ZZL Moduł 5: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 435: | Linia 435: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd14.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Kontakt z drugą osobą powinien opierać się na dwóch zasadach: | ||
*'''empatii''' - jest to zdolność do wchodzenia w sytuacje innych i rozumienia ich osobistego świata znaczeń i odczuć, emocji które kierują ich zachowaniem oraz | *'''empatii''' - jest to zdolność do wchodzenia w sytuacje innych i rozumienia ich osobistego świata znaczeń i odczuć, emocji które kierują ich zachowaniem oraz | ||
*'''akceptacji i szacunku''', co jednak nie jest równoznaczne ze zgodą i potwierdzeniem słuszności racji nadawcy. | *'''akceptacji i szacunku''', co jednak nie jest równoznaczne ze zgodą i potwierdzeniem słuszności racji nadawcy. | ||
Linia 451: | Linia 449: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd15.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Komunikując się, formułujemy nasze myśli i staramy się przekazywać je drugiej stronie. Każda osoba ma do tego prawo, ponieważ komunikowanie partnerskie zakłada, że jednostka uznaje własne pragnienia, oczekiwania i zamierzenia oraz pragnienia, oczekiwania i zamierzenia partnera za równe sobie i komunikuje się w ten sposób, żeby cele obu stron były realizowane i obie strony były w pełni usatysfakcjonowane. Informacje zwrotne są zatem jednym z ważniejszych elementów komunikacji – pozwalają jednostkom na wyrażenie własnych racji i własnego punktu widzenia, a poza tym czynią komunikację bardziej skuteczną, ponieważ eliminują niedociągnięcia i niedokładności przekazu. | ||
Komunikując się, formułujemy nasze myśli i staramy się przekazywać je drugiej stronie. Każda osoba ma do tego prawo, ponieważ komunikowanie partnerskie zakłada, że jednostka uznaje własne pragnienia, oczekiwania i zamierzenia oraz pragnienia, oczekiwania i zamierzenia partnera za równe sobie i komunikuje się w ten sposób, żeby cele obu stron były realizowane i obie strony były w pełni usatysfakcjonowane. Informacje zwrotne są zatem jednym z ważniejszych elementów komunikacji – pozwalają jednostkom na wyrażenie własnych racji i własnego punktu widzenia, a poza tym czynią komunikację bardziej skuteczną, ponieważ eliminują niedociągnięcia i niedokładności przekazu. | |||
Informacja zwrotna (''feedback'') jest szczególnie ważna w pracy, ponieważ jest metodą naprowadzającą słuchających na zachowania i działania najbardziej odpowiednie w danej sytuacji. ''Feedback'' nie ma zatem charakteru wymuszającego – zapobiega stresującym pouczeniom i karom przy jednoczesnym wspomaganiu rozwoju. | Informacja zwrotna (''feedback'') jest szczególnie ważna w pracy, ponieważ jest metodą naprowadzającą słuchających na zachowania i działania najbardziej odpowiednie w danej sytuacji. ''Feedback'' nie ma zatem charakteru wymuszającego – zapobiega stresującym pouczeniom i karom przy jednoczesnym wspomaganiu rozwoju. | ||
Linia 466: | Linia 462: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd16.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
*'''niekonstruktywne przekazywanie informacji''' – stawianie własnych potrzeb ponad potrzeby drugiej strony; takie postępowanie prowadzi do zablokowania porozumienia, ponieważ druga strona czuje się zraniona, upokorzona i w takim stanie nie będzie skora do nawiązania współpracy. | *'''niekonstruktywne przekazywanie informacji''' – stawianie własnych potrzeb ponad potrzeby drugiej strony; takie postępowanie prowadzi do zablokowania porozumienia, ponieważ druga strona czuje się zraniona, upokorzona i w takim stanie nie będzie skora do nawiązania współpracy. | ||
Linia 476: | Linia 471: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
{| style="color:white" | {| style="color:white" | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''KONSTRUKTYWNE INFORMACJE''' || bgcolor="#336699" align="center"|'''NIEKONSTRUKTYWNE INFORMACJE''' | | bgcolor="#336699" align="center"|'''KONSTRUKTYWNE INFORMACJE''' || bgcolor="#336699" align="center"|'''NIEKONSTRUKTYWNE INFORMACJE''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą konkretnych zachowań rozmówcy''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą ogólnych cech i uogólnionych zachowań rozmówcy''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacja wyrażona w ten sposób jest dla odbiorcy ważnym źródłem wiedzy o tym, jak podejmowane przez niego działania są odbierane przez innych i jak na nich wpływają. Tym samym może on porównać własne intencje i zamierzenia z tym, jak są odbierane i jaki skutek wywierają, a jeśli wystąpią rozbieżności (i on uzna to za słuszne), dokonać korekty własnego postępowania. Tego typu informacje nie obrażają, nie są wyrazem braku szacunku i nie negują osoby jako takiej, tylko jej konkretne zachowania; np. „Nie podoba mi się, że zarówno wczoraj, jak i dzisiaj spóźniłeś się do pracy”, „To podliczenie nie zawiera ogólnych wniosków”, „Nie lubię, kiedy palisz”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Uogólniając, nie dajemy partnerowi możliwości, wyciagnięcia wniosków: co nam się w jego postępowaniu podoba (by te zachowania wzmacniał i doskonalił), a co nie. Zabrana mu zatem zostaje okazja do korekty własnych działań. Informacje tego typu są źródłem niepewności i wprowadzają niepokój. Szczególnie negatywne uogólnienia utrudniają porozumienie, sprzyjają powstawaniu napięć i konfliktów; zazwyczaj odbierane są jako atak i pogwałcenie godności. Wywołują negatywne emocje, które utrudniają porozumienie; np. „Ty jesteś leniwy”, „Nie szanujesz innych”, „Jesteś rozpuszczonym egoistą”, „Jesteś do niczego”.</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacja wyrażona w ten sposób jest dla odbiorcy ważnym źródłem wiedzy o tym, jak podejmowane przez niego działania są odbierane przez innych i jak na nich wpływają. Tym samym może on porównać własne intencje i zamierzenia z tym, jak są odbierane i jaki skutek wywierają, a jeśli wystąpią rozbieżności (i on uzna to za słuszne), dokonać korekty własnego postępowania. Tego typu informacje nie obrażają, nie są wyrazem braku szacunku i nie negują osoby jako takiej, tylko jej konkretne zachowania; np. „Nie podoba mi się, że zarówno wczoraj, jak i dzisiaj spóźniłeś się do pracy”, „To podliczenie nie zawiera ogólnych wniosków”, „Nie lubię, kiedy palisz”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Uogólniając, nie dajemy partnerowi możliwości, wyciagnięcia wniosków: co nam się w jego postępowaniu podoba (by te zachowania wzmacniał i doskonalił), a co nie. Zabrana mu zatem zostaje okazja do korekty własnych działań. Informacje tego typu są źródłem niepewności i wprowadzają niepokój. Szczególnie negatywne uogólnienia utrudniają porozumienie, sprzyjają powstawaniu napięć i konfliktów; zazwyczaj odbierane są jako atak i pogwałcenie godności. Wywołują negatywne emocje, które utrudniają porozumienie; np. „Ty jesteś leniwy”, „Nie szanujesz innych”, „Jesteś rozpuszczonym egoistą”, „Jesteś do niczego”.</span> | ||
|} | |||
|} | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą zarówno negatywnych, jak i pozytywnych zachowań rozmówcy''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą tylko negatywnych lub tylko pozytywnych zachowań rozmówcy''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje udzielane drugiej stronie nie powinny być jednostronne, ponieważ człowiek nie jest ani jednoznacznie dobry, ani jednoznacznie zły. Wiedza zarówno o negatywnych, jak i pozytywnych konsekwencjach zachowań ułatwia człowiekowi wybór tych zachowań, które spotykają się z aprobatą; np. „Podoba mi się, jak księgujesz dokumenty, ale nie lubię, gdy zostawiasz dyskietki na wierzchu”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Takie informacje są jednostronne i nie dostarczają jednostce wiedzy o niej samej. Mają formę etykietek, które trudno jest zmienić, Jednostka w takiej sytuacji nie może planować swoich przyszłych działań; np. „Jesteś wspaniały”, „Nie podoba mi się, że pan się ciągle spóźnia”.</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje udzielane drugiej stronie nie powinny być jednostronne, ponieważ człowiek nie jest ani jednoznacznie dobry, ani jednoznacznie zły. Wiedza zarówno o negatywnych, jak i pozytywnych konsekwencjach zachowań ułatwia człowiekowi wybór tych zachowań, które spotykają się z aprobatą; np. „Podoba mi się, jak księgujesz dokumenty, ale nie lubię, gdy zostawiasz dyskietki na wierzchu”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Takie informacje są jednostronne i nie dostarczają jednostce wiedzy o niej samej. Mają formę etykietek, które trudno jest zmienić, Jednostka w takiej sytuacji nie może planować swoich przyszłych działań; np. „Jesteś wspaniały”, „Nie podoba mi się, że pan się ciągle spóźnia”.</span> | ||
|} | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''opisują uczucia nadawcy''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''zawierają opinie, rady, polecenia''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Opisywanie własnych uczuć, którym nie można zaprzeczyć (jeśli ktoś powie „jestem zdenerwowany”, nikt nie może powiedzieć „to nieprawda, że jesteś zdenerwowany”), sprzyja większej otwartości i studzi tendencje obronne u drugiej strony; np. „Czuję się upokorzona, kiedy...”, „Sprawia mi przyjemność, gdy...”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Tego typu informacje są najczęściej uznawane za atak, napaść czy wywieranie presji. Sprawiają więc, że jednostka będzie koncentrować się nie na treści komunikatu, ale na odparciu ataku. W takiej sytuacji do głosu dochodzą często negatywne emocje, które blokują porozumienie; np. „Nigdy nie powinieneś tego robić”, „Twoje posunięcie było naganne”.</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Opisywanie własnych uczuć, którym nie można zaprzeczyć (jeśli ktoś powie „jestem zdenerwowany”, nikt nie może powiedzieć „to nieprawda, że jesteś zdenerwowany”), sprzyja większej otwartości i studzi tendencje obronne u drugiej strony; np. „Czuję się upokorzona, kiedy...”, „Sprawia mi przyjemność, gdy...”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Tego typu informacje są najczęściej uznawane za atak, napaść czy wywieranie presji. Sprawiają więc, że jednostka będzie koncentrować się nie na treści komunikatu, ale na odparciu ataku. W takiej sytuacji do głosu dochodzą często negatywne emocje, które blokują porozumienie; np. „Nigdy nie powinieneś tego robić”, „Twoje posunięcie było naganne”.</span> | ||
|} | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''są przekazywane bezpośrednio przez autora''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''są przekazywane przez osoby trzecie''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Przekazywanie informacji bezpośrednio przez autora podwyższa jej wiarygodność i prowadzi do rzeczowej wymiany poglądów.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje sprawiają wtedy wrażenie donosu i jest je łatwo zakwestionować i odrzucić; np. „Powiedziano mi, że pan...”, „Pana koleżanka poskarżyła mi się, że pan...”.</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Przekazywanie informacji bezpośrednio przez autora podwyższa jej wiarygodność i prowadzi do rzeczowej wymiany poglądów.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje sprawiają wtedy wrażenie donosu i jest je łatwo zakwestionować i odrzucić; np. „Powiedziano mi, że pan...”, „Pana koleżanka poskarżyła mi się, że pan...”.</span> | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''są przekazywane bezpośrednio po zachowaniach, których dotyczą''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''ich przekazanie jest odroczone w czasie''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Bezpośrednie komunikowanie sprawia, że zapalna sytuacja może być natychmiast rozwiązana. Jest bardziej wiarygodne, ponieważ dane kwestie są znane obu stronom; np. „Jest mi nieprzyjemnie, kiedy śmiejesz się z mojego niepowodzenia”</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Odraczanie przekazywania informacji sprawia, że stają się one przestarzałe i nie będą wywierać odpowiedniego wrażenia, np. można wtedy usłyszeć: „To już nie jest ważne”. Powoduje także, że kumulowane są negatywne uczucia, co może prowadzić do wybuchu agresji; np. „Ostatnio ciągle się spóźniasz”, „Dlaczego na zebraniu przed trzema tygodniami czytałeś gazetę, zamiast mnie słuchać?”</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Bezpośrednie komunikowanie sprawia, że zapalna sytuacja może być natychmiast rozwiązana. Jest bardziej wiarygodne, ponieważ dane kwestie są znane obu stronom; np. „Jest mi nieprzyjemnie, kiedy śmiejesz się z mojego niepowodzenia”</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Odraczanie przekazywania informacji sprawia, że stają się one przestarzałe i nie będą wywierać odpowiedniego wrażenia, np. można wtedy usłyszeć: „To już nie jest ważne”. Powoduje także, że kumulowane są negatywne uczucia, co może prowadzić do wybuchu agresji; np. „Ostatnio ciągle się spóźniasz”, „Dlaczego na zebraniu przed trzema tygodniami czytałeś gazetę, zamiast mnie słuchać?”</span> | ||
|} | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |- | ||
| bgcolor="#333370" align="center"|''' | | bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą tych cech u odbiorcy, na które ma wpływ''' || bgcolor="#333370" align="center"|'''dotyczą tych cech u odbiorcy, na które nie ma wpływu''' | ||
|- | |- | ||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje muszą dotyczyć tych elementów w zachowaniu odbiorcy, na które ma wpływ i które może zmienić; np. .”Nosisz za krótkie spódnice”, „W tej poprzedniej fryzurze było ci bardziej do twarzy”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Krytykowanie tych elementów w zachowaniu czy stylu bycia partnera, które są poza zasięgiem jego wpływów, powoduje, że czuje się on urażony i upokorzony; np. „Masz krzywe nogi”, „Przestań się jąkać”.</span> | | bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Informacje muszą dotyczyć tych elementów w zachowaniu odbiorcy, na które ma wpływ i które może zmienić; np. .”Nosisz za krótkie spódnice”, „W tej poprzedniej fryzurze było ci bardziej do twarzy”.</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top" | <span style="color:black">Krytykowanie tych elementów w zachowaniu czy stylu bycia partnera, które są poza zasięgiem jego wpływów, powoduje, że czuje się on urażony i upokorzony; np. „Masz krzywe nogi”, „Przestań się jąkać”.</span> | ||
Linia 508: | Linia 545: | ||
| bgcolor="#336699" colspan="2" align="right"|'''Za: Grzesiuk L. i in. Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów, Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa 1997''' | | bgcolor="#336699" colspan="2" align="right"|'''Za: Grzesiuk L. i in. Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów, Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa 1997''' | ||
|} | |} | ||
|} | |||
|} | |} | ||
Linia 514: | Linia 553: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd18.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Konstruktywnemu i niekonstruktywnemu wyrażaniu informacji zwrotnych odpowiadają dwa typy komunikatów. ''Komunikat typu „JA”'' pozwala przekazywać informacje zwrotne w sposób konstruktywny, natomiast ''Komunikat typu „TY”'' nie stwarza możliwości zrozumienia i analizy problemu, o którym nadawca chciałby poinformować drugą stronę. Nie jest to właściwa forma. | ||
*'''KOMUNIKAT ”JA”''' | |||
Kładzie przede wszystkim akcent na uczucia nadawcy, z którymi jest trudno polemizować, będące konsekwencją określonego zachowania drugiej osoby. Wskazuje, co w zachowaniach drugiej strony drażni, smuci, denerwuje. Zapobiega eskalacji konfliktu, hamuje agresję drugiej strony. Składa się z czterech elementów:<br>'''Ja czuję...''' – miejsce na odczucia | |||
<br>'''kiedy ty...''' – miejsce na powiedzenie o konkretnym zachowaniu, które wywołało powyższe uczucia <br>'''ponieważ...''' – wyjaśnienie, dlaczego to zachowanie wywołało te uczucia<br>'''i ja oczekuję, że...'''<br>Np. ''„Ja czuję się urażona, kiedy ty mówisz innym, że się nie staram, ponieważ poświęciłam temu zadaniu osiem godzin pracy i oczekuję, że na drugi raz, gdy będziesz miał wątpliwości, to porozmawiasz ze mną bezpośrednio”'' | |||
*'''KOMUNIKAT ”TY”''' | |||
Kładzie akcent przede wszystkim na drugą osobę, ma charakter oskarżający i atakujący. Zawiera uogólnienia, oskarżenia, pouczanie, oceny.<br>Np. ''„TY jesteś okropny”, „TY flegmatyku, niczego nie potrafisz nigdy zrobić na czas”, „TY postępujesz jak typowy karierowicz”'' | |||
|} | |} | ||
Przy przekazywaniu informacji zwrotnych ważny jest ponadto wybór miejsca. Nie należy krytykować pracownika w sytuacji publicznej – w obecności innych osób, gdyż wówczas mnożymy kary niepotrzebnie upokarzając pracownika. Krytykę należy przekazać bezpośrednio pracownikowi w sytuacji „twarzą w twarz”. Podobnie z pochwałami, na ogół pracownicy preferują otrzymywanie pochwał nie w sytuacji publicznej, która może rodzić zawiść i nieprzyjazne reakcje ze strony współpracowników, ale w osobistym kontakcie z przełożonym. | <hr width="100%"> | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd18_1.png]] | |||
|valign="top"|Przy przekazywaniu informacji zwrotnych ważny jest ponadto wybór miejsca. Nie należy krytykować pracownika w sytuacji publicznej – w obecności innych osób, gdyż wówczas mnożymy kary niepotrzebnie upokarzając pracownika. Krytykę należy przekazać bezpośrednio pracownikowi w sytuacji „twarzą w twarz”. Podobnie z pochwałami, na ogół pracownicy preferują otrzymywanie pochwał nie w sytuacji publicznej, która może rodzić zawiść i nieprzyjazne reakcje ze strony współpracowników, ale w osobistym kontakcie z przełożonym. | |||
Celem konstruktywnych informacji zwrotnych jest zmiana niepożądanych i wzmocnienie pozytywnych zachowań, a przez to zapobieganie i zmniejszanie nieporozumień w kontaktach interpersonalnych i w środowisku pracy. Za ich pomocą można także wyrażać krytykę, która nie jest atakiem, a zmusza tylko drugą stronę do ustosunkowania się. W wyniku konstruktywnej krytyki odbiorcy dostarczana jest informacja na temat jego zachowania w taki sposób, że zachowuje on pozytywny stosunek do siebie samego, swojej pracy, a także osoby wyrażającej krytykę. Dobre relacje między stronami są utrzymane, a często nawet mogą być lepsze. Ponadto sygnalizowane problemy w zachowaniu drugiej strony mają rzeczywistą szansę być rozwiązane. Przekazując pracownikowi negatywną informację zwrotną, czyli krytykę wskazanego zachowania, należy dać mu szansę na wyjaśnienie sytuacji. Przełożony powinien być zainteresowany, jakie są przyczyny problemu, widziane także z perspektywy pracownika. Tylko wówczas można w pełni dostrzec wszystkie czynniki sytuacji, znaleźć trafne jej rozwiązanie i zapobiec podobnym przypadkom. Ponadto zaangażowanie pracownika w rozwiązanie problemu lepiej wróży wdrożeniu ustalonych zmian. | Celem konstruktywnych informacji zwrotnych jest zmiana niepożądanych i wzmocnienie pozytywnych zachowań, a przez to zapobieganie i zmniejszanie nieporozumień w kontaktach interpersonalnych i w środowisku pracy. Za ich pomocą można także wyrażać krytykę, która nie jest atakiem, a zmusza tylko drugą stronę do ustosunkowania się. W wyniku konstruktywnej krytyki odbiorcy dostarczana jest informacja na temat jego zachowania w taki sposób, że zachowuje on pozytywny stosunek do siebie samego, swojej pracy, a także osoby wyrażającej krytykę. Dobre relacje między stronami są utrzymane, a często nawet mogą być lepsze. Ponadto sygnalizowane problemy w zachowaniu drugiej strony mają rzeczywistą szansę być rozwiązane. Przekazując pracownikowi negatywną informację zwrotną, czyli krytykę wskazanego zachowania, należy dać mu szansę na wyjaśnienie sytuacji. Przełożony powinien być zainteresowany, jakie są przyczyny problemu, widziane także z perspektywy pracownika. Tylko wówczas można w pełni dostrzec wszystkie czynniki sytuacji, znaleźć trafne jej rozwiązanie i zapobiec podobnym przypadkom. Ponadto zaangażowanie pracownika w rozwiązanie problemu lepiej wróży wdrożeniu ustalonych zmian. | ||
|} | |||
Równie trudne co przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej jest reagowanie na wypowiedzi, które są konstruktywnymi uwagami kierowanymi w naszym kierunku. Bez względu na to czy się zgadzasz, czy nie z treścią tych uwag, potraktuj tę sytuację, jako szansę rozwoju i doskonalenia pracy. Skup się na treści uwag, a nie na osobie, która je przekazuje. Słuchaj uważnie i zadawaj pytania, gdy potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień. W ten sposób ułatwiasz drugiej stronie przekazanie konkretnych informacji. | <hr width="100%"> | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd18_1.png]] | |||
|valign="top"|Jedną z technik przekazywania pracownikowi krytyki jest '''metoda kanapki'''. Przełożony, aby ułatwić pracownikowi przyjęcie negatywnej informacji zwrotnej, na wstępie przekazuje swoją ogólnie pozytywną ocenę starań pracownika i jego osoby, następnie krytykuje konkretne zachowanie pracownika, które budzi jego zastrzeżenia lub wątpliwości, podkreślając wagę omawianej sprawy. Następnie określa czego od pracownika oczekuje i na zakończenie formułuje optymistyczne stwierdzenie, co do możliwości spełnienia przez pracownika tych oczekiwań i w konsekwencji pozytywnej oceny ze strony zwierzchnika. | |||
<br>Równie trudne co przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej jest reagowanie na wypowiedzi, które są konstruktywnymi uwagami kierowanymi w naszym kierunku. Bez względu na to czy się zgadzasz, czy nie z treścią tych uwag, potraktuj tę sytuację, jako szansę rozwoju i doskonalenia pracy. Skup się na treści uwag, a nie na osobie, która je przekazuje. Słuchaj uważnie i zadawaj pytania, gdy potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień. W ten sposób ułatwiasz drugiej stronie przekazanie konkretnych informacji. | |||
|} | |} | ||
Linia 560: | Linia 607: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd21.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd21.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"| | ||
'''Komunikowanie w organizacji:''' | |||
Komunikowanie w organizacji: | |||
#umożliwia nawiązywanie dobrych relacji pomiędzy pracownikami | #umożliwia nawiązywanie dobrych relacji pomiędzy pracownikami | ||
#to przede wszystkim wymiana informacji pomiędzy pracownikami tego samego szczebla | #to przede wszystkim wymiana informacji pomiędzy pracownikami tego samego szczebla | ||
Linia 574: | Linia 620: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd22.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"| | ||
'''Skuteczność komunikacji:''' | |||
#wzrasta, gdy osoby komunikujące się reagują bardzo emocjonalnie, ponieważ emocje sprzyjają lepszej koncentracji | #wzrasta, gdy osoby komunikujące się reagują bardzo emocjonalnie, ponieważ emocje sprzyjają lepszej koncentracji | ||
#wzrasta, gdy partnerzy pochodzą z różnych kręgów kulturowych, bo mogą się wymieniać różnymi informacjami | #wzrasta, gdy partnerzy pochodzą z różnych kręgów kulturowych, bo mogą się wymieniać różnymi informacjami | ||
Linia 588: | Linia 633: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd23.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"| | ||
'''Przekaz pozawerbalny:''' | |||
#dotyczy wyłącznie gestów | #dotyczy wyłącznie gestów | ||
#nie poddaje się żadnej kontroli człowieka | #nie poddaje się żadnej kontroli człowieka | ||
Linia 602: | Linia 646: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd24.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"| | ||
'''Aktywne słuchanie polega na:''' | |||
Aktywne słuchanie polega na: | |||
#dopowiadaniu za kimś tego, co chciał powiedzieć, ale nie może tego dobrze wyrazić | #dopowiadaniu za kimś tego, co chciał powiedzieć, ale nie może tego dobrze wyrazić | ||
#natychmiastowej ocenie tego, co się usłyszało i aktywnym wyrażaniu sprzeciwu | #natychmiastowej ocenie tego, co się usłyszało i aktywnym wyrażaniu sprzeciwu | ||
Linia 616: | Linia 659: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd25.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M5_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"|''' | |valign="top"| | ||
'''Konstruktywne informacje zwrotne:''' | |||
Konstruktywne informacje zwrotne: | |||
#muszą zawierać rady, ponieważ tylko wtedy jednostka zmieni swoje zachowanie | #muszą zawierać rady, ponieważ tylko wtedy jednostka zmieni swoje zachowanie | ||
#przekazując je należy odwoływać się także do opinii innych | #przekazując je należy odwoływać się także do opinii innych |
Wersja z 10:35, 31 sie 2006
![]() |
Skuteczna komunikacja
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe: funkcje komunikacji, modele komunikacji, elementy składające się na komunikację, bariery skutecznej komunikacji, aktywne słuchanie, konstruktywne i niekonstruktywne przekazywanie informacji zwrotnych |
![]() |
Rola komunikacji
Komunikacja polega na przekazywaniu faktów, myśli, opinii, emocji między dwiema lub więcej osobami. Skuteczne komunikowanie jest jednym z podstawowych elementów, które przyczyniają się do efektywnego funkcjonowania organizacji, gdyż wymiana informacji umożliwia realizację głównych zadań i celów organizacji. Niewłaściwa komunikacja jest z kolei najpowszechniejszym źródłem nieporozumień i konfliktów w relacjach interpersonalnych między członkami organizacji. |
![]() |
Komunikowanie spełnia w organizacji następujące funkcje:
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Wszystkie te funkcje są jednakowo ważne i żadnej z nich nie można pomijać projektując strategie komunikacyjne w organizacji. Jednak często w takich projektach jest pomijana funkcja emotywna czy społeczna komunikacji w organizacji, gdy przełożeni wychodzą z założenia, że miejsce pracy to nie czas do spotkań towarzyskich. Starając się wyeliminować wszelkie okazje do nieformalnych kontaktów pomiędzy pracownikami, nie zauważają, że tym samym wprowadzają negatywne napięcie i wywołują poczucie frustracji u pracownika, co w rezultacie niekorzystnie odbija się na jego wydajności. Np. większość dużych supermarketów stara się ograniczyć czas kontaktów pomiędzy pracownikami do minimum, wychodząc z założenia, że pracownicy spotykając się i nawiązując trwałe relacje między sobą, będą podejmować działania na szkodę przedsiębiorstwa. Jest to jednak krótkowzroczne działanie, ponieważ skutkuje znaczną rotacją personelu. |
![]() |
Komunikowanie pomiędzy ludźmi, choć może przybierać różne formy i mieć różny zakres, można opisać za pomocą względnie abstrakcyjnego modelu. Punktem wyjściowym każdego aktu komunikacyjnego jest intencja bądź zamiar, który pojawia się w myśleniu nadawcy i który zamierza on przekazać swojemu partnerowi, czyli odbiorcy. Komunikacja jest zatem działaniem celowym i świadomym – osoby uczestniczące w akcie komunikacji określają jej cele, choć nie zawsze precyzyjnie. Daną intencję należy zatem zakodować tak, aby powstała informacja (wiadomość), a następnie przesłać do odbiorcy, wykorzystując odpowiedni kanał. Odbiorca otrzymawszy wiadomość musi ją najpierw zdekodować, a następnie zinterpretować zgodnie z zamierzeniami nadawcy. I, jeśli jest taka potrzeba, odbiorca udziela informacji zwrotnej, bowiem w komunikacji role nadawcy i odbiorcy pełnione są przemiennie. |
![]() |
Intencja – określa treść komunikatu.
Kodowanie – przekładanie myśli i intencji na informację, czyli w szereg znaków umownych, których znacznie nie jest obce ani nadawcy, ani odbiorcy; głównym celem kodowania jest zatem uczynienie intencji zrozumiałą dla odbiorcy; polega ono więc na wyszukaniu odpowiedniego kodu, za pomocą którego będzie można przekazać intencję; kod zawiera znaki, których znaczenie jest uzgodnione i podzielane przez wszystkich uczestników komunikacji; najczęściej stosowanym kodem jest język. Przekazywanie – użycie odpowiednich kanałów komunikacyjnych i środków, które umożliwiają wędrówkę wiadomości, np. spotkanie „twarzą w twarz”, spotkania grupowe, komputery, kasety video, tradycyjna poczta, telefon, faks; kanał musi zostać dobrany do rodzaju przekazywanego komunikatu i jego treści, np. jeśli informacja ma być szybko przekazana, znajdujemy się w sytuacji krytycznej, oczekujemy szybkiej informacji zwrotnej, to zawsze efektywniejsze jest komunikowanie ustne i bezpośrednie niż pisemne; jeśli informacja, którą trzeba przekazać, jest obszerna, szczegółowa i precyzyjna, to należy znaleźć taki kanał, który umożliwi jej utrwalenie. Dekodowanie – przekładanie odebranych sygnałów i znaków na treści. Interpretacja – poszukiwanie w otrzymanej treści intencji nadawcy. Sprzężenie zwrotne (informacja zwrotna) – informuje nadawcę, w jakim stopniu odbiorca odczytał jego intencje i prawidłowo zinterpretował otrzymany komunikat; może być ono bezpośrednie lub pośrednie i odsunięte w czasie, ale im szybciej sformułowane i przekazane, tym większa jest skuteczność komunikacji; informacja zwrotna będzie efektywna, jeśli nie jest wyrazem lekceważenie, jest konkretna, opisowa, użyteczna, aktualna i pełna. |
![]() |
O skutecznej komunikacji będzie można mówić dopiero wtedy, gdy komunikat nadawcy zostanie zinterpretowany zgodnie z jego intencją. Skuteczna komunikacja wymaga zatem współdziałania wszystkich osób zaangażowanych. Należy zadbać o sprzyjające warunki zewnętrzne, tak aby sprzyjały koncentracji, uświadomić sobie rzeczywisty cel komunikacji, wyrażać szacunek dla swojego partnera itd. Jednak zasadniczą rolę odgrywa tutaj wspólnota znaczeń, którą powinni podzielać wszyscy uczestnicy komunikacji. Skuteczność komunikacji wzrasta, gdy partnerzy posługują się tą samą lub podobną kompetencją komunikacyjną, czyli zakresem wiedzy i doświadczenia. Tylko partnerzy mający porównywalne kompetencje komunikacyjne mogą oddziaływać na siebie i aktywnie porozumiewać się między sobą, ponieważ uznają i akceptują wspólne normy i reguły. Dlatego tak ważne jest, ażeby uwzględniać kompetencje komunikacyjne, doświadczenie, wiedzę i możliwości interpretacyjne swojego rozmówcy. Zatem inżynier wydający polecenia szeregowemu pracownikowi i wyjaśniający, w jaki sposób powinien wykonywać powierzone mu zadania, musi uwzględnić, że nie operuje on tymi samymi pojęciami i zakresem wiedzy.
Większość grup, czy organizacji wypracowuje własny kod komunikowania się – żargon zawodowy czy slang – który dla osoby spoza tego kręgu jest zupełnie niezrozumiały. Wewnętrzne kody organizacji są bardzo ważne, ponieważ sprawiają, że komunikacja w organizacji jest szybsza i bardziej ekonomiczna - nie trzeba tracić czasu na długie opisywanie tego, co potrzebujemy, niekiedy wystarczy użycie jednego słowa, ażeby partner nas zrozumiał - i integrują pracowników. |
![]() |
Generalnie ludzie są silnie zorientowani na postrzeganie wzrokowe. Przeciętnie 87 z każdych 100 wrażeń odbieranych przez mózg, pochodzi od wzroku. Ponadto według szacunkowych danych mówienie i słuchanie, czyli komunikacja bezpośrednia stanowi mniej więcej 75% naszej codziennej komunikacji. Oznacza to, że w komunikacji „twarzą w twarz” większość informacji przechodzi drogą wzrokową. W konsekwencji, dla podniesienia skuteczności naszej komunikacji musimy jako nośniki informacji wykorzystywać środki niewerbalne.
Środki werbalne to środki wyrażania się za pomocą słów w komunikacji pisemnej lub ustnej. Komunikacja werbalna, czyli słowna stanowi bazę naszych świadomych interakcji w życiu codziennym. Wypowiedzi słowne pojawiają się jako:
Wszystkie zachowania człowieka, poza wypowiedziami, należą do klasy zachowań niewerbalnych. Człowiek swoim ciałem, wyrazem twarzy, wyglądem, ubiorem, sposobem poruszania się, zajmowaniem pozycji w przestrzeni informuje otoczenie o tym kim jest lub za kogo chciałby uchodzić, jakie uczucia przeżywa, jaki ma stosunek do partnera. Niewerbalne komunikaty dotyczą uczuć, ocen, preferencji i są dosyć wieloznaczne. Ich interpretacja powinna uwzględniać kontekst sytuacji. |
![]() |
Do kategorii pozawerbalnych sposobów komunikowania się należy:
Przez cały czas wysyłamy i odbieramy wiadomości niewerbalne i mają one olbrzymi wpływ na skuteczność w komunikowaniu się. Mając spontaniczny charakter przynoszą pewniejsze informacje niż nasze słowa - oczywiście dotyczy to informacji o naszych uczuciach, postawach, a nie o faktach, danych. Dlatego sygnały komunikacji pozawerbalnej są dla odbiorcy bardziej wiarygodne, niż przekaz słowny, gdy np. dostrzeże niespójność czy sprzeczność informacji przekazywanych mu jednocześnie werbalnie i pozawerbalnie. |
![]() |
Statystyka ta jednak odnosi się wyłącznie do bezpośredniej komunikacji, w trakcie której przekazywane są informacje o uczuciach, postawach, preferencjach i nie będzie miała zastosowania do np. dziennika telewizyjnego, w którym prezenter przedstawia nam informacje z kraju i ze świata, świadomie unikając ujawniania własnych odczuć związanych z treścią informacji. Podobnie wykładowca omawiając np. prawa fizyki czy zagadnienia z innej dziedziny, skupia się na przekazie informacji, faktów, danych, starannie oddzielając swoje stany emocjonalne od treści wykładu. Wszelkie prezentacje profesjonalne, których celem jest nakłonienie audytorium do pewnych działań, wykorzystują wszystkie trzy kanały przekazu informacji dla wzmocnienia perswazji. Komunikacja niewerbalna zasadniczo związana jest z ekspresją uczuć i dotyczy przede wszystkim stosunku pomiędzy nadawcą i odbiorcą, ale przy jej pomocy można także przekazywać i uzupełniać informacje, kontrolować, wywoływać u innych określone reakcje, podtrzymywać relacje pomiędzy pracownikami, np. poprzez różnego rodzaju rytuały i ceremonie. |
![]() |
brak kontaktu wzrokowego, zaciśnięte pięści, nerwowe ruchy, np. ciągłe pocieranie nosa, zakładanie nogi na nogę, odchylenie się od rozmówcy, naprężenie ciała
uśmiech na twarzy, kiwanie głowa, gdy druga osoba mówi, otwarte dłonie, przybliżanie i pochylanie się ku drugiej osobie
częste mruganie oczami, oblizywanie warg, chrząkanie, zaciskanie i otwieranie dłoni, zasłanianie ust, wiercenie się na krześle, poruszanie stopami w dół i w górę
uporczywe wpatrywanie się w drugą osobę, ironiczny uśmiech, przedrzeźnianie, podnoszenie brwi, patrzenie znad okularów, wskazywanie, uderzanie pięścią w stół
pochylanie głowy w bok, utrzymywanie kontaktu wzrokowego przez trzy czwarte czasu, podpieranie głowy, głos spokojny i dźwięczny |
![]() |
W organizacji mogą być użyteczne różne formy komunikowania się. Istotne jest jednak rozróżnienie komunikacji jednokierunkowej i dwukierunkowej.
Wybór odpowiedniego sposobu komunikowania powinien zawsze zależeć od konkretnej sytuacji i kontekstu, w jakim znajdują się dane osoby. |
![]() |
Skuteczne komunikowanie jest kwestią bardzo ważną zarówno dla pojedynczych jednostek, jak i organizacji. Niewiele osób jednak zdaje sobie faktycznie sprawę, od czego zależy powodzenie w komunikacji i jakie zakłócenia, czyli czynniki, które w skutecznej komunikacji przeszkadzają, mogą się pojawić. Większość ludzi, gdy nie jest usatysfakcjonowania z przebiegu kontaktów z innymi, obarcza winą swoich partnerów, zarzucając im złą wolę, niechęć, złośliwość.
Sytuacja zazwyczaj jest bardziej skomplikowana, ponieważ w trakcie komunikacji może pojawić się szereg szumów, czyli czynników, które zniekształcają lub zakłócają komunikację. |
![]() |
Owe szumy mogą pojawiać na każdym etapie komunikacji i przybierać różnorodną postać.
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Z owych ograniczeń komunikacji należy sobie zdawać sprawę i próbować je eliminować lub rozwiązywać tak, aby system komunikacji odpowiadał celom i zadaniom, które dana organizacja realizuje. Komunikowaniu powinny przyświecać dwie zasady: chęć porozumienia się (współdziałania) i empatia – umiejętność spojrzenia na sytuację z punktu widzenia drugiej osoby, zrozumienia jej uczuć. |
![]() |
Znany lingwista H. Grice wyróżnił reguły dotyczące komunikacji językowej. Przestrzeganie ich zapewnia sukces i powodzenie w komunikacji. Oto one:
Zapewne każdy sobie uświadamia, że dotrzymanie tych wszystkich reguł w praktyce nie jest łatwe. Zwykle nie przekazujemy naszych myśli w logicznie uporządkowany, jasny i zwięzły sposób. Nasze zdania są niedokończone, wtrącamy różne „wypełniacze” czy przerywniki, część wypowiedzi nie ma związku z tematem. Znajomość teorii skutecznej komunikacji oraz metod i technik doskonalenia tej umiejętności nie wystarczy, aby być skutecznym w tych działaniach - trzeba jeszcze chcieć zastosować je w praktyce i ćwiczyć. Przeczytajcie, jak trudno szybko sformułować własną opinię, gdy jesteśmy zaskoczeni pytaniem np. w czasie sondy ulicznej, jak ten rozmówca. - Co Pan myśli o przyjeździe Kuklińskiego do Polski? Kim jest dla Pana pułkownik Kukliński? - Dla mnie to po prostu, ja po prostu, ten no, jak bym, jak bym na przykład gdzieś był, ten, no, ten, to bym się, po prostu, bardzo mi, ten, no, od razu bym się podpisał, po prostu, że jestem, na przykład chciałbym być, po prostu, no, uważam, po prostu, nie, no, znaczy, jakby ktoś zadał pytanie, po prostu, gdzieś za granicą, czy ten, to bym się, wcale, powiedział, jak, no, jak, że w tych czasach, przy tym, po prostu wszystkim, tym, tego wszystkiego, tym, tym, tym, jak mu się udało. - Dziękuję bardzo |
![]() |
W komunikacji werbalnej, a ta forma wydaje się być najczęściej stosowaną w każdej organizacji, słuchanie należy do podstawowych umiejętności sprzyjających dobrej komunikacji. Nie słuchając uważnie tego, co inni mają do powiedzenia, traci się możliwość prawidłowego odczytania wiadomości, ponieważ dana osoba zaczyna wiadomości selekcjonować, interpretuje je zgodnie z własnymi wrażeniami i poglądami, a nie intencjami nadawcy, dostrzega jedynie pewne szczegóły, które nie zawsze są najważniejsze.
Zbigniew Nęcki w książce „Negocjacje w biznesie” wymienia następujące cechy dobrego słuchacza:
|
![]() |
Z cech tych wynika, że dobry słuchacz jest aktywnym twórcą całej sytuacji komunikacyjnej i od niego w takiej samej mierze zależy powodzenie w komunikowaniu się, jak od umiejętności nadawcy. To powodzenie można zwiększyć stosując następujące techniki aktywnego słuchania:
Należy być zwróconym w kierunku mówiącego, nie oddzielać się od niego, np. stosem papierów, czy źle postawionym krzesłem, zachować rozluźnioną i „otwartą” postawę ciała oraz odpowiedni dystans przestrzenny (ok. jednego metra); nawiązanie kontaktu wzrokowego skupia uwagę i ogranicza skłonność do dekoncentracji zarówno u mówiącego, jak i słuchającego.
Zachęty powinny ośmielić drugą osobę do wypowiedzi i potwierdzać, że jest z uwagą słuchana; pomocne są tutaj niewerbalne sygnały - potakiwanie głową, uśmiech, pochylanie się w kierunku mówiącego - jak i werbalne potwierdzenia - „mruknięcia”: uhmm, aha, yhm, używanie zwrotów „tak rozumiem”, „to interesujące”. |
![]() |
Mają wyrażać zainteresowanie, tym, co druga osoba, chce przekazać, a także wskazują na gotowość słuchającego do komunikowania się; np. „ciekawi mnie to, co mówisz”, „mógłbyś opowiedzieć o tym coś więcej”, „możemy o tym porozmawiać teraz”.
Ma pomóc w dobrym zrozumieniu wypowiedzi nadawcy, uściślić ją i doprecyzować; dzięki niej można zdobyć więcej informacji, które sprawią, że wypowiedź stanie się dla słuchającego jasna i dokładna; ten efekt można uzyskać zadając pytania, np. „A kiedy dokładnie to się wydarzyło?”, „Jak ty na to zareagowałeś?”.
Pozwala sprawdzić, czy interpretacja słuchającego jest zgodna z intencją nadawcy oraz upewnić się, czy przekazywane treści są trafnie rozumiane; pośrednio parafrazowanie jest także wyrażeniem zainteresowania dla nadawcy, polega na powiedzeniu własnymi słowami tego, co najistotniejsze w wypowiedzi partnera np. „Z tego co mówisz, rozumiem, że masz kłopoty z dostawcami”, „pozwól, że sprawdzę, czy dobrze cię zrozumiałem...”, „Zatem chciałbyś, żeby twój informatyk bardziej służył ci pomocą, a nie wykonywał za ciebie obowiązki”. |
![]() |
Pokazanie, że słuchający potrafi wczuć się w sytuację i rolę mówiącego, tego, co on przeżywa; polega na nazwaniu emocji rozmówcy, np. „Mam wrażenie, że bardzo ci na tym zależy”, „Widzę, że bardzo cię to smuci”, „Wygląda na to, że bardzo się przestraszyłeś”.
Badacze odkryli, że ludzie, którzy chcą osiągnąć porozumienie mimowolnie naśladują (ale nie ostentacyjnie przedrzeźniają) swoje zachowania niewerbalne; wejście w specyficzny dla rozmówcy rytm ciała sprawi, że poczuje się on rozumiany i doceniony.
Reagowanie na informacje przekazane przez nadawcę wyrazem twarzy, postawą ciała, gestami, tonem głosu, zarówno w sytuacjach, gdy są one spójne, jak i wtedy gdy sygnały niewerbalne są sprzeczne z wypowiadanymi słowami np. pracownik na pytanie przełożonego czy nowe procedury są dla niego jasne odpowiada twierdząco, lecz wyraz jego twarzy wskazuje zakłopotanie i niepewność. |
![]() |
Uznanie ważności drugiej strony, jej problemów i przeżyć; okazanie uznania dla wysiłków i działań podejmowanych przez rozmówcę, np. „To wspaniałe, jak zareagowałeś na ten problem”, „Doceniam twoje poświęcenie i starania”, „Nikt inny nie podjął się tego wyzwania”.
nie są sugerujące i nie narzucają rozmówcy jednej interpretacji; dzięki nim można uzyskać o wiele więcej informacji, np. „Dlaczego chciałbyś zatrudnić jeszcze jednego pracownika?” „Co sądzisz o projekcie nowych procedur?”.
zwięzłe podsumowanie najważniejszych informacji i ustaleń; dostrzeżenie osiągniętego porozumienia.
unikanie czynności i elementów, które mogą niekorzystnie wpływać na komunikację i wskazywać na brak zainteresowania lub odwracać uwagę, np. bębnienie palcami po stole, słuchanie zbyt głośnej muzyki, przeglądanie papierów. Powyższe techniki opierają się na podstawowym założeniu, że skuteczne słuchanie jest próbą przeniknięcia do świata myśli rozmówcy i polega przede wszystkim na podążaniu za jego tokiem rozumowania i dostosowaniu się do niego, tak aby „patrzeć na świat jego oczami”. Bowiem tylko wtedy będzie można dostrzec jego rzeczywiste intencje, poznać jego punkt widzenia i zrozumieć, co jest dla niego ważne. Tym samym intencje, poglądy, czy opinie słuchającego nie powinny wpływać na rozumienie treści przekazywanych przed nadawcę. |
![]() |
Kontakt z drugą osobą powinien opierać się na dwóch zasadach:
Aktywne słuchanie nie zawiera ocen, czyli nie oznacza ani zgody, ani braku zgody dla opinii i racji mówiącego, np. czym innym jest powiedzenie „Ty rzeczywiście czujesz się beznadziejnie” od „Zgadam się z tobą, że to jest beznadziejne”. Dopiero informacje zwrotne mogą wyrażać stosunek do treści wypowiedzianych przez nadawcę. |
![]() |
Komunikując się, formułujemy nasze myśli i staramy się przekazywać je drugiej stronie. Każda osoba ma do tego prawo, ponieważ komunikowanie partnerskie zakłada, że jednostka uznaje własne pragnienia, oczekiwania i zamierzenia oraz pragnienia, oczekiwania i zamierzenia partnera za równe sobie i komunikuje się w ten sposób, żeby cele obu stron były realizowane i obie strony były w pełni usatysfakcjonowane. Informacje zwrotne są zatem jednym z ważniejszych elementów komunikacji – pozwalają jednostkom na wyrażenie własnych racji i własnego punktu widzenia, a poza tym czynią komunikację bardziej skuteczną, ponieważ eliminują niedociągnięcia i niedokładności przekazu.
Informacja zwrotna (feedback) jest szczególnie ważna w pracy, ponieważ jest metodą naprowadzającą słuchających na zachowania i działania najbardziej odpowiednie w danej sytuacji. Feedback nie ma zatem charakteru wymuszającego – zapobiega stresującym pouczeniom i karom przy jednoczesnym wspomaganiu rozwoju. Informacje zwrotne dotyczące partnera – jak postrzegane są jego działania, jakie wrażenie wywołuje, jak jest odbierany – można przekazywać w sposób konstruktywny i niekonstruktywny:
|
![]() |
|
![]() |
|
|}
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
|}
![]() |
Konstruktywnemu i niekonstruktywnemu wyrażaniu informacji zwrotnych odpowiadają dwa typy komunikatów. Komunikat typu „JA” pozwala przekazywać informacje zwrotne w sposób konstruktywny, natomiast Komunikat typu „TY” nie stwarza możliwości zrozumienia i analizy problemu, o którym nadawca chciałby poinformować drugą stronę. Nie jest to właściwa forma.
Kładzie przede wszystkim akcent na uczucia nadawcy, z którymi jest trudno polemizować, będące konsekwencją określonego zachowania drugiej osoby. Wskazuje, co w zachowaniach drugiej strony drażni, smuci, denerwuje. Zapobiega eskalacji konfliktu, hamuje agresję drugiej strony. Składa się z czterech elementów:
Kładzie akcent przede wszystkim na drugą osobę, ma charakter oskarżający i atakujący. Zawiera uogólnienia, oskarżenia, pouczanie, oceny. |
![]() |
Przy przekazywaniu informacji zwrotnych ważny jest ponadto wybór miejsca. Nie należy krytykować pracownika w sytuacji publicznej – w obecności innych osób, gdyż wówczas mnożymy kary niepotrzebnie upokarzając pracownika. Krytykę należy przekazać bezpośrednio pracownikowi w sytuacji „twarzą w twarz”. Podobnie z pochwałami, na ogół pracownicy preferują otrzymywanie pochwał nie w sytuacji publicznej, która może rodzić zawiść i nieprzyjazne reakcje ze strony współpracowników, ale w osobistym kontakcie z przełożonym.
Celem konstruktywnych informacji zwrotnych jest zmiana niepożądanych i wzmocnienie pozytywnych zachowań, a przez to zapobieganie i zmniejszanie nieporozumień w kontaktach interpersonalnych i w środowisku pracy. Za ich pomocą można także wyrażać krytykę, która nie jest atakiem, a zmusza tylko drugą stronę do ustosunkowania się. W wyniku konstruktywnej krytyki odbiorcy dostarczana jest informacja na temat jego zachowania w taki sposób, że zachowuje on pozytywny stosunek do siebie samego, swojej pracy, a także osoby wyrażającej krytykę. Dobre relacje między stronami są utrzymane, a często nawet mogą być lepsze. Ponadto sygnalizowane problemy w zachowaniu drugiej strony mają rzeczywistą szansę być rozwiązane. Przekazując pracownikowi negatywną informację zwrotną, czyli krytykę wskazanego zachowania, należy dać mu szansę na wyjaśnienie sytuacji. Przełożony powinien być zainteresowany, jakie są przyczyny problemu, widziane także z perspektywy pracownika. Tylko wówczas można w pełni dostrzec wszystkie czynniki sytuacji, znaleźć trafne jej rozwiązanie i zapobiec podobnym przypadkom. Ponadto zaangażowanie pracownika w rozwiązanie problemu lepiej wróży wdrożeniu ustalonych zmian. |
![]() |
Jedną z technik przekazywania pracownikowi krytyki jest metoda kanapki. Przełożony, aby ułatwić pracownikowi przyjęcie negatywnej informacji zwrotnej, na wstępie przekazuje swoją ogólnie pozytywną ocenę starań pracownika i jego osoby, następnie krytykuje konkretne zachowanie pracownika, które budzi jego zastrzeżenia lub wątpliwości, podkreślając wagę omawianej sprawy. Następnie określa czego od pracownika oczekuje i na zakończenie formułuje optymistyczne stwierdzenie, co do możliwości spełnienia przez pracownika tych oczekiwań i w konsekwencji pozytywnej oceny ze strony zwierzchnika.
|
![]() |
Podsumowanie
Bez sprawnego i dobrego komunikowanie się pracowników pomiędzy sobą nie może istnieć żadna organizacja, przedsiębiorstwo, czy grupa. Im lepsza, skuteczniejsza komunikacja, im sprawniej będą porozumiewać się jej członkowie, tym lepiej funkcjonuje dana instytucja. |
![]() |
Zagadnienia do analizy
|
![]() |
Komunikowanie w organizacji:
|
![]() |
Skuteczność komunikacji:
|
![]() |
Przekaz pozawerbalny:
|
![]() |
Aktywne słuchanie polega na:
|
![]() |
Konstruktywne informacje zwrotne:
|