Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
<math> \displaystyle n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle n</math>). | <math> \displaystyle n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle n</math>). | ||
W teorii kodowania rozważa się funkcję | W teorii kodowania rozważa się funkcję | ||
<math> \displaystyle d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0 | <math> \displaystyle d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez: | ||
<center><math> \displaystyle d(w,v) | <center><math> \displaystyle d(w,v) | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | ||
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | ||
<math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math> | <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | ||
rozważyć zbiór <math> \displaystyle A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | rozważyć zbiór <math> \displaystyle A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | ||
mają różną <math> \displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle w_i\ne v_i.</math> | mają różną <math> \displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle w_i\ne v_i.</math> | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Dla dwóch słów <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | Dla dwóch słów <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | ||
rozważmy zbiór <math> \displaystyle A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach) dla | rozważmy zbiór <math> \displaystyle A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla | ||
których słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> mają różne litery, to znaczy | których słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> mają różne litery, to znaczy | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
'''(i)''' Warunek <math> \displaystyle d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | '''(i)''' Warunek <math> \displaystyle d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | ||
słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | ||
wszystkie litery takie same, a | wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | ||
<math> \displaystyle w=v.</math> | <math> \displaystyle w=v.</math> | ||
Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
'''(ii)''' | '''(ii)''' | ||
Symetria <math> \displaystyle d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje na | Symetria <math> \displaystyle d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | ||
których słowo <math> \displaystyle w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle v</math> są dokładnie takie | których słowo <math> \displaystyle w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle v</math>, są dokładnie takie | ||
same jak pozycje na których słowo <math> \displaystyle v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle w.</math> | same, jak pozycje, na których słowo <math> \displaystyle v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle w.</math> | ||
Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
Linia 89: | Linia 89: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta rozważmy trzy słowa | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | ||
<math> \displaystyle w,v,z\in X_n.</math> | <math> \displaystyle w,v,z\in X_n.</math> | ||
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | ||
Linia 144: | Linia 144: | ||
<center><math> \displaystyle d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | <center><math> \displaystyle d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | ||
\qquad\forall\ x,y\in X | \qquad\forall\ x,y\in X | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 204: | Linia 204: | ||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+ | Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math> | ||
dana wzorem | dana wzorem | ||
Linia 210: | Linia 210: | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
\qquad\forall\ n,m\in\mathbb{N} | \qquad\forall\ n,m\in\mathbb{N} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 303: | Linia 303: | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
\ <\ | \ <\ | ||
\frac{5}{6} | \frac{5}{6}, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
a więc | |||
<math> \displaystyle m>\frac{6}{5}.</math> | <math> \displaystyle m>\frac{6}{5}.</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
Linia 347: | Linia 347: | ||
gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po | gdzie w nierówności skorzystaliśmy z faktu, że supremum po | ||
większym zbiorze jest | większym zbiorze jest nie mniejsze.<br> | ||
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]} | { [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]} | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 360: | Linia 360: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | ||
że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math> \displaystyle d(x,y)\le 2r.</math> | <math> \displaystyle d(x,y)\le 2r.</math> | ||
Linia 366: | Linia 366: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta | Korzystając z nierówności trójkąta | ||
dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math> mamy: | dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | ||
<center><math> \displaystyle d(x,y) | <center><math> \displaystyle d(x,y) | ||
Linia 459: | Linia 459: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy | Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | ||
dowolny punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | dowolny punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | ||
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle r_1>0</math> takie, że | Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle r_1>0</math> takie, że | ||
Linia 472: | Linia 472: | ||
oraz dwa punkty <math> \displaystyle x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle y=(3,-2).</math> | oraz dwa punkty <math> \displaystyle x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle y=(3,-2).</math> | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle x</math> i <math> \displaystyle y</math> | '''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle x</math> i <math> \displaystyle y</math>,<br> | ||
'''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math> | '''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br> | ||
'''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br> | '''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br> | ||
kolejno w metrykach: | kolejno w metrykach: | ||
dyskretnej <math> \displaystyle d_d</math>; | dyskretnej <math> \displaystyle d_d</math>; | ||
metryce rzece <math> \displaystyle d_r | metryce rzece <math> \displaystyle d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> \displaystyle y=-1</math>; | ||
metryce kolejowej <math> \displaystyle d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle (-1,0).</math> | metryce kolejowej <math> \displaystyle d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle (-1,0).</math> | ||
}} | }} | ||
Linia 493: | Linia 493: | ||
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
<math> \displaystyle d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle x\ne y | <math> \displaystyle d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle x\ne y,</math><br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
<math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle A\setminus \{x\}\ne\emptyset | <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br> | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br> | <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br> | ||
Linia 648: | Linia 648: | ||
Udowodnić, że<br> | Udowodnić, że<br> | ||
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | '''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | ||
zbiorem otwartym | zbiorem otwartym,<br> | ||
'''(b)''' przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny | '''(b)''' przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny | ||
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym. | zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym. | ||
Linia 654: | Linia 654: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(a) | '''(a)-(b)''' Skorzystać z definicji zbiorów otwartych. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 711: | Linia 711: | ||
K(x,r_k) | K(x,r_k) | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
U_k | U_k, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
a więc | |||
<center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | <center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ |
Wersja z 19:38, 12 wrz 2006
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.