Test GR: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Test 6 | Test 6 | ||
<quiz type="exclusive"> | <quiz type="exclusive"> | ||
Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych? | Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych? |
Wersja z 21:58, 12 wrz 2006
Test 6
Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych?
parametrów z domyślnymi wartościami
pętli
wyrażeń warunkowych
wywołań rekurencyjnych
Która cecha jest typowa dla języków funkcyjnych, a rzadko występuje w językach imperatywnych i obiektowych?
kompilacja do kodu pośredniego
możliwość używania funkcji wyższego rzędu
silne typowanie
zaawansowane konstrukcje enkapsulacyjne
Listy służą w Lispie do zapisywania:
~tylko danych ~tylko kodu ~i danych, i kodu ~w Lispie nie ma list
Wywołanie ((LAMBDA (x) (* x x)) 2) w języku Scheme:
podstawi 2 pod wskaźnik do zmiennej x
wyświetli 4
zdefiniuje gwiazdkę jako operator o priorytecie 2
zdefiniuje LAMBDA jako funkcję dwuargumentową
Funkcja DISPLAY w języku Scheme:
nie ma żadnych efektów ubocznych
nie może być używana wewnątrz funkcji rekurencyjnej
wyświetla opis stanu interpretera
wyświetla swój argument na ekranie
Wartością wyrażenia (CAR ‘(A B C)) w języku Scheme jest:
A
(B C)
C
to wyrażenie jest niepoprawne
Wartością wyrażenia (CONS ‘(A B) ‘(C D)) w języku Scheme jest:
(A B C D)
(A B (C D))
((A B) C D)
to wyrażenie jest niepoprawne
Jak w języku Scheme należy zapisać wywołanie złożenia funkcji f z samą sobą na argumencie x, czyli (f o f)(x)?
(f (f x))
f(f(x))
((f f) x)
składanie funkcji nie jest w tym języku dozwolone
Które stwierdzenie nie jest prawdziwe w odniesieniu do języka ML?
lista może zawierać elementy różnych typów
można pisać funkcje polimorficzne
ML stosuje niejawne nadawanie typów
wyrażenia arytmetyczne zapisuje się w postaci infiksowej
Do łączenia list w Haskellu służy:
funkcja CONS
operator ++
operator &
nie ma operatora, po prostu zapisuje się dwie listy obok siebie
Test 5 Której cechy język obiektowy nie musi posiadać?
abstrakcyjne typy danych
dynamiczne wiązanie wywołań metod z metodami
dziedziczenie
podprogramy rodzajowe
Jakie ograniczenie na przedefiniowywanie metod trzeba narzucić w języku silnie typowanym?
przedefiniowana metoda musi być bezparametrowa
przedefiniowana metoda musi być typu void
przedefiniowana metoda musi zachować taki sam protokół
nie trzeba narzucać żadnych ograniczeń
Rozstrzyganie odwołań do bytów o takiej samej nazwie mających definicje w dwóch klasach bazowych odbywa się w C++ za pomocą:
operatora \:\: (dwa dwukropki)
operatora . (kropka)
tego nie da się zrobić
dziedziczenie wielokrotne nie jest w C++ dozwolone
W języku C++ obiekty zaalokowane na stosie dealokowane są:
niejawnie
za pomocą delete
za pomocą free
w C++ nie ma takich obiektów
Językiem, w którym stosowane jest zawsze dynamiczne wiązanie wywołań z metodami, jest:
C++
C\#
Java
Smalltalk
Językiem, w któym klasa może być samoistna (tzn. nie mieć nadlasy), jest:
C++
C\#
Java
Smalltalk
W języku C++ metody, które mają być wiązane dynamicznie, deklaruje się za pomocą:
operatora -> (strzałka)
słowa abstract
słowa dynamic
słowa virtual
Który nagłówek poprawnie deklaruje w C++ metodę abstrakcyjną?
virtual void p();
virtual void p() \=0;
void p() \=0;
abstract void p();
Klasy ,,lekkie, deklarowane jako struct, alokowane na stosie i nie pozwalające na dziedziczenie występują w:
C++
C\#
Javie
we wszystkich wymienionych tu językach
Który element nie występuje w JavaScripcie?
klasy
obiekty złożone z par (nazwa własności, wartość)
operator new
zmienne
Test 4
Który język nie pozwala na użycie parametrów z wartością domyślną?
Ada
C
C++
PHP
Przekazanie funkcji jako parametru można w C\# osiągnąć za pomocą mechanizmu:
bezpośrednio, bez dodatkowych mechanizmów
delegatów
tablic wielowymiarowych
wskaźników do funkcji
Który język nie sprawdza zgodności typów parametrów?
Ada
C#
Java
PHP
Przy której deklaracji procedury f wywołanie f(2*x + 3) jest poprawne?
procedure f(n: in out Integer) w Adzie
procedure f(n: out Integer) w Adzie
void f(int n) w języku C
void f(int *n) w języku C
Chcąc w języku C przekazać do funkcji tablicę przez wartość, trzeba:
,,obudować ją strukturą i przekazać tę strukturę
użyć nawiasów kwadratowych po nazwie tablicy w wywołaniu funkcji
użyć nawiasów kwadratowych po nazwie parametru w nagłówku funkcji
nie trzeba robić niczego szczególnego
Jaką dodatkową cechę mają parametry stałe deklarowane w C++ z użyciem const w stosunku do parametrów w trybie wejściowym w ogóle?
nie mogą być zmieniane nawet w obrębie podprogramu
są zawsze alokowane statycznie
wymuszają statyczne sprawdzenie zgodności typu
nie mają żadnej dodatkowej cechy
Załóżmy, że x jest parametrem w trybie out w procedurze w Adzie.
Która instrukcja ma szansę być poprawna?
x \:\= x + 1
x \:\= y + 1
y \:\= x + 1
y \:\= T(x)
Jawne przekazywanie przez referencję jest w C\# możliwe, jeśli umieścimy słowo kluczowe ref:
przy parametrze aktualnym
przy parametrze formalnym
i przy parametrze formalnym, i przy aktualnym
to w ogóle nie jest możliwe
W językach z zakresem widoczności zmiennych wiązanym statycznie jako środowiska wykonywania przekazanego przez parametr podprogramu najczęściej używa się:
środowiska instrukcji (w podprogramie), wywołującej przekazany podprogram
środowiska definicji przekazanego podprogramu
środowiska instrukcji, która przekazała podprogram jako parametr
żadnego z wymienioinych środowisk
W implementacji podprogramów bez zagnieżdżeń, ale z rekurencją i z dynamicznymi zmiennymi lokalnymi na stosie potrzebne jest przechowywanie w rekordzie aktywacyjnym:
tylko łącza dynamicznego
tylko łącza statycznego
łącza dynamicznego i statycznego
żadnego z nich
Test 3 Pojęcie typu w językach imperatywnych bliskie jest pojęciu:
całki Riemanna
pary uporządkowanej
zbioru nieskończonego
zbioru skończonego
Który z opisanych poniżej typów można uznać za typ abstrakcyjny? Rzecz dzieje się w języku C:
struktura wraz z kilkoma działającymi na niej funkcjami
typ wskaźnikowy T *, gdzie T jest zdefiniowane następująco\: typedef int T[10];
wbudowany typ float
unia złożona z pól tego samego typu
W której sytuacji tablica asocjacyjna byłaby istotnie wygodniejsza niż zwykła tablica?
mamy katalogi ponumerowane od 1 do 100 i zapisujemy ich rozmiar
sortujemy obszerną tablicę liczb typu double
wyszukujemy największą liczbę w tablicy
zapisujemy kolor przejeżdżających samochodów, identyfikując je numerami rejestracyjnymi
Ewentualne luki między przechowywanymi w pamięci polami rekordu biorą się z:
konieczności sprawdzenia zgodności typów
konieczności umieszczania pól pod adresami, których 1 lub 2 najmniej znaczące bity są zerami
niedoskonałości kompilatorów
szybkich przesunięć cyklicznych w jednostce arytmetyczno-logicznej procesora
Załóżmy, że w języku C sprawdzamy równość struktur (oczywiście tego samego typu). Dlaczego w ogólności nie można tego zrobić przez porównywanie bloków pamięci?
istnieje kilka rozmiarów liczb całkowitych
napisy mogą zawierać nieistotne znaki za znacznikiem końca
nie można z góry przewidzieć, czy napisy są zapisane w kodzie ASCII, czy Unicode
reprezentacja liczb float i double nie jest jednoznaczna
Który operator języka C jest potrzebny, gdy wykorzystujemy wskaźniki do adresowania pośredniego?
&
++
--
nawiasy kwadratowe do indeksowania
Załóżmy, że p jest zmienną wskaźnikową. W którym języku wyrażenie ++p jest poprawne?
C++
C\#
Java
Pascal
Które stwierdzenie jest fałszywe w odniesieniu do klas w języku C++?
definicja klasy nie musi zawierać destruktora
funkcje z klasy mogą być kompilowane jako inline
konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa
konstruktor nie może być przeciążany
W Javie obiekty są alokowane:
dynamicznie na stercie
dynamicznie na stosie
statycznie na stercie
statycznie na stosie
Sparametryzowane typy abstrakcyjne uzyskuje się w C++ za pomocą deklaracji z użyciem słowa kluczowego:
args
generic
params
template
Test 2
Program może zawierać dwie różne zmienne o tej samej nazwie, gdy są to zmienne:
alokowane dynamicznie
globalne
lokalne w dwóch różnych blokach
lokalne w tym samym bloku
L-wartością nazywamy:
bieżący adres zmiennej
wynik wyrażenia arytmetycznego
indeks tablicy
wartość zmiennej po dokonaniu podstawienia
Wiązanie statyczne:
może zmienić się w trakcie wykonania programu
następuje w trakcie wykonania programu
następuje przed wykonaniem programu
odnosi się tylko do zmiennych globalnych
Wnioskowanie o typie zmiennej jest najczęstsze w językach:
funkcyjnych
logicznych
obiektowych
nie występuje w żadnym przyzwoitym języku
Okres życia zmiennej to:
czas pomiędzy alokacją zmiennej a jej dealokacją
czas od uruchomienia programu do chwili wykonania na tej zmiennej delete, free itp.
obszar kodu pomiędzy deklaracją zmiennej a końcem zawierającego ją bloku
czas od pierwszego podstawienia pod tę zmienną do ostatniego jej użycia w programie
Obiekty w Javie są alokowane:
dynamicznie, na stercie
dynamicznie, na stosie
dynamicznie, na stosie lub na stercie (decyzję podejmuje kompilator)
statycznie
Spośród wymienionych tu języków najbliższy silnemu typowaniu jest:
C
C++
C\#
PHP
Silne typowanie bywa ,,osłabiane przez:
jawne konwersje typów
niejawne konwersje typów
dynamiczne sprawdzanie zgodności typów
statyczne sprawdzanie zgodności typów
Podtyp to:
typ powstały przez ograniczenie zakresu istniejącego typu, zgodny z owym typem
nowy typ oparty na już istniejącym, niezgodny z dotychczasowym
typ tablicowy, w którym ograniczono zakres indeksów
jedno z pól unii
W języku C++ dostęp do przesłoniętej zmiennej nielokalnej można uzyskać za pomocą operatora:
\:\: (dwa dwukropki)
. (kropka)
* (gwiazdka)
-> (strzałka)