Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 467: | Linia 467: | ||
Wielomiany <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math> są więc zacieśnieniem -- odpowiednio do przedziałów | Wielomiany <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math> są więc zacieśnieniem -- odpowiednio do przedziałów | ||
<math> \displaystyle [-1,1]</math> oraz <math> \displaystyle [1,\infty)</math> | <math> \displaystyle [-1,1]</math> oraz <math> \displaystyle [1,\infty)</math> - tego samego wielomianu <math> \displaystyle W_n</math>, <math> \displaystyle n=0,1,2,...</math>. | ||
Zwróćmy uwagę na fakt, że dziedziną każdej z funkcji | Zwróćmy uwagę na fakt, że dziedziną każdej z funkcji | ||
<math> \displaystyle T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest przedział <math> \displaystyle [-1,1]</math> a dziedziną | <math> \displaystyle T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest przedział <math> \displaystyle [-1,1]</math> a dziedziną | ||
funkcji <math> \displaystyle U_n(x)=\cosh(n{\rm arcosh\, } x)</math> | funkcji <math> \displaystyle U_n(x)=\cosh(n{\rm arcosh\, } x)</math> - przedział <math> \displaystyle [1, +\infty)</math>. | ||
Stąd formalnie równość funkcji <math> \displaystyle T_n (x)=U_n (x)</math> ma sens w części wspólnej obu dziedzin, tj. w punkcie <math> \displaystyle x=1</math>. | Stąd formalnie równość funkcji <math> \displaystyle T_n (x)=U_n (x)</math> ma sens w części wspólnej obu dziedzin, tj. w punkcie <math> \displaystyle x=1</math>. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 16:10, 21 sie 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .