Programowanie funkcyjne/System typów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 17: | Linia 17: | ||
Przez typy proste bedziemy rozumieli napisy generowane przez następującą gramatykę: | Przez typy proste bedziemy rozumieli napisy generowane przez następującą gramatykę: | ||
<typ prosty> ::= <zmienna typowa> | <typ prosty> \to <typ prosty> | | <typ prosty> ::= <zmienna typowa> | <typ prosty> <math>\to</math> <typ prosty> | | ||
<typ prosty><sub>1</sub> <typ prosty><sub>n</sub> <konstruktor typu><sub>n</sub> | <typ prosty><sub>1</sub> <typ prosty><sub>n</sub> <konstruktor typu><sub>n</sub> | ||
<konstruktor typu> ::= <u>int</u> | <u>bool</u> | <u>list</u> | ...*...*... | ... | <konstruktor typu> ::= <u>int</u> | <u>bool</u> | <u>list</u> | ...*...*... | ... | ||
<zmienna typowa> ::= \alpha | \beta | \gamma | ... | <zmienna typowa> ::= \alpha | \beta | \gamma | ... | ||
W momencie gdy zechcemy przypisywać typy obiektom polimorficznym, będą nam potrzebne ''schematy typów'': | W momencie gdy zechcemy przypisywać typy obiektom polimorficznym, będą nam potrzebne ''schematy typów'': | ||
<schemat typu> ::= \forall_{\alpha_1, \dots, \alpha_n}.<typ prosty> | <schemat typu> ::= <math>\forall_{\alpha_1, \dots, \alpha_n}</math>.<typ prosty> | | ||
<typ prosty> | <typ prosty> | ||
Schemat typu <math> \forall_{\alpha_1, \dots, \alpha_n}.\tau</math> | Schemat typu <math> \forall_{\alpha_1, \dots, \alpha_n}.\tau</math> możemy rozumieć jako opis zbioru wszystkich typów, jakie możemy uzyskać podstawiając w <math>\tau</math> za <math>\alpha_1, \dots, \alpha_n</math> dowolne typy. | ||
możemy rozumieć jako opis zbioru wszystkich | |||
typów, jakie możemy uzyskać podstawiając w <math>\tau</math> | |||
za <math>\alpha_1, \dots, \alpha_n</math> dowolne typy. | |||
Środowisko typujące, to skończona funkcja (mapa) przypisująca | Środowisko typujące, to skończona funkcja (mapa) przypisująca identyfikatorom typy (proste, lub schematy, w zależności od potrzeby). Zakładamy istnienie takiego środowiska typującego wszystkie stałe i konstruktory wbudowane w język. Oczywiście typy tych stałych i konstruktorów muszą być zgodne z ich arnościami. | ||
identyfikatorom typy (proste, lub schematy, w zależności od potrzeby). | |||
Zakładamy istnienie takiego środowiska typującego wszystkie | |||
stałe i konstruktory wbudowane w język. | |||
Oczywiście typy tych stałych i konstruktorów muszą być zgodne | |||
z ich arnościami. | |||
Niech <math>A</math> oznacza środowisko typujące. | Niech <math>A</math> oznacza środowisko typujące. Przez <math>A, x:\tau</math> będziemy oznaczać środowisko identyczne z <math>A</math>, z tym wyjątkiem, że nazwie <math>x</math> przyporządkowuje typ <math>\tau</math>. | ||
Przez <math>A, x:\tau</math> będziemy oznaczać środowisko identyczne z <math>A</math>, | |||
z tym wyjątkiem, że nazwie <math>x</math> przyporządkowuje typ <math>\tau</math>. | |||
Typowanie wyrażeń w programie będziemy oznaczali | Typowanie wyrażeń w programie będziemy oznaczali przez stwierdzenia postaci: <math>A \vdash e : \tau</math>, co oznacza, | ||
przez stwierdzenia postaci: <math>A \vdash e : \tau</math>, co oznacza, | że zakładając typowania ze środowiska <math>A</math> możemy stwierdzić, że <math>e</math> jest typu <math>\tau</math>. | ||
że zakładając typowania ze środowiska <math>A</math> możemy stwierdzić, że | |||
<math>e</math> jest typu <math>\tau</math>. | |||
==Reguły typowania dla prostych typów== | ==Reguły typowania dla prostych typów== |
Wersja z 13:27, 19 lip 2006
UNDER CONSTRUCTION
Składnia drobnego fragmentu Ocamla
<wyrażenie> ::= <identyfikator> | <konstruktor> | 0 | 1 | ... if <wyrażenie> then <wyrażenie> else <wyrażenie> | <wyrażenie> <wyrażenie> | function <identfikator> <wyrażenie> | let <identyfikator> = <wyrażenie> in <wyrażenie> | (<wyrażenie>) <konstruktor> ::= <Identyfikator> { <wyrażenie> }*
Niektóre konstruktory i stałe mają specjalną składnię, np. konstruktor -tki i operacje arytmetyczne. Gdy tylko nie będzie to budzić niejednoznaczności, a będzie to przydatne, będziemy traktowali konstruktory również jako nazwy procedur konstruujących wartości.
Typy i środowiska typujące
Przez typy proste bedziemy rozumieli napisy generowane przez następującą gramatykę:
<typ prosty> ::= <zmienna typowa> | <typ prosty> <typ prosty> | <typ prosty>1 <typ prosty>n <konstruktor typu>n <konstruktor typu> ::= int | bool | list | ...*...*... | ... <zmienna typowa> ::= \alpha | \beta | \gamma | ...
W momencie gdy zechcemy przypisywać typy obiektom polimorficznym, będą nam potrzebne schematy typów:
<schemat typu> ::= .<typ prosty> | <typ prosty>
Schemat typu możemy rozumieć jako opis zbioru wszystkich typów, jakie możemy uzyskać podstawiając w za dowolne typy.
Środowisko typujące, to skończona funkcja (mapa) przypisująca identyfikatorom typy (proste, lub schematy, w zależności od potrzeby). Zakładamy istnienie takiego środowiska typującego wszystkie stałe i konstruktory wbudowane w język. Oczywiście typy tych stałych i konstruktorów muszą być zgodne z ich arnościami.
Niech oznacza środowisko typujące. Przez będziemy oznaczać środowisko identyczne z , z tym wyjątkiem, że nazwie przyporządkowuje typ .
Typowanie wyrażeń w programie będziemy oznaczali przez stwierdzenia postaci: , co oznacza, że zakładając typowania ze środowiska możemy stwierdzić, że jest typu .
Reguły typowania dla prostych typów
Bez polimorfizmu. Tylko monomorfizm. Let jest traktowany wyłącznie jak lukier syntaktyczny. Środowisko typujące używa wyłącznie typów prostych. \[ \frac{x \in dom(A)}{A \vdash x : A(x)} \] \[ \frac{A \vdash e_1:\tau_1 \dots A\vdash e_n:\tau_n} {A \vdash (e_1, \dots, e_n) : \tau_1 * \cdots * \tau_n} \] \[ \frac{}{A \vdash () : unit} \] \[ \frac{A \vdash w:\mathtt{bool} A\vdash e_1:\tau A\vdash e_2:\tau} {A\vdash \mathtt{if}\ w\ \mathtt{then}\ e_1\ \mathtt{else}\ e_2 : \tau} \] \[ \frac{A\vdash f : \tau_1 \to \tau_2 A\vdash e:\tau_1} {A\vdash f\ e : \tau_2} \] \[ \frac{A, x:\tau_1 \vdash e:\tau_2} {A \vdash (\mathtt{function}\ x \to e) : \tau_1 \to \tau_2} \] \[ \frac{A \vdash e_1:\tau_1 A, x:\tau_1 \vdash e_2:\tau_2} {A \vdash \mathtt{let}\ x = e_1\ \mathtt{in}\ e_2 : \tau_2} \] \[ \frac{A\vdash e:\tau}{A\vdash (e) : \tau} \] \begin{przyklad} Pokazać, że let id = (function x -> x) in id 42 : int.\end{przyklad} \begin{przyklad} Pokazać, że let id = (fun x -> x) in id id nie da się otypować (brak polimorfizmu). \end{przyklad}
Polimorfizm
Chcąc wyrazić, że jakieś wyrażenie (np.\ id w powyższym przykładzie) może przyjmować różne typy w różnych wystąpieniach, musimy użyć schematów typów. Taki schemat powinien opisywać wszystkie możliwe typy wartości polimorficznej.
\paragraph{Fakt:} Dla każdego wyrażenia istnieje (najbardziej ogólny) schemat typu, który obejmuje wszystkie typy, które można wyprowadzić dla tego wyrażenia.
Równocześnie powinniśmy być w stanie ukonkretniać ten typ na różne sposoby. \[ \frac{x \in dom(A), A(x) = \forall_{\overline{\alpha}}.\tau} {A \vdash x : \tau[\overline{\pi}/\overline{\alpha}]} \] \[ \frac{A \vdash e_1:\tau_1 A, x:\forall_{Free(\tau_1) \setminus Free(A)}.\tau_1 \vdash e_2:\tau_2} {A \vdash \mathtt{let}\ x = e_1\ \mathtt{in}\ e_2 : \tau_2} \]
\begin{przyklad} Pokazać, że let id = (fun x -> x) in id id jest typu . \end{przyklad}
Zauważmy, że mamy polimorficzną regułę dla let-a, ale nie mamy polimorficznej reguły dla -abstrakcji i aplikacji funkcji.
\begin{przyklad} Pokazać, że nie da się otypować (function id -> id id)(function x -> x).\end{przyklad}
Rekurencja
Jak możemy wnioskować o typie procedur rekurencyjnych? Sięgnijmy po technikę podobną do prezentowanej wcześniej. Definicję rekurencyjną możemy wyrazić jako punkt stały. Załóżmy, że środowisko typujące zawiera operator punktu stałego: \[ A(\mathtt{fix}) = \forall_\alpha. (\alpha \to \alpha) \to \alpha \] Definicję rekurencyjną postaci: \[ \mathtt{let\ rec}\ f\ x = e_1\ \mathtt{in}\ e_2 \] zamieniamy na: \[ \mathtt{let}\ f = \mathtt{fix}(\mathtt{function}\ f \to \mathtt{function}\ x \to e_1) \ \mathtt{in}\ e_2 \] Zwróćmy uwagę, że wewnątrz definicji f funkcja ta niejest polimorficzna.
Wyjątki
\[ \frac{A \vdash e : \mathtt{exn}} {A \vdash \mathtt{raise}\ e : \tau} \] Uproszczona wersja --- nie wnikamy we wzorce. \[ \frac{A \vdash e_1:\tau A,x:\mathtt{exn} \vdash e_2:\tau} {A \vdash \mathtt{try}\ e_1\ \mathtt{with}\ x \to e_2 : \tau} \]
Konstrukcje imperatywne i słabe zmienne typowe
Dla sekwencji instrukcji imperatywnych mamy regułę: \[ \frac{A \vdash e_1 : \tau_1 A \vdash e_2 : \tau} {A \vdash e_1;e_2 : \tau} \] Gdyz tak naprawdę ; możemy zdefiniować jako: let (;) x y = y;;
Gdzie jest problem?
let r = ref (function x -> x);;
Powinniśmy być w stanie pokazać, że . Jeśli się zastanowimy jakiego typu są \texttt{:=} i !, to jedyne sensowne typy, to: \[ A \vdash \mathtt{:=} : \forall_\alpha.\alpha\ \mathtt{ref}\ \to \alpha \to\ \mathtt{unit} \] \[ A \vdash \mathtt{!} : \forall_\alpha.\alpha\ \mathtt{ref}\ \to \alpha \] Czyli, np.: \[ A, \mathtt{r}: \forall_\alpha.(\alpha \to \alpha)\ \mathtt{ref} \vdash \mathtt{(r := (function\ x \to x + 42))}:\mathtt{unit} \] \[ A, \mathtt{r}: \forall_\alpha.(\alpha \to \alpha)\ \mathtt{ref} \vdash \mathtt{!r}\ \mathtt{true} : \mathtt{bool} \] To jednak nie ma sensu!
Rozwiązaniem są tzw.\ słabe zmienne typowe, oznaczane jako :
- Słabe zmienne typowe nie są kwantyfikowane.
- Za słabe zmienne typowe (w trakcie rekonstrukcji typów)
- można podstawić typy proste
- zawierające tylko słabe zmienne typowe.
- Każda próba podstawienia za słabą zmienną typową jakiegoś
- typu powoduje, że na stałe zostaje ona zastąpiona tym typem.
- (Top level.)
- Uwaga
- Kompilator może nazywać różne słabe zmienne typowe
- tak samo.
- Trzeba sobie zdawać sprawę kiedy dwie zmienne typowe są
- różne.
- Przy deklaracji let, typ stałej jest kwantyfikowany*;tylko wtedy, gdy wyrażenie definiujące stałą nie jest
- ekspansywne.**;Referencje i aplikacje są ekspansywne.
let r = ref (function x -> x);; val r : ('_a -> '_a) ref = {contents = <fun>}r := (function x -> 42);; r : (int -> int) ref let id = (function x -> x);; val id : 'a -> 'a = <fun>let idd = id id;; val idd : '_a -> '_a = <fun>let idd x = id id x;; val idd : 'a -> 'a = <fun> let p = id id;; val p : '_a -> '_alet r = ref p;; val r : ('_a -> '_a) refp 42;; p: int -> int'r: (int -> int) ref let r = ref id;; val r : ('_a -> '_a) reflet q = ref id;; val q : ('_a -> '_a) ref!r 42 r: (int -> int) ref'val q : ('_a -> '_a) ref let r = ref id;; val r : ('_a -> '_a) reflet q = ref (!r);; val q : ('_a -> '_a) ref!r 42;; r: (int -> int) ref'q: (int -> int) ref let f x = let r = ref id in (r := compose !r !r; !r x);; val f : 'a -> 'af 42;; = 42f true;; = true let g = let r = ref id in (r := compose !r !r; !r);; val g : '_a -> '_ag 42;; = 42'g : int -> int let f x = let r = ref x in (function y -> r := compose !r !r; !r y);;
[.....]
let f x = let r = ref x in (function y -> r := y; !r);; val f : 'a -> 'a -> 'a
Jeśli zdefiniujemy procedurę, której typ zawiera słabe zmienne typowe, a chcemy, żeby miała silne, to możemy zastosować -ekspansję, tzn.\ dodać formalny argument procedury. Jeżeli nie ma (imperatywnych) przeciwwskazań, to uzyskamy procedurę równoważną.