MN03LAB: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
''Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi? poprawki''
\section*{Ćwiczenia: równania nieliniowe skalarne}


{Ćwiczenia: równania nieliniowe skalarne}
\begin{exe}[Metoda Newtona może być zbieżna globalnie]
Wykaż, że jeśli $f$ jest rosnąca i wypukła na $[a,b]$ oraz dla $x^*\in [a,b]$
$f(x^*) = 0$, to metoda Newtona startująca z $x_0>x^*$ jest zbieżna.
\end{exe}


[Metoda Newtona może być zbieżna globalnie]
\begin{sol}
Wykaż, że jeśli <math>\displaystyle f</math> jest rosnąca i wypukła na <math>\displaystyle [a,b]</math> oraz dla <math>\displaystyle x^*\in [a,b]\displaystyle f(x^*) = 0</math>, to metoda Newtona startująca z <math>\displaystyle x_0>x^*</math> jest zbieżna.
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Powtarzając rachunki z dowodu lokalnej zbieżności, możemy łatwo stwierdzić, że kolejne
Powtarzając rachunki z dowodu lokalnej zbieżności, możemy łatwo stwierdzić, że kolejne
iteracje dają <math>\displaystyle x_k</math> które także spełniają warunek <math>\displaystyle x_k - x^* > 0</math>. Ponadto
iteracje dają $x_k$ które także spełniają warunek $x_k - x^* > 0$. Ponadto
nietrudno sprawdzić, że <math>\displaystyle x_{k+1} < x_k</math>, a więc mamy ciąg malejący i
nietrudno sprawdzić, że $x_{k+1} < x_k$, a więc mamy ciąg malejący i
ograniczony. Jego granicą musi być <math>\displaystyle x^*</math> (dlaczego?).
ograniczony. Jego granicą musi być $x^*$ (dlaczego?).
</div></div>
\end{sol}


[Fraktale]
\begin{exe}[Fraktale]


Ciekawy zbiór o charakterze fraktalnym powstaje w wyniku zastosowania metody
Ciekawy zbiór o charakterze fraktalnym powstaje w wyniku zastosowania metody
Newtona do rozwiązania równania <math>\displaystyle z^n-1=0</math> w dziedzinie zespolonej. Punkt <math>\displaystyle z_0 =
Newtona do rozwiązania równania $z^n-1=0$ w dziedzinie zespolonej. Punkt $z_0 =
(x_0,y_0)</math> należy do ''basenu zbiezności metody'', jeśli metoda Newtona jest
(x_0,y_0)$ należy do {\em basenu zbiezności metody}, jeśli metoda Newtona jest
zeń zbieżna do (jakiegokolwiek) pierwiastka w/w równania. Kolor odpowiadający
zeń zbieżna do (jakiegokolwiek) pierwiastka w/w równania. Kolor odpowiadający
<math>\displaystyle z_0</math> jest określany na podstawie liczby iteracji potrzebnych metodzie do
$z_0$ jest określany na podstawie liczby iteracji potrzebnych metodzie do
zbieżności.
zbieżności.


Linia 25: Linia 25:
programu w Octave, który wyświetla baseny zbieżności metody Newtona jak poniżej.
programu w Octave, który wyświetla baseny zbieżności metody Newtona jak poniżej.


[[Image:fraktal.png|thumb|right|400px|Basen zbiezności metody Newtona w okolicy początku układu
\rysunek{fraktal.png}{Basen zbiezności metody Newtona w okolicy początku układu
współrzędnych, dla równania <math>\displaystyle z^5-1=0</math>]]
współrzędnych, dla równania $z^5-1=0$}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
\hint{Bardzo wygodnie napisać taki program w postaci skryptu Octave. Pamiętaj
Bardzo wygodnie napisać taki program w postaci skryptu Octave. Pamiętaj
jednak, by uniknąć w nim pętli w rodzaju
jednak, by uniknąć w nim pętli w rodzaju


for xpixels <nowiki>=</nowiki> 1:1024<br>
for xpixels = 1:1024\\
for ypixels <nowiki>=</nowiki> 1:768<br>
for ypixels = 1:768\\
... wyznacz kolor pixela ....<br>
... wyznacz kolor pixela ....\\
end<br>
end\\
end<br>
end\\


Taka podwójnie zagnieżdżona pętla może skutecznie zniechęcić Cię do
Taka podwójnie zagnieżdżona pętla może skutecznie zniechęcić Cię do
Octave'a --- obrazek będzie liczyć się wieki --- zupełnie niepotrzebnie!  
Octave'a --- obrazek będzie liczyć się wieki --- zupełnie niepotrzebnie!  
}


</div></div>
\hint{Kluczem do efektywnej implementacji w Octave jest przeprowadzenie
iteracji Newtona na {\em wszystkich pikselach jednocześnie}. W tym celu musisz
skorzystać z prowadzenia działań na całych macierzach.}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
\end{exe}
Kluczem do efektywnej implementacji w Octave jest przeprowadzenie
iteracji Newtona na ''wszystkich pikselach jednocześnie''. W tym celu musisz
skorzystać z prowadzenia działań na całych macierzach.
</div></div>


[Pierwiastkowanie]
\begin{exe}[Pierwiastkowanie]
Niech <math>\displaystyle a\geq 0</math>. Aby wyznaczyć <math>\displaystyle \sqrt{a}</math>, można skorzystać z metody Newtona dla
Niech $a\geq 0$. Aby wyznaczyć $\sqrt{a}$, można skorzystać z metody Newtona dla
równania <math>\displaystyle x^2 = a</math>. Zaprogramuj tę metodę i sprawdź, jak wiele dokładnych cyfr
równania $x^2 = a$. Zaprogramuj tę metodę i sprawdź, jak wiele dokładnych cyfr
wyniku dostajesz w kolejnych krokach. Czy to możliwe, by liczba dokładnych cyfr
wyniku dostajesz w kolejnych krokach. Czy to możliwe, by liczba dokładnych cyfr
znaczących z grubsza podwajała się na każdej iteracji? Wskaż takie <math>\displaystyle a</math> dla
znaczących z grubsza podwajała się na każdej iteracji? Wskaż takie $a$ dla
którego to nie będzie prawdą.
którego to nie będzie prawdą.


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
\hint{Na pewno kusi Cię, by zaprogramować najpierw ogólnie funkcję ,,metoda
Na pewno kusi Cię, by zaprogramować najpierw ogólnie funkcję "metoda
Newtona'', a następnie przekazać jej jako parametr naszą funkcję. To oczywiście
Newtona", a następnie przekazać jej jako parametr naszą funkcję. To oczywiście
będzie działać, i to praktycznie tak samo szybko jak drugi spsoób, w którym po prostu
będzie działać, i to praktycznie tak samo szybko jak drugi spsoób, w którym po prostu
wyliczysz na karteczce wzór na iterację dla ''tej konkretnej funkcji, <math>\displaystyle F(x) =
wyliczysz na karteczce wzór na iterację dla {\em tej konkretnej funkcji, $F(x) =
x^2-a</math>'' i potem go zaimplementujesz. Jednak
x^2-a$} i potem go zaimplementujesz. Jednak
drugie podejście jest tutaj godne polecenia, bo ma na sobie znak charakterystyczny dla numeryki: niech
drugie podejście jest tutaj godne polecenia, bo ma na sobie znak charakterystyczny dla numeryki: niech
wszystko, co programujesz będzie tak proste, jak tylko możliwe (ale nie
wszystko, co programujesz będzie tak proste, jak tylko możliwe (ale nie
prostsze)!
prostsze)!}
</div></div>
\end{exe}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
\begin{sol}
Nasza iteracja, którą chcemy zaprogramować, to
Nasza iteracja, którą chcemy zaprogramować, to
<center><math>\displaystyle
$$
x_{k+1} = \frac{1}{2}\left( x_k + \frac{a}{x_k}\right).
x_{k+1} = \frac{1}{2}\left( x_k + \frac{a}{x_k}\right).
</math></center>
$$


Dla <math>\displaystyle a\neq 0</math>, spełnione są założenia twierdzenia o zbieżności metody Newtona,
Dla $a\neq 0$, spełnione są założenia twierdzenia o zbieżności metody Newtona,
więc
więc
 
\[
<center><math>\displaystyle |x_{k+1}-x^*|\leq K |x_{k}-x^*|^2
|x_{k+1}-x^*|\leq K |x_{k}-x^*|^2
</math></center>
\]
 
co właśnie tłumaczy się jako podwajanie liczby dokładnych cyfr
co właśnie tłumaczy się jako podwajanie liczby dokładnych cyfr
znaczących wyniku.
znaczących wyniku.


Ale jeśli <math>\displaystyle a=0</math> to metoda zbieżna jest już tylko liniowo (z ilorazem 0.5 --- bo
Ale jeśli $a=0$ to metoda zbieżna jest już tylko liniowo (z ilorazem 0.5 --- bo
jaki wtedy jest wzór na iterację?), więc co mniej więcej trzy kroki będziemy
jaki wtedy jest wzór na iterację?), więc co mniej więcej trzy kroki będziemy
dostawali kolejne zero dokładnego wyniku <math>\displaystyle x^*=0</math>.
dostawali kolejne zero dokładnego wyniku $x^*=0$.
\end{sol}


</div></div>
\begin{exe}[Odwrotność bez dzielenia]
 
Aby wyznaczyć $1/a$ dla $a>0$ bez dzielenia(!), można zastosować metodę Newtona
[Odwrotność bez dzielenia]
do funkcji $f(x) = 1/x - a$. Pokaż, że na $k$-tym kroku iteracji,
Aby wyznaczyć <math>\displaystyle 1/a</math> dla <math>\displaystyle a>0</math> bez dzielenia(!), można zastosować metodę Newtona
$$
do funkcji <math>\displaystyle f(x) = 1/x - a</math>. Pokaż, że na <math>\displaystyle k</math>-tym kroku iteracji,
<center><math>\displaystyle
|ax_k - 1| = |ax_{k-1} - 1|^2.
|ax_k - 1| = |ax_{k-1} - 1|^2.
</math></center>
$$
Dla jakich $x_0$ metoda będzie zbieżna do $\frac{1}{a}$, a dla jakich nie?
Oceń, ile iteracji potrzeba do spełnienia warunku $\frac{|x_k-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq
\epsilon$, gdy $\frac{|x_0-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq \gamma < 1$,
\end{exe}


Dla jakich <math>\displaystyle x_0</math> metoda będzie zbieżna do <math>\displaystyle \frac{1}{a}</math>, a dla jakich nie?
\begin{sol}
Oceń, ile iteracji potrzeba do spełnienia warunku <math>\displaystyle \frac{|x_k-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq
\epsilon</math>, gdy <math>\displaystyle \frac{|x_0-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq \gamma < 1</math>,
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
Proste ćwiczenie z analizy. Warunkiem zbieżności jest oczywiście (ze względu na
Proste ćwiczenie z analizy. Warunkiem zbieżności jest oczywiście (ze względu na
równość w wyrażeniu na błąd iteracji powyżej) <math>\displaystyle |ax_0 - 1| < 1</math>, to znaczy  
równość w wyrażeniu na błąd iteracji powyżej) $|ax_0 - 1| < 1$, to znaczy  
<center><math>\displaystyle 0 < x_0 < \frac{2}{a}.</math></center>
$$0 < x_0 < \frac{2}{a}.$$
\end{sol}


</div></div>
\begin{exe}
Zaimplementuj metodę bisekcji. Sprawdź, jak będzie działać m.in. dla funkcji


Zaimplementuj metodę bisekcji. Sprawdź, jak będzie działać m.in. dla funkcji
\begin{enumerate}
# <math>\displaystyle f(x) = \sin(x)</math>,
\item $f(x) = \sin(x)$,
# <math>\displaystyle f(x) = \sin^2(x)</math>,
\item $f(x) = \sin^2(x)$,
# <math>\displaystyle f(x) = (x-1)^5</math> (wzór A),
\item $f(x) = (x-1)^5$ (wzór A),
# <math>\displaystyle f(x) = (x-1)*(x^4 - 4x^3 + 6x^2 - 4x + 1)</math> (wzór B),
\item $f(x) = (x-1)*(x^4 - 4x^3 + 6x^2 - 4x + 1)$ (wzór B),
# <math>\displaystyle f(x) = (x-2)^13</math> (wzór C),
\item $f(x) = (x-2)^13$ (wzór C),
# <math>\displaystyle f(x) = x^13 - 26*x^12 + 312*x^11 - 2288*x^10 + ... - 8192</math> (wzór D),
\item $f(x) = x^13 - 26*x^12 + 312*x^11 - 2288*x^10 + ... - 8192$ (wzór D),
\end{enumerate}


gdy tolerancję błędu zadasz na poziomie <math>\displaystyle 10^{-10}</math>.
gdy tolerancję błędu zadasz na poziomie $10^{-10}$.


Jak wyjaśnić te wyniki? Czy możesz już być pewna, że masz dobrą implementację?
Jak wyjaśnić te wyniki? Czy możesz już być pewna, że masz dobrą implementację?


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
\end{exe}
 
\begin{sol}


Jeśli nie pomylisz się, metoda powinna zbiegać bez problemów do zera funkcji
Jeśli nie pomylisz się, metoda powinna zbiegać bez problemów do zera funkcji
<math>\displaystyle \sin</math>, dawać komunikat o błędzie dla <math>\displaystyle \sin^2</math> (bo nie ma przeciwnych znaków).
$\sin$, dawać komunikat o błędzie dla $\sin^2$ (bo nie ma przeciwnych znaków).


Zapewne zauważyłaś, że wzory A i B są matematycznie równoważne, podobnie zresztą
Zapewne zauważyłaś, że wzory A i B są matematycznie równoważne, podobnie zresztą
jak wzory C i D. Niestety, tylko wzór A i C dają w efekcie dobre przybliżenia
jak wzory C i D. Niestety, tylko wzór A i C dają w efekcie dobre przybliżenia
miejsca zerowego, podczas gdy wzory B i D prowadzą do oszacowania na miejsce
miejsca zerowego, podczas gdy wzory B i D prowadzą do oszacowania na miejsce
zerowe, które ''w ogóle nie zawierają'' prawdziwego miejsca zerowego.
zerowe, które {\em w ogóle nie zawierają} prawdziwego miejsca zerowego.


Wyjaśnieniem tego fenomenu jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu.
Wyjaśnieniem tego fenomenu jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu.


[[Image:bisekcjawblad.png ||thumb |right |400px |Metoda bisekcji ma kłopoty, gdy funkcja zadana jest
\rysunek{bisekcjawblad.png}{Metoda bisekcji ma kłopoty, gdy funkcja zadana jest
wzorem D.]]
wzorem D.}
[[Image:bisekcjawresid.png ||thumb |right |400px |Residuum też jest duże, gdy <math>\displaystyle f</math> zadana jest
\rysunek{bisekcjawresid.png}{Residuum też jest duże, gdy $f$ zadana jest
wzorem D.]]
wzorem D.}


Jeśli chodzi o pewność... No cóż, sprawdziłaś, że działa w przypadkach, gdy
Jeśli chodzi o pewność... No cóż, sprawdziłaś, że działa w przypadkach, gdy
Linia 140: Linia 141:
potwierdziłaś, że zachowanie metody jest zgodne z jej znanymi właściwościami.
potwierdziłaś, że zachowanie metody jest zgodne z jej znanymi właściwościami.


Tak więc, można ''przypuszczać'', że implementacja jest poprawna.
Tak więc, można {\em przypuszczać}, że implementacja jest poprawna.
 
</div></div>
 
Wskaż ''wszystkie'' wartości <math>\displaystyle x_0</math>, dla jakich metoda Newtona będzie zbieżna
do rozwiązania <math>\displaystyle x^*</math> równania


<center><math>\displaystyle \arctan(x) = 0.
\end{sol}
</math></center>


Wyznacz wartość <math>\displaystyle X_0</math>, z którego startując powinieneś dostać ciąg oscylujący <math>\displaystyle X_0, -X_0,\ldots</math>.
\begin{exe}
Wskaż {\em wszystkie} wartości $x_0$, dla jakich metoda Newtona będzie zbieżna
do rozwiązania $x^*$ równania
\[
\arctan(x) = 0.
\]
Wyznacz wartość $X_0$, z którego startując powinieneś dostać ciąg oscylujący $X_0, -X_0,\ldots$.
Sprawdź eksperymentalnie, czy tak jest rzeczywiście.
Sprawdź eksperymentalnie, czy tak jest rzeczywiście.


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
\hint{Aby znaleźć graniczne $X_0$, czyli takie, dla którego dostaniesz
Aby znaleźć graniczne <math>\displaystyle X_0</math>, czyli takie, dla którego dostaniesz
oscylacje $X_0, -X_0,\ldots$,  musisz rozwiązać równanie nieliniowe:
oscylacje <math>\displaystyle X_0, -X_0,\ldots</math>,  musisz rozwiązać równanie nieliniowe:
\[
 
-X_0 = X_0 - \frac{\arctan(X_0)}{\frac{1}{1+X_0^2}}.
<center><math>\displaystyle -X_0 = X_0 - \frac{\arctan(X_0)}{\frac{1}{1+X_0^2}}.
\]
</math></center>
 
To łatwe.
To łatwe.
}


</div></div>
\end{exe}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> 
\begin{sol}
Dla <math>\displaystyle -X_0 < x_0 < X_0</math> mamy zbieżność. Dla <math>\displaystyle |x_0| = |X_0|</math> oscylacje, dla
Dla $-X_0 < x_0 < X_0$ mamy zbieżność. Dla $|x_0| = |X_0|$ oscylacje, dla
większych wartości --- rozbieżność. Jednak w eksperymencie wszystko zależy od
większych wartości --- rozbieżność. Jednak w eksperymencie wszystko zależy od
tego, jak dokładnie wyznaczyliśmy <math>\displaystyle X_0</math>. Na przykład, mój solver w Octave
tego, jak dokładnie wyznaczyliśmy $X_0$. Na przykład, mój solver w Octave
wyznaczył wartość <math>\displaystyle X_0</math>, dla której metoda Newtona dała następujący ciąg:
wyznaczył wartość $X_0$, dla której metoda Newtona dała następujący ciąg:
 
\begin{outoct}
Iteracja:  1,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39175
Iteracja:  1,  x = -1.39175
Iteracja:  2,  x <nowiki>=</nowiki> 1.39175
Iteracja:  2,  x = 1.39175
Iteracja:  3,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39175
Iteracja:  3,  x = -1.39175
Iteracja:  4,  x <nowiki>=</nowiki> 1.39175
Iteracja:  4,  x = 1.39175
Iteracja:  5,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39175
Iteracja:  5,  x = -1.39175


.. itd ..
.. itd ..


Iteracja:  25,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39176
Iteracja:  25,  x = -1.39176
Iteracja:  26,  x <nowiki>=</nowiki> 1.39178
Iteracja:  26,  x = 1.39178
Iteracja:  27,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39183
Iteracja:  27,  x = -1.39183
Iteracja:  28,  x <nowiki>=</nowiki> 1.39197
Iteracja:  28,  x = 1.39197
Iteracja:  29,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39235
Iteracja:  29,  x = -1.39235
Iteracja:  30,  x <nowiki>=</nowiki> 1.39333
Iteracja:  30,  x = 1.39333
Iteracja:  31,  x <nowiki>=</nowiki> -1.39594
Iteracja:  31,  x = -1.39594
Iteracja:  32,  x <nowiki>=</nowiki> 1.40283
Iteracja:  32,  x = 1.40283
Iteracja:  33,  x <nowiki>=</nowiki> -1.42117
Iteracja:  33,  x = -1.42117
Iteracja:  34,  x <nowiki>=</nowiki> 1.47061
Iteracja:  34,  x = 1.47061
Iteracja:  35,  x <nowiki>=</nowiki> -1.60867
Iteracja:  35,  x = -1.60867
Iteracja:  36,  x <nowiki>=</nowiki> 2.03161
Iteracja:  36,  x = 2.03161
Iteracja:  37,  x <nowiki>=</nowiki> -3.67722
Iteracja:  37,  x = -3.67722
Iteracja:  38,  x <nowiki>=</nowiki> 15.2779
Iteracja:  38,  x = 15.2779
Iteracja:  39,  x <nowiki>=</nowiki> -337.619
Iteracja:  39,  x = -337.619
Iteracja:  40,  x <nowiki>=</nowiki> 178376
Iteracja:  40,  x = 178376
Iteracja:  41,  x <nowiki>=</nowiki> -4.99792e+10
Iteracja:  41,  x = -4.99792e+10
Iteracja:  42,  x <nowiki>=</nowiki> 3.92372e+21
Iteracja:  42,  x = 3.92372e+21
Iteracja:  43,  x <nowiki>=</nowiki> -2.41834e+43
Iteracja:  43,  x = -2.41834e+43
Iteracja:  44,  x <nowiki>=</nowiki> 9.18658e+86
Iteracja:  44,  x = 9.18658e+86
Iteracja:  45,  x <nowiki>=</nowiki> -1.32565e+174
Iteracja:  45,  x = -1.32565e+174
Iteracja:  46,  x <nowiki>=</nowiki> inf
Iteracja:  46,  x = inf
Iteracja:  47,  x <nowiki>=</nowiki> nan
Iteracja:  47,  x = nan
\end{outoct}


</div></div>
\end{sol}

Wersja z 15:57, 26 sie 2006

\section*{Ćwiczenia: równania nieliniowe skalarne}

\begin{exe}[Metoda Newtona może być zbieżna globalnie] Wykaż, że jeśli $f$ jest rosnąca i wypukła na $[a,b]$ oraz dla $x^*\in [a,b]$ $f(x^*) = 0$, to metoda Newtona startująca z $x_0>x^*$ jest zbieżna. \end{exe}

\begin{sol} Powtarzając rachunki z dowodu lokalnej zbieżności, możemy łatwo stwierdzić, że kolejne iteracje dają $x_k$ które także spełniają warunek $x_k - x^* > 0$. Ponadto nietrudno sprawdzić, że $x_{k+1} < x_k$, a więc mamy ciąg malejący i ograniczony. Jego granicą musi być $x^*$ (dlaczego?). \end{sol}

\begin{exe}[Fraktale]

Ciekawy zbiór o charakterze fraktalnym powstaje w wyniku zastosowania metody Newtona do rozwiązania równania $z^n-1=0$ w dziedzinie zespolonej. Punkt $z_0 = (x_0,y_0)$ należy do {\em basenu zbiezności metody}, jeśli metoda Newtona jest zeń zbieżna do (jakiegokolwiek) pierwiastka w/w równania. Kolor odpowiadający $z_0$ jest określany na podstawie liczby iteracji potrzebnych metodzie do zbieżności.

Zupełnie miłym (i estetycznie wartościowym) doświadczeniem, jest napisanie programu w Octave, który wyświetla baseny zbieżności metody Newtona jak poniżej.

\rysunek{fraktal.png}{Basen zbiezności metody Newtona w okolicy początku układu współrzędnych, dla równania $z^5-1=0$}

\hint{Bardzo wygodnie napisać taki program w postaci skryptu Octave. Pamiętaj jednak, by uniknąć w nim pętli w rodzaju

for xpixels = 1:1024\\ for ypixels = 1:768\\ ... wyznacz kolor pixela ....\\ end\\ end\\

Taka podwójnie zagnieżdżona pętla może skutecznie zniechęcić Cię do Octave'a --- obrazek będzie liczyć się wieki --- zupełnie niepotrzebnie! }

\hint{Kluczem do efektywnej implementacji w Octave jest przeprowadzenie iteracji Newtona na {\em wszystkich pikselach jednocześnie}. W tym celu musisz skorzystać z prowadzenia działań na całych macierzach.}

\end{exe}

\begin{exe}[Pierwiastkowanie] Niech $a\geq 0$. Aby wyznaczyć $\sqrt{a}$, można skorzystać z metody Newtona dla równania $x^2 = a$. Zaprogramuj tę metodę i sprawdź, jak wiele dokładnych cyfr wyniku dostajesz w kolejnych krokach. Czy to możliwe, by liczba dokładnych cyfr znaczących z grubsza podwajała się na każdej iteracji? Wskaż takie $a$ dla którego to nie będzie prawdą.

\hint{Na pewno kusi Cię, by zaprogramować najpierw ogólnie funkcję ,,metoda Newtona, a następnie przekazać jej jako parametr naszą funkcję. To oczywiście będzie działać, i to praktycznie tak samo szybko jak drugi spsoób, w którym po prostu wyliczysz na karteczce wzór na iterację dla {\em tej konkretnej funkcji, $F(x) = x^2-a$} i potem go zaimplementujesz. Jednak drugie podejście jest tutaj godne polecenia, bo ma na sobie znak charakterystyczny dla numeryki: niech wszystko, co programujesz będzie tak proste, jak tylko możliwe (ale nie prostsze)!} \end{exe}

\begin{sol} Nasza iteracja, którą chcemy zaprogramować, to $$ x_{k+1} = \frac{1}{2}\left( x_k + \frac{a}{x_k}\right). $$

Dla $a\neq 0$, spełnione są założenia twierdzenia o zbieżności metody Newtona, więc \[ |x_{k+1}-x^*|\leq K |x_{k}-x^*|^2 \] co właśnie tłumaczy się jako podwajanie liczby dokładnych cyfr znaczących wyniku.

Ale jeśli $a=0$ to metoda zbieżna jest już tylko liniowo (z ilorazem 0.5 --- bo jaki wtedy jest wzór na iterację?), więc co mniej więcej trzy kroki będziemy dostawali kolejne zero dokładnego wyniku $x^*=0$.

\end{sol}

\begin{exe}[Odwrotność bez dzielenia] Aby wyznaczyć $1/a$ dla $a>0$ bez dzielenia(!), można zastosować metodę Newtona do funkcji $f(x) = 1/x - a$. Pokaż, że na $k$-tym kroku iteracji, $$ |ax_k - 1| = |ax_{k-1} - 1|^2. $$ Dla jakich $x_0$ metoda będzie zbieżna do $\frac{1}{a}$, a dla jakich nie? Oceń, ile iteracji potrzeba do spełnienia warunku $\frac{|x_k-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq \epsilon$, gdy $\frac{|x_0-\frac{1}{a}|}{|a|} \leq \gamma < 1$, \end{exe}

\begin{sol} Proste ćwiczenie z analizy. Warunkiem zbieżności jest oczywiście (ze względu na równość w wyrażeniu na błąd iteracji powyżej) $|ax_0 - 1| < 1$, to znaczy $$0 < x_0 < \frac{2}{a}.$$ \end{sol}

\begin{exe} Zaimplementuj metodę bisekcji. Sprawdź, jak będzie działać m.in. dla funkcji

\begin{enumerate} \item $f(x) = \sin(x)$, \item $f(x) = \sin^2(x)$, \item $f(x) = (x-1)^5$ (wzór A), \item $f(x) = (x-1)*(x^4 - 4x^3 + 6x^2 - 4x + 1)$ (wzór B), \item $f(x) = (x-2)^13$ (wzór C), \item $f(x) = x^13 - 26*x^12 + 312*x^11 - 2288*x^10 + ... - 8192$ (wzór D), \end{enumerate}

gdy tolerancję błędu zadasz na poziomie $10^{-10}$.

Jak wyjaśnić te wyniki? Czy możesz już być pewna, że masz dobrą implementację?

\end{exe}

\begin{sol}

Jeśli nie pomylisz się, metoda powinna zbiegać bez problemów do zera funkcji $\sin$, dawać komunikat o błędzie dla $\sin^2$ (bo nie ma przeciwnych znaków).

Zapewne zauważyłaś, że wzory A i B są matematycznie równoważne, podobnie zresztą jak wzory C i D. Niestety, tylko wzór A i C dają w efekcie dobre przybliżenia miejsca zerowego, podczas gdy wzory B i D prowadzą do oszacowania na miejsce zerowe, które {\em w ogóle nie zawierają} prawdziwego miejsca zerowego.

Wyjaśnieniem tego fenomenu jest zjawisko redukcji cyfr przy odejmowaniu.

\rysunek{bisekcjawblad.png}{Metoda bisekcji ma kłopoty, gdy funkcja zadana jest wzorem D.} \rysunek{bisekcjawresid.png}{Residuum też jest duże, gdy $f$ zadana jest wzorem D.}

Jeśli chodzi o pewność... No cóż, sprawdziłaś, że działa w przypadkach, gdy spodziewałaś się, że będzie działać. Że tam, gdzie spodziewałaś się kłopotów, lub komunikatu o błędzie --- tak rzeczywiście się stało. Wreszcie, potwierdziłaś, że zachowanie metody jest zgodne z jej znanymi właściwościami.

Tak więc, można {\em przypuszczać}, że implementacja jest poprawna.

\end{sol}

\begin{exe} Wskaż {\em wszystkie} wartości $x_0$, dla jakich metoda Newtona będzie zbieżna do rozwiązania $x^*$ równania \[ \arctan(x) = 0. \] Wyznacz wartość $X_0$, z którego startując powinieneś dostać ciąg oscylujący $X_0, -X_0,\ldots$. Sprawdź eksperymentalnie, czy tak jest rzeczywiście.

\hint{Aby znaleźć graniczne $X_0$, czyli takie, dla którego dostaniesz oscylacje $X_0, -X_0,\ldots$, musisz rozwiązać równanie nieliniowe: \[ -X_0 = X_0 - \frac{\arctan(X_0)}{\frac{1}{1+X_0^2}}. \] To łatwe. }

\end{exe}

\begin{sol} Dla $-X_0 < x_0 < X_0$ mamy zbieżność. Dla $|x_0| = |X_0|$ oscylacje, dla większych wartości --- rozbieżność. Jednak w eksperymencie wszystko zależy od tego, jak dokładnie wyznaczyliśmy $X_0$. Na przykład, mój solver w Octave wyznaczył wartość $X_0$, dla której metoda Newtona dała następujący ciąg: \begin{outoct} Iteracja: 1, x = -1.39175 Iteracja: 2, x = 1.39175 Iteracja: 3, x = -1.39175 Iteracja: 4, x = 1.39175 Iteracja: 5, x = -1.39175

.. itd ..

Iteracja: 25, x = -1.39176 Iteracja: 26, x = 1.39178 Iteracja: 27, x = -1.39183 Iteracja: 28, x = 1.39197 Iteracja: 29, x = -1.39235 Iteracja: 30, x = 1.39333 Iteracja: 31, x = -1.39594 Iteracja: 32, x = 1.40283 Iteracja: 33, x = -1.42117 Iteracja: 34, x = 1.47061 Iteracja: 35, x = -1.60867 Iteracja: 36, x = 2.03161 Iteracja: 37, x = -3.67722 Iteracja: 38, x = 15.2779 Iteracja: 39, x = -337.619 Iteracja: 40, x = 178376 Iteracja: 41, x = -4.99792e+10 Iteracja: 42, x = 3.92372e+21 Iteracja: 43, x = -2.41834e+43 Iteracja: 44, x = 9.18658e+86 Iteracja: 45, x = -1.32565e+174 Iteracja: 46, x = inf Iteracja: 47, x = nan \end{outoct}

\end{sol}