Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Arek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Pitab (dyskusja | edycje)
Linia 1: Linia 1:
==Permutacje i Podziały==
==Permutacje i Podziały==


{{cwiczenie|ex podzialy srednia liczba pewmutacji w cyklu||
{{cwiczenie|1|cw 1|
 
Policz średnią liczbę cykli w permutacji <math>\displaystyle n</math> zbioru elementowego.
Policz średnią liczbę cykli w permutacji <math>\displaystyle n</math> zbioru elementowego.


Linia 14: Linia 13:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Ponieważ
Ponieważ


<center><math>\displaystyle \sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]=n! H_n
<center><math>\displaystyle \sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]=n! H_n
</math></center>
</math></center>


a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru  
a suma po lewej stronie to sumaryczna liczba cykli we wszystkich permutacjach zbioru  
Linia 22: Linia 23:
równa jest wartości tej sumy podzielonej  
równa jest wartości tej sumy podzielonej  
przez liczbę wszystkich permutacji zbioru <math>\displaystyle n</math>-elementowego, czyli <math>\displaystyle n!</math>:
przez liczbę wszystkich permutacji zbioru <math>\displaystyle n</math>-elementowego, czyli <math>\displaystyle n!</math>:


<center><math>\displaystyle \frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n.
<center><math>\displaystyle \frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n.
</math></center>
</math></center>


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy postac zwarta liczby Stirlinga dla podzialow n po 4||
{{cwiczenie|2|cw 2|
 
Oblicz postać zwartą symbolu <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}</math>.
Oblicz postać zwartą symbolu <math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}</math>.


Linia 40: Linia 42:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   


<center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle \aligned \left\{\begin{array} {c}n\\ 4\end{array} \right\}
Linia 51: Linia 54:
&=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4).
&=\frac{1}{24}(4^n-4\cdot3^n+6\cdot2^n-4).
\endaligned</math></center>
\endaligned</math></center>


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy wzor na odwracanie liczb stirlinga||
{{cwiczenie|3|cw 3|
 
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga,  
Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga,  
czyli że dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math> określonych na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math> zachodzi:
czyli że dla dowolnych funkcji <math>\displaystyle f,g</math> określonych na <math>\displaystyle \mathbb{N}</math> zachodzi:


<center><math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)
<center><math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)
</math></center>
</math></center>


wtedy i tylko wtedy, gdy
wtedy i tylko wtedy, gdy


<center><math>\displaystyle g(n)=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i).
<center><math>\displaystyle g(n)=\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i).
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 71: Linia 78:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów:  
Skorzystaj z zależności inwersyjnych między liczbami Stirlinga dla cykli i dla podziałów:  


<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}m\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ n\end{array} \right\}(-1)^{m-i}
<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}m\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ n\end{array} \right\}(-1)^{m-i}
Linia 80: Linia 88:
\right.
\right.
</math></center>
</math></center>


</div></div>
</div></div>
Linia 87: Linia 96:
Załóżmy zatem, iż <math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)</math>.  
Załóżmy zatem, iż <math>\displaystyle f(n)=\sum_i\left\{\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right\}(-1)^ig(i)</math>.  
Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy:
Przekształcając sumę z prawej części tezy otrzymujemy:


<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
Linia 93: Linia 103:
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}.
&=\sum_j(-1)^{n+j}g(j)\sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}.
\endaligned</math></center>
\endaligned</math></center>


Ale
Ale


<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}
<center><math>\displaystyle \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]\left\{\begin{array} {c}i\\ j\end{array} \right\}(-1)^{n-i}
Linia 104: Linia 116:
\right.
\right.
</math></center>
</math></center>


więc wszystkie składniki, poza <math>\displaystyle j=n</math>, zewnętrznej sumy zerują się, więc:
więc wszystkie składniki, poza <math>\displaystyle j=n</math>, zewnętrznej sumy zerują się, więc:


<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
<center><math>\displaystyle \aligned \sum_i\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right](-1)^if(i)
Linia 112: Linia 126:
&=g(n).
&=g(n).
\endaligned</math></center>
\endaligned</math></center>


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy stirling dla podzialow - interpretacja wywalanienia jednego elementu||
{{cwiczenie|4|cw 4|
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right\}
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}.
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}.
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 142: Linia 158:
Sumując po wszystkich, możliwych wartościach <math>\displaystyle k</math> wnioskujemy,  
Sumując po wszystkich, możliwych wartościach <math>\displaystyle k</math> wnioskujemy,  
iż liczba podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m+1</math> bloków wynosi
iż liczba podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m+1</math> bloków wynosi


<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}.
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}.
</math></center>
</math></center>


</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy stirling dla cykli - interpretacja wywalenia jednego elementu||
{{cwiczenie|5|cw 5|
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right]
<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}n+1\\ m+1\end{array} \right]
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right].
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right].
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 176: Linia 195:
Do tego jeszcze <math>\displaystyle n-k</math> elementów będących w cyklu z elementem <math>\displaystyle n+1</math>  
Do tego jeszcze <math>\displaystyle n-k</math> elementów będących w cyklu z elementem <math>\displaystyle n+1</math>  
może stworzyć ten cykl na <math>\displaystyle (n-k)!</math> sposobów. Podsumowując mamy
może stworzyć ten cykl na <math>\displaystyle (n-k)!</math> sposobów. Podsumowując mamy


<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right](n-k)!
<center><math>\displaystyle \sum_{k=m}^n{n\choose k}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right](n-k)!
Linia 181: Linia 201:
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right]
=n!\sum_{k=0}^n \frac{1}{k!}\left[\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right]
</math></center>
</math></center>


permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m+1</math> cyklach.
permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m+1</math> cyklach.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy sumowanie stirlingow dla podzialow||
{{cwiczenie|6|cw 6|
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\}
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}.
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}.
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 207: Linia 229:
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> nie jest sam w swoim bloku.  
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> nie jest sam w swoim bloku.  


Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie  
Taki podział jest wyznaczony jednoznacznie przez podział zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków i dołożenie elementu <math>\displaystyle n+m+1</math> do jednego z <math>\displaystyle m</math> bloków.
przez podział zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków  
 
i dołożenie elementu <math>\displaystyle n+m+1</math> do jednego z <math>\displaystyle m</math> bloków.  
Zatem takich podziałów jest <math>\displaystyle m\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}</math>.
Zatem takich podziałów jest <math>\displaystyle m\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}</math>.
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> jest sam w swoim bloku.  
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> jest sam w swoim bloku.
 
Wtedy pozostałe <math>\displaystyle n+m</math> elementy są podzielone na <math>\displaystyle m-1</math> bloków. Znów w dowolnym takim podziale:
Wtedy pozostałe <math>\displaystyle n+m</math> elementy są podzielone na <math>\displaystyle m-1</math> bloków.  
Znów w dowolnym takim podziale:
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest <math>\displaystyle (m-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}</math>.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim bloku. Analogiczne rozumowanie do wcześniejszego wskazuje, że takich podziałów jest <math>\displaystyle (m-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}</math>.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy blok, itd.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy blok, itd.


Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest
Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższego wywodu otrzymujemy, że jest


<center><math>\displaystyle n\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}+(n-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}+\ldots+1\left\{\begin{array} {c}n+1\\ 1\end{array} \right\}
<center><math>\displaystyle n\left\{\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right\}+(n-1)\left\{\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right\}+\ldots+1\left\{\begin{array} {c}n+1\\ 1\end{array} \right\}
</math></center>
</math></center>


podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków.
podziałów zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> na <math>\displaystyle m</math> bloków.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy sumowanie stirlingow dla cykli||
{{cwiczenie|7|cw 7|
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right].
<center><math>\displaystyle \left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right].
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 241: Linia 263:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Analogicznie jak w Zadaniu [[##ex podzialy sumowanie stirlingow dla podzialow|Uzupelnic ex podzialy sumowanie stirlingow dla podzialow|]]
Analogicznie jak w [[#cw_6|Ćwiczeniu 6]]
wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru  
wystarczy wykazać, iż prawa strona tożsamości zlicza permutacje zbioru  
<math>\displaystyle (n+m+1)</math>-elementowego o <math>\displaystyle m</math> cyklach.  
<math>\displaystyle (n+m+1)</math>-elementowego o <math>\displaystyle m</math> cyklach.  
Linia 251: Linia 273:
z dołożonym elementem <math>\displaystyle n+m+1</math> na jednej z <math>\displaystyle n+m</math> możliwych pozycji.  
z dołożonym elementem <math>\displaystyle n+m+1</math> na jednej z <math>\displaystyle n+m</math> możliwych pozycji.  
Zatem takich permutacji jest dokładnie <math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]</math>.
Zatem takich permutacji jest dokładnie <math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]</math>.
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> stanowi jednoelementowy cykl.  
* albo element <math>\displaystyle n+m+1</math> stanowi jednoelementowy cykl.
Wtedy elementy <math>\displaystyle 1,\ldots,n+m</math> są rozłożone w <math>\displaystyle m-1</math> cyklach.  
Wtedy elementy <math>\displaystyle 1,\ldots,n+m</math> są rozłożone w <math>\displaystyle m-1</math> cyklach. Znów w dowolnej takiej permutacji:
Znów w dowolnej takiej permutacji:
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim cyklu.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> nie jest sam w swoim cyklu.  
Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy, iż takich permutacji jest <math>\displaystyle (n+m-1)\left[\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right]</math>.
Wtedy rozumując analogicznie jak wcześniej wiemy,  
iż takich permutacji jest <math>\displaystyle (n+m-1)\left[\begin{array} {c}n+m-1\\ m-1\end{array} \right]</math>.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy cykl, itd.
** albo element <math>\displaystyle n+m</math> stanowi jednoelementowy cykl, itd.


Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższy wywód daje  
Po <math>\displaystyle m</math> krokach powyższy wywód daje  


<center><math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]+
<center><math>\displaystyle (n+m)\left[\begin{array} {c}n+m\\ m\end{array} \right]+
Linia 265: Linia 286:
n\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right]
n\left[\begin{array} {c}n\\ 0\end{array} \right]
</math></center>
</math></center>


permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m</math> cyklach.
permutacji zbioru <math>\displaystyle \left\lbrace 1,\ldots,n+m+1 \right\rbrace</math> o <math>\displaystyle m</math> cyklach.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy podzial z wyroznionymi blokami||
{{cwiczenie|8|cw 8|
Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l}
<center><math>\displaystyle \left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l}
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}.
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}.
</math></center>
</math></center>


}}
}}
Linia 306: Linia 329:
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|ex podzialy symetryczne podzialy liczby||
{{cwiczenie|9|cw 9|
 
Podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę jest symetryczny,  
Podział liczby <math>\displaystyle n</math> na sumę jest symetryczny,  
jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o <math>\displaystyle 90</math> stopni otrzymamy ten sam diagram.
jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o <math>\displaystyle 90</math> stopni otrzymamy ten sam diagram.
Linia 314: Linia 336:


{{przyklad|||
{{przyklad|||


<center><math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19.
<center><math>\displaystyle 6+5+3+2+2+1=19.
</math></center>
</math></center>
* <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>.
* <math>\displaystyle 6,5,3,2,2,1</math> jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 19</math>.


''Rysunek:'' 6.7 Szkic na kartce.
[[Rysunek: 6.7 Szkic na kartce.]]
 


<center><math>\displaystyle 5+2+1=8.
<center><math>\displaystyle 5+2+1=8.
</math></center>
</math></center>
* <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>.
* <math>\displaystyle 5,2,1</math> nie jest podziałem symetrycznym <math>\displaystyle 8</math>.


''Rysunek:'' 6.8 Szkic na kartce.
[[Rysunek: 6.8 Szkic na kartce.]]


}}
}}
Linia 353: Linia 379:
na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste.
na podział liczby liczby <math>\displaystyle n</math> na składniki parami różne i nieparzyste.


''Rysunek:'' 6.9 Szkic na kartce.
[[Rysunek: 6.9 Szkic na kartce.]]


Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math>  
Na odwrót, podział liczby <math>\displaystyle n</math> na różne nieparzyste składniki <math>\displaystyle b_0,\ldots,b_{m-1}</math>  
można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>.
można "zwinąć" do symetrycznego podziału <math>\displaystyle n</math> "łamiąc w połowie" składniki <math>\displaystyle b_i</math>.
</div></div>
</div></div>

Wersja z 09:18, 2 wrz 2006

Permutacje i Podziały

Ćwiczenie 1

Policz średnią liczbę cykli w permutacji n zbioru elementowego.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Oblicz postać zwartą symbolu {n4}.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji f,g określonych na zachodzi:


f(n)=i{ni}(1)ig(i)


wtedy i tylko wtedy, gdy


g(n)=i[ni](1)if(i).


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{n+1m+1}=k(nk){km}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[n+1m+1]=n!k=0n1k![km].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{m+n+1m}=i=0mi{n+ii}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[m+n+1m]=i=0m(n+i)[n+ii].


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 8

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{nl+m}(l+ml)=k(nk){kl}{nkm}.


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 9

Podział liczby n na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o 90 stopni otrzymamy ten sam diagram.

Przykład


6+5+3+2+2+1=19.
  • 6,5,3,2,2,1 jest podziałem symetrycznym 19.

Rysunek: 6.7 Szkic na kartce.


5+2+1=8.
  • 5,2,1 nie jest podziałem symetrycznym 8.

Rysunek: 6.8 Szkic na kartce.

Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby n pokrywa się z liczbą podziałów liczby n na różne i nieparzyste składniki.

Wskazówka
Rozwiązanie