Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Funkcje elementarne== | ==Funkcje elementarne== | ||
{{cwiczenie|2.1.|| | <span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | ||
Dana jest funkcja afiniczna <math> \displaystyle f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć<br> | Dana jest funkcja afiniczna <math> \displaystyle f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć<br> | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
d) Czy istnieje malejąca funkcja | d) Czy istnieje malejąca funkcja | ||
afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>? | afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>? | ||
}} | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a), b) c) Zastosować wskazówki do | a), b) c) Zastosować wskazówki do [[#cwiczenie_2_1|ćwiczenia 2.1.]]<br> | ||
d) Niech <math> \displaystyle g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>. | d) Niech <math> \displaystyle g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>. | ||
Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania | Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania |
Wersja z 15:32, 21 sie 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami --
odpowiednio do przedziałów oraz --
wielomianu .