Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 55: | Linia 55: | ||
Dana jest homografia | Dana jest homografia | ||
<math>f(x)=\frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br> | <math> f(x) = \frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej homografii,<br> | a) odwrotność tej homografii,<br> | ||
b) homografię odwrotną,<br> | b) homografię odwrotną,<br> | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
f</math>.<br> | f</math>.<br> | ||
d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że | d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że | ||
<math>g\circ g = f</math>? | <math>g \circ g = f</math>? | ||
}} | }} | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br> | homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br> | ||
c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie | c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie | ||
<math>f\circ f=\mathrm{id} | <math>f\circ f=\mathrm{id}</math>, <math>f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}</math>. | ||
Spostrzegamy, że: | Spostrzegamy, że: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
f^n = | f^n = | ||
\left{ | \left \{ | ||
\begin{array}{ll} | \begin{array}{ll} f, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą}, \\ | ||
f, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą}, \\ | |||
\mathrm{id}, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą}, | \mathrm{id}, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą}, | ||
\end{array} | \end{array} | ||
\right | \right . | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 184: | Linia 183: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\arccos (\sin x)=\left\{\begin{align} &\frac{3\pi}{2}+x, &\text{ dla }& -\pi \leq x\leq-\frac{\pi}{2}\\ | <math> \arccos ( \sin x)= \left \{ | ||
&\frac{\pi}{2}-x, &\text{ dla } & -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\ | \begin{align} | ||
&x-\frac{\pi}{2}, &\text{ dla } & +\frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\end{align} | & \frac{3\pi}{2}+x, & \text{ dla } & -\pi \leq x \leq - \frac{\pi}{2} \\ | ||
\right</math> | & \frac{\pi}{2} - x, & \text{ dla } & - \frac{\pi}{2} \leq x \leq \frac{\pi}{2} \\ | ||
& x -\frac{\pi}{2}, & \text{ dla } & + \frac{\pi}{2} \leq x \leq \pi. | |||
\end{align} | |||
\right . </math> | |||
</center> | </center> | ||
Aktualna wersja na dzień 13:11, 22 lip 2024
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a) ,
b) .
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby .. istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .