Logika i teoria mnogości/Wykład 8: Konstrukcje liczbowe, liczby całkowite, wymierne, konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych: działania i porządek: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 548: | Linia 548: | ||
nierówność jest dowiedziona. | nierówność jest dowiedziona. | ||
Pozostaje zdefiniować funkcję moduł w liczbach całkowitych. Definiujemy ją jako: <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(l,0)]_{\approx}</math> gdzie <math>\displaystyle l</math> jest unikalną liczbą naturalną taką, że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}=[(l,0)]_{\approx}</math> lub <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}=[(0,l)]_{\approx}</math>. Liczba taka istnieje na podstawie Ćwiczenia 1.3 (patrz [[#cwiczenie_1_3|ćwiczenie 1.3.]]) i jest unikalna, ponieważ | Pozostaje zdefiniować funkcję moduł w liczbach całkowitych. Definiujemy ją jako: <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(l,0)]_{\approx}</math> gdzie <math>\displaystyle l</math> jest unikalną liczbą naturalną taką, że <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}=[(l,0)]_{\approx}</math> lub <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}=[(0,l)]_{\approx}</math>. Liczba taka istnieje na podstawie Ćwiczenia 1.3 (patrz [[#cwiczenie_1_3|ćwiczenie 1.3.]]) i jest unikalna, ponieważ <math>\displaystyle [(l,0)]_{\approx}=[(0,p)]_{\approx}</math> implikuje <math>\displaystyle p=l=0</math>, a <math>\displaystyle [(l,0)]_{\approx}=[(p,0)]_{\approx}</math> implikuje <math>\displaystyle p=l</math>. Pozostaje wykazać wymagane fakty o funkcji moduł. | ||
<math>\displaystyle [(l,0)]_{\approx}=[(0,p)]_{\approx}</math> implikuje <math>\displaystyle p=l=0</math>, a | |||
<math>\displaystyle [(l,0)]_{\approx}=[(p,0)]_{\approx}</math> implikuje <math>\displaystyle p=l</math>. Pozostaje wykazać | |||
wymagane fakty o funkcji moduł. | |||
Ustalmy dwie liczby całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(l,m)]_{\approx}</math> - | Ustalmy dwie liczby całkowite <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(l,m)]_{\approx}</math> - wykażemy, że <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| \leq \left| [(n,k)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| </math>. Ponieważ zarówno dodawanie, jak i porządek nie zależą od wyboru reprezentantów dla klas równoważności możemy założyć, że <math>\displaystyle n=0</math> lub <math>\displaystyle k=0</math> (i równocześnie <math>\displaystyle l=0</math> lub <math>\displaystyle m=0</math>). Jeśli <math>\displaystyle k=0</math> oraz <math>\displaystyle m=0</math> to mamy <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| = [(n,k)]_{\approx}</math> oraz <math>\displaystyle \left| [(l,m)]_{\approx} \right| =[(l,m)]_{\approx}</math> i nierówność jest prawdziwa. Jeśli z kolei <math>\displaystyle n=0</math> i <math>\displaystyle l=0</math>, to | ||
wykażemy, że <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| \leq | |||
\left| [(n,k)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| </math>. Ponieważ zarówno | |||
dodawanie, jak i porządek nie zależą od wyboru reprezentantów dla | |||
klas równoważności możemy założyć, że <math>\displaystyle n=0</math> lub <math>\displaystyle k=0</math> (i | |||
równocześnie <math>\displaystyle l=0</math> lub <math>\displaystyle m=0</math>). Jeśli <math>\displaystyle k=0</math> oraz <math>\displaystyle m=0</math> to mamy | |||
<math>\displaystyle | |||
<math>\displaystyle | |||
Jeśli z kolei <math>\displaystyle n=0</math> i <math>\displaystyle l=0</math>, to | |||
<center><math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(0,k+m)]_{\approx} \right| = | <center><math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_{\approx} \right| = \left| [(0,k+m)]_{\approx} \right| = [(k+m,0)]_{\approx} =[(k,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = \left| [(0,k)]_{\approx} \right| + \left| [(0,m)]_{\approx} \right| | ||
[(k+m,0)]_{\approx} =[(k,0)]_{\approx}+[(m,0)]_{\approx} = \left| [(0,k)]_{\approx} \right| | |||
+ \left| [(0,m)]_{\approx} \right| | |||
</math></center> | </math></center> | ||
i nierówność znowu jest spełniona. Pozostają dwa symetryczne | i nierówność znowu jest spełniona. Pozostają dwa symetryczne przypadki. Bez straty ogólności możemy założyć, że <math>\displaystyle n=0</math> i <math>\displaystyle m=0</math>. Wtedy <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_\approx} \right| = \left| [(l,k)]_{\approx} \right| </math> jest niewątpliwie mniejszy od <math>\displaystyle \left| [(k,n)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| = [(l+k,0)]_{\approx}</math> ponieważ, zgodnie z definicją modułu pierwsza współrzędna <math>\displaystyle \left| [(l,k)]_{\approx} \right| </math> jest mniejsza lub równa większej z liczb <math>\displaystyle k</math>, <math>\displaystyle l</math>, która jest z kolei mniejsza lub równa <math>\displaystyle l+k</math>. | ||
przypadki. Bez straty ogólności możemy założyć, że <math>\displaystyle n=0</math> i <math>\displaystyle m=0</math>. | |||
Wtedy <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} +[(l,m)]_ | |||
jest niewątpliwie mniejszy od | |||
<math>\displaystyle \left| [(k,n)]_{\approx} \right| + \left| [(l,m)]_{\approx} \right| = [(l+k,0)]_{\approx}</math> | |||
ponieważ, zgodnie z definicją modułu pierwsza współrzędna | |||
<math>\displaystyle \left| [(l,k)]_{\approx} \right| </math> jest mniejsza lub równa większej z liczb | |||
<math>\displaystyle k</math>, <math>\displaystyle l</math>, która jest z kolei mniejsza lub równa <math>\displaystyle l+k</math>. | |||
Aby dowieść, że w liczbach całkowitych moduł jest rozdzielny | Aby dowieść, że w liczbach całkowitych moduł jest rozdzielny względem mnożenia ustalmy dwie liczby <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(l,m)]_{\approx}</math> i, podobnie jak poprzednio, załóżmy, że że <math>\displaystyle n=0</math> lub <math>\displaystyle k=0</math> (i równocześnie <math>\displaystyle l=0</math> lub <math>\displaystyle m=0</math>). Wtedy <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(l,m)]_{\approx} = [(nl+km,lk+mn)]_{\approx}</math>, gdzie co najwyżej jeden z czterech sumandów jest niezerowy. Moduł otrzymanej liczby będzie liczbą całkowitą posiadającą na pierwszej współrzędnej ten właśnie sumand, a na drugiej zero. Równocześnie <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \cdot \left| [(l,m)]_{\approx} \right| </math> będzie posiadał na pierwszej współrzędnej dokładnie ten sumand, a na drugiej zero, co dowodzi żądanej równości. | ||
względem mnożenia ustalmy dwie liczby <math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}</math> i | |||
<math>\displaystyle [(l,m)]_{\approx}</math> i, podobnie jak poprzednio, załóżmy, że że <math>\displaystyle n=0</math> lub | |||
<math>\displaystyle k=0</math> (i równocześnie <math>\displaystyle l=0</math> lub <math>\displaystyle m=0</math>). Wtedy | |||
<math>\displaystyle [(n,k)]_{\approx}\cdot[(l,m)]_{\approx} = [(nl+km,lk+mn)]_{\approx}</math>, gdzie co | |||
najwyżej jeden z czterech sumandów jest niezerowy. Moduł | |||
otrzymanej liczby będzie liczbą całkowitą posiadającą na pierwszej | |||
współrzędnej ten właśnie sumand, a na drugiej zero. Równocześnie | |||
<math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \cdot \left| [(l,m)]_{\approx} \right| </math> będzie posiadał na | |||
pierwszej współrzędnej dokładnie ten sumand, a na drugiej zero, co | |||
dowodzi żądanej równości. | |||
Aby dowieść, że <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \geq 0</math> wystarczy zauważyć, że | Aby dowieść, że <math>\displaystyle \left| [(n,k)]_{\approx} \right| \geq 0</math> wystarczy zauważyć, że druga współrzędna pary reprezentującej liczbę jest równa zero i w związku z tym warunek nierówności jest zawsze spełniony. | ||
druga współrzędna pary reprezentującej liczbę jest równa zero i w | |||
związku z tym warunek nierówności jest zawsze spełniony. | |||
Pozostaje wykazać, że | Pozostaje wykazać, że <math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>. Rozważmy dwa przypadki: jeśli <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq 0</math>, to <math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| = \frac{a}{b}</math>. W tym przypadku nierówność implikuje, że <math>\displaystyle (a1-b0)b1\geq 0</math>, czyli, że <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są liczbami całkowitymi tego samego znaku. To znaczy, że posiadają reprezentacje postacie <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(k,0)]_{\approx}</math> (lub <math>\displaystyle [(0,n)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(0,k)]_{\approx}</math>). Wnioskujemy, że <math>\displaystyle a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right| </math>, czyli <math>\displaystyle \frac{a}{b} = \frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math> co należało wykazać. W drugim przypadku mamy <math>\displaystyle \frac{a}{b}< 0</math>, czyli <math>\displaystyle (a1-b0)b1< 0</math>, więc znaki <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są przeciwne (posiadają reprezentacje <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(0,k)]_{\approx}</math>, lub na odwrót). Wtedy mamy <math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| = \frac{-a}{b}</math> i znowu <math>\displaystyle -a\cdot \left| b \right| = b\cdot \left| a \right| </math> jest prawdą. Wykazaliśmy, że moduł zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | ||
<math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| =\frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math>. Rozważmy dwa | |||
przypadki: jeśli <math>\displaystyle \frac{a}{b}\geq 0</math>, to <math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| = | |||
\frac{a}{b}</math>. W tym przypadku nierówność implikuje, że | |||
<math>\displaystyle (a1-b0)b1\geq 0</math>, czyli, że <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są liczbami całkowitymi | |||
tego samego znaku. To znaczy, że posiadają reprezentacje postacie | |||
<math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}</math> | |||
<math>\displaystyle [(0,k)]_{\approx}</math>). Wnioskujemy, że <math>\displaystyle a\cdot \left| b \right| = b\cdot | |||
\left| a \right| </math>, czyli <math>\displaystyle \frac{a}{b} = \frac{ \left| a \right| }{ \left| b \right| }</math> co | |||
należało wykazać. W drugim przypadku mamy <math>\displaystyle \frac{a}{b}< 0</math>, czyli | |||
<math>\displaystyle (a1-b0)b1< 0</math>, więc znaki <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math> są przeciwne (posiadają | |||
reprezentacje <math>\displaystyle [(n,0)]_{\approx}</math> i <math>\displaystyle [(0,k)]_{\approx}</math>, lub na odwrót). Wtedy | |||
mamy <math>\displaystyle \left| \frac{a}{b} \right| = \frac{-a}{b}</math> i znowu <math>\displaystyle -a\cdot | |||
\left| b \right| = b\cdot \left| a \right| </math> jest prawdą. Wykazaliśmy, że moduł | |||
zdefiniowany w liczbach wymiernych jest zgodny z modułem dla liczb | |||
całkowitych, co było ostatnim brakującym faktem w dowodzie. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Wersja z 11:36, 29 sie 2006
Liczby całkowite
Na wykładzie poprzednim skonstruowaliśmy przy pomocy aksjomatu nieskończoności liczby naturalne. Określiliśmy dla nich podstawowe operacje takie jak dodawanie i mnożenie. Teraz własności tych operacji będą użyte do dalszych konstrukcji liczbowych. Pokażemy, że mając liczby naturalne zbudowane na bazie liczby czyli zbioru pustego możemy definiować bardziej skomplikowane twory liczbowe takie jak liczby całkowite, wymierne i w końcu liczby rzeczywiste. Wszystkie te obiekty maja ogromne zastosowanie w praktyce matematycznej i informatycznej. Będziemy później w innych wykładach odwoływać się do niebanalnej reprezentacji tych obiektów, które stworzymy w tym rozdziale.
Konstrukcja liczb całkowitych
Definicja 1.1.
Niech będzie relacją określoną na następująco:
Ćwiczenie 1.2
Relacja jest relacją równoważności o polu .
Ćwiczenie 1.3
Wykaż, że dla dowolnej pary istnieje para taka, że oraz lub .
Definicja 1.4.
Niech
Ćwiczenie 1.5
Które z liczb całkowitych są relacjami równoważności na ?
Operacje na
Definicja 1.6.
Element zero to element .
Element przeciwny do danego: jeżeli to przez
Dodawanie: .
Mnożenie: {Dla przejrzystości zapisu będziemy czasami pomijać znak pisząc zamiast }.
Odejmowanie:
Proszę o zwrócenie uwagi na pewną kolizję oznaczeń. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia i odejmowania) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Jest to ewidentna kolizja oznaczeń, którą wykonujemy z pełną świadomością. W praktyce matematycznej i informatycznej przyjęło się używać te same znaki działań wiedząc, że mają one zgoła inne znaczenie. Również element będziemy oznaczać identycznie jak w liczbach naturalnych pomimo, że jest to zupełnie inny zbiór. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby naturalne w całkowite) takie, które zachowuje działania na liczbach co upewni nas, że stosowanie tych samych oznaczeń nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie 1.7
Pokazać, że działania na liczbach całkowitych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów :
Ćwiczenie 1.8
Pokaż własności działań dodawania i mnożenia. Dla dowolnych liczb całkowitych zachodzą równości:
- (przemienność dodawania)
- (przemienność mnożenia)
- oraz to (prawo skracania)
- (rozdzielność)
Porządek liczb całkowitych
Definicja 1.9.
Liczba zachodzi gdy .
Ćwiczenie 1.10
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie 1.11
Pokaż, że porządek liczb całkowitych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Definicja 1.12.
Rozważmy funkcje zadaną wzorem
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jako ćwiczenie pokażemy, że funkcja jest iniektywna i zgodna z działaniami. Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę naturalną z odpowiadającą jej liczbą całkowitą . W ten sposób każdą liczbę naturalną możemy traktować jak całkowitą.
Ćwiczenie 1.13
Pokaż, że funkcja jest iniekcją. Pokaż, że jest zgodne z działaniami i porządkiem to znaczy:
- jeżeli to
Liczby wymierne
Niech . Określamy relację na zbiorze następująco.
Ćwiczenie 2.1
Relacja jest równoważnością.
Definicja 2.2.
Niech
OZNACZENIE: Będziemy tradycyjne oznaczać ułamek . Oznacza on zbiór .
Ćwiczenie 2.3
Dla jakich liczb wymiernych mamy ?
Działania na ułamkach
Definiujemy stałe i standardowe działania na ułamkach.
- Zero w liczbach wymiernych to .
- Jedynka w liczbach wymiernych to ułamek .
- dodawanie
- odejmowanie
- mnożenie
- dzielenie, gdy
Tak jak poprzednio w przypadku liczb całkowitych będziemy starali się utożsamiać liczby całkowite z pewnymi ułamkami.
Proszę tak jak poprzednio o zwrócenie uwagi na kolizję oznaczeń. Jest to zamierzona kolizja oznaczeń, którą wprowadzamy z pełną świadomością. Po lewej stronie definicji (dodawania, mnożenia, odejmowania i liczby przeciwnej) używamy tych samych znaków działań co po stronie prawej. Pod koniec tej konstrukcji podamy naturalne włożenie (iniekcje wkładającą liczby całkowite w wymierne) takie, które zachowuje działania na liczbach. Upewni nas to, że stosowanie tych samych oznaczeń de facto nie grozi konfliktem.
Ćwiczenie 2.4
Pokazać, że działania na liczbach wymiernych są dobrze określone. To znaczy pokazać, że zbiory (klasy równoważności) będące wynikiem działań nie nie zależą od wyboru reprezentantów:
Porządek ułamków.
Definicja 2.5.
gdy
Ćwiczenie 2.6
Pokaż, że definicja porządku nie jest zależna od wyboru reprezentanta.
Ćwiczenie 2.7
Pokaż, że porządek liczb wymiernych spełnia postulaty porządku liniowego to znaczy jest zwrotny, antysymetryczny, przechodni i spójny.
Do rozważań nad konstrukcją liczb rzeczywistych potrzebna nam będzie definicja wartości bezwzględnej
Definicja 2.8.
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \left| x \right| = \begincases x & \text{ gdy }, x\geq 0 \\ -x & \text{ w przeciwnym przypadku}. \endcases }
Ćwiczenie 2.9
Pokaż, warunek trójkąta czyli:
Definicja 2.10.
Rozważmy teraz funkcje identyfikującą liczby całkowite jako pewne specjalne liczby wymierne zadaną wzorem
Funkcja ta jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest iniektywna, zgodna z działaniami i zachowująca stałe. Pokazanie tych własności będzie treścią następnego ćwiczenia.
Ćwiczenie 2.11
Pokaż własności włożenia .
- jeżeli to
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę całkowitą z odpowiadającą jej liczbą wymierną .
Konstrukcja Cantora liczb rzeczywistych
Ciągiem elementów zbioru nazywamy każdą funkcje . Przez oznaczamy element ciągu .
Konstrukcja liczb rzeczywistych pochodzi od Georg Cantor. Genialny pomysł Georg Cantor polega na rozważaniu nieskończonych ciągów liczb wymiernych spełniających warunek Augustin Louis Cauchy. Wiemy z analizy (patrz wykład analiza 1), że ciągi takie są zbieżne. Dlatego ciąg ten można uważać za aproksymacje liczby rzeczywistej. Będziemy za liczbę rzeczywistą brać wszystkie takie ciągi aproksymacji, które w sensie poniższych definicji będą dowolnie bliskie siebie.
Ciągiem Cauchy'ego zbioru liczb wymiernych nazywamy każdy taki ciąg który spełnia warunek (Cauchy'ego)
Ciąg nazywamy ograniczonym gdy spełnia:
Fakt
Ciągi Cauchy'ego są ograniczone
Dowód
Do ciągu Cauchy'ego będziemy dobierać ograniczenie . Weźmy dodatnią liczbę wymierną . Dla niej, zgodnie z definicją Uzupelnic defn:ciagc| znajdziemy tak duże , że dla wszystkich liczb naturalnych poczynając od będzie zachodzić . Połóżmy za największą z pośród liczb oraz powiększoną o . Łatwo sprawdzić, że tak zdefiniowane majoryzuje moduły wszystkich liczb ciągu.

Poniżej wprowadzimy relacje równoważności na zborze ciągów Cauchy'ego, taką która skleja ciągi, które leżą dowolnie blisko. Każdy taki ciąg będzie inną aproksymacją tej samej liczby rzeczywistej. Zbiór wszystkich takich aproksymacji będzie dla nas właśnie liczbą rzeczywistą.
Niech jest ciągiem Cauchy'ego
Na zbiorze ciągów Cauchy'ego określamy relację następująco: dwa ciągi i są równoważne co zapisujemy jako gdy:
Twierdzenie
Relacja określona na jest relacją
równoważności.Dowód
Zwrotność i symetria relacji są oczywiste. Zajmijmy się dowodem przechodniości. Niech oraz . Oznacza to:
Weźmy . Będziemy dobierać niezależnie liczby i do dla pierwszej i drugiej pary ciągów. Mamy zatem parę nierówności: dla zachodzi oraz dla zachodzi . Biorąc większą z tych dwóch liczb będziemy oczywiście jednocześnie spełniać obie nierówności. Zatem dla zachodzą oraz . Używając nierówności trójkąta udowodnionego w ćwiczeniu w rozdziale Uzupelnic cwiczenie_nier_troj| mamy:
co kończy dowód.

Przez liczby rzeczywiste będziemy rozumieli zbiór i oznaczamy przez .
Liczbą rzeczywistą jest zatem zbiór ciągów Cauchy'ego które leżą dowolnie blisko siebie. Na każdy taki ciąg można patrzeć jak na pewną aproksymacje danej liczby rzeczywistej.
Ćwiczenie
Ile razy należy poprzedzić znakiem zbiór , aby otrzymać ?
Działania na
Dla ciągów i ciąg oraz oznaczają ciągi zadane jako dla każdego . Tak samo definiujemy mnożenie:
Dodawanie i mnożenie ciągów liczb wymiernych definiujemy po współrzędnych to znaczy:
- dodawanie
- mnożenie
Ćwiczenie
Poniższe ćwiczenie odpowiada dowodowi ciągłości dodawania i mnożenia. W innej wersji będziecie państwo zapoznawać się z tym zagadnieniem na wykładzie 8 analizy matematycznej. Pokazać, że definicja dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych jest poprawna i niezależna od wyboru reprezentantów:
Porządek na
Relacja na zbiorze liczb rzeczywistych jest zdefiniowana jako
Będziemy mówili, że liczba wymierna rozdziela dwa ciągi Cauchy'ego poczynając od elementu .
Słaby porządek definiujemy tak jak zazwyczaj: dla liczb rzeczywistych gdy (patrz definicja Uzupelnic defn:porzadeknaR|) lub gdy (patrz definicja Uzupelnic relacja_na_ciagach_Cauchyego|).
Twierdzenie
Porządek na jest liniowy.
Dowód
Pokażemy, że dla dowolnych ciągów Cauchy'ego i jeżeli to lub . Niech zatem . Zgodnie z definicją oznacza to:
Dobierzmy do liczby i odpowiednio dla ciągów i tak aby dla wszystkich zachodziło oraz . Zgodnie z formulą powyżej dla musi istnieć takie, że . Ustalmy, że to (gdy będzie odwrotnie rozumowania jest identyczne). Weźmy zatem dowolne . Zachodzą następujące nierówności:
Łatwo pokazać stosując powyższe nierówności, że poczynając od liczba wymierna będzie rozdzielała obydwa ciągi Cauchy'ego. Mianowicie,

Włożenie w
Rozważmy funkcje zadaną następująco: dla liczby wymiernej liczba rzeczywista jest klasą równoważności ciągu stale równego czyli gdzie . Tak więc liczby wymierne stają się częścią liczb rzeczywistych. Funkcja jest naturalnym włożeniem zbioru w zbiór . Jest ona iniektywna i zgodna z działaniami i porządkiem.
- jeżeli to
Dzięki włożeniu będziemy utożsamiali liczbę wymierną z odpowiadającą jej liczbą rzeczywistą .
Rozwijanie liczb rzeczywistych przy podstawie
Twierdzenie
Dla każdej liczby rzeczywistej istnieje ciąg taki, że ciąg jego sum częściowych dany jako spełnia:
- jest ciągiem Cauchy'ego
Taki ciąg nazywamy rozwinięciem liczby przy podstawie .
Dowód
Dla liczby rzeczywistej podamy indukcyjną konstrukcję ciągu będącego rozwinięciem dwójkowym liczby i równolegle ciąg jego sum częściowych. Jeżeli to definiujemy , w przeciwnym wypadku to znaczy kiedy definiujemy . Załóżmy, że mamy zdefiniowany ciąg do wyrazu . Wyraz definiujemy
- jeżeli
- jeżeli
Ciąg definiujemy tak jak w tezie twierdzenia to znaczy, .
Pokażemy indukcyjnie, że dla każdego zachodzi
Dowód tego faktu pozostawimy jako ćwiczenie Uzupelnic do_tw_o_rozwijaniu|. Z powyższej nierówności mamy pierwszy fakt, a mianowicie ciąg sum częściowych jest ciągiem Cauchy'ego.

Ćwiczenie
Uzupełnij dowód indukcyjny nierówności Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| pierwszej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Wykonaj dowód drugiej części tezy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie|. poprzedzającego to ćwiczenie.
Konstrukcja przedstawiona powyżej rozwija liczbę rzeczywistą z przedziału przy podstawie . Na każdym etapie konstrukcji sprawdzamy czy w przedziale w którym pracujemy aktualnie liczba znajduje się w lewej czy tez prawej połówce przedziału. Stosownie do tego wybieramy cyfrę lub rozwinięcia. Jak łatwo można przypuścić podobną konstrukcję jak w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie| można wykonać przy dowolnej innej podstawie . W takim wypadku aktualny analizowany przedział dzielilibyśmy na podprzedziałów i stosownie do położenia liczby wybieralibyśmy jedną z cyfr ze zbioru . Przykładowo gdy za wybierzemy dostaniemy przy pomocy takiej konstrukcji rozwinięcie dziesiętne danej liczby rzeczywistej.
Twierdzenie poniżej upewni nas o pewnej ciekawej własności rozwinięć. Otóż rozwinięcie przy podstawie otrzymane przy pomocy twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| zawsze jest takie, że zera w tym rozwinięciu występują dowolnie daleko. Innymi słowy, nie jest możliwe aby w rozwinięciu od pewnego miejsca występowały same jedynki. W przykładzie dotyczącym rozwinięcia dziesiętnego liczby odpowiada to sytuacji w której nie występują ciągi które stale od pewnego miejsca mają cyfrę .
Twierdzenie
Rozwinięcia uzyskane przy pomocy konstrukcji twierdzenia Uzupelnic thm:rozwiniecie| dla liczby jest zawsze takie że:
Dowód
Przypuśćmy, że jest przeciwnie niż mówi teza czyli . Weźmy najmniejsze takie i nazwijmy go . Mamy zatem oraz wszystkie późniejsze wyrazy dla . Rozwijana liczba spełniać będzie dla każdego nierówność Uzupelnic tw_nierownosc_tw_rozwiniecie| czyli zachodzić będzie:
Liczbą, która spełnia wszystkie te nierówności jest . Mamy zatem zamiast rozwinięcia, które nieformalnie zapiszemy jako rozwinięcie . To właśnie to drugie rozwinięcie zostanie znalezione przez procedurę rekurencyjną przedstawioną w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|.

Twierdzenie
Istnieje bijekcja pomiędzy odcinkiem a zbiorem
Dowód
Bijekcja jest zdefiniowana przy pomocy techniki wprowadzonej w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie|. Istnienie funkcji przypisującej liczbie rzeczywistej jej rozwinięcie dwójkowe zostało tam opisane. Własność tego rozwinięcia została pokazana w twierdzeniu Uzupelnic thm:rozwiniecie2|. Pozostaje uzasadnić iniektywność takiego przypisania. Niech . Załóżmy, że . Rozważmy zatem ciągi oraz rozwinięć dwójkowych i . Nazwijmy ciągi ich sum częściowych odpowiednio przez i . Ciągi sum wyznaczają te liczby czyli . Ciągi i muszą być różne bo inaczej wyznaczałyby te same liczby. W takim razie ciągi rozwinięć i muszą być różne.

Powyższe twierdzenie będzie miało fundamentalne znaczenie w teorii mocy o którym mowa będzie w wykładzie 9. Pokazuje bowiem że liczby rzeczywiste są równoliczne ze zbiorem .