Przetwarzanie rozproszone: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Szopen (dyskusja | edycje)
Szopen (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 26: Linia 26:
* Pierwszą część kursu stanowi moduł wprowadzający  w tematykę przetwarzania rozproszonego (41). Wykład rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia, którego celem będzie zapoznanie słuchacza z bieżącym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Następnie przedstawione zostaną proste definicje dotyczące środowiska przetwarzania. W kolejnych punktach wykładu przedstawione zostaną pewne reprezentatywne środowiska przetwarzania rozproszonego. Pierwszym takim środowiskiem będzie Internet. Przedstawiona zostanie jego krótka historia i obecne trendy rozwoju. Następnie krótko scharakteryzowane zostanie środowisko typu GRID. W kolejnym punkcie wykładu opisane zostaną popularne obecnie projekty nazywane potocznie @HOME. Jako przykłady posłużą projekty Seti@HOME, CureCancer, FightAnthrax. Na zakończenie omówiony zostanie projekt środowiska rozproszonego wyszukiwarki internetowej Google.  
* Pierwszą część kursu stanowi moduł wprowadzający  w tematykę przetwarzania rozproszonego (41). Wykład rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia, którego celem będzie zapoznanie słuchacza z bieżącym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Następnie przedstawione zostaną proste definicje dotyczące środowiska przetwarzania. W kolejnych punktach wykładu przedstawione zostaną pewne reprezentatywne środowiska przetwarzania rozproszonego. Pierwszym takim środowiskiem będzie Internet. Przedstawiona zostanie jego krótka historia i obecne trendy rozwoju. Następnie krótko scharakteryzowane zostanie środowisko typu GRID. W kolejnym punkcie wykładu opisane zostaną popularne obecnie projekty nazywane potocznie @HOME. Jako przykłady posłużą projekty Seti@HOME, CureCancer, FightAnthrax. Na zakończenie omówiony zostanie projekt środowiska rozproszonego wyszukiwarki internetowej Google.  


* Celem kolejnego modułu kursu () zapoznanie słuchacza z podstawowymi pojęciami i problemami związanymi z przetwarzaniem rozproszonym. Wykład obejmie omówienie m. in. definicji procesu sekwencyjnego, komunikatu, kanału komunikacyjnego czy też stanu kanału. W dalszej części wykładu omówione zostaną różnego rodzaju operacje komunikacyjne, a także  scharakteryzowane zostaną rodzaje komunikacji. Student zapozna się także z formalnym modelem procesu sekwencyjnego. W następnej części wykładu zdefiniowane zostanie pojęcie zdarzenia i podane zostaną definicje różnych ich rodzajów. Kolejnym tematem który zostanie poruszony będzie pojęcie warunku uaktywnienia i definicje z tym związane. Na zakończenie przedstawione zostaną klasyczne modele żądań. Omówione zostaną ich definicje formalne i własności, a także zaprezentowana zostanie w sposób graficzny ich główna idea.
* Celem kolejnej części kursu, składającej się z dwóch modułów (56+36) będzie zapoznanie słuchacza z podstawowymi pojęciami i problemami związanymi z przetwarzaniem rozproszonym. Wykład obejmie omówienie m. in. definicji procesu sekwencyjnego, komunikatu, kanału komunikacyjnego czy też stanu kanału. W dalszej części wykładu omówione zostaną różnego rodzaju operacje komunikacyjne, a także  scharakteryzowane zostaną rodzaje komunikacji. Student zapozna się także z formalnym modelem procesu sekwencyjnego. Zdefiniowane zostanie pojęcie zdarzenia i podane zostaną definicje różnych ich rodzajów. Kolejnym tematem który zostanie poruszony będzie pojęcie warunku uaktywnienia i definicje z tym związane. Przedstawione zostaną klasyczne modele żądań oraz omówione zostaną ich definicje formalne i własności, a także zaprezentowana zostanie w sposób graficzny ich główna idea.
Następnie przedstawiona będzie definicja procesu rozproszonego, wykonania, globalnego stanu spójnego czy też historii realizacji. Następnie zdefiniowana i omówiona zostanie relacja poprzedzania zdarzeń, a także zaprezentowane i omówione zostaną diagramy przestrzenno-czasowe. Przedstawione zostaną pojęcia przetwarzania niedeterministycznego i grafu stanów osiągalnych. Przedostatnim tematem poruszonym w trakcie tego wykładu będzie mechanizm monitora procesu. Na zakończenie krótko omówiona zostanie ujednolicona konwencja zapisu algorytmów, które będą prezentowane na kolejnych wykładach.


* Trzeci moduł kursu (6 godz.) jest poświęcony obiektowym i obiektowo-relacyjnym bazom danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: obiektowy model danych (w tym: przesłanki pojawienia się nowej generacji baz danych, nowe dziedziny zastosowań systemów baz danych wymagające silniejszego i bardziej elastycznego modelu danych niż model relacyjny, podstawowe koncepcje obiektowego modelu danych (możliwość modelowania abstrakcyjnych typów danych, mechanizm dziedziczenia typów danych, konstruktory złożonych typów danych, jawne związki między danymi, hierarchiczne zależności między kolekcjami obiektów oraz mechanizmy polimorfizmu i późnego wiązania), rozwiązania służące do zapewnienia obiektom przechowywanym w bazie danych systemowej tożsamości i trwałości), architektura obiektowych i obiektowo-relacyjnych baz danych, model ODMG, język ODL i OQL, implementacja obiektowych baz danych (w tym: obiektowa architektura klient-serwer, buforowanie obiektów, logiczne i fizyczne identyfikatory obiektów, składowanie obiektów, zarządzanie dużymi obiektami, indeksowanie wyrażeń ścieżkowych, hierarchia ścieżek binarnych, indeksowanie hierarchii rozszerzeń klas, sygnatury zbiorów, indeks RD-drzewo).
* Trzecia część kursu (?) ma na celu  zaznajomienie studenta z pojęciem zegara logicznego, scharakteryzowanie różnych rodzajów kanałów komunikacyjnych, a także przedstawienie analizy poprawności i złożoności algorytmów rozproszonych. Przedstawione zostaną dwa typy zegarów logicznych tzw. zegary skalarne i wektorowe oraz pojęcia z tym związane. Następnie zaprezentowane i omówione zostaną kanały komunikacyjne FIFO i typu FC. Dla każdego z omawianych mechanizmów przedstawiony zostanie przykładowy algorytm zawierający jego implementację. Zdefiniowane zostaną także pojęcia takie, jak rząd funkcji, czy też funkcja kosztu. Pojęcia te zostaną wykorzystane następnie przy omawianiu złożoności komunikacyjnej i czasowej algorytmów rozproszonych. Na zakończenie przedstawione zostaną warunki poprawności algorytmu rozproszonego.
* Czwarty moduł kursu (5 godz.) jest poświęcony systemom multimedialnych baz danych oraz standardowi języka SQL/MM (nowy standard uzupełniający język SQL o biblioteki do obsługi specjalistycznych danych i aplikacji, głównie multimedialnych). W ramach tej części kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: specyfika i zastosowania multimedialnych baz danych, modele danych dla multimedialnych baz danych, metadane, standard MPEG-7, techniki wyszukiwania, składowania i prezentacji danych multimedialnych, geneza standardu SQL/MM, podstawowe części standardu SQL/MM poświęcone przetwarzaniu danych tekstowych, przestrzennych i obrazów w bazach danych.  
 
* Piąty moduł kursu (7 godz.) jest poświęcony bazom danych dokumentów XML, jako przykład semistrukturalnych baz danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: typy dokumentów XML i ich wpływ na bazy danych, charakterystyka języków zapytań wykorzystywanych do przetwarzania dokumentów XML, baza danych dokumentów XML i sposoby przechowywania i mechanizmy przetwarzania dokumentów XML, język zapytań XQuery (w roku 2005 język XQuery stał się standardem zatwierdzonym przez W3C), w tym: cechy języka Xquery, składnia, klauzule FOR, LET, WHERE, RETURN, ORDER BY, podzapytania, wyrażenia warunkowe i ilościowe, funkcje, przykłady zastosowań. W dalszej części tego modułu kursu zostaną omówione: charakterystyka innych języków semistrukturalnych baz danych, techniki modyfikacji dokumentów XML, w tym: wymagania dotyczące funkcjonalności języka modyfikacji, prosta wymiana i usuwanie dokumentów XML, DOM API oraz języki deklaratywne (Xupdate i rozszerzenia Xquery).  
* Tematyka czwartej części kursu, składająca się z dwóch modułów (51+32), związana jest z problematyką detekcji zakleszczenia. Wykład obejmie omówienie podstawowych pojęć związanych z przedstawianą tematyką. Przedstawione zostaną definicje zakleszczenia dla różnych modeli żądań. Następnie omówiona zostanie klasyfikacja problemów detekcji zakończenia. Przedstawione zostanie sześć przykładowych algorytmów detekcji zakleszczenia: dla modeli OR, AND, algorytmy detekcji zakleszczenia w środowisku synchronicznym i asynchronicznym dla modelu ''k spośród r'', dwufazowy algorytm detekcji zakleszczenia i na koniec algorytm detekcji zakleszczenia dla modelu predykatowego.
* Ostatni moduł kursu (5 godz.) jest poświęcony hurtowniom danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: wprowadzenie do problematyki integracji rozproszonych i heterogenicznych baz danych, podstawowa architektura integracji danych oparta o hurtownię danych, oprogramowanie ETL, problem wykrywania zmian w źródłach danych, charakterystyka przetwarzania analitycznego (On-Line Analytical Processing - OLAP), wielowymiarowy model danych (wymiary i fakty), implementacja modelu wielowymiarowego w serwerach relacyjnych (ROLAP) (schemat gwiazdy, płatka śniegu i konstelacja faktów) oraz wielowymiarowych (MOLAP) (implementacja i operatory MOLAP). W dalszej części tego modułu kursu zostaną omówione zagadnienia implementacyjne i efektywność przetwarzania OLAP, w tym: odświeżanie hurtowni danych w czasie jej pracy, wykorzystanie perspektyw zmaterializowanych do implementowania hurtowni, techniki zwiększające efektywność przetwarzania analitycznego, m.in. przepisywanie zapytań w oparciu o perspektywy zmaterializowane, indeksowanie danych przy użyciu różnych struktur, partycjonowanie danych i indeksów, kompresja danych i indeksów, przetwarzanie równoległe w hurtowniach danych oraz metadane opisujące hurtownię.
 
* Kolejna część kursu składa się z dwóch modułów () i poświęcona jest problematyce konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego. Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z przedstawianą tematyką, takie jak konfiguracja, konfiguracja spójna, odcięcie, linia odcięcia, predykaty globalne, modele stanów globalnych. Pokazane zostaną relacje między tymi pojęciami. Wyjaśnione zostanie znaczenie problemu wyznaczania stanu globalnego oraz przyczyny dla których jest to problem nietrywialny. Zostanie omówiona koncepcja konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego przy przyjęciu pewnych dodatkowych, upraszczających założeń. Przedstawione też będą następujące algorytmy: algorytm Chandy-Lamporta dla kanałów FIFO, algorytm Matterna stosujący zegary wektorowe, Lai-Yang dla kanałów non-FIFO, algorytm kolorujący procesy i wiadomości, oraz dwa algorytmy dla kanałów typu FC (Chandy-Lamporta i stosujący znaczniki BF i FF). Dla niektórych algorytmów zostanie omówiona ich złożoność czasowa oraz dowiedziona ich poprawność.
 
* Szósta część kursu, składająca się z dwóch modułów(), zajmuje się tematyką detekcji zakończenia. Wykład obejmie przedstawienie przykładów ilustrujących potrzebę problemy detekcji zakończenia w systemach rozproszonych (zakończenie sortowania rozproszonego oraz algorytm Matterna konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego), następnie różne definicje zakończenia (zarówno nieformalną jak i formalną, a także definicja klasyczna zakończenia), pojęcia zakończenia dynamicznego i statycznego i relacje między nimi,  zagadnienia związane z detekcją zakończenia w różnych modelach przetwarzania, takich jak model synchroniczny i dyfuzyjny. Student zapozna się również z algorytmami detekcji zakończenia Dijkstry, Feijena, van Gastarena, algorytmem Dijkstry-Scholtena oraz algorytmem Misry dla systemów asynchronicznych,
a także z detekcją zakończenia w atomowym modelu przetwarzania: algorytmem z wykorzystaniem liczników wiadomości, jednofazowy algorytm detekcji zakończenia, wektorowy algorytm detekcji zakończenia. Przedstawione zostaną również algorytmy detekcji zakończenia statycznego oraz dynamicznego.  Zostaną również pokazane dowody poprawności tych algorytmów oraz uwagi na temat ich złożoności obliczeniowej.  
 
* Siódma część kursu () ma na celu wprowadzenie do tematyki przetwarzania rozproszonego w środowisku zawodnym. Obejmie ona omówienie podstawowych definicji związanych z niezawodnością, w tym pojęcia awarii, błędu i wady oraz klasy awarii. Następnie wprowadzone zostaną precyzyjne definicje mechanizmów (abstrakcji) kanałów komunikacyjnych o różnych właściwościach. W kontekście niezawodności scharakteryzowane zostaną też podstawowe modele systemów rozproszonych: model asynchroniczny, synchroniczny i częściowo synchroniczny. W kolejnym punkcie zaprezentowany będzie mechanizm detektora awarii. Przedstawione zostaną podstawowe klasy detektorów i relacje pomiędzy poszczególnymi klasami, wybrane metryki służące do oceny detektorów awarii, oraz  implementacje detektorów awarii klas P, P. Na zakończenie omówiony będzie problem elekcji w środowisku zawodnym i jego związek z detektorami awarii.
 
* Celem przedostatniej części kursu () jest prezentacja zagadnień związanych z implementacją niezawodnej komunikacji w zawodnym środowisku rozproszonym. Wykład obejmie omówienie abstrakcyjnych mechanizmów rozgłaszania wiadomości, takich jak: podstawowe rozgłaszanie niezawodne (ang. ''best-effort''), zgodne rozgłaszanie niezawodne (ang. ''regular reliable broadcast''), jednolite rozgłaszanie niezawodne (ang. ''uniform reliable broadcast'') i probabilistyczne rozgłaszanie niezawodne (ang. ''probabilistic reliable broadcast''). Przedstawione zostaną wybrane algorytmy implementujące wspomniane operacje rozgłaszania wiadomości, w tym: algorytm podstawowego rozgłaszania niezawodnego pasywny i aktywny, algorytmy zgodnego rozgłaszania niezawodnego z potwierdzeniami od wszystkich i z potwierdzeniami od większości, aktywny i pasywny algorytm probabilistycznego rozgłaszania niezawodnego, algorytmy zgodnego rozgłaszania niezawodnego z przyczynowym i globalnym uporządkowaniem wiadomości.
 
* Ostatnia część kursu () obejmuje  tematykę konsensusu i jego wykorzystania w systemach rozproszonych. Wykład obejmie omówienie różnych problemów decyzyjnych oraz konsensus jako przykład tego rodzaju problemów. Pokazana jest niemożliwość rozwiazania konsensusu w asynchronicznym środowisku przetwarzania, jeżeli choć jeden proces może ulec awarii. Omówione zostaną problemy konsensusu (podstawowego), konsensusu (jednolitego), konsensusu probabilistycznego i algorytmy je  rozwiązujące, takie jak  algorytmy rozgłoszeniowy oraz hierarchiczny dla konsensusu podstawowego. Wyjaśnione zostanie na czym polega ważność tego problemu oraz relacje z innymi zagadnieniami pojawiającymi się w systemach rozproszonych.


* '''Laboratoria:'''
* '''Laboratoria:'''


* Pierwszą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią trzy moduły (9 godz.) poświęcone systemom rozproszonych baz danych. Cykl tych trzech ćwiczeń ilustruje fundamentalne zagadnienia związane z projektowaniem i implementacją rozproszonych baz danych, tj. replikowanie danych, zarządzanie transakcjami rozproszonymi z wykorzystaniem protokołu 2PC, techniki optymalizacji zapytań rozproszonych. W ramach tej części kursu zostaną omówione i przećwiczone następujące zagadnienia: dostępu do zdalnej bazy danych za pomocą tzw. łącznika bazy danych, replikowanie danych za pomocą tzw. migawki, parametry migawki definiowane przez użytkownika mające wpływ na jej własności, problem przyrostowego odświeżania migawki, grupa odświeżania jako mechanizm jednoczesnego odświeżania wielu migawek, definicje i podstawowe cechy transakcji rozproszonej, role baz danych biorących udział w transakcji rozproszonej, implementacja protokołu zatwierdzania transakcji rozproszonej (protokół 2-Phase-Commit - 2PC), problemy związane z awariami rozproszonej bazy danych w trakcie zatwierdzania transakcji rozproszonej, procedura odtwarzania transakcji rozproszonej, która uległa awarii (zilustrowane studium przypadku), charakterystyka zapytania rozproszonego i plan jego wykonania, narzędzia Oracle analizy planu wykonania zapytania, studium przypadku obejmujące analizę technik filtrowania danych z tabeli zdalnej, grupowania i sortowania danych z tabeli zdalnej, łączenie tabeli lokalnej i zdalnej, zastosowanie tradycyjnych perspektyw (ang. view) w optymalizacji zapytań rozproszonych, zastosowanie wskazówek optymalizatora kosztowego w optymalizacji zapytań rozproszonych. Wszystkie powyższe problemy są ilustrowane rozwiązaniami i technikami implementowanymi w systemie Oracle9i/10g.
* Pierwszą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią dziewięć moduły (9 godz.) poświęcone implementacji algorytmów rozproszonych za pomocą biblioteki PVM. Pierwszym zagadnieniem poruszonym w ramach laboratoriów będzie przygotowanie środowiska PVM do pracy. Przedstawiona zostanie podstawowa funkcjonalność biblioteki PVM. W ramach ćwiczeń pokazane zostaną programy demonstrujące wybraną użyteczność biblioteki PVM, a także implementacje algorytmów wyliczania liczby <math>\Pi</math> metodą Monte-Carlo, łamania haseł, zegarów logicznych i detekcji zakończenia przetwarzania.  
* Drugą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią trzy moduły (7 godz.) poświęcone systemom obiektowych baz danych. Cykl tych trzech ćwiczeń ilustruje podstawowe zagadnienia związane z implementacją, programowaniem i użytkowaniem obiektowych baz danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione i przećwiczone następujące zagadnienia: charakterystyka i instalacja systemu zarządzania obiektową bazą danych (SZOBD) db4o razem ze środowiskiem programistycznym pozwalającym na tworzenie oprogramowania z nim współpracującego (db4o jest to system, pracujący na platformach Java i .NET, pozwalający na bezpośrednie składowanie obiektów w bazach danych; db4o jest rozpowszechniany bezpłatnie na licencji GPL oraz płatnie na licencji przeznaczonej dla zastosowań komercyjnych), konfiguracja środowiska Eclipse do współpracy z db4o, tworzenie nowego projektu, współpracującego z db4o, architektury aplikacji, jakie można zbudować w oparciu o SZOBD db4o, interfejsy i metody bibliotek SZOBD db4o pozwalające na wykonywanie podstawowych operacji na obiektach składowanych w obiektowej bazie danych, takich jak: zapisywanie obiektów do bazy danych, odszukiwanie i odczytywanie obiektów z bazy danych, modyfikacja obiektów w bazie danych, usuwanie obiektów z bazy danych. W dalszej części tego modułu kursu zostaną omówione zagadnienia dotyczące złożonych, dynamicznych struktur danych, w tym: sposoby zapisu, wyszukiwania, odczytu, modyfikacji i usuwania złożonych struktur danych.
 
* Trzecia część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią trzy moduły (7 godz.) poświęcone systemom obiektowo - relacyjnych baz danych. Cykl tych trzech ćwiczeń ilustruje zagadnienia związane z programowaniem i użytkowaniem obiektowo- relacyjnych baz danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione i przećwiczone następujące zagadnienia: różnice pomiędzy systemem zarządzania obiektowo-relacyjną bazą danych a SZOBD i systemem zarządzania relacyjną bazą danych, tworzenie typów obiektowych i ich instancji, składowanie obiektów w bazie danych (w tym: tworzenie typów obiektowych, składowanie obiektów), polecenia języka SQL pozwalającą na przeszukiwanie obiektów (w tym: deklaracja metod i konstruktorów, programowanie i implementacja metod i konstruktorów, aktywowanie metod, zapytania do atrybutów obiektów), posługiwanie się typami referencyjnymi (w tym: nawigowanie po referencjach, referencje puste i wiszące), inne obiekty o złożonej strukturze tj. kolekcje wartości, dwa rodzaje kolekcji: tablice o zmiennej długości (w tym: sposób, w jaki mogą być wykorzystywane z poziomu SQL i z poziomu PL/SQL) oraz zagnieżdżone tabele (w tym: różnice pomiędzy obydwoma rodzajami kolekcji, cechy charakterystyczne tabel zagnieżdżonych oraz praca z tym typem kolekcji zarówno z poziomu SQL, jak i z poziomu PL/SQL), konstrukcja CAST(MULTISET). W dalszej części tego modułu kursu zostaną omówione zagadnienia dotyczące motywacji implementacji pewnych cech modelu obiektowego w modelu relacyjnym, co zaowocowało systemami obiektowo-relacyjnych baz danych. Następnie, omówiona i przećwiczona zostanie składnia poleceń pozwalająca na: tworzenie typów dziedziczących ze zdefiniowanych wcześniej typów obiektowych, przesłanianie istniejących metod, deklarowanie typów i metod abstrakcyjnych, oraz omówiony i przećwiczony zostanie polimorfizm i związane z nim dynamiczne wiązanie metod, oraz sposób wykorzystania tych cech przy konstrukcji zapytań, w tym: operatory TREAT i IS OF pozwalające na wykonywanie zapytań do tabel przechowujących obiekty różnych podtypów.
* Drugą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią cztery moduły () przedstawiające alternatywne wobec PVM środowisko MPI. W ramach laboratorium przedstawiona zostanie instalacja i konfiguracja środowiska oraz wybrana część jego funkcjonalności.
* Czwarta część zajęć laboratoryjnych kursu (2 godz.) dotyczy systemów multimedialnych baz danych. Ćwiczenie to ilustruje zagadnienia związane z programowaniem i użytkowaniem multimedialnych baz danych. W ramach tej części kursu zostaną omówione i przećwiczone następujące zagadnienia: możliwości przetwarzania danych multimedialnych wprowadzonych przez standard SQL/MM (w tym: część standardu, która dotyczy przetwarzania obrazów), ładowanie obrazów do bazy danych, odczytywanie ich parametrów, wykonywanie zapytań typu Content Based Retrieval i modyfikowanie obrazów zapisanych w bazie danych.
* Ostatnią część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią trzy moduły (5 godz.) poświęcone systemom semistrukturalnych baz danych. Cykl tych trzech ćwiczeń ilustruje zagadnienia związane z programowaniem i użytkowaniem baz danych dokumentów XML. W ramach tej części kursu zostaną omówione i przećwiczone następujące zagadnienia: charakterystyka przykładowej bazy danych dokumentów XML – dbXML, wykonywanie zapytań Xpath, dostęp do bazy danych dbXML za pomocą WWW, duże kolekcje dokumentów i indeksy, zapytania dotyczące dokumentów umieszczonych w repozytorium XML oraz modyfikacje takich dokumentów.


=== Literatura ===
=== Literatura ===

Wersja z 09:52, 4 wrz 2006

Forma zajęć

Wykład (30 godzin) + laboratorium (30 godzin)

Opis

Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej problematyki przetwarzania rozproszonego oraz przykładów elementarnych rozwiązań wybranych problemów szczegółowych. Wykład wprowadza podstawowe pojęcia i przedstawia podstawowe elementy modelu przetwarzania rozproszonego, m.in.: formalny model środowiska przetwarzania rozproszonego, analizę aktywności i warunki uaktywnienia, klasyczne modele żądań, wykonanie procesu rozproszonego, właściwości przetwarzania rozproszonego (relacja poprzedzania, diagramy przestrzenno-czasowe, grafy stanów osiągalnych, niedeterminizm przetwarzania, spójność stanu, predykaty globalne i ich własności) oraz charakterystyki algorytmów rozproszonych (warunki poprawności algorytmów, złożoność czasowa i komunikacyjna). Omawiane są zagadnienia komunikacji zachowującej uporządkowanie wiadomości, wyznaczania stanu globalnego, synchronizacji czasu oraz detekcji zakończenia przetwarzania rozproszonego. Wreszcie przedstawiona jest problematyka związana z niezawodnością przetwarzania w zawodonym środowisku rozproszonym. Laboratorium pozwala nabrać praktycznej intuicji w konstrukcji i implementacji aplikacji rozproszonych w przykładowym środowisku. Na laboratorium studenci konfrontują uzyskane wiadomości z praktyczną implementacją algorytmów rozproszonych, projektują algorytmy rozproszone wdrażając je następnie w wybranym środowisku przetwarzania rozproszonego.

Sylabus

Autor sylabusa

  • Dr hab. inż. Jerzy Brzeziński, prof. nadzw. Politechniki Poznańskiej
  • E-mail: Jerzy.Brzeziński@cs.put.poznan.pl

Autorzy kursu

  • Kurs został przygotowany przez zespół pracowników Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej pod kierunkiem dr hab. inż. Jerzego Brzezińskiego, prof. nadzw. PP, w składzie: dr inż. Michał Sajkowski, mgr inż. Jacek Kobusiński oraz mgr inż. Arkadiusz Danilecki.


Wymagania wstępne

  • Znajomość tematyki omawianej w ramach przedmiotu Systemy operacyjne
  • Podstawowe wiadomości z zakresu siec komputerowych
  • Laboratoria wymagają znajomości języka C. Przygotowanie do pracy omawianych środowisk MPI oraz PVM wymaga podstawowych umiejętności związanych z konfiguracją i zarządzaniem systemu.

Zawartość

  • Wykłady:
  • Pierwszą część kursu stanowi moduł wprowadzający w tematykę przetwarzania rozproszonego (41). Wykład rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia, którego celem będzie zapoznanie słuchacza z bieżącym stanem wiedzy w tej dziedzinie. Następnie przedstawione zostaną proste definicje dotyczące środowiska przetwarzania. W kolejnych punktach wykładu przedstawione zostaną pewne reprezentatywne środowiska przetwarzania rozproszonego. Pierwszym takim środowiskiem będzie Internet. Przedstawiona zostanie jego krótka historia i obecne trendy rozwoju. Następnie krótko scharakteryzowane zostanie środowisko typu GRID. W kolejnym punkcie wykładu opisane zostaną popularne obecnie projekty nazywane potocznie @HOME. Jako przykłady posłużą projekty Seti@HOME, CureCancer, FightAnthrax. Na zakończenie omówiony zostanie projekt środowiska rozproszonego wyszukiwarki internetowej Google.
  • Celem kolejnej części kursu, składającej się z dwóch modułów (56+36) będzie zapoznanie słuchacza z podstawowymi pojęciami i problemami związanymi z przetwarzaniem rozproszonym. Wykład obejmie omówienie m. in. definicji procesu sekwencyjnego, komunikatu, kanału komunikacyjnego czy też stanu kanału. W dalszej części wykładu omówione zostaną różnego rodzaju operacje komunikacyjne, a także scharakteryzowane zostaną rodzaje komunikacji. Student zapozna się także z formalnym modelem procesu sekwencyjnego. Zdefiniowane zostanie pojęcie zdarzenia i podane zostaną definicje różnych ich rodzajów. Kolejnym tematem który zostanie poruszony będzie pojęcie warunku uaktywnienia i definicje z tym związane. Przedstawione zostaną klasyczne modele żądań oraz omówione zostaną ich definicje formalne i własności, a także zaprezentowana zostanie w sposób graficzny ich główna idea.

Następnie przedstawiona będzie definicja procesu rozproszonego, wykonania, globalnego stanu spójnego czy też historii realizacji. Następnie zdefiniowana i omówiona zostanie relacja poprzedzania zdarzeń, a także zaprezentowane i omówione zostaną diagramy przestrzenno-czasowe. Przedstawione zostaną pojęcia przetwarzania niedeterministycznego i grafu stanów osiągalnych. Przedostatnim tematem poruszonym w trakcie tego wykładu będzie mechanizm monitora procesu. Na zakończenie krótko omówiona zostanie ujednolicona konwencja zapisu algorytmów, które będą prezentowane na kolejnych wykładach.

  • Trzecia część kursu (?) ma na celu zaznajomienie studenta z pojęciem zegara logicznego, scharakteryzowanie różnych rodzajów kanałów komunikacyjnych, a także przedstawienie analizy poprawności i złożoności algorytmów rozproszonych. Przedstawione zostaną dwa typy zegarów logicznych tzw. zegary skalarne i wektorowe oraz pojęcia z tym związane. Następnie zaprezentowane i omówione zostaną kanały komunikacyjne FIFO i typu FC. Dla każdego z omawianych mechanizmów przedstawiony zostanie przykładowy algorytm zawierający jego implementację. Zdefiniowane zostaną także pojęcia takie, jak rząd funkcji, czy też funkcja kosztu. Pojęcia te zostaną wykorzystane następnie przy omawianiu złożoności komunikacyjnej i czasowej algorytmów rozproszonych. Na zakończenie przedstawione zostaną warunki poprawności algorytmu rozproszonego.
  • Tematyka czwartej części kursu, składająca się z dwóch modułów (51+32), związana jest z problematyką detekcji zakleszczenia. Wykład obejmie omówienie podstawowych pojęć związanych z przedstawianą tematyką. Przedstawione zostaną definicje zakleszczenia dla różnych modeli żądań. Następnie omówiona zostanie klasyfikacja problemów detekcji zakończenia. Przedstawione zostanie sześć przykładowych algorytmów detekcji zakleszczenia: dla modeli OR, AND, algorytmy detekcji zakleszczenia w środowisku synchronicznym i asynchronicznym dla modelu k spośród r, dwufazowy algorytm detekcji zakleszczenia i na koniec algorytm detekcji zakleszczenia dla modelu predykatowego.
  • Kolejna część kursu składa się z dwóch modułów () i poświęcona jest problematyce konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego. Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z przedstawianą tematyką, takie jak konfiguracja, konfiguracja spójna, odcięcie, linia odcięcia, predykaty globalne, modele stanów globalnych. Pokazane zostaną relacje między tymi pojęciami. Wyjaśnione zostanie znaczenie problemu wyznaczania stanu globalnego oraz przyczyny dla których jest to problem nietrywialny. Zostanie omówiona koncepcja konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego przy przyjęciu pewnych dodatkowych, upraszczających założeń. Przedstawione też będą następujące algorytmy: algorytm Chandy-Lamporta dla kanałów FIFO, algorytm Matterna stosujący zegary wektorowe, Lai-Yang dla kanałów non-FIFO, algorytm kolorujący procesy i wiadomości, oraz dwa algorytmy dla kanałów typu FC (Chandy-Lamporta i stosujący znaczniki BF i FF). Dla niektórych algorytmów zostanie omówiona ich złożoność czasowa oraz dowiedziona ich poprawność.
  • Szósta część kursu, składająca się z dwóch modułów(), zajmuje się tematyką detekcji zakończenia. Wykład obejmie przedstawienie przykładów ilustrujących potrzebę problemy detekcji zakończenia w systemach rozproszonych (zakończenie sortowania rozproszonego oraz algorytm Matterna konstrukcji spójnego obrazu stanu globalnego), następnie różne definicje zakończenia (zarówno nieformalną jak i formalną, a także definicja klasyczna zakończenia), pojęcia zakończenia dynamicznego i statycznego i relacje między nimi, zagadnienia związane z detekcją zakończenia w różnych modelach przetwarzania, takich jak model synchroniczny i dyfuzyjny. Student zapozna się również z algorytmami detekcji zakończenia Dijkstry, Feijena, van Gastarena, algorytmem Dijkstry-Scholtena oraz algorytmem Misry dla systemów asynchronicznych,

a także z detekcją zakończenia w atomowym modelu przetwarzania: algorytmem z wykorzystaniem liczników wiadomości, jednofazowy algorytm detekcji zakończenia, wektorowy algorytm detekcji zakończenia. Przedstawione zostaną również algorytmy detekcji zakończenia statycznego oraz dynamicznego. Zostaną również pokazane dowody poprawności tych algorytmów oraz uwagi na temat ich złożoności obliczeniowej.

  • Siódma część kursu () ma na celu wprowadzenie do tematyki przetwarzania rozproszonego w środowisku zawodnym. Obejmie ona omówienie podstawowych definicji związanych z niezawodnością, w tym pojęcia awarii, błędu i wady oraz klasy awarii. Następnie wprowadzone zostaną precyzyjne definicje mechanizmów (abstrakcji) kanałów komunikacyjnych o różnych właściwościach. W kontekście niezawodności scharakteryzowane zostaną też podstawowe modele systemów rozproszonych: model asynchroniczny, synchroniczny i częściowo synchroniczny. W kolejnym punkcie zaprezentowany będzie mechanizm detektora awarii. Przedstawione zostaną podstawowe klasy detektorów i relacje pomiędzy poszczególnymi klasami, wybrane metryki służące do oceny detektorów awarii, oraz implementacje detektorów awarii klas P, P. Na zakończenie omówiony będzie problem elekcji w środowisku zawodnym i jego związek z detektorami awarii.
  • Celem przedostatniej części kursu () jest prezentacja zagadnień związanych z implementacją niezawodnej komunikacji w zawodnym środowisku rozproszonym. Wykład obejmie omówienie abstrakcyjnych mechanizmów rozgłaszania wiadomości, takich jak: podstawowe rozgłaszanie niezawodne (ang. best-effort), zgodne rozgłaszanie niezawodne (ang. regular reliable broadcast), jednolite rozgłaszanie niezawodne (ang. uniform reliable broadcast) i probabilistyczne rozgłaszanie niezawodne (ang. probabilistic reliable broadcast). Przedstawione zostaną wybrane algorytmy implementujące wspomniane operacje rozgłaszania wiadomości, w tym: algorytm podstawowego rozgłaszania niezawodnego pasywny i aktywny, algorytmy zgodnego rozgłaszania niezawodnego z potwierdzeniami od wszystkich i z potwierdzeniami od większości, aktywny i pasywny algorytm probabilistycznego rozgłaszania niezawodnego, algorytmy zgodnego rozgłaszania niezawodnego z przyczynowym i globalnym uporządkowaniem wiadomości.
  • Ostatnia część kursu () obejmuje tematykę konsensusu i jego wykorzystania w systemach rozproszonych. Wykład obejmie omówienie różnych problemów decyzyjnych oraz konsensus jako przykład tego rodzaju problemów. Pokazana jest niemożliwość rozwiazania konsensusu w asynchronicznym środowisku przetwarzania, jeżeli choć jeden proces może ulec awarii. Omówione zostaną problemy konsensusu (podstawowego), konsensusu (jednolitego), konsensusu probabilistycznego i algorytmy je rozwiązujące, takie jak algorytmy rozgłoszeniowy oraz hierarchiczny dla konsensusu podstawowego. Wyjaśnione zostanie na czym polega ważność tego problemu oraz relacje z innymi zagadnieniami pojawiającymi się w systemach rozproszonych.
  • Laboratoria:
  • Pierwszą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią dziewięć moduły (9 godz.) poświęcone implementacji algorytmów rozproszonych za pomocą biblioteki PVM. Pierwszym zagadnieniem poruszonym w ramach laboratoriów będzie przygotowanie środowiska PVM do pracy. Przedstawiona zostanie podstawowa funkcjonalność biblioteki PVM. W ramach ćwiczeń pokazane zostaną programy demonstrujące wybraną użyteczność biblioteki PVM, a także implementacje algorytmów wyliczania liczby Π metodą Monte-Carlo, łamania haseł, zegarów logicznych i detekcji zakończenia przetwarzania.
  • Drugą część zajęć laboratoryjnych kursu stanowią cztery moduły () przedstawiające alternatywne wobec PVM środowisko MPI. W ramach laboratorium przedstawiona zostanie instalacja i konfiguracja środowiska oraz wybrana część jego funkcjonalności.

Literatura

  • M. Ben-Ari. Podstawy programowania współbieżnego i rozproszonego. WNT, 1990
  • Andrew S. Tanenebaum. Rozproszone Systemy Operacyjne. PWN, 1997
  • Michel Raynal. Distributed Algorithms and Protocols. John Wiley & Sons, 1988
  • Sape Müllender, ed. Distributed Systems. Addison-Wesley, 1993
  • Gerard Tel. Introduction to Distributed Algorithms. Cambridge University Press, 1994
  • Nancy A. Lynch. Distributed algorithms. Morgan Kaufmann Publishers, 1996
  • Randy Chow, Theodore Johnson. Distributed Operating Systems & Algorithms, Addison Wesley Longman, 1997
  • Pradeep K. Sinha. Distributed Operating Systems. Concepts and Design, IEEE Computer Society Press, 1997
  • J. Brzeziński. Ocena stanu globalnego w systemach rozproszonych, OWN 2001

Moduły

Wykłady

  1. Wykład Wprowadzenie (pdf, pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Wprowadzenie do środowiska PVM (wersja pdf)
  2. Wykład Przetwarzanie rozproszone (pdf, pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Pierwsze kroki w PVM (wersja pdf)
  3. Wykład Proces rozproszony (pdf, pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Komunikacja między procesami (wersja pdf)
  4. Wykład Zegary logiczne, złożoność obliczeniowa (pdf,pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Zegary logiczne (wersja pdf)
  5. Wykład Detekcja zakleszczenia I (pdf,pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Komunikacja grupowa (wersja pdf)
  6. Wykład Detekcja zakleszczenia II (pdf,pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Obliczanie liczby Pi metodą montecarlo (wersja pdf)
  7. Wykład Konstrukcja spójnego obrazu stanu globalnego I (pdf,pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Łamanie haseł (wersja pdf)
  8. Wykład Konstrukcja spójnego obrazu stanu globalnego II (pdf, pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Zaawansowane operacje grupowe (wersja pdf)
  9. Wykład Detekcja zakończenia I (pdf, pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Detekcja zakończenia (wersja pdf)
  10. Wykład Detekcja zakończenia II (pdf, pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Instalacja środowiska MPI w systemie operacyjnym Microsoft Windows (wersja pdf)
  11. Wykład Niezawodność przetwarzania (pdf, pdf kolor, pdf notatki) / Laboratorium - Instalacja środowiska MPI w systemie operacyjnym Linux (wersja pdf)
  12. Wykład Niezawodne rozgłaszanie (pdf,pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Pierwsze kroki w środowisku MPI (wersja pdf)
  13. Wykład Problemy konsensusu (pdf,pdf kolor,pdf notatki) / Laboratorium - Komunikacja kolektywna w środowisku MPI (wersja pdf)

Tylko laboratoria:

  1. Laboratorium - Wprowadzenie do środowiska PVM (wersja pdf)
  2. Laboratorium - Pierwsze kroki w PVM (wersja pdf)
  3. Laboratorium - Komunikacja między procesami (wersja pdf)
  4. Laboratorium - Zegary logiczne (wersja pdf)
  5. Laboratorium - Komunikacja grupowa (wersja pdf)
  6. Laboratorium - Obliczanie liczby Pi metodą montecarlo (wersja pdf)
  7. Laboratorium - Łamanie haseł (wersja pdf)
  8. Laboratorium - Zaawansowane operacje grupowe (wersja pdf)
  9. Laboratorium - Detekcja zakończenia (wersja pdf)
  10. Laboratorium - Instalacja środowiska MPI w systemie operacyjnym Microsoft Windows (wersja pdf)
  11. Laboratorium - Instalacja środowiska MPI w systemie operacyjnym Linux (wersja pdf)
  12. Laboratorium - Pierwsze kroki w środowisku MPI (wersja pdf)
  13. Laboratorium - Komunikacja kolektywna w środowisku MPI (wersja pdf)