Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | ||
W celu | W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | ||
<math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math> | <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math> | ||
rozważyć zbiór <math> \displaystyle A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | |||
mają różną <math> \displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle w_i\ne v_i.</math> | mają różną <math> \displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle w_i\ne v_i.</math> | ||
Jaki jest związek zbioru <math> \displaystyle A_{wv}</math> z odległością <math> \displaystyle d(w,v)</math>? | Jaki jest związek zbioru <math> \displaystyle A_{wv}</math> z odległością <math> \displaystyle d(w,v)</math>? | ||
Linia 224: | Linia 224: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że funkcja | ||
<math> \displaystyle f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | <math> \displaystyle f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | ||
Linia 310: | Linia 310: | ||
Zatem | Zatem | ||
<math> \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | <math> \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | ||
\big\{m\in\mathbb{N}:\ | \big\{m\in\mathbb{N}:\ m\ge 2\big\}.</math> | ||
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | '''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | ||
Linia 362: | Linia 362: | ||
Korzystając z nierówności trójkąta pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta pokazać, | ||
że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math> \displaystyle d(x,y)\le | <math> \displaystyle d(x,y)\le 2r.</math> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 388: | Linia 388: | ||
co należało dowieść. | co należało dowieść. | ||
Nierówności "<math> \displaystyle \le</math>" nie można zastąpić | Nierówności "<math> \displaystyle \le</math>" nie można zastąpić równością. | ||
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | ||
może bowiem zachodzić, że | może bowiem zachodzić, że | ||
Linia 455: | Linia 455: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykorzystać definicję zbioru otwartego oraz [[#cw_1_6|ćwiczenie 1.6.]]. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 461: | Linia 461: | ||
Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy | Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy | ||
dowolny punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | dowolny punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | ||
Z | Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle r_1>0</math> takie, że | ||
<math> \displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | <math> \displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | ||
Ponieważ punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | Ponieważ punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc |
Wersja z 20:24, 8 wrz 2006
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym.
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.