Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 12: Linia 12:
afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>?
afiniczna <math> \displaystyle g</math> taka, że <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>?
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Co to jest odwrotność?<br>
b) Wystarczy wyznaczyć <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=f(y)</math>.<br>
c) Skorzystać z definicji złożenia. Składanie funkcji jest łączne.<br>
d) Niech <math> \displaystyle g(x)=ax +b</math>. Jakie warunki muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a</math>
i <math> \displaystyle b</math>, aby <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>?
</div></div>
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]]
a) Odwrotnością
funkcji <math> \displaystyle f</math> jest funkcja
<math> \displaystyle  x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}.</math><br>
b) Wyznaczamy <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=-y+2</math>. Stąd <math> \displaystyle g(x)=-x+2</math> jest
funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest
<math> \displaystyle f</math>.<br>
c)  Funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest <math> \displaystyle f</math>, więc <math> \displaystyle f\circ f =\mathrm{id}\,</math>, gdzie
<math> \displaystyle \mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec
tego <math> \displaystyle f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math> \displaystyle f^4=(f\circ
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>. Spostrzegamy, że:
<center><math> \displaystyle f^n
\ =\
\left\{\aligned &f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą
nieparzystą}\\
&\mathrm{id}\,, &\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą
parzystą,}\endaligned\right .
</math></center>
wobec tego <math> \displaystyle f^9=f.</math><br>
d) Jeśli <math> \displaystyle g(x)=ax+b</math>, to <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=a(ax+b)+b=a^2 x+ab+b</math>.
Jeśli <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=4x+3</math>, to współczynniki <math> \displaystyle a</math>, <math> \displaystyle b</math> muszą
spełniać układ równań:
<center><math> \displaystyle \left\{\aligned &a^2&=4\\ &(a+1)b&=3\endaligned \right.,
</math></center>
który
spełniają dwie pary liczb <math> \displaystyle (a,b)\in\{(-2, -3), \ (2, 1)\}</math>.
Funkcja <math> \displaystyle g_1 (x)=-2x-3</math> jest malejąca, a <math> \displaystyle g_2 (x)=2x+1</math> jest
rosnącą funkcją afiniczną.
</div></div>


{{cwiczenie|2.2.||
{{cwiczenie|2.2.||
Linia 26: Linia 68:
<math> \displaystyle g\circ g =f</math>?
<math> \displaystyle g\circ g =f</math>?
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a), b) c) Zastosować wskazówki do zadania [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]].<br>
d) Niech <math> \displaystyle  g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>.
Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania
muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a, \ b, \ d</math>, aby <math> \displaystyle g\circ g=f</math>?
</div></div>


{{cwiczenie|2.3.||
{{cwiczenie|2.3.||
Linia 36: Linia 85:
e) <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)</math>, <math> \displaystyle \cosh({\rm arsinh\, } x)</math>.
e) <math> \displaystyle \sinh({\rm arcosh\, } x)</math>, <math> \displaystyle \cosh({\rm arsinh\, } x)</math>.
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Skorzystać ze
związku: <math> \displaystyle \arccos x=\arcsin(-x)+\frac{\pi}{2}</math>.<br>
b) Skorzystać z jedynki trygonometrycznej.
</div></div>


{{cwiczenie|2.4.||
{{cwiczenie|2.4.||
Linia 44: Linia 99:
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math>
b) <math> \displaystyle \sinh(x+y)=\sinh x\cosh y+\cosh x \sinh y.</math>
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Warto przekształcić wpierw prawą
stronę równości, skorzystać z definicji funkcji <math> \displaystyle \sinh</math> oraz
<math> \displaystyle \cosh</math>, wykonać mnożenie i zredukować wyrazy podobne.<br>
b) Należy postąpić podobnie jak w punkcie a) zadania.
</div></div>


{{cwiczenie|2.5.||
{{cwiczenie|2.5.||
Linia 59: Linia 121:
zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>.
zmiennej <math> \displaystyle x</math>, dla <math> \displaystyle n=0,1,2,3,...</math>.
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
a) Przekształcić
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus
i&nbsp;cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane
w zadaniu [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]], a mianowicie:
<center><math> \displaystyle \aligned
\cos(x+y)&=\cos x\cos y-\sin x\sin y\\
\sin(x+y)&=\sin x \cos y+\cos x\sin y.
\endaligned
</math></center>
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać
formułę z punktu a) zadania.
</div></div>


{{cwiczenie|2.6.||
{{cwiczenie|2.6.||
Linia 78: Linia 156:
}}
}}


===Wskazówki===
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]]
a) Co to jest odwrotność?<br>
b) Wystarczy wyznaczyć <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=f(y)</math>.<br>
c) Skorzystać z definicji złożenia. Składanie funkcji jest łączne.<br>
d) Niech <math> \displaystyle g(x)=ax +b</math>. Jakie warunki muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a</math>
i <math> \displaystyle b</math>, aby <math> \displaystyle (g\circ g )(x)=4x+3</math>?
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.020|Uzupelnic z.am1.02.020|]]
a), b) c) Zastosować wskazówki do zadania [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]].<br>
d) Niech <math> \displaystyle  g(x)=\frac{ax +b}{cx +d}</math>.
Zauważyć, że można przyjąć, że <math> \displaystyle c=1</math> (dlaczego?). Jakie równania
muszą spełniać współczynniki <math> \displaystyle a, \ b, \ d</math>, aby <math> \displaystyle g\circ g=f</math>?
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.030|Uzupelnic z.am1.02.030|]]
a) Skorzystać ze
związku: <math> \displaystyle \arccos x=\arcsin(-x)+\frac{\pi}{2}</math>.<br>
b) Skorzystać z jedynki trygonometrycznej.
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]]
a) Warto przekształcić wpierw prawą
stronę równości, skorzystać z definicji funkcji <math> \displaystyle \sinh</math> oraz
<math> \displaystyle \cosh</math>, wykonać mnożenie i zredukować wyrazy podobne.<br>
b) Należy postąpić podobnie jak w punkcie a) zadania.
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.050|Uzupelnic z.am1.02.050|]]
a) Przekształcić
<math> \displaystyle T_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle T_{n+1}</math> wykorzystując wzory wyrażające sinus
i&nbsp;cosinus sumy <math> \displaystyle x+y</math>, analogiczne do tych, które zostały wykazane
w zadaniu [[##z.am1.02.040|Uzupelnic z.am1.02.040|]], a mianowicie:
 
<center><math> \displaystyle \aligned
\cos(x+y)&=\cos x\cos y-\sin x\sin y\\
\sin(x+y)&=\sin x \cos y+\cos x\sin y.
\endaligned
</math></center>
 
b) Suma i iloczyn wielomianów jest wielomianem. Wykorzystać
formułę z punktu a) zadania.
</div></div>
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   [[##z.am1.02.060|Uzupelnic z.am1.02.060|]]
a) Warto uprościć
a) Warto uprościć
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane
<math> \displaystyle U_{n+2}</math> oraz <math> \displaystyle U_{n+1}</math> wykorzystując wzory wykazane
Linia 134: Linia 166:
</div></div>
</div></div>


===Rozwiązania i odpowiedzi===
==Rozwiązania i odpowiedzi==
 
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.010|Uzupelnic z.am1.02.010|]]
a) Odwrotnością
funkcji <math> \displaystyle f</math> jest funkcja
<math> \displaystyle  x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}.</math><br>
b) Wyznaczamy <math> \displaystyle y</math> z równania <math> \displaystyle x=-y+2</math>. Stąd <math> \displaystyle g(x)=-x+2</math> jest
funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest
<math> \displaystyle f</math>.<br>
c)  Funkcją odwrotną do <math> \displaystyle f</math> jest <math> \displaystyle f</math>, więc <math> \displaystyle f\circ f =\mathrm{id}\,</math>, gdzie
<math> \displaystyle \mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec
tego <math> \displaystyle f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math> \displaystyle f^4=(f\circ
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\,</math>. Spostrzegamy, że:
 
<center><math> \displaystyle f^n
\ =\
\left\{\aligned &f, &\textrm{ jeśli }n \textrm{ jest liczbą
nieparzystą}\\
&\mathrm{id}\,, &\textrm{ jeśli }n \textrm{jest liczbą
parzystą,}\endaligned\right .
</math></center>
 
wobec tego <math> \displaystyle f^9=f.</math><br>
d) Jeśli <math> \displaystyle g(x)=ax+b</math>, to <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=a(ax+b)+b=a^2 x+ab+b</math>.
Jeśli <math> \displaystyle (g\circ g)(x)=4x+3</math>, to współczynniki <math> \displaystyle a</math>, <math> \displaystyle b</math> muszą
spełniać układ równań:


<center><math> \displaystyle \left\{\aligned &a^2&=4\\ &(a+1)b&=3\endaligned \right.,
</math></center>


który
spełniają dwie pary liczb <math> \displaystyle (a,b)\in\{(-2, -3), \ (2, 1)\}</math>.
Funkcja <math> \displaystyle g_1 (x)=-2x-3</math> jest malejąca, a <math> \displaystyle g_2 (x)=2x+1</math> jest
rosnącą funkcją afiniczną.
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.020|Uzupelnic z.am1.02.020|]]
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">    [[##z.am1.02.020|Uzupelnic z.am1.02.020|]]

Wersja z 15:13, 21 sie 2006

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle T_{n+2}(x) \ =\ 2x T_{n+1}(x)-T_n (x), }

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle U_{n+2}(x) \ =\ 2xU_{n+1}(x)-U_{n}(x),\quad } dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami -- odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] -- wielomianu Wn.

Wskazówka

Rozwiązania i odpowiedzi

Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie