem z ćwiczeń [[#cw_1_4|1.4.]] i [[#cw_1_5|1.5.]] wynika, że


<center><math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
\ \le\
\ \le\
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
Linia 630: Linia 645:
\ \le\
\ \le\
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}.
</math></center>
</math>
</center>


W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
Linia 637: Linia 653:
Niech
Niech


<center><math> \displaystyle  x_n
<center>
<math> \displaystyle  x_n
\ =\
\ =\
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
Linia 643: Linia 660:
\ =\
\ =\
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A.
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A.
</math></center>
</math>
</center>


Wówczas
Wówczas


<center><math> \displaystyle  d_k(x_n,y_n)
<center>
<math> \displaystyle  d_k(x_n,y_n)
\ =\
\ =\
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
Linia 653: Linia 672:
\sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2}
\sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2}
+\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2}
+\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2}
</math></center>
</math>
</center>


oraz
oraz


<center><math> \displaystyle  \sup_{a,b\in A}d(a,b)
<center>
<math> \displaystyle  \sup_{a,b\in A}d(a,b)
\ \ge\
\ \ge\
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
Linia 664: Linia 685:
\ =\
\ =\
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}.
</math></center>
</math>
</center>


Zatem ostatecznie <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math>
Zatem ostatecznie <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math>

Wersja z 11:46, 13 wrz 2006

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery .

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A\subseteq B \ \Longrightarrow\ \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. }

Wskazówka
Rozwiązanie

Mamy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ =\ \sup_{x,y\in A}d(x,y) \ \le\ \sup_{x,y\in B}d(x,y) \ =\ \mathrm{diam}\, B, }

gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po większym zbiorze jest nie mniejsze.

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ponieważ, x1K(x0,R), więc z definicji kuli mamy, że d(x0,x1)<R, a zatem r1=Rd(x0,x1)>0.

W celu pokazania inkluzji K(x1,r1)K(x0,R) weźmy dowolne xK(x1,r1). Z nierówności trójkąta oraz definicji r1, mamy

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d(x,x_0) \ \le\ d(x,x_1)+d(x_1,x_0) \ <\ r_1+(R-r_1) \ =\ R, }

skąd wynika, że x1K(x0,R). Kończy to dowód inkluzji.

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash>

<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R04

(1) Dla metryki dyskretnej mamy:
(a) dd(x,y)=1, gdyż xy,
(b) dist(x,A)=1, gdyż A{x},
(c) diamA=1, gdyż #A2.

(2)
Dla metryki rzeki (z "rzeką" l: y=1) mamy:
(a) Zauważmy, że rzutem punktu x=(2,3) na prostą l jest punkt x=(2,1) oraz rzutem punktu y=(3,2) na prostą l jest punkt y=(3,1). Zatem

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d_r(x,y) \ =\ d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) \ =\ 3+1+2 \ =\ 6. }

(b) Odległość x od zbioru A w metryce rzece jest realizowana w punkcie z=(1,0) (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od x do dowolnego innego punktu zbioru A jest większa, niż do z), zatem

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) \ =\ d_r\big((2,3),(1,0)\big) \ =\ 4+1+1 \ =\ 6. }

(c) Zauważmy, że:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A \ \subseteq\ \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). }

Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ \le\ \mathrm{diam}\, \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) \ \le\ 5. }

Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów (0,1),(1,1)A mamy d((0,0),(1,1))=2+1+2=5, zatem diamA5. Z obu nierówności wynika, że diamA=5.

(3)
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" S(1,0) ) mamy:
(a)Mamy

dk(x,y)=d2(x,S)+d2(S,y)=d2((2,3),(1,0))+d2((1,0),(3,2))=32+25.

(b) Odległość x od zbioru A w metryce kolejowej jest realizowana w punkcie z=(1,1) (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od x do dowolnego innego punktu zbioru A jest większa, niż do z; zauważmy, że punkt z należy do półprostej wychodzącej z S i przechodzącej przez x), zatem

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) \ =\ d_k\big((2,3),(1,1)\big) \ =\ d_2\big((2,3),(1,1)\big) \ =\ \sqrt{5}. }

(c) Zauważmy, że:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle A \ \subseteq\ \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). }

Zatem z ćwiczeń 1.4. i 1.5. wynika, że

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \mathrm{diam}\, A \ \le\ \mathrm{diam}\, \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) \ \le\ 2\sqrt{5}. }

W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum z występującego w definicji średnicy zbioru A. Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. Niech

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle x_n \ =\ \bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad y_n \ =\ \bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A. }

Wówczas

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle d_k(x_n,y_n) \ =\ d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) \ =\ \sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2} +\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2} }

oraz

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \sup_{a,b\in A}d(a,b) \ \ge\ \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) \ =\ \sqrt{5}+\sqrt{5} \ =\ 2\sqrt{5}. }

Zatem ostatecznie diamA=25.

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie