Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>? | afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>? | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Co to jest odwrotność?<br> | |||
b) Wystarczy wyznaczyć <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=f(y)</math>.<br> | |||
c) Skorzystać z definicji złożenia. Składanie funkcji jest łączne.<br> | |||
d) Niech <math> \displaystyle g(x)=ax +b</math>. Jakie warunki muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a</math> | |||
i <math> \displaystyle b</math>, aby <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>? | |||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]] | |||
a) Odwrotnością | |||
funkcji <math> \displaystyle f</math> jest funkcja | |||
<math> \displaystyle x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}.</math><br> | |||
b) Wyznaczamy <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=-y+2</math>. Stąd <math> \displaystyle g(x)=-x+2</math> jest | |||
funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest | |||
<math> \displaystyle f</math>.<br> | |||
c) Funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest <math> \displaystyle f</math>, więc <math> \displaystyle f\circ f =\mathrm{id}\,</math>, gdzie | |||
<math> \displaystyle \mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec | |||
tego <math> \displaystyle f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math> \displaystyle f^4=(f\circ | |||
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>. Spostrzegamy, że: | |||
<center><math> \displaystyle f^n | |||
\ =\ | |||
\left\{\aligned &f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą | |||
nieparzystą}\\ | |||
&\mathrm{id}\,, &\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą | |||
parzystą,}\endaligned\right . | |||
</math></center> | |||
wobec tego <math> \displaystyle f^9=f.</math><br> | |||
d) Jeśli <math> \displaystyle g(x)=ax+b</math>, to <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=a(ax+b)+b=a^2 x+ab+b</math>. | |||
Jeśli <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=4x+3</math>, to współczynniki <math> \displaystyle a</math>, <math> \displaystyle b</math> muszą | |||
spełniać układ równań: | |||
<center><math> \displaystyle \left\{\aligned &a^2&=4\\ &(a+1)b&=3\endaligned \right., | |||
</math></center> | |||
który | |||
spełniają dwie pary liczb <math> \displaystyle (a,b)\in\{(-2, -3), \ (2, 1)\}</math>. | |||
Funkcja <math> \displaystyle g_1 (x)=-2x-3</math> jest malejąca, a <math> \displaystyle g_2 (x)=2x+1</math> jest | |||
rosnącą funkcją afiniczną. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|2.2.|| | {{cwiczenie|2.2.|| | ||
Linia 26: | Linia 68: | ||
<math> \displaystyle g\circ g =f</math>? | <math> \displaystyle g\circ g =f</math>? | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a), b) c) Zastosować wskazówki do zadania [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]].<br> | |||
d) Niech <math> \displaystyle g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>. | |||
Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania | |||
muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a, \ b, \ d</math>, aby <math> \displaystyle g\circ g=f</math>? | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|2.3.|| | {{cwiczenie|2.3.|| | ||
Linia 36: | Linia 85: | ||
e) <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)</math>, <math> \displaystyle \cosh({\rm arsinh\, } x)</math>. | e) <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)</math>, <math> \displaystyle \cosh({\rm arsinh\, } x)</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Skorzystać ze | |||
związku: <math> \displaystyle \arccos x=\arcsin(-x)+\frac{\pi}{2}</math>.<br> | |||
b) Skorzystać z jedynki trygonometrycznej. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|2.4.|| | {{cwiczenie|2.4.|| | ||
Linia 44: | Linia 99: | ||
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math> | b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math> | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Warto przekształcić wpierw prawą | |||
stronę równości, skorzystać z definicji funkcji <math> \displaystyle \sinh</math> oraz | |||
<math> \displaystyle \cosh</math>, wykonać mnożenie i zredukować wyrazy podobne.<br> | |||
b) Należy postąpić podobnie jak w punkcie a) zadania. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|2.5.|| | {{cwiczenie|2.5.|| | ||
Linia 59: | Linia 121: | ||
zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>. | zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Przekształcić | |||
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus | |||
i cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane | |||
w zadaniu [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]], a mianowicie: | |||
<center><math> \displaystyle \aligned | |||
\cos(x+y)&=\cos x\cos y-\sin x\sin y\\ | |||
\sin(x+y)&=\sin x \cos y+\cos x\sin y. | |||
\endaligned | |||
</math></center> | |||
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać | |||
formułę z punktu a) zadania. | |||
</div></div> | |||
{{cwiczenie|2.6.|| | {{cwiczenie|2.6.|| | ||
Linia 78: | Linia 156: | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
a) Warto uprościć | a) Warto uprościć | ||
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane | <math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane | ||
Linia 134: | Linia 166: | ||
</div></div> | </div></div> | ||
==Rozwiązania i odpowiedzi== | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am1.02.020|Uzupelnic z.am1.02.020|]] | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> [[##z.am1.02.020|Uzupelnic z.am1.02.020|]] |
Wersja z 15:13, 21 sie 2006
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a)
b)
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla . Wykaż, że , oraz
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla .
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami --
odpowiednio do przedziałów oraz --
wielomianu .