Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Pitab (dyskusja | edycje)
Linia 334: Linia 334:


}}
}}
<div class="thumb tleft"><div style="width:250px;">
<flashwrap>file=MD1-SW 6.7.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.7.swf</div></div>
</div>
<div class="thumb tright"><div style="width:250px;">
<flashwrap>file=MD1-SW 6.8.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.8.swf</div></div>
</div>


{{przyklad|||
{{przyklad|||


 
<center>
<center><math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19.
<math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19.
</math></center>
</math>
</center>


* <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>.
* <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>.


[[Rysunek: 6.7 Szkic na kartce.]]
<center>
 
<math>\displaystyle 5+2+1=8.
 
</math>
<center><math>\displaystyle 5+2+1=8.
</center>
</math></center>


* <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>.
* <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>.
[[Rysunek: 6.8 Szkic na kartce.]]


}}
}}
Linia 364: Linia 372:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="thumb tright"><div style="width:250px;">
<flashwrap>file=MD1-SW 6.9.swf|size=small</flashwrap>
<div.thumbcaption>MD1-SW 6.9.swf</div></div>
</div>
Rozważmy <math>\displaystyle n=a_0+\ldots+a_{k-1}</math> symetryczny podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę.  
Rozważmy <math>\displaystyle n=a_0+\ldots+a_{k-1}</math> symetryczny podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę.  
Z symetryczności wiemy,  
Z symetryczności wiemy,  
Linia 378: Linia 393:
Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby <math>\displaystyle n</math>  
Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby <math>\displaystyle n</math>  
na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste.
na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste.
[[Rysunek: 6.9 Szkic na kartce.]]


Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math>  
Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math>  
można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>.
można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 20:33, 2 wrz 2006

Permutacje i Podziały

Ćwiczenie 1

Policz średnią liczbę cykli w permutacji n zbioru elementowego.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Oblicz postać zwartą symbolu {n4}.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji f,g określonych na zachodzi:


f(n)=i{ni}(1)ig(i)


wtedy i tylko wtedy, gdy


g(n)=i[ni](1)if(i).


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{n+1m+1}=k(nk){km}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[n+1m+1]=n!k=0n1k![km].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{m+n+1m}=i=0mi{n+ii}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[m+n+1m]=i=0m(n+i)[n+ii].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 8

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{nl+m}(l+ml)=k(nk){kl}{nkm}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 9

Podział liczby n na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o 90 stopni otrzymamy ten sam diagram.

<flashwrap>file=MD1-SW 6.7.swf|size=small</flashwrap>

<div.thumbcaption>MD1-SW 6.7.swf

<flashwrap>file=MD1-SW 6.8.swf|size=small</flashwrap>

<div.thumbcaption>MD1-SW 6.8.swf

Przykład

6+5+3+2+2+1=19.

  • 6,5,3,2,2,1 jest podziałem symetrycznym 19.

5+2+1=8.

  • 5,2,1 nie jest podziałem symetrycznym 8.

Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby n pokrywa się z liczbą podziałów liczby n na różne i nieparzyste składniki.

Wskazówka
Rozwiązanie


Rozważmy n=a0++ak1 symetryczny podział liczby n na sumę. Z symetryczności wiemy, iż liczba krzyżyków w ostatnim wierszu (tzn. liczba ak1) jest równa liczbie krzyżyków w pierwszej kolumnie, a ponieważ mają one jeden krzyżyk wspólny to w sumie jest ich nieparzyście wiele (2ak11). Po wycięciu ostatniego wiersza i pierwszej kolumny pozostaje wciąż symetryczny diagram Ferrersa, zatem jego ostatni wiersz i pierwsza kolumna mają także w sumie nieparzystą liczbę krzyżyków (2(ak21)1), przy czym jest ich mniej niż poprzednio, gdyż 2(ak21)1<2ak11 jak że ak2ak1. Tą metodą możemy przekształcić dowolny symetryczny podział liczby n na podział liczby liczby n na składniki parami różne i nieparzyste.

Na odwrót, podział liczby n na różne nieparzyste składniki b0,,bm1 można "zwinąć" do symetrycznego podziału n "łamiąc w połowie" składniki bi.