Programowanie funkcyjne/System typów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 89: | Linia 89: | ||
</math></center><br/> | </math></center><br/> | ||
{{przyklad||| | {{przyklad|||}} | ||
Pokazać, że <tt>let id = (fun x -> x) '''in''' id id</tt> jest typu <math>\alpha \to \alpha</math>. | Pokazać, że <tt>let id = (fun x -> x) '''in''' id id</tt> jest typu <math>\alpha \to \alpha</math>. | ||
Linia 95: | Linia 95: | ||
aplikacji funkcji. | aplikacji funkcji. | ||
{{przyklad||| | {{przyklad|||}} | ||
Pokazać, że nie da się otypować <tt>(function id -> id id)(function x -> x)</tt>.\end{przyklad} | Pokazać, że nie da się otypować <tt>(function id -> id id)(function x -> x)</tt>.\end{przyklad} | ||
Wersja z 06:38, 20 lip 2006
UNDER CONSTRUCTION
Składnia drobnego fragmentu Ocamla
<wyrażenie> ::= <identyfikator> | <konstruktor> | 0 | 1 | ... if <wyrażenie> then <wyrażenie> else <wyrażenie> | <wyrażenie> <wyrażenie> | function <identfikator> <wyrażenie> | let <identyfikator> = <wyrażenie> in <wyrażenie> | (<wyrażenie>) <konstruktor> ::= <Identyfikator> { <wyrażenie> }*
Niektóre konstruktory i stałe mają specjalną składnię, np. konstruktor -tki i operacje arytmetyczne. Gdy tylko nie będzie to budzić niejednoznaczności, a będzie to przydatne, będziemy traktowali konstruktory również jako nazwy procedur konstruujących wartości.
Typy i środowiska typujące
Przez typy proste bedziemy rozumieli napisy generowane przez następującą gramatykę:
<typ prosty> ::= <zmienna typowa> | <typ prosty> <typ prosty> | <typ prosty>1 <typ prosty>n <konstruktor typu>n <konstruktor typu> ::= int | bool | list | ...*...*... | ... <zmienna typowa> ::= \alpha | \beta | \gamma | ...
W momencie gdy zechcemy przypisywać typy obiektom polimorficznym, będą nam potrzebne schematy typów:
<schemat typu> ::= .<typ prosty> | <typ prosty>
Schemat typu możemy rozumieć jako opis zbioru wszystkich typów, jakie możemy uzyskać podstawiając w za dowolne typy. Środowisko typujące, to skończona funkcja (mapa) przypisująca identyfikatorom typy (proste, lub schematy, w zależności od potrzeby). Zakładamy istnienie takiego środowiska typującego wszystkie stałe i konstruktory wbudowane w język. Oczywiście typy tych stałych i konstruktorów muszą być zgodne z ich arnościami. Niech oznacza środowisko typujące. Przez będziemy oznaczać środowisko identyczne z , z tym wyjątkiem, że nazwie przyporządkowuje typ . Typowanie wyrażeń w programie będziemy oznaczali przez stwierdzenia postaci: , co oznacza, że zakładając typowania ze środowiska możemy stwierdzić, że jest typu .
Reguły typowania dla prostych typów
Bez polimorfizmu. Tylko monomorfizm. Let jest traktowany wyłącznie jak lukier syntaktyczny. Środowisko typujące używa wyłącznie typów prostych.
Przykład
Pokazać, że:
let id = (function x -> x) in id 42 : int.
Przykład
Pokazać, że:
let id = (fun x -> x) in id id
nie da się otypować (brak polimorfizmu).
Polimorfizm
Chcąc wyrazić, że jakieś wyrażenie (np. id w powyższym przykładzie) może przyjmować różne typy w różnych wystąpieniach, musimy użyć schematów typów. Taki schemat powinien opisywać wszystkie możliwe typy wartości polimorficznej.
Fakt
Równocześnie powinniśmy być w stanie ukonkretniać ten typ na różne sposoby.
Przykład
Pokazać, że let id = (fun x -> x) in id id jest typu .
Zauważmy, że mamy polimorficzną regułę dla let-a, ale nie mamy polimorficznej reguły dla -abstrakcji i aplikacji funkcji.
Przykład
Pokazać, że nie da się otypować (function id -> id id)(function x -> x).\end{przyklad}
Rekurencja
Jak możemy wnioskować o typie procedur rekurencyjnych? Sięgnijmy po technikę podobną do prezentowanej wcześniej. Definicję rekurencyjną możemy wyrazić jako punkt stały. Załóżmy, że środowisko typujące zawiera operator punktu stałego: \[ A(\mathtt{fix}) = \forall_\alpha. (\alpha \to \alpha) \to \alpha \] Definicję rekurencyjną postaci: \[ \mathtt{let\ rec}\ f\ x = e_1\ \mathtt{in}\ e_2 \] zamieniamy na: \[ \mathtt{let}\ f = \mathtt{fix}(\mathtt{function}\ f \to \mathtt{function}\ x \to e_1) \ \mathtt{in}\ e_2 \] Zwróćmy uwagę, że wewnątrz definicji f funkcja ta niejest polimorficzna.
Wyjątki
\[ \frac{A \vdash e : \mathtt{exn}} {A \vdash \mathtt{raise}\ e : \tau} \] Uproszczona wersja --- nie wnikamy we wzorce. \[ \frac{A \vdash e_1:\tau A,x:\mathtt{exn} \vdash e_2:\tau} {A \vdash \mathtt{try}\ e_1\ \mathtt{with}\ x \to e_2 : \tau} \]
Konstrukcje imperatywne i słabe zmienne typowe
Dla sekwencji instrukcji imperatywnych mamy regułę: \[ \frac{A \vdash e_1 : \tau_1 A \vdash e_2 : \tau} {A \vdash e_1;e_2 : \tau} \] Gdyz tak naprawdę ; możemy zdefiniować jako: let (;) x y = y;;
Gdzie jest problem?
let r = ref (function x -> x);;
Powinniśmy być w stanie pokazać, że . Jeśli się zastanowimy jakiego typu są \texttt{:=} i !, to jedyne sensowne typy, to: \[ A \vdash \mathtt{:=} : \forall_\alpha.\alpha\ \mathtt{ref}\ \to \alpha \to\ \mathtt{unit} \] \[ A \vdash \mathtt{!} : \forall_\alpha.\alpha\ \mathtt{ref}\ \to \alpha \] Czyli, np.: \[ A, \mathtt{r}: \forall_\alpha.(\alpha \to \alpha)\ \mathtt{ref} \vdash \mathtt{(r := (function\ x \to x + 42))}:\mathtt{unit} \] \[ A, \mathtt{r}: \forall_\alpha.(\alpha \to \alpha)\ \mathtt{ref} \vdash \mathtt{!r}\ \mathtt{true} : \mathtt{bool} \] To jednak nie ma sensu!
Rozwiązaniem są tzw.\ słabe zmienne typowe, oznaczane jako :
- Słabe zmienne typowe nie są kwantyfikowane.
- Za słabe zmienne typowe (w trakcie rekonstrukcji typów)
- można podstawić typy proste
- zawierające tylko słabe zmienne typowe.
- Każda próba podstawienia za słabą zmienną typową jakiegoś
- typu powoduje, że na stałe zostaje ona zastąpiona tym typem.
- (Top level.)
- Uwaga
- Kompilator może nazywać różne słabe zmienne typowe
- tak samo.
- Trzeba sobie zdawać sprawę kiedy dwie zmienne typowe są
- różne.
- Przy deklaracji let, typ stałej jest kwantyfikowany*;tylko wtedy, gdy wyrażenie definiujące stałą nie jest
- ekspansywne.**;Referencje i aplikacje są ekspansywne.
let r = ref (function x -> x);; val r : ('_a -> '_a) ref = {contents = <fun>}r := (function x -> 42);; r : (int -> int) ref let id = (function x -> x);; val id : 'a -> 'a = <fun>let idd = id id;; val idd : '_a -> '_a = <fun>let idd x = id id x;; val idd : 'a -> 'a = <fun> let p = id id;; val p : '_a -> '_alet r = ref p;; val r : ('_a -> '_a) refp 42;; p: int -> int'r: (int -> int) ref let r = ref id;; val r : ('_a -> '_a) reflet q = ref id;; val q : ('_a -> '_a) ref!r 42 r: (int -> int) ref'val q : ('_a -> '_a) ref let r = ref id;; val r : ('_a -> '_a) reflet q = ref (!r);; val q : ('_a -> '_a) ref!r 42;; r: (int -> int) ref'q: (int -> int) ref let f x = let r = ref id in (r := compose !r !r; !r x);; val f : 'a -> 'af 42;; = 42f true;; = true let g = let r = ref id in (r := compose !r !r; !r);; val g : '_a -> '_ag 42;; = 42'g : int -> int let f x = let r = ref x in (function y -> r := compose !r !r; !r y);;
[.....]
let f x = let r = ref x in (function y -> r := y; !r);; val f : 'a -> 'a -> 'a
Jeśli zdefiniujemy procedurę, której typ zawiera słabe zmienne typowe, a chcemy, żeby miała silne, to możemy zastosować -ekspansję, tzn.\ dodać formalny argument procedury. Jeżeli nie ma (imperatywnych) przeciwwskazań, to uzyskamy procedurę równoważną.