Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
<span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.||
<span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.||


Dana jest funkcja afiniczna <math>f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br>
Dana jest funkcja afiniczna <math> f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br>
a) odwrotność tej funkcji,<br>
a) odwrotność tej funkcji,<br>
b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br>
b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br>
Linia 24: Linia 24:
a) Odwrotnością
a) Odwrotnością
funkcji <math>f</math> jest funkcja
funkcji <math>f</math> jest funkcja
<math> x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}</math>.<br>
<math>x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}</math>.<br>
b) Wyznaczamy <math>y</math> z równania <math>x=-y+2</math>. Stąd <math>g(x)=-x+2</math> jest
b) Wyznaczamy <math>y</math> z równania <math>x=-y+2</math>. Stąd <math>g(x)=-x+2</math> jest
funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest
funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest
<math>f</math>.<br>
<math>f</math>.<br>
c)  Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id}\ </math>,, gdzie
c)  Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id} \,</math>, gdzie
<math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec
<math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec
tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ
tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math>,. Spostrzegamy, że:
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id} \,</math>. Spostrzegamy, że:


<center><math>f^n
<center><math>  
f^n
=
=
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\left \{ \begin{array}{ll} f, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array}\right</math></center>
\mathrm{id}, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array} \right . </math></center>


wobec tego <math>f^9=f</math>.<br>
wobec tego <math>f^9=f</math>.<br>
Linia 43: Linia 44:
spełniać układ równań:
spełniać układ równań:


<center><math>\left\{\begin{array}{l} a^2=4\\ (a+1)b=3 \end{array}\right</math>.</center>
<center><math> \left \{ \begin{array}{l} a^2 = 4\\ (a+1)b = 3 \end{array} \right . </math></center>


który
który
Linia 54: Linia 55:


Dana jest homografia
Dana jest homografia
<math>f(x)=\frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br>
<math> f(x) = \frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br>
a) odwrotność tej homografii,<br>
a) odwrotność tej homografii,<br>
b) homografię odwrotną,<br>
b) homografię odwrotną,<br>
Linia 62: Linia 63:
f</math>.<br>
f</math>.<br>
d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że
d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że
<math>g\circ g = f</math>?
<math>g \circ g = f</math>?
}}
}}


Linia 80: Linia 81:
homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br>
homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br>
c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie
c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie
<math>f\circ f=\mathrm{id}\ </math>,, <math>f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math>,.
<math>f\circ f=\mathrm{id}</math>, <math>f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}</math>.
Spostrzegamy, że:
Spostrzegamy, że:


<center><math>f^n
<center><math>
=
f^n =
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\
\left \{
\mathrm{id}\, &\text{ jeśli }n \text{jest liczbą parzystą,}\end{array}\right</math></center>
\begin{array}{ll} f, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą}, \\
\mathrm{id}, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą},
\end{array}
\right .
</math></center>


wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br>
wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br>
Linia 133: Linia 138:
Jeśli <math>0\leq x\leq \pi</math>, to różnica
Jeśli <math>0\leq x\leq \pi</math>, to różnica
<math>\frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru
<math>\frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru
redukcyjnego: <math> \cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math>, otrzymujemy
redukcyjnego: <math>\cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math>, otrzymujemy
<center><math>\arcsin(\cos
<center><math>\arcsin(\cos
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>,</center>
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>,</center>
Linia 142: Linia 147:




Funkcja <math>x\mapsto \arccos(\sin x)</math> ma okres <math>2\pi</math> i jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Podobnie jak w poprzednim przykładzie określimy więc jej wartość w przedziale <math>[-\pi, \pi]</math>. Dzięki okresowości wystarczy to, aby określić jej wartość dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>x</math>. Zauważmy, że funkcja <math> y\mapsto f(y)=\arccos y-\frac{\pi}{2}</math> jest nieparzysta, więc <math>f(-y)=-f(y)</math>, stąd
Funkcja <math>x\mapsto \arccos(\sin x)</math> ma okres <math>2\pi</math> i jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Podobnie jak w poprzednim przykładzie określimy więc jej wartość w przedziale <math>[-\pi, \pi]</math>. Dzięki okresowości wystarczy to, aby określić jej wartość dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>x</math>. Zauważmy, że funkcja <math>y\mapsto f(y)=\arccos y-\frac{\pi}{2}</math> jest nieparzysta, więc <math>f(-y)=-f(y)</math>, stąd


<center>
<center>
Linia 157: Linia 162:
</center>
</center>


dla <math> x\in \bigg[0, \frac{\pi}{2}\bigg]</math>. Natomiast dla
dla <math>x\in \bigg[0, \frac{\pi}{2}\bigg]</math>. Natomiast dla
<math> x\in \bigg[\frac{\pi}{2},\pi\bigg]</math> mamy równość
<math>x\in \bigg[\frac{\pi}{2},\pi\bigg]</math> mamy równość


<center>
<center>
Linia 165: Linia 170:


Stąd dla
Stąd dla
<math> \bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|\leq \frac{\pi}{2}</math> mamy
<math>\bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|\leq \frac{\pi}{2}</math> mamy


<center>
<center>
Linia 173: Linia 178:
Korzystając teraz z  nieparzystości
Korzystając teraz z  nieparzystości
funkcji
funkcji
<math> y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math>x\in [-\pi, 0]</math>,
<math>y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math>x\in [-\pi, 0]</math>,
otrzymamy <math>\arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|</math>. Stąd
otrzymamy <math>\arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|</math>. Stąd
ostatecznie  dla <math>x\in[-\pi, \pi]</math> mamy
ostatecznie  dla <math>x\in[-\pi, \pi]</math> mamy


<center>
<center>
<math>\arccos (\sin x)=\left\{\begin{align} &\frac{3\pi}{2}+x, &\text{ dla }& -\pi \leq x\leq-\frac{\pi}{2}\\  
<math> \arccos ( \sin x)= \left \{
&\frac{\pi}{2}-x, &\text{ dla } & -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\
\begin{align}  
&x-\frac{\pi}{2}, &\text{ dla } & +\frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\end{align}
& \frac{3\pi}{2}+x, & \text{ dla } & -\pi \leq x \leq - \frac{\pi}{2} \\  
\right</math>
& \frac{\pi}{2} - x, & \text{ dla } & - \frac{\pi}{2} \leq x \leq \frac{\pi}{2} \\
& x -\frac{\pi}{2}, & \text{ dla } & + \frac{\pi}{2} \leq x \leq \pi.  
\end{align}
\right . </math>
</center>
</center>



Aktualna wersja na dzień 13:11, 22 lip 2024

Funkcje elementarne

Ćwiczenie 2.1.

Dana jest funkcja afiniczna f(x)=x+2. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do f,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff, f9=fffffffff.
d) Czy istnieje malejąca funkcja afiniczna g taka, że (gg)(x)=4x+3?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.2.

Dana jest homografia f(x)=x+1x1. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie f2=ff, f3=fff, f4=ffff oraz f11=fffffffffff.
d) Czy istnieje homografia g: taka, że gg=f?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.3.

Wyrazić w prostszej postaci:
a) arcsin(cosx), arccos(sinx),
b) sin(arccosx), cos(arcsinx),
c) arctg(ctgx), arcctg(tgx),
d) tg(arcctgx), ctg(arctgx),
e) sinh(arcoshx), cosh(arsinhx).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.4.

Wykazać, że dla dowolnych liczb x, y zachodzą równości:
a) cosh(x+y)=coshxcoshy+sinhxsinhy,
b) sinh(x+y)=sinhxcoshy+coshxsinhy.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.5.

a) Niech Tn(x):=cos(narccosx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że T0(x)=1, T1(x)=x oraz

Tn+2(x)=2xTn+1(x)Tn(x),

dla n0.
b) Wykazać, że funkcja Tn(x)=cos(narccosx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2.6.

a) Niech Un(x):=cosh(narcoshx) dla n=0,1,2,.... Wykaż, że U0(x)=1, U1(x)=x oraz

Un+2(x)=2xUn+1(x)Un(x),
dla n0.

b) Wykazać, że funkcja Un(x)=cosh(narcoshx) jest wielomianem zmiennej x, dla n=0,1,2,3,....
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby n=0,1,2,3,... istnieje wielomian Wn taki, że Un oraz Tn są restrykcjami - odpowiednio do przedziałów [1,) oraz [1,1] - wielomianu Wn.

Wskazówka
Rozwiązanie