Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|1.1.|| | {{cwiczenie|1.1.|| | ||
Niech <math>\displaystyle n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | Niech <math> \displaystyle n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | ||
niech <math>\displaystyle X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości | niech <math> \displaystyle X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości | ||
<math>\displaystyle n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math>\displaystyle n</math>). | <math> \displaystyle n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle n</math>). | ||
W teorii kodowania rozważa się funkcję | W teorii kodowania rozważa się funkcję | ||
<math>\displaystyle d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0,</math> definiowaną przez: | <math> \displaystyle d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0,</math> definiowaną przez: | ||
<center><math>\displaystyle d(w,v) | <center><math> \displaystyle d(w,v) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>\displaystyle v</math> i <math>\displaystyle w</math> | </math> ilość pozycji, na których w słowach <math> \displaystyle v</math> i <math> \displaystyle w</math> | ||
występują '''różne''' litery <math>\displaystyle | występują '''różne''' litery <math> \displaystyle . | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Udowodnić, że <math>\displaystyle d</math> jest metryką w <math>\displaystyle X_n</math> | Udowodnić, że <math> \displaystyle d</math> jest metryką w <math> \displaystyle X_n</math> | ||
(jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | (jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Czy <math>\displaystyle d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji | Czy <math> \displaystyle d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji | ||
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | ||
'''"takie same"'''? | '''"takie same"'''? | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | ||
W celu sprawdzenie nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | W celu sprawdzenie nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | ||
<math>\displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math>\displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math> | <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle v=v_1v_2\ldots v_n</math> | ||
rozważ zbiór <math>\displaystyle A_{wv}</math> indeksów <math>\displaystyle i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | rozważ zbiór <math> \displaystyle A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | ||
mają różną <math>\displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math>\displaystyle w_i\ne v_i.</math> | mają różną <math> \displaystyle i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle w_i\ne v_i.</math> | ||
Jaki jest związek zbioru <math>\displaystyle A_{wv}</math> z odległością <math>\displaystyle d(w,v)</math>? | Jaki jest związek zbioru <math> \displaystyle A_{wv}</math> z odległością <math> \displaystyle d(w,v)</math>? | ||
Jaki jest związek między zbiorami | Jaki jest związek między zbiorami | ||
<math>\displaystyle A_{wv}</math> oraz <math>\displaystyle A_{wz}</math> i <math>\displaystyle A_{zv}</math>? Dlaczego? | <math> \displaystyle A_{wv}</math> oraz <math> \displaystyle A_{wz}</math> i <math> \displaystyle A_{zv}</math>? Dlaczego? | ||
Co z tego wynika?<br> | Co z tego wynika?<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)''' Zbadać zachodzenie pierwszego punktu z definicji | '''(2)''' Zbadać zachodzenie pierwszego punktu z definicji | ||
metryki. | metryki. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Dla dwóch słów <math>\displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | Dla dwóch słów <math> \displaystyle w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | ||
rozważmy zbiór <math>\displaystyle A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach) dla | rozważmy zbiór <math> \displaystyle A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach) dla | ||
których słowa <math>\displaystyle w</math> i <math>\displaystyle v</math> mają różne litery, to znaczy | których słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> mają różne litery, to znaczy | ||
<center><math>\displaystyle A_{wv} | <center><math> \displaystyle A_{wv} | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\big\{ | \big\{ | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wówczas odległość <math>\displaystyle d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | Wówczas odległość <math> \displaystyle d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | ||
zbioru <math>\displaystyle A_{wv},</math> to znaczy | zbioru <math> \displaystyle A_{wv},</math> to znaczy | ||
<math>\displaystyle d(w,v)=\# A_{wv}.</math><br> | <math> \displaystyle d(w,v)=\# A_{wv}.</math><br> | ||
'''(i)''' Warunek <math>\displaystyle d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | '''(i)''' Warunek <math> \displaystyle d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | ||
słowa <math>\displaystyle w</math> i <math>\displaystyle v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | ||
wszystkie litery takie same, a więc są identyczne, to znaczy, | wszystkie litery takie same, a więc są identyczne, to znaczy, | ||
<math>\displaystyle w=v.</math> | <math> \displaystyle w=v.</math> | ||
Używając zbiorów <math>\displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math>\displaystyle d(w,v) = 0 | <center><math> \displaystyle d(w,v) = 0 | ||
\ \Longleftrightarrow\ | \ \Longleftrightarrow\ | ||
\# A_{wv}=0 | \# A_{wv}=0 | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
'''(ii)''' | '''(ii)''' | ||
Symetria <math>\displaystyle d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje na | Symetria <math> \displaystyle d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje na | ||
których słowo <math>\displaystyle w</math> jest różne od słowa <math>\displaystyle v</math> są dokładnie takie | których słowo <math> \displaystyle w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle v</math> są dokładnie takie | ||
same jak pozycje na których słowo <math>\displaystyle v</math> różni się od słowa <math>\displaystyle w.</math> | same jak pozycje na których słowo <math> \displaystyle v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle w.</math> | ||
Używając zbiorów <math>\displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math> \displaystyle A_{wv}</math> można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math>\displaystyle d(w,v) | <center><math> \displaystyle d(w,v) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 90: | Linia 90: | ||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta rozważmy trzy słowa | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta rozważmy trzy słowa | ||
<math>\displaystyle w,v,z\in X_n.</math> | <math> \displaystyle w,v,z\in X_n.</math> | ||
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | ||
<center><math>\displaystyle A_{wv} | <center><math> \displaystyle A_{wv} | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
A_{wz}\cup A_{zv}. | A_{wz}\cup A_{zv}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
W tym celu niech <math>\displaystyle i_0\in A_{wv}.</math> | W tym celu niech <math> \displaystyle i_0\in A_{wv}.</math> | ||
Oznacza to, że <math>\displaystyle w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | Oznacza to, że <math> \displaystyle w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(to znaczy słowa <math>\displaystyle w</math> i <math>\displaystyle v</math> różnią się na pozycji <math>\displaystyle i_0</math>). | (to znaczy słowa <math> \displaystyle w</math> i <math> \displaystyle v</math> różnią się na pozycji <math> \displaystyle i_0</math>). | ||
Zauważmy, że wówczas | Zauważmy, że wówczas | ||
<math>\displaystyle w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math>\displaystyle z_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | <math> \displaystyle w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math> \displaystyle z_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | (w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | ||
mielibyśmy <math>\displaystyle w_{i_0}=v_{i_0}</math>). | mielibyśmy <math> \displaystyle w_{i_0}=v_{i_0}</math>). | ||
Zatem <math>\displaystyle i_0\in A_{wz}</math> lub <math>\displaystyle i_0\in A_{zv},</math> | Zatem <math> \displaystyle i_0\in A_{wz}</math> lub <math> \displaystyle i_0\in A_{zv},</math> | ||
czyli <math>\displaystyle i_0\in A_{wz}\cup A_{zv},</math> co dowodzi powyższej inkluzji. | czyli <math> \displaystyle i_0\in A_{wz}\cup A_{zv},</math> co dowodzi powyższej inkluzji. | ||
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | ||
<center><math>\displaystyle \# A_{wv} | <center><math> \displaystyle \# A_{wv} | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}, | \# A_{wz}\cup \# A_{zv}, | ||
Linia 117: | Linia 117: | ||
zatem | zatem | ||
<center><math>\displaystyle d(w,v) | <center><math> \displaystyle d(w,v) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 132: | Linia 132: | ||
Hamminga nie | Hamminga nie | ||
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | ||
Dla dowolnego słowa <math>\displaystyle w\in X_n</math> mamy bowiem | Dla dowolnego słowa <math> \displaystyle w\in X_n</math> mamy bowiem | ||
<math>\displaystyle d(w,w)=n\ne 0</math>. | <math> \displaystyle d(w,w)=n\ne 0</math>. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.2.|| | {{cwiczenie|1.2.|| | ||
Niech | Niech | ||
<math>\displaystyle X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech | <math> \displaystyle X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech | ||
<math>\displaystyle f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją. | <math> \displaystyle f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją. | ||
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | ||
<center><math>\displaystyle d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | <center><math> \displaystyle d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | ||
\qquad\forall\ x,y\in X, | \qquad\forall\ x,y\in X, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math>\displaystyle X.</math> | jest metryką w <math> \displaystyle X.</math> | ||
}} | }} | ||
Linia 154: | Linia 154: | ||
sprawdzenia. | sprawdzenia. | ||
W nierówności trójkąta należy wykorzystać | W nierówności trójkąta należy wykorzystać | ||
nierówność dla wartości bezwzględnej w <math> | nierówność dla wartości bezwzględnej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math> | ||
(to znaczy nierówność trójkąta | (to znaczy nierówność trójkąta | ||
dla metryki euklidesowej w <math> | dla metryki euklidesowej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math>). | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 163: | Linia 163: | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math>\displaystyle x,y\in X</math> mamy następujące | zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in X</math> mamy następujące | ||
równoważności | równoważności | ||
<center><math>\displaystyle d(x,y) = 0 | <center><math> \displaystyle d(x,y) = 0 | ||
\ \Longleftrightarrow\ | \ \Longleftrightarrow\ | ||
\big|f(x)-f(y)\big| = 0 | \big|f(x)-f(y)\big| = 0 | ||
Linia 177: | Linia 177: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math>\displaystyle f</math>).<br> | (ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> \displaystyle f</math>).<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Dla dowodu symetrii | Dla dowodu symetrii | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math>\displaystyle x,y\in X</math> mamy | zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math>\displaystyle d(x,y) | <center><math> \displaystyle d(x,y) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\big|f(x)-f(y)\big| | \big|f(x)-f(y)\big| | ||
Linia 193: | Linia 193: | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
Dla dowodu nierówności trójkąta | Dla dowodu nierówności trójkąta | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math>\displaystyle x,y\in X</math> mamy | zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math>\displaystyle d(x,y) | <center><math> \displaystyle d(x,y) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\big|f(x)-f(y)\big| | \big|f(x)-f(y)\big| | ||
Linia 209: | Linia 209: | ||
(gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki | (gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki | ||
euklidesowej w <math> | euklidesowej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math>). | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Sprawdzić, czy funkcja <math>\displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+,</math> | Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+,</math> | ||
dana wzorem | dana wzorem | ||
<center><math>\displaystyle d(n,m) | <center><math> \displaystyle d(n,m) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
Linia 223: | Linia 223: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math> | jest metryką w <math> \displaystyle \mathbb{N}.</math> | ||
Jeśli tak, to jak wyglądają kule | Jeśli tak, to jak wyglądają kule | ||
<math>\displaystyle K(1,1)</math> oraz <math>\displaystyle | <math> \displaystyle K(1,1)</math> oraz <math> \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | ||
w tej metryce. | w tej metryce. | ||
}} | }} | ||
Linia 231: | Linia 231: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy wykorzystać Zadanie [[##z.new.am2.c.01.020|Uzupelnic z.new.am2.c.01.020|]]. | Należy wykorzystać Zadanie [[##z.new.am2.c.01.020|Uzupelnic z.new.am2.c.01.020|]]. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że funkcji | Zauważmy, że funkcji | ||
<math>\displaystyle f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | <math> \displaystyle f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | ||
<center><math>\displaystyle f(n) | <center><math> \displaystyle f(n) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\frac{1}{n} | \frac{1}{n} | ||
Linia 245: | Linia 245: | ||
jest iniekcją oraz | jest iniekcją oraz | ||
<center><math>\displaystyle d(n,m) | <center><math> \displaystyle d(n,m) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
Linia 254: | Linia 254: | ||
zatem możemy wprost skorzystać z | zatem możemy wprost skorzystać z | ||
Zadania [[##z.new.am2.c.01.020|Uzupelnic z.new.am2.c.01.020|]] i wywnioskować, | Zadania [[##z.new.am2.c.01.020|Uzupelnic z.new.am2.c.01.020|]] i wywnioskować, | ||
że <math>\displaystyle d</math> jest metryką. | że <math> \displaystyle d</math> jest metryką. | ||
Kula <math>\displaystyle K(1,1)</math> jest zbiorem | Kula <math> \displaystyle K(1,1)</math> jest zbiorem | ||
<center><math>\displaystyle K(1,1) | <center><math> \displaystyle K(1,1) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 269: | Linia 269: | ||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math>\displaystyle -1 | <center><math> \displaystyle -1 | ||
\ <\ | \ <\ | ||
1-\frac{1}{m} | 1-\frac{1}{m} | ||
Linia 278: | Linia 278: | ||
stąd | stąd | ||
<center><math>\displaystyle 0 | <center><math> \displaystyle 0 | ||
\ <\ | \ <\ | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
Linia 286: | Linia 286: | ||
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | ||
<math>\displaystyle m\in\mathbb{N},</math> zatem <math>\displaystyle K(1,1)=\mathbb{N}.</math> | <math> \displaystyle m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> \displaystyle K(1,1)=\mathbb{N}.</math> | ||
Podobnie | Podobnie | ||
<center><math>\displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) | <center><math> \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 301: | Linia 301: | ||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math>\displaystyle -\frac{1}{2} | <center><math> \displaystyle -\frac{1}{2} | ||
\ <\ | \ <\ | ||
\frac{1}{3}-\frac{1}{m} | \frac{1}{3}-\frac{1}{m} | ||
Linia 310: | Linia 310: | ||
skąd | skąd | ||
<center><math>\displaystyle -\frac{1}{6} | <center><math> \displaystyle -\frac{1}{6} | ||
\ <\ | \ <\ | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
Linia 318: | Linia 318: | ||
zatem | zatem | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle m>\frac{6}{5}.</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | ||
\big\{m\in\mathbb{N}:\ n\ge 2\big\}.</math> | \big\{m\in\mathbb{N}:\ n\ge 2\big\}.</math> | ||
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> | '''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna | ||
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | ||
<math> | <math> \displaystyle \mathbb{N}.</math> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.4.|| | {{cwiczenie|1.4.|| | ||
Niech <math>\displaystyle | Niech <math> \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B\subseteq X</math> | Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> \displaystyle A,B\subseteq X</math> | ||
zachodzi implikacja | zachodzi implikacja | ||
<center><math>\displaystyle A\subseteq B | <center><math> \displaystyle A\subseteq B | ||
\ \Longrightarrow\ | \ \Longrightarrow\ | ||
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B. | ||
Linia 343: | Linia 343: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy wykorzystać jedynie definicję średnicy zbioru. | Należy wykorzystać jedynie definicję średnicy zbioru. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Mamy | Mamy | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{diam}\, A | <center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\sup_{x,y\in A}d(x,y) | \sup_{x,y\in A}d(x,y) | ||
Linia 360: | Linia 360: | ||
większym zbiorze jest niemniejsze.<br> | większym zbiorze jest niemniejsze.<br> | ||
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]} | { [[Rysunek AM2.M01.C.R01 (nowy)]]} | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.5.|| | {{cwiczenie|1.5.|| | ||
Niech <math>\displaystyle | Niech <math> \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnego <math>\displaystyle x_0\in X</math> | Udowodnić, że dla dowolnego <math> \displaystyle x_0\in X</math> | ||
oraz <math>\displaystyle r\ge 0,</math> zachodzi <math> | oraz <math> \displaystyle r\ge 0,</math> zachodzi <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r.</math> | ||
Czy nierówność "<math> | Czy nierówność "<math> \displaystyle \le</math>" można zastąpić równością? | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta pokazać, | ||
że dla dowolnych <math>\displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | że dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math>\displaystyle d(x,y)\le r.</math> | <math> \displaystyle d(x,y)\le r.</math> | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta, | Korzystając z nierówności trójkąta, | ||
dla dowolnych <math>\displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math> mamy: | dla dowolnych <math> \displaystyle x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math> mamy: | ||
<center><math>\displaystyle d(x,y) | <center><math> \displaystyle d(x,y) | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
d(x,x_0)+d(x_0,y) | d(x,x_0)+d(x_0,y) | ||
Linia 389: | Linia 389: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ <math>\displaystyle x,y</math> były dowolne, więc także: | Ponieważ <math> \displaystyle x,y</math> były dowolne, więc także: | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | <center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\sup_{x,y\in K(x_0,r)} | \sup_{x,y\in K(x_0,r)} | ||
Linia 399: | Linia 399: | ||
co należało dowieść. | co należało dowieść. | ||
Nierówności "<math> | Nierówności "<math> \displaystyle \le</math>" nie można zastąpić równości. | ||
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych) | ||
może bowiem zachodzić, że | może bowiem zachodzić, że | ||
<math> | <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r.</math> | ||
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | ||
<math> | <math> \displaystyle \big((0,1),d_2\big)</math> | ||
(to znaczy przedział <math>\displaystyle | (to znaczy przedział <math> \displaystyle (0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | <center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
1 | 1 | ||
Linia 415: | Linia 415: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
przy czym promień <math>\displaystyle r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | przy czym promień <math> \displaystyle r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | ||
liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.6.|| | {{cwiczenie|1.6.|| | ||
Niech <math>\displaystyle | Niech <math> \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że jeśli | Udowodnić, że jeśli | ||
<math>\displaystyle x_0\in X,\displaystyle R>0,\displaystyle x_1\in K(x_0,r)</math> | <math> \displaystyle x_0\in X,\displaystyle R>0,\displaystyle x_1\in K(x_0,r)</math> | ||
oraz <math>\displaystyle r_1=R-d(x_0,x_1),</math> | oraz <math> \displaystyle r_1=R-d(x_0,x_1),</math> | ||
to <math>\displaystyle r_1>0</math> oraz <math>\displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | to <math> \displaystyle r_1>0</math> oraz <math> \displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykonać rysunek. | Wykonać rysunek. | ||
Nierówność <math>\displaystyle r_1>0</math> wynika wprost z definicji | Nierówność <math> \displaystyle r_1>0</math> wynika wprost z definicji | ||
kuli. | kuli. | ||
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | ||
trójkąta. | trójkąta. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Ponieważ, <math>\displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | Ponieważ, <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że | ||
<math>\displaystyle d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | <math> \displaystyle d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem | ||
<math>\displaystyle r_1=R-d(x_0,x_1)>0.</math><br> | <math> \displaystyle r_1=R-d(x_0,x_1)>0.</math><br> | ||
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R02 (nowy)]]}<br> | { [[Rysunek AM2.M01.C.R02 (nowy)]]}<br> | ||
W celu pokazania inkluzji | W celu pokazania inkluzji | ||
<math>\displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | <math> \displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | ||
<math>\displaystyle x\in K(x_1,r_1).</math> Z nierówności trójkąta | <math> \displaystyle x\in K(x_1,r_1).</math> Z nierówności trójkąta | ||
oraz definicji <math>\displaystyle r_1,</math> mamy | oraz definicji <math> \displaystyle r_1,</math> mamy | ||
<center><math>\displaystyle d(x,x_0) | <center><math> \displaystyle d(x,x_0) | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | ||
Linia 456: | Linia 456: | ||
skąd wynika, że | skąd wynika, że | ||
<math>\displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> Kończy to dowód inkluzji. | <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> Kończy to dowód inkluzji. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.7.|| | {{cwiczenie|1.7.|| | ||
Udowodnić, że | Udowodnić, że | ||
kule w <math>\displaystyle | kule w <math> \displaystyle (X,d)</math> są zbiorami otwartymi. | ||
}} | }} | ||
Linia 468: | Linia 468: | ||
Wykorzystaj definicję zbioru otwartego oraz | Wykorzystaj definicję zbioru otwartego oraz | ||
Zadanie [[##z.new.am2.c.01.060|Uzupelnic z.new.am2.c.01.060|]]. | Zadanie [[##z.new.am2.c.01.060|Uzupelnic z.new.am2.c.01.060|]]. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Aby pokazać, że kula <math>\displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy | Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta weźmy | ||
dowolny punkt <math>\displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | dowolny punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R).</math> | ||
Z udowodnionego punktu (c) wynika, że istnieje <math>\displaystyle r_1>0</math> takie, że | Z udowodnionego punktu (c) wynika, że istnieje <math> \displaystyle r_1>0</math> takie, że | ||
<math>\displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | <math> \displaystyle K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math> | ||
Ponieważ punkt <math>\displaystyle x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | Ponieważ punkt <math> \displaystyle x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | ||
kula <math>\displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta. | kula <math> \displaystyle K(x_0,R)</math> jest otwarta. | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.8.|| | {{cwiczenie|1.8.|| | ||
Dany jest zbiór <math>\displaystyle A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | Dany jest zbiór <math> \displaystyle A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
oraz dwa punkty <math>\displaystyle x=(2,3)</math> oraz <math>\displaystyle y=(3,-2).</math> | oraz dwa punkty <math> \displaystyle x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle y=(3,-2).</math> | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math>\displaystyle x</math> i <math>\displaystyle y</math>;<br> | '''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle x</math> i <math> \displaystyle y</math>;<br> | ||
'''(b)''' <math> | '''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>;<br> | ||
'''(c)''' <math> | '''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br> | ||
kolejno w metrykach: | kolejno w metrykach: | ||
dyskretnej <math>\displaystyle d_d</math>; | dyskretnej <math> \displaystyle d_d</math>; | ||
metryce rzece <math>\displaystyle d_r,</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math>\displaystyle y=-1</math>; | metryce rzece <math> \displaystyle d_r,</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> \displaystyle y=-1</math>; | ||
metryce kolejowej <math>\displaystyle d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math>\displaystyle | metryce kolejowej <math> \displaystyle d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle (-1,0).</math> | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy wykonać rysunek zbioru <math>\displaystyle A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | Należy wykonać rysunek zbioru <math> \displaystyle A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | ||
w układzie współrzędnych. | w układzie współrzędnych. | ||
Przy liczeniu odległości punktów | Przy liczeniu odległości punktów | ||
Linia 501: | Linia 501: | ||
Przy wyznaczaniu średnicy zbioru można skorzystać z | Przy wyznaczaniu średnicy zbioru można skorzystać z | ||
Zadań [[##z.new.am2.c.01.040|Uzupelnic z.new.am2.c.01.040|]] i [[##z.new.am2.c.01.050|Uzupelnic z.new.am2.c.01.050|]]. | Zadań [[##z.new.am2.c.01.040|Uzupelnic z.new.am2.c.01.040|]] i [[##z.new.am2.c.01.050|Uzupelnic z.new.am2.c.01.050|]]. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
<math>\displaystyle d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math>\displaystyle x\ne y.</math><br> | <math> \displaystyle d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle x\ne y.</math><br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
<math> | <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle A\setminus \{x\}\ne\emptyset.</math><br> | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
<math> | <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)'''<br> | '''(2)'''<br> | ||
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R03 (nowy)]]}<br> | { [[Rysunek AM2.M01.C.R03 (nowy)]]}<br> | ||
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math>\displaystyle l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> \displaystyle l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | ||
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | '''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | ||
<math>\displaystyle x=(2,3)</math> na prostą <math>\displaystyle l</math> jest punkt <math>\displaystyle x'=(2,-1)</math> | <math> \displaystyle x=(2,3)</math> na prostą <math> \displaystyle l</math> jest punkt <math> \displaystyle x'=(2,-1)</math> | ||
oraz rzutem punktu | oraz rzutem punktu | ||
<math>\displaystyle y=(3,-2)</math> na prostą <math>\displaystyle l</math> jest punkt <math>\displaystyle y'=(3,-1).</math> | <math> \displaystyle y=(3,-2)</math> na prostą <math> \displaystyle l</math> jest punkt <math> \displaystyle y'=(3,-1).</math> | ||
Zatem | Zatem | ||
<center><math>\displaystyle d_r(x,y) | <center><math> \displaystyle d_r(x,y) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | ||
Linia 531: | Linia 531: | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math>\displaystyle x</math> od zbioru <math>\displaystyle A</math> | Odległość <math> \displaystyle x</math> od zbioru <math> \displaystyle A</math> | ||
w metryce rzece | w metryce rzece | ||
jest realizowana w punkcie <math>\displaystyle z=(1,0)</math> | jest realizowana w punkcie <math> \displaystyle z=(1,0)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>\displaystyle x</math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> \displaystyle x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math>\displaystyle A</math> jest większa, niż do <math>\displaystyle z</math>), | do dowolnego innego punktu zbioru <math> \displaystyle A</math> jest większa, niż do <math> \displaystyle z</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) | <center><math> \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
d_r\big((2,3),(1,0)\big) | d_r\big((2,3),(1,0)\big) | ||
Linia 550: | Linia 550: | ||
Zauważmy, że: | Zauważmy, że: | ||
<center><math>\displaystyle A | <center><math> \displaystyle A | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg). | ||
Linia 558: | Linia 558: | ||
wynika, że | wynika, że | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{diam}\, A | <center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
Linia 567: | Linia 567: | ||
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> \displaystyle d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math> | ||
zatem <math> | zatem <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A\ge 5.</math> | ||
Z obu nierówności wynika, że <math> | Z obu nierówności wynika, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=5.</math><br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(3)'''<br> | '''(3)'''<br> | ||
{ [[Rysunek AM2.M01.C.R04 (nowy)]]}<br> | { [[Rysunek AM2.M01.C.R04 (nowy)]]}<br> | ||
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math>\displaystyle S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> \displaystyle S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | ||
'''(a)'''Mamy | '''(a)'''Mamy | ||
<center><math>\displaystyle d_k(x,y) | <center><math> \displaystyle d_k(x,y) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
d_2(x,S)+d_2(S,y) | d_2(x,S)+d_2(S,y) | ||
Linia 587: | Linia 587: | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math>\displaystyle x</math> od zbioru <math>\displaystyle A</math> | Odległość <math> \displaystyle x</math> od zbioru <math> \displaystyle A</math> | ||
w metryce kolejowej | w metryce kolejowej | ||
jest realizowana w punkcie | jest realizowana w punkcie | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle z=(1,1)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>\displaystyle x</math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> \displaystyle x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math>\displaystyle A</math> jest większa, niż do <math>\displaystyle z</math>; | do dowolnego innego punktu zbioru <math> \displaystyle A</math> jest większa, niż do <math> \displaystyle z</math>; | ||
zauważmy, że punkt <math>\displaystyle z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math>\displaystyle S</math> | zauważmy, że punkt <math> \displaystyle z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math> \displaystyle S</math> | ||
i przechodzącej przez <math>\displaystyle x</math>), | i przechodzącej przez <math> \displaystyle x</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) | <center><math> \displaystyle \mathrm{dist}\, (x,A) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
d_k\big((2,3),(1,1)\big) | d_k\big((2,3),(1,1)\big) | ||
Linia 609: | Linia 609: | ||
Zauważmy, że: | Zauważmy, że: | ||
<center><math>\displaystyle A | <center><math> \displaystyle A | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}). | ||
Linia 617: | Linia 617: | ||
wynika, że | wynika, że | ||
<center><math>\displaystyle \mathrm{diam}\, A | <center><math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A | ||
\ \le\ | \ \le\ | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
Linia 626: | Linia 626: | ||
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | ||
z występującego w definicji średnicy zbioru <math>\displaystyle A.</math> | z występującego w definicji średnicy zbioru <math> \displaystyle A.</math> | ||
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | ||
Niech | Niech | ||
<center><math>\displaystyle x_n | <center><math> \displaystyle x_n | ||
\ =\ | \ =\ | ||
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | \bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | ||
Linia 640: | Linia 640: | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math>\displaystyle d_k(x_n,y_n) | <center><math> \displaystyle d_k(x_n,y_n) | ||
\ =\ | \ =\ | ||
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | ||
Linia 650: | Linia 650: | ||
oraz | oraz | ||
<center><math>\displaystyle \sup_{a,b\in A}d(a,b) | <center><math> \displaystyle \sup_{a,b\in A}d(a,b) | ||
\ \ge\ | \ \ge\ | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | ||
Linia 659: | Linia 659: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Zatem ostatecznie <math> | Zatem ostatecznie <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math> | ||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|1.9.|| | {{cwiczenie|1.9.|| | ||
Niech <math>\displaystyle | Niech <math> \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że<br> | Udowodnić, że<br> | ||
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | '''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | ||
Linia 675: | Linia 675: | ||
'''(a)--(b)''' Skorzystać z definicji zbiorów otwartych. | '''(a)--(b)''' Skorzystać z definicji zbiorów otwartych. | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(a)''' Niech <math> | '''(a)''' Niech <math> \displaystyle \{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem. | ||
Należy pokazać, że zbiór <math>\displaystyle U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math> \displaystyle U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math>\displaystyle x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów wynika, że | <math> \displaystyle x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów wynika, że | ||
<center><math>\displaystyle \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}. | <center><math> \displaystyle \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ zbiór <math>\displaystyle U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | Ponieważ zbiór <math> \displaystyle U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | ||
<center><math>\displaystyle \exists r>0:\ K(x,r)\subseteq U_{s_0}. | <center><math> \displaystyle \exists r>0:\ K(x,r)\subseteq U_{s_0}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ale wówczas także | Ale wówczas także | ||
<center><math>\displaystyle K(x,r) | <center><math> \displaystyle K(x,r) | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
\bigcup_{s\in S_0}U_s | \bigcup_{s\in S_0}U_s | ||
Linia 702: | Linia 702: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>\displaystyle U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> \displaystyle U</math> jest zawarty w | ||
<math>\displaystyle U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | <math> \displaystyle U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math>\displaystyle U</math> jest zbiorem otwartym, co | której jest środkiem. Zatem <math> \displaystyle U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać.<br> | należało pokazać.<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Niech <math> | Niech <math> \displaystyle \{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math>\displaystyle | <math> \displaystyle U=\bigcap_{k=1}^n U_k.</math> | ||
Należy pokazać, że zbiór <math>\displaystyle U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math> \displaystyle U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math>\displaystyle x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | <math> \displaystyle x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | ||
<center><math>\displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | <center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | ||
\exists r_k>0:\ K(x,r_k)\subseteq U_k. | \exists r_k>0:\ K(x,r_k)\subseteq U_k. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Niech <math>\displaystyle r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}.</math> | Niech <math> \displaystyle r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}.</math> | ||
Wówczas <math>\displaystyle r>0</math> | Wówczas <math> \displaystyle r>0</math> | ||
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | (zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | ||
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | ||
otrzymać <math>\displaystyle r=0</math>). | otrzymać <math> \displaystyle r=0</math>). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math>\displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | <center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
Linia 735: | Linia 735: | ||
zatem | zatem | ||
<center><math>\displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | <center><math> \displaystyle \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\ | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq\ | \ \subseteq\ | ||
Linia 743: | Linia 743: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>\displaystyle U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> \displaystyle U</math> jest zawarty w | ||
<math>\displaystyle U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | <math> \displaystyle U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math>\displaystyle U</math> jest zbiorem otwartym, co | której jest środkiem. Zatem <math> \displaystyle U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać. | należało pokazać. | ||
</div></div> |
Wersja z 10:24, 23 sie 2006
Przestrzenie metryczne. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym.
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.