Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 302: | Linia 302: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|2.5.|| | <span id="cwiczenie_2_5">{{cwiczenie|2.5.|| | ||
a) Niech <math> \displaystyle T_n(x):=\cos(n\arccos x)</math> dla <math> \displaystyle n=0,1,2,...</math>. | a) Niech <math> \displaystyle T_n(x):=\cos(n\arccos x)</math> dla <math> \displaystyle n=0,1,2,...</math>. | ||
Linia 315: | Linia 315: | ||
b) Wykazać, że funkcja <math> \displaystyle T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest wielomianem | b) Wykazać, że funkcja <math> \displaystyle T_n(x)=\cos(n\arccos x)</math> jest wielomianem | ||
zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>. | zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>. | ||
}} | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 395: | Linia 395: | ||
zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>.<br> | zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>.<br> | ||
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math> istnieje | c) Wykazać, że dla dowolnej liczby <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math> istnieje | ||
wielomian <math> \displaystyle W_n</math> taki, że <math> \displaystyle U_n</math> oraz <math> \displaystyle T_n</math> są restrykcjami | wielomian <math> \displaystyle W_n</math> taki, że <math> \displaystyle U_n</math> oraz <math> \displaystyle T_n</math> są restrykcjami - | ||
odpowiednio do przedziałów <math> \displaystyle [1, \infty)</math> oraz <math> \displaystyle [-1, 1]</math> | odpowiednio do przedziałów <math> \displaystyle [1, \infty)</math> oraz <math> \displaystyle [-1, 1]</math> - | ||
wielomianu <math> \displaystyle W_n</math>. | wielomianu <math> \displaystyle W_n</math>. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 405: | Linia 405: | ||
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | ||
formułę z punktu a) zadania.<br> | formułę z punktu a) zadania.<br> | ||
c) Porównać formuły z punktów b) w [[# | c) Porównać formuły z punktów b) w [[#cwiczenie_2_5|ćwiczeniu 2.5.]] i [[#cwiczenie_2_6|ćwiczeniu 2.6.]] | ||
Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>. | Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math> \displaystyle y:={\rm arcosh\, } x</math>. Postępując podobnie jak | Niech <math> \displaystyle y:={\rm arcosh\, } x</math>. Postępując podobnie jak | ||
w | w [[#cwiczenie_2_5|ćwiczeniu 2.5.]] tzn. stosując wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]] wzory na cosinus | ||
wzory na cosinus | |||
hiperboliczny i sinus hiperboliczny sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę | hiperboliczny i sinus hiperboliczny sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę | ||
hiperboliczną otrzymamy | hiperboliczną otrzymamy |
Wersja z 16:10, 21 sie 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .