Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Permutacje i Podziały== | ==Permutacje i Podziały== | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1|cw 1| | ||
Policz średnią liczbę cykli w permutacji <math>\displaystyle n</math> zbioru elementowego. | Policz średnią liczbę cykli w permutacji <math>\displaystyle n</math> zbioru elementowego. | ||
Linia 14: | Linia 13: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Ponieważ | Ponieważ | ||
<center><math>\displaystyle \sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]=n! H_n | <center><math>\displaystyle \sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]=n! H_n | ||
</math></center> | </math></center> | ||
a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru | a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru | ||
Linia 22: | Linia 23: | ||
równa jest wartości tej sumy podzielonej | równa jest wartości tej sumy podzielonej | ||
przez liczbę wszystkich permutacji zbioru <math>\displaystyle n</math>-elementowego, czyli <math>\displaystyle n!</math>: | przez liczbę wszystkich permutacji zbioru <math>\displaystyle n</math>-elementowego, czyli <math>\displaystyle n!</math>: | ||
<center><math>\displaystyle \frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n. | <center><math>\displaystyle \frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|2|cw 2| | ||
Oblicz postać zwartą symbolu <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}</math>. | Oblicz postać zwartą symbolu <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}</math>. | ||
Linia 40: | Linia 42: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\} | <center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\} | ||
Linia 51: | Linia 54: | ||
&=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4). | &=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4). | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|3|cw 3| | ||
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, | Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, | ||
czyli że dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math> określonych na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math> zachodzi: | czyli że dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math> określonych na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math> zachodzi: | ||
<center><math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i) | <center><math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
wtedy i tylko wtedy, gdy | wtedy i tylko wtedy, gdy | ||
<center><math>\displaystyle g(n)=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i). | <center><math>\displaystyle g(n)=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i). | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 71: | Linia 78: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów: | Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów: | ||
<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}m\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ n\end{array} \right\}(-1)^{m-i} | <center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}m\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ n\end{array} \right\}(-1)^{m-i} | ||
Linia 80: | Linia 88: | ||
\right. | \right. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 87: | Linia 96: | ||
Załóżmy zatem, iż <math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)</math>. | Załóżmy zatem, iż <math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)</math>. | ||
Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy: | Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | <center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | ||
Linia 93: | Linia 103: | ||
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}. | &=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}. | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Ale | Ale | ||
<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i} | <center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i} | ||
Linia 104: | Linia 116: | ||
\right. | \right. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
więc wszystkie składniki, poza <math>\displaystyle j=n</math>, zewnętrznej sumy zerują się, więc: | więc wszystkie składniki, poza <math>\displaystyle j=n</math>, zewnętrznej sumy zerują się, więc: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | <center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i) | ||
Linia 112: | Linia 126: | ||
&=g(n). | &=g(n). | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|4|cw 4| | ||
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że | |||
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right\} | <center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right\} | ||
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}. | =\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 142: | Linia 158: | ||
Sumując po wszystkich, możliwych wartościach <math>\displaystyle k</math> wnioskujemy, | Sumując po wszystkich, możliwych wartościach <math>\displaystyle k</math> wnioskujemy, | ||
iż liczba podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m+1</math> bloków wynosi | iż liczba podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m+1</math> bloków wynosi | ||
<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\} | <center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\} | ||
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}. | =\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|5|cw 5| | ||
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że | |||
<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right] | <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right] | ||
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right]. | =n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 176: | Linia 195: | ||
Do tego jeszcze <math>\displaystyle n-k</math> elementów będących w cyklu z elementem <math>\displaystyle n+1</math> | Do tego jeszcze <math>\displaystyle n-k</math> elementów będących w cyklu z elementem <math>\displaystyle n+1</math> | ||
może stworzyć ten cykl na <math>\displaystyle (n-k)!</math> sposobów. Podsumowując mamy | może stworzyć ten cykl na <math>\displaystyle (n-k)!</math> sposobów. Podsumowując mamy | ||
<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right](n-k)! | <center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right](n-k)! | ||
Linia 181: | Linia 201: | ||
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right] | =n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right] | ||
</math></center> | </math></center> | ||
permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m+1</math> cyklach. | permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m+1</math> cyklach. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|6|cw 6| | ||
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że | |||
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\} | <center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\} | ||
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}. | =\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 207: | Linia 229: | ||
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> nie jest sam w swoim bloku. | * albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> nie jest sam w swoim bloku. | ||
Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie | Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie przez podział zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków i dołożenie elementu <math>\displaystyle n+m+1</math> do jednego z <math>\displaystyle m</math> bloków. | ||
przez podział zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków | |||
i dołożenie elementu <math>\displaystyle n+m+1</math> do jednego z <math>\displaystyle m</math> bloków. | |||
Zatem takich podziałów jest <math>\displaystyle m\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}</math>. | Zatem takich podziałów jest <math>\displaystyle m\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}</math>. | ||
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> jest sam w swoim bloku. | * albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> jest sam w swoim bloku. | ||
Wtedy pozostałe <math>\displaystyle n+m</math> elementy są podzielone na <math>\displaystyle m-1</math> bloków. Znów w dowolnym takim podziale: | |||
Wtedy pozostałe <math>\displaystyle n+m</math> elementy są podzielone na <math>\displaystyle m-1</math> bloków. | |||
Znów w dowolnym takim podziale: | |||
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest <math>\displaystyle (m-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}</math>. | ** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest <math>\displaystyle (m-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}</math>. | ||
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy blok, itd. | ** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy blok, itd. | ||
Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest | Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest | ||
<center><math>\displaystyle n\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}+(n-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}+\ldots+1\left\{\begin{array} {c}n+1\\ 1\end{array} \right\} | <center><math>\displaystyle n\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}+(n-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}+\ldots+1\left\{\begin{array} {c}n+1\\ 1\end{array} \right\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków. | podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|7|cw 7| | ||
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że | |||
<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right]. | <center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right]. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 241: | Linia 263: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Analogicznie jak w | Analogicznie jak w [[#cw_6|Ćwiczeniu 6]] | ||
wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru | wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru | ||
<math>\displaystyle (n+m+1)</math>-elementowego o <math>\displaystyle m</math> cyklach. | <math>\displaystyle (n+m+1)</math>-elementowego o <math>\displaystyle m</math> cyklach. | ||
Linia 251: | Linia 273: | ||
z dołożonym elementem <math>\displaystyle n+m+1</math> na jednej z <math>\displaystyle n+m</math> możliwych pozycji. | z dołożonym elementem <math>\displaystyle n+m+1</math> na jednej z <math>\displaystyle n+m</math> możliwych pozycji. | ||
Zatem takich permutacji jest dokładnie <math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]</math>. | Zatem takich permutacji jest dokładnie <math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]</math>. | ||
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> stanowi jednoelementowy cykl. | * albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> stanowi jednoelementowy cykl. | ||
Wtedy elementy <math>\displaystyle 1,\ldots,n+m</math> są rozłożone w <math>\displaystyle m-1</math> cyklach. | Wtedy elementy <math>\displaystyle 1,\ldots,n+m</math> są rozłożone w <math>\displaystyle m-1</math> cyklach. Znów w dowolnej takiej permutacji: | ||
Znów w dowolnej takiej permutacji: | ** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim cyklu. | ||
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim cyklu. | Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy, iż takich permutacji jest <math>\displaystyle (n+m-1)\left[\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right]</math>. | ||
Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy, | |||
iż takich permutacji jest <math>\displaystyle (n+m-1)\left[\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right]</math>. | |||
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy cykl, itd. | ** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy cykl, itd. | ||
Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższy wywód daje | Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższy wywód daje | ||
<center><math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]+ | <center><math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]+ | ||
Linia 265: | Linia 286: | ||
n\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right] | n\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right] | ||
</math></center> | </math></center> | ||
permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m</math> cyklach. | permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m</math> cyklach. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|8|cw 8| | ||
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że | |||
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l} | <center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l} | ||
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}. | =\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
Linia 306: | Linia 329: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|9|cw 9| | ||
Podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę jest symetryczny, | Podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę jest symetryczny, | ||
jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o <math>\displaystyle 90</math> stopni otrzymamy ten sam diagram. | jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o <math>\displaystyle 90</math> stopni otrzymamy ten sam diagram. | ||
Linia 314: | Linia 336: | ||
{{przyklad||| | {{przyklad||| | ||
<center><math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19. | <center><math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
* <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>. | * <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>. | ||
[[Rysunek: 6.7 Szkic na kartce.]] | |||
<center><math>\displaystyle 5+2+1=8. | <center><math>\displaystyle 5+2+1=8. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
* <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>. | * <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>. | ||
[[Rysunek: 6.8 Szkic na kartce.]] | |||
}} | }} | ||
Linia 353: | Linia 379: | ||
na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste. | na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste. | ||
[[Rysunek: 6.9 Szkic na kartce.]] | |||
Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math> | Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math> | ||
można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>. | można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 09:18, 2 wrz 2006
Permutacje i Podziały
Ćwiczenie 1
Policz średnią liczbę cykli w permutacji zbioru elementowego.
Ćwiczenie 2
Oblicz postać zwartą symbolu .
Ćwiczenie 3
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji określonych na zachodzi:
wtedy i tylko wtedy, gdy
Ćwiczenie 4
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 5
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 6
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 7
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 8
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że
Ćwiczenie 9
Podział liczby na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o stopni otrzymamy ten sam diagram.
Przykład
- jest podziałem symetrycznym .
- nie jest podziałem symetrycznym .
Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby pokrywa się z liczbą podziałów liczby na różne i nieparzyste składniki.