Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 1: Indukcja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Indukcja== | ==Indukcja== | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|1|cw 1| | ||
Uczniowie i uczennice pewnej klasy postanowili | Uczniowie i uczennice pewnej klasy postanowili | ||
z okazji świąt obdarować się prezentami. | z okazji świąt obdarować się prezentami. | ||
Linia 34: | Linia 33: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|2|cw 2| | ||
Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej <math>\displaystyle n>0 </math> , | Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej <math>\displaystyle n>0 </math> , | ||
liczba <math>\displaystyle 11^n-3^n </math> jest podzielna przez <math>\displaystyle 8 </math> . | liczba <math>\displaystyle 11^n-3^n </math> jest podzielna przez <math>\displaystyle 8 </math> . | ||
Linia 44: | Linia 42: | ||
Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | ||
Zauważ ponadto, że | Zauważ ponadto, że | ||
<center><math>\displaystyle 11\cdot 11^n-3\cdot 3^n=11\cdot 11^n-11\cdot 3^n+8\cdot 3^n. | <center><math>\displaystyle 11\cdot 11^n-3\cdot 3^n=11\cdot 11^n-11\cdot 3^n+8\cdot 3^n. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dowód przeprowadźmy indukcyjnie ze względu na <math>\displaystyle n </math> . Dla <math>\displaystyle n=1 </math> otrzymujemy: | Dowód przeprowadźmy indukcyjnie ze względu na <math>\displaystyle n </math> . Dla <math>\displaystyle n=1 </math> otrzymujemy: | ||
<center><math>\displaystyle 11^n-3^n=11^1-3^1=8, | <center><math>\displaystyle 11^n-3^n=11^1-3^1=8, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
co oczywiście jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> . | co oczywiście jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> . | ||
Z kolei dla <math>\displaystyle n>1 </math> otrzymujemy następujący ciąg równości | Z kolei dla <math>\displaystyle n>1 </math> otrzymujemy następujący ciąg równości | ||
<center><math>\displaystyle \aligned 11^n-3^n&=11\cdot 11^{n-1}-3\cdot 3^{n-1}\\ | <center><math>\displaystyle \aligned 11^n-3^n&=11\cdot 11^{n-1}-3\cdot 3^{n-1}\\ | ||
Linia 63: | Linia 66: | ||
&=11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^{n-1} | &=11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^{n-1} | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Z założenia indukcyjnego wynika, że <math>\displaystyle 11^{n-1}-3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> . | Z założenia indukcyjnego wynika, że <math>\displaystyle 11^{n-1}-3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> . | ||
W konsekwencji otrzymujemy, że <math>\displaystyle 11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right) </math> | W konsekwencji otrzymujemy, że <math>\displaystyle 11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right) </math> | ||
jak i <math>\displaystyle 8\cdot 3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> , a więc i suma | jak i <math>\displaystyle 8\cdot 3^{n-1} </math> jest podzielne przez <math>\displaystyle 8 </math> , a więc i suma | ||
<center><math>\displaystyle 11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^n=11^n-3^n | <center><math>\displaystyle 11\cdot\left( 11^{n-1}-3^{n-1} \right)+8\cdot 3^n=11^n-3^n | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest podzielna przez <math>\displaystyle 8 </math> , co kończy dowód. | jest podzielna przez <math>\displaystyle 8 </math> , co kończy dowód. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|3|cw 3| | ||
Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność <math>\displaystyle 5n\leq n^2-3 </math> ? | Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność <math>\displaystyle 5n\leq n^2-3 </math> ? | ||
Odpowiedź uzasadnij. | Odpowiedź uzasadnij. | ||
Linia 88: | Linia 93: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla początkowych wartości <math>\displaystyle n </math> mamy: | Dla początkowych wartości <math>\displaystyle n </math> mamy: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\begin{array} {|c|c|c|} | \begin{array} {|c|c|c|} | ||
\hline | \hline | ||
Linia 113: | Linia 118: | ||
\hline | \hline | ||
\vdots & \vdots & \vdots \\ | \vdots & \vdots & \vdots \\ | ||
\end{array} | \end{array} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wydaje się więc, że <math>\displaystyle 5n\leq n^2-3 </math> zachodzi dla <math>\displaystyle n\geq 6 </math> . | Wydaje się więc, że <math>\displaystyle 5n\leq n^2-3 </math> zachodzi dla <math>\displaystyle n\geq 6 </math> . | ||
Linia 121: | Linia 126: | ||
Załóżmy więc, że <math>\displaystyle n>6 </math> . | Załóżmy więc, że <math>\displaystyle n>6 </math> . | ||
Przekształcając prawą stronę dowodzonej nierówności otrzymujemy, że | Przekształcając prawą stronę dowodzonej nierówności otrzymujemy, że | ||
<center><math>\displaystyle \aligned n^2-3&=\left( \left( n-1 \right)+1 \right)^2-3\\ | <center><math>\displaystyle \aligned n^2-3&=\left( \left( n-1 \right)+1 \right)^2-3\\ | ||
Linia 126: | Linia 132: | ||
&=\left( n-1 \right)^2+2n-4. | &=\left( n-1 \right)^2+2n-4. | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Na mocy założenia indukcyjnego mamy, że <math>\displaystyle 5\left( n-1 \right)\leq \left( n-1 \right)^2-3 </math> . | Na mocy założenia indukcyjnego mamy, że <math>\displaystyle 5\left( n-1 \right)\leq \left( n-1 \right)^2-3 </math> . | ||
Dostajemy więc | Dostajemy więc | ||
<center><math>\displaystyle \aligned n^2-3&=\left( n-1 \right)^2+2n-4\\ | <center><math>\displaystyle \aligned n^2-3&=\left( n-1 \right)^2+2n-4\\ | ||
Linia 134: | Linia 142: | ||
&=5n+\left( 2n-9 \right). | &=5n+\left( 2n-9 \right). | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Założyliśmy, że <math>\displaystyle n\geq 6 </math> , więc <math>\displaystyle 2n-9\geq0 </math> , co kończy dowód. | Założyliśmy, że <math>\displaystyle n\geq 6 </math> , więc <math>\displaystyle 2n-9\geq0 </math> , co kończy dowód. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|4|cw 4| | ||
Niech <math>\displaystyle A \subseteq \mathbb{N} </math> będzie zbiorem wszystkich tych liczb naturalnych <math>\displaystyle n </math> , | Niech <math>\displaystyle A \subseteq \mathbb{N} </math> będzie zbiorem wszystkich tych liczb naturalnych <math>\displaystyle n </math> , | ||
dla których liczba | dla których liczba | ||
<center><math>\displaystyle n^2-3n+3 | <center><math>\displaystyle n^2-3n+3 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest parzysta. | jest parzysta. | ||
Linia 161: | Linia 171: | ||
Załóżmy, że <math>\displaystyle n\in A </math> , czyli że <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest liczbą parzystą. | Załóżmy, że <math>\displaystyle n\in A </math> , czyli że <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest liczbą parzystą. | ||
Rozważmy więc wyrażenie postaci | Rozważmy więc wyrażenie postaci | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3&=n^2+2n+1-3n-3+3\\ | <center><math>\displaystyle \aligned \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3&=n^2+2n+1-3n-3+3\\ | ||
&=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right). | &=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right). | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Wartość <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest parzysta na mocy założenia indukcyjnego, | Wartość <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest parzysta na mocy założenia indukcyjnego, | ||
Linia 171: | Linia 183: | ||
Zauważmy jednak, że dla <math>\displaystyle n\notin A </math> , | Zauważmy jednak, że dla <math>\displaystyle n\notin A </math> , | ||
liczba <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest nieparzysta, i wobec tego również liczba | liczba <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> jest nieparzysta, i wobec tego również liczba | ||
<center><math>\displaystyle \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right) | <center><math>\displaystyle \left( n+1 \right)^2-3\left( n+1 \right)+3=n^2-3n+3+2\left( n-1 \right) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest nieparzysta. | jest nieparzysta. | ||
Uzyskujemy w konsekwencji, że <math>\displaystyle n+1 </math> jest elementem <math>\displaystyle A </math> . | Uzyskujemy w konsekwencji, że <math>\displaystyle n+1 </math> jest elementem <math>\displaystyle A </math> . | ||
Mamy więc dwie następujące implikacje | Mamy więc dwie następujące implikacje | ||
<center><math>\displaystyle \aligned n\in A&\Rightarrow n+1\in A,\\ | <center><math>\displaystyle \aligned n\in A&\Rightarrow n+1\in A,\\ | ||
n\notin A&\Rightarrow n+1\notin A, | n\notin A&\Rightarrow n+1\notin A, | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
co oczywiście sobie nie przeczy! | co oczywiście sobie nie przeczy! | ||
Linia 187: | Linia 203: | ||
Odpowiedź czy liczby postaci <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> są parzyste tkwi wartościach początkowych. | Odpowiedź czy liczby postaci <math>\displaystyle n^2-3n+3 </math> są parzyste tkwi wartościach początkowych. | ||
Po podstawieniu za <math>\displaystyle n=0 </math> otrzymujemy | Po podstawieniu za <math>\displaystyle n=0 </math> otrzymujemy | ||
<center><math>\displaystyle n^2-3n+3=3, | <center><math>\displaystyle n^2-3n+3=3, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
co jednoznacznie orzeka, że <math>\displaystyle A </math> jest puste. | co jednoznacznie orzeka, że <math>\displaystyle A </math> jest puste. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|5|cw 5| | ||
Pokaż, że dla dowolnej liczby <math>\displaystyle n\in\mathbb{N} </math> zachodzi następująca równość: | |||
<center><math>\displaystyle \frac{1}{1\cdot 7}+\frac{1}{7\cdot 13}+\frac{1}{13\cdot 19}+\ldots+\frac{1}{\left( 6n-5 \right)\cdot\left( 6n+1 \right)}=\frac{n}{6n+1}. | <center><math>\displaystyle \frac{1}{1\cdot 7}+\frac{1}{7\cdot 13}+\frac{1}{13\cdot 19}+\ldots+\frac{1}{\left( 6n-5 \right)\cdot\left( 6n+1 \right)}=\frac{n}{6n+1}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | Zastosuj rozumowanie indukcyjne ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | ||
Linia 211: | Linia 229: | ||
Dowód przeprowadzimy indukcyjnie ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | Dowód przeprowadzimy indukcyjnie ze względu na <math>\displaystyle n </math> . | ||
Załóżmy na początku, że <math>\displaystyle n=1 </math> , otrzymując w ten sposób że | Załóżmy na początku, że <math>\displaystyle n=1 </math> , otrzymując w ten sposób że | ||
<center><math>\displaystyle \sum_{k=1}^n\frac{1}{\left( 6k-5 \right)\cdot\left( 6k+1 \right)}=\frac{1}{1\cdot 7}=\frac{n}{6n+1}. | <center><math>\displaystyle \sum_{k=1}^n\frac{1}{\left( 6k-5 \right)\cdot\left( 6k+1 \right)}=\frac{1}{1\cdot 7}=\frac{n}{6n+1}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Załóżmy więc, że dowodzona równość jest prawdziwa | Załóżmy więc, że dowodzona równość jest prawdziwa | ||
dla wszystkich wartości nie większych niż <math>\displaystyle n </math> . | dla wszystkich wartości nie większych niż <math>\displaystyle n </math> . | ||
W przypadku tym korzystając z założenia indukcyjnego uzyskujemy: | W przypadku tym korzystając z założenia indukcyjnego uzyskujemy: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned \frac{1}{1\cdot 7}+\ldots+\frac{1}{\left( 6n-5 \right)\left( 6n+1 \right)}+\frac{1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}&=\frac{n}{6n+1}+\frac{1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}\\ | <center><math>\displaystyle \aligned \frac{1}{1\cdot 7}+\ldots+\frac{1}{\left( 6n-5 \right)\left( 6n+1 \right)}+\frac{1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}&=\frac{n}{6n+1}+\frac{1}{\left( 6n+1 \right)\left( 6n+7 \right)}\\ | ||
Linia 224: | Linia 245: | ||
&=\frac{n+1}{6\left( n+1 \right)+1}, | &=\frac{n+1}{6\left( n+1 \right)+1}, | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
co kończy dowód. | co kończy dowód. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie| | {{cwiczenie|6|cw 6| | ||
Dla ciągu <math>\displaystyle \left( A_0,A_1,A_2,\ldots \right) </math> podzbiorów zbioru <math>\displaystyle X </math> , | Dla ciągu <math>\displaystyle \left( A_0,A_1,A_2,\ldots \right) </math> podzbiorów zbioru <math>\displaystyle X </math> , | ||
ciąg zbiorów <math>\displaystyle \left( B_0,B_1,B_2,\ldots \right) </math> zdefiniujmy poprzez: | ciąg zbiorów <math>\displaystyle \left( B_0,B_1,B_2,\ldots \right) </math> zdefiniujmy poprzez: | ||
\ | <center><math>\displaystyle \left\{ | ||
B_0 &= A_0,\\ | \aligned | ||
B_n &= B_{n-1} \div A_n\quad\textrm{dla}\ n\geq 1, | B_0&= A_0,\\ | ||
B_n&= B_{n-1} \div A_n\quad\textrm{dla}\ n\geq 1, | |||
\ | \endaligned | ||
\right. | \right. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
gdzie <math>\displaystyle \div </math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów. | gdzie <math>\displaystyle \div </math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów. | ||
Linia 262: | Linia 283: | ||
w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> . | w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> . | ||
Otrzymujemy w ten sposób dwa podprzypadki: | Otrzymujemy w ten sposób dwa podprzypadki: | ||
;1. Element <math>\displaystyle x </math> występuje nieparzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> oraz <math>\displaystyle x \notin A_n </math> . | |||
<math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> | |||
Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>\displaystyle x\in B_{n-1} </math> | Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>\displaystyle x\in B_{n-1} </math> i co za tym idzie <math>\displaystyle x\in B_{n-1} \div A_n= B_n </math> . | ||
i co za tym idzie | ;2. Element <math>\displaystyle x </math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> oraz <math>\displaystyle x \in A_n </math> . | ||
<math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_{n-1} \right\rbrace </math> | |||
Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>\displaystyle x\notin B_{n-1} </math> , | Z założenia indukcyjnego otrzymujemy, że <math>\displaystyle x\notin B_{n-1} </math>, co implikuje ponownie, że <math>\displaystyle x\in B_{n-1} \div A_n= B_n </math>. | ||
co implikuje ponownie, że <math>\displaystyle x\in B_{n-1} \div A_n= B_n </math> . | |||
W przypadku, gdy | W przypadku, gdy <math>\displaystyle x\in X </math> występuje parzystą liczbę razy w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> rozumowanie jest analogiczne. | ||
w rodzinie zbiorów <math>\displaystyle \left\lbrace A_0,A_1,A_2,\ldots,A_n \right\rbrace </math> | |||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 08:36, 2 wrz 2006
Indukcja
Ćwiczenie 1
Uczniowie i uczennice pewnej klasy postanowili z okazji świąt obdarować się prezentami. Każdy miał wybrać dokładnie jedną osobę, której kupi skromny upominek. Okazało się, że wszyscy dostali jakiś prezent. Pokaż, że każdy dostał prezent wyłącznie od jednej osoby.
Ćwiczenie 2
Udowodnij, że dla dowolnej liczby naturalnej , liczba jest podzielna przez .
Ćwiczenie 3
Znajdź zbiór tych liczb naturalnych, dla których zachodzi nierówność ? Odpowiedź uzasadnij.
Ćwiczenie 4
Niech będzie zbiorem wszystkich tych liczb naturalnych , dla których liczba
jest parzysta.
Pokaż, że jeśli to i . Jakie liczby należą więc do ?
Ćwiczenie 5
Pokaż, że dla dowolnej liczby zachodzi następująca równość:
Ćwiczenie 6
Dla ciągu podzbiorów zbioru , ciąg zbiorów zdefiniujmy poprzez:
gdzie oznacza różnicę symetryczną zbiorów.
Udowodnij, że wtedy i tylko wtedy,
gdy występuje w nieparzystej liczbie zbiorów spośród:
.