Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.010|Uzupelnic z.am2.13.010|]] Prędkość rozpadu izotopu pierwiastka promieniotwórczego jest ujemna i proporcjonalna do liczby atomów izotopu substancji, które w danej chwili jeszcze się nie rozpadły. Zapisać tę zależność za pomocą równania różniczkowego i podać rozwiązanie tego równania (warto przypomnieć sobie z wykładu przykład dotyczący modelu matematycznego stygnięcia pewnej substancji). Wyrazić współczynnik proporcjonalności z równania różniczkowego za pomocą czasu połowicznego rozpadu. | |||
b) Odpowiedź na to pytanie można podać nie stosując zależności liczby atomów od czasu. Wystarczy wykorzystać definicję okresu | |||
połowicznego rozpadu. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|13.2.|| | {{cwiczenie|13.2.|| | ||
Linia 38: | Linia 45: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Niech <math>\displaystyle K_0</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Do jakiej kwoty urósłby on po <math>\displaystyle t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek w stosunku rocznym? Do jakiej | |||
kwoty urósłby on po <math>\displaystyle t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek <math>\displaystyle n</math> razy w ciągu roku? Przechodząc we wzorze na tę ostatnią kwotę do granicy (przy <math>\displaystyle n</math> zmierzającym do nieskończoności), otrzymamy szukaną zależność przy kapitalizacji | |||
ciągłej. Wystarczy teraz sprawdzić, czy spełnia ona zadane równanie różniczkowe. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|13.3.|| | {{cwiczenie|13.3.|| | ||
Linia 62: | Linia 76: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Dla dowolnego ustalonego <math>\displaystyle t\in (t_0-a,t_0+a)</math> rozważamy funkcję | |||
<center><math>\displaystyle \phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x \mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in \mathbb{R}</math></center> | |||
jednej zmiennej rzeczywistej <math>\displaystyle x</math>. Należy zastosować twierdzenie | |||
Lagrange'a (z 9 modułu analizy matematycznej 1) do tej funkcji, a następnie zastosować twierdzenie Picarda. | |||
a), b) Wyznaczamy zbiory (otwarte), w których funkcja <math>\displaystyle f</math> (która jest dana wzorem po prawej stronie równania różniczkowego) jest ciągła i ma ciągłą pochodną cząstkową po <math>\displaystyle x</math>. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|13.4.|| | {{cwiczenie|13.4.|| | ||
Linia 174: | Linia 199: | ||
e) <math>\displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx</math>}} | e) <math>\displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx</math>}} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji | |||
<math>\displaystyle f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>\displaystyle f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe. | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
===Wskazówki=== | |||
</div></ | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.040|Uzupelnic z.am2.13.040|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle x'=3x^\frac{2}{3}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? | ||
a), b) Rozważyć osobno przypadek <math>\displaystyle x_0=0</math> i <math>\displaystyle x_0\neq 0</math> i skorzystać z zadania [[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]]. | |||
a), b) Rozważyć osobno przypadek <math>\displaystyle x_0=0</math> i <math>\displaystyle x_0\neq 0</math> i | |||
skorzystać z zadania [[##z.am2.13.030|Uzupelnic z.am2.13.030|]]. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.050|Uzupelnic z.am2.13.050|]] Czy funkcja <math>\displaystyle f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>? | ||
rozwiązaniem równania <math>\displaystyle t^3x'=2x</math>? | |||
a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji | a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? | ||
<math>\displaystyle f_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów | |||
wszystkich funkcji <math>\displaystyle g_C</math>, po <math>\displaystyle C\in\mathbb{R}</math>? | |||
b) W których punktach można skorzystać z zadania | b) W których punktach można skorzystać z zadania | ||
Linia 244: | Linia 228: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] Należy policzyć <math>\displaystyle x_1,x_2,x_3,...</math> z ciągu | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.060|Uzupelnic z.am2.13.060|]] Należy policzyć <math>\displaystyle x_1,x_2,x_3,...</math> z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda. | ||
kolejnych przybliżeń Picarda. | |||
a) Zachęcamy do wyliczenia <math>\displaystyle x_5</math> i porównania otrzymanego | a) Zachęcamy do wyliczenia <math>\displaystyle x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>\displaystyle f(t)=2\exp{t}</math>. | ||
wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>\displaystyle f(t)=2\exp{t}</math>. | |||
b) Proszę policzyć przynajmniej <math>\displaystyle x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru | b) Proszę policzyć przynajmniej <math>\displaystyle x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością. | ||
otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą | |||
dokładnością. | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 269: | Linia 249: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo | przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć <math>\displaystyle x_5 \approx x(1,5)</math>. | ||
chcemy policzyć <math>\displaystyle x_5 \approx x(1,5)</math>. | |||
b) Podobnie jak w punkcie a). | b) Podobnie jak w punkcie a). | ||
Linia 276: | Linia 255: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]] Zauważmy, że warunek początkowy | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am2.13.080|Uzupelnic z.am2.13.080|]] Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\endcases </math> | ||
Cauchy'ego <math>\displaystyle \begincases x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\endcases </math> | |||
daje nam bezpośrednio wartość <math>\displaystyle x(t_0)</math> oraz <math>\displaystyle x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>. | daje nam bezpośrednio wartość <math>\displaystyle x(t_0)</math> oraz <math>\displaystyle x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>. | ||
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>\displaystyle x''(t_0)</math> mając | Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>\displaystyle x''(t_0)</math> mając <math>\displaystyle x'(t)=f(t,x(t))</math> i td... | ||
<math>\displaystyle x'(t)=f(t,x(t))</math> i td... | |||
</div></div> | </div></div> | ||
===Rozwiązania i odpowiedzi=== | ===Rozwiązania i odpowiedzi=== |
Wersja z 16:04, 24 sie 2006
Równania różniczkowe zwyczajne
Ćwiczenie 13.1.
Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą (lub ) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie, ani nie zależy od innych czynników chemicznych, czy fizycznych).
a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).
b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.
c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?
Ćwiczenie 13.2.
Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech oznacza wartość w chwili kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech będzie roczną stopą procentową.
a) Pokazać, że zachodzi równanie .
b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową , by go podwoić?
Ćwiczenie 13.3.
Niech będą liczbami rzeczywistymi, dodatnimi i niech
Udowodnić, że jeśli funkcja jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze , to problem początkowy Cauchy'ego
ma rozwiązanie i jest ono jedyne.
Korzystając z powyższego twierdzenia wyznaczyć zbiory punktów , dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{array} ,\quad }
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{array} .}
Ćwiczenie 13.4.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
i , są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.5.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) nie ma rozwiązania,
b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.6.
Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{array} ,\quad}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \left\{\displaystyle \begin{array}{l} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{array} } .
Ćwiczenie 13.7.
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{array} } w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość ;
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{\begin{array}{l} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{array} } w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.8.
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie funkcji , będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego
a) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \begincases x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\endcases ,\quad}
b)
Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begincases”): {\displaystyle \displaystyle \begincases x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\endcases }
i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.9.
Interpretując obraz pola wektorowego
(lub pola kierunków) określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego , jeśli
a)
b) ,
c) ,
d) ,
e) Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\displaystylef”): {\displaystyle \displaystyle \displaystylef(t,x)=-\frac tx}
Wskazówki