Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Przestrzenie metryczne. Ćwiczenia== | ==Przestrzenie metryczne. Ćwiczenia== | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.1.|| | ||
Niech <math>\displaystyle n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | Niech <math>\displaystyle n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | ||
Linia 136: | Linia 136: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.2.|| | ||
Niech | Niech | ||
Linia 212: | Linia 212: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Sprawdzić, czy funkcja <math>\displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+,</math> | Sprawdzić, czy funkcja <math>\displaystyle d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+,</math> | ||
Linia 328: | Linia 328: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.4.|| | ||
Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Linia 362: | Linia 362: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.5.|| | ||
Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Linia 419: | Linia 419: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.6.|| | ||
Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Linia 459: | Linia 459: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.7.|| | ||
Udowodnić, że | Udowodnić, że | ||
Linia 479: | Linia 479: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.8.|| | ||
Dany jest zbiór <math>\displaystyle A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | Dany jest zbiór <math>\displaystyle A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
Linia 662: | Linia 662: | ||
{}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | {}<math>\displaystyle \Box</math></div></div> | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie|1.9.|| | ||
Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>\displaystyle \displaystyle (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. |
Wersja z 10:22, 23 sie 2006
Przestrzenie metryczne. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz zachodzi Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz to oraz
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ;
(b) ;
(c)
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej gdy "węzłem" kolejowym jest punkt
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym.
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.