|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| ==Mierzenie kątów w trójkącie== | | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| \begin{exe}
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd1.png|thumb|500px]] |
| Nie używając cyrkla ani linijki, zmierz wszystkie kąty w trójkącie i oblicz ich sumę.
| | |valign="top"| |
| \end{exe}
| |
|
| |
|
| \begin{sol}
| |
| Kąty najlepiej mierzyć kątomierzem, a ich sumę obliczyć z pomocą kalkulatora (na
| |
| pewno masz go w komórce). Powinno wyjść około 180 stopni.
| |
| \end{sol}
| |
|
| |
|
| \begin{exe}
| | |} |
| Nie używając cyrkla ani linijki, zmierz wszystkie boki w trójkącie i oblicz ich sumę.
| | ---- |
|
| |
|
| \ans{Boki najlepiej zmierzyć ekierką, a ich sumę obliczyć z pomocą kalkulatora (na
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| pewno masz go w komórce). Powinno wyjść około 180 mm.}
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd2.png|thumb|500px]] |
| | |valign="top"| |
|
| |
|
| \ans{Szybszy sposób to namówić młodszego brata.}
| |
|
| |
|
| \end{exe}
| | |} |
| | ---- |
|
| |
|
| \begin{exe}
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| Czy każdy trójkąt jest prostokątny?
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd3.png|thumb|500px]] |
| | |valign="top"| |
|
| |
|
| \hint{Rozejrzyj się po okolicy}
| |
|
| |
|
| \ans{Zapytaj starszego młodszego brata.}
| | |} |
| | ---- |
|
| |
|
| \ans{Szybszy sposób to namówić młodszego brata.}
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd4.png|thumb|500px]] |
| | |valign="top"| |
|
| |
|
| \end{exe}
| |
|
| |
|
| ==Czy dany trójkąt jest prostokątny?==
| | |} |
| ==Kilka programów, które nie liczą pola trójkąta==
| | ---- |
| Ale zacznijmy od algorytmu. Algorytmy zapisujemy w pseudo-C.
| |
|
| |
|
| \subsubsection{Prosty algorytm}
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| \begin{alg}[title={Jak zmierzyć coś}]
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd5.png|thumb|500px]] |
| for i = 1..n
| | |valign="top"| |
| {
| |
| sprawdź, co da się zmierzyć;
| |
| if (da się zmierzyć)
| |
| zmierz;
| |
| else
| |
| break;
| |
| }
| |
| \end{alg}
| |
|
| |
|
| \subsubsection{Program w C}
| |
| <span id="sec:program_w_C" \>
| |
| \begin{C}[label={code:hello},title={Hello world}]
| |
| int main(void)
| |
| {
| |
| return(0);
| |
| }
| |
| \end{C}
| |
|
| |
|
| | |} |
| | ---- |
|
| |
|
| Jak widać, krótki program w C możemy napisać, korzystając z jednej funkcji
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| \lstC!main()!.
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd6.png|thumb|500px]] |
| | |valign="top"| |
|
| |
|
| \subsubsection{Program w Pascalu}
| |
| \begin{pas}
| |
| function main(a: integer): real;
| |
| begin
| |
| { jakoś dziwnie }
| |
| main := 0.0;
| |
| ennd
| |
| \end{pas}
| |
|
| |
|
| | |} |
| | ---- |
|
| |
|
| \subsubsection{Program w MATLABie/Octave}
| | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" |
| \begin{oct}
| | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:PS_M13_Slajd7.png|thumb|500px]] |
| for i=1:n
| | |valign="top"| |
| y = A\b; % to jest po prostu inny zapis <math>y = A^{-1}b</math>
| |
| end
| |
| \end{oct}
| |
| | |
| \subsubsection{Program w C++}
| |
| | |
| Jak zobaczymy poniżej, nasz program w C++ niczym nie różni się od programu w C,
| |
| [[#sec:program_w_C]] | |
| \begin{CPP}
| |
| int main(void)
| |
| {
| |
| return(0);
| |
| }
| |
| \end{CPP}
| |
| | |
| A może by tak skoczyć do \link{thm:pitagoras}{Twierdzenia Pitagorasa}?
| |
| | |
| Albo do kodu \link{code:hello}{Hello World w C}?
| |