Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 84: | Linia 84: | ||
<math> \displaystyle x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli | <math> \displaystyle x=\frac{y+1}{y-1}</math>, czyli | ||
homografią odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest ta sama funkcja.<br> | homografią odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest ta sama funkcja.<br> | ||
c) Skoro <math> \displaystyle f^{-1}=f</math>, więc | c) Skoro <math> \displaystyle f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie | ||
<math> \displaystyle f\circ f=\mathrm{id}\,</math>, <math> \displaystyle f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>. | <math> \displaystyle f\circ f=\mathrm{id}\,</math>, <math> \displaystyle f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>. | ||
Spostrzegamy, że: | Spostrzegamy, że: | ||
Linia 255: | Linia 255: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|2.4.|| | <span id="cwiczenie_2_4">{{cwiczenie|2.4.|| | ||
Wykazać, że dla dowolnych liczb <math> \displaystyle x</math>, <math> \displaystyle y</math> | Wykazać, że dla dowolnych liczb <math> \displaystyle x</math>, <math> \displaystyle y</math> | ||
Linia 261: | Linia 261: | ||
a) <math> \displaystyle \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br> | a) <math> \displaystyle \cosh(x+y)=\cosh x \cosh y+\sinh x\sinh y,</math><br> | ||
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math> | b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math> | ||
}} | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 270: | Linia 270: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Z definicji funkcji | a) Z definicji funkcji | ||
<math> \displaystyle \sinh</math> i <math> \displaystyle \cosh</math> mamy: | <math> \displaystyle \sinh</math> i <math> \displaystyle \cosh</math> mamy: | ||
Linia 317: | Linia 317: | ||
a) Przekształcić | a) Przekształcić | ||
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus | <math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus | ||
i cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane | i cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]], a mianowicie: | ||
w | |||
<center><math> \displaystyle \aligned | <center><math> \displaystyle \aligned | ||
Linia 330: | Linia 329: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane | a) Niech <math> \displaystyle y:=\arccos x</math>. Stosując znane | ||
wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną | wzory na cosinus i sinus sumy <math> \displaystyle x+y</math> oraz jedynkę trygonometryczną | ||
Linia 400: | Linia 399: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Warto uprościć | a) Warto uprościć | ||
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane | <math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]]<br> | ||
w | |||
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | ||
formułę z punktu a) zadania.<br> | formułę z punktu a) zadania.<br> | ||
c) Porównać formuły z punktów b) w | c) Porównać formuły z punktów b) w [[#cwiczenie_2_4|ćwiczeniu 2.4.]] i [[#cwiczenie_2_6|ćwiczeniu 2.6.]] | ||
Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>. | Wyznaczyć dziedziny funkcji <math> \displaystyle T_n</math> oraz <math> \displaystyle U_n</math>. | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 15:40, 21 sie 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami --
odpowiednio do przedziałów oraz --
wielomianu .