Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 2: Funkcje elementarne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
<span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | <span id="cwiczenie_2_1">{{cwiczenie|2.1.|| | ||
Dana jest funkcja afiniczna <math>f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br> | Dana jest funkcja afiniczna <math> f(x)=-x+2</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej funkcji,<br> | a) odwrotność tej funkcji,<br> | ||
b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br> | b) funkcję odwrotną do <math>f</math>,<br> | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
a) Odwrotnością | a) Odwrotnością | ||
funkcji <math>f</math> jest funkcja | funkcji <math>f</math> jest funkcja | ||
<math> x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}</math>.<br> | <math>x\mapsto \frac{1}{f(x)}=\frac{1}{-x+2}</math>.<br> | ||
b) Wyznaczamy <math>y</math> z równania <math>x=-y+2</math>. Stąd <math>g(x)=-x+2</math> jest | b) Wyznaczamy <math>y</math> z równania <math>x=-y+2</math>. Stąd <math>g(x)=-x+2</math> jest | ||
funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest | funkcją odwrotną do <math>f</math>. A więc funkcją odwrotną do <math>f</math> jest | ||
<math>f</math>.<br> | <math>f</math>.<br> | ||
c) Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id}\ </math> | c) Funkcją odwrotną do <math>f</math> jest <math>f</math>, więc <math>f\circ f =\mathrm{id} \,</math>, gdzie | ||
<math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec | <math>\mathrm{id}\,: x\mapsto x</math> oznacza odwzorowanie identycznościowe. Wobec | ||
tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ | tego <math>f^3 =(f\circ f)\circ f=\mathrm{id}\,\circ f=f</math>. Podobnie <math>f^4=(f\circ | ||
f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}\ </math> | f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id} \,</math>. Spostrzegamy, że: | ||
<center><math>f^n | <center><math> | ||
f^n | |||
= | = | ||
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | \left \{ \begin{array}{ll} f, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | ||
\mathrm{id} | \mathrm{id}, & \text{ jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą},\end{array} \right . </math></center> | ||
wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | wobec tego <math>f^9=f</math>.<br> | ||
Linia 43: | Linia 44: | ||
spełniać układ równań: | spełniać układ równań: | ||
<center><math>\left\{\begin{array}{l} a^2=4\\ (a+1)b=3 \end{array}\right</math> | <center><math> \left \{ \begin{array}{l} a^2 = 4\\ (a+1)b = 3 \end{array} \right . </math></center> | ||
który | który | ||
Linia 54: | Linia 55: | ||
Dana jest homografia | Dana jest homografia | ||
<math>f(x)=\frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br> | <math> f(x) = \frac{x+1}{x-1}</math>. Wyznaczyć:<br> | ||
a) odwrotność tej homografii,<br> | a) odwrotność tej homografii,<br> | ||
b) homografię odwrotną,<br> | b) homografię odwrotną,<br> | ||
Linia 62: | Linia 63: | ||
f</math>.<br> | f</math>.<br> | ||
d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że | d) Czy istnieje homografia <math>g: \mathbb{R} \mapsto \mathbb{R}</math> taka, że | ||
<math>g\circ g = f</math>? | <math>g \circ g = f</math>? | ||
}} | }} | ||
Linia 80: | Linia 81: | ||
homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br> | homografią odwrotną do <math>f</math> jest ta sama funkcja.<br> | ||
c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie | c) Skoro <math>f^{-1}=f</math>, więc - podobnie jak w [[#cwiczenie_2_1|ćwiczeniu 2.1.]] - złożenie | ||
<math>f\circ f=\mathrm{id} | <math>f\circ f=\mathrm{id}</math>, <math>f^4=(f\circ f)\circ (f\circ f)=\mathrm{id}\, \circ \mathrm{id}\, =\mathrm{id}</math>. | ||
Spostrzegamy, że: | Spostrzegamy, że: | ||
<center><math>f^n | <center><math> | ||
= | f^n = | ||
\left\{ \begin{array}{ll} f, &\text{ jeśli }n \text{ jest liczbą nieparzystą},\\ | \left \{ | ||
\mathrm{id} | \begin{array}{ll} f, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą nieparzystą}, \\ | ||
\mathrm{id}, & \text{jeśli } n \text{ jest liczbą parzystą}, | |||
\end{array} | |||
\right . | |||
</math></center> | |||
wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br> | wobec tego <math>f^3=f</math>, <math>f^{11}=f</math>.<br> | ||
Linia 133: | Linia 138: | ||
Jeśli <math>0\leq x\leq \pi</math>, to różnica | Jeśli <math>0\leq x\leq \pi</math>, to różnica | ||
<math>\frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru | <math>\frac{\pi}{2}-x\in \left[-\frac{\pi}{2}, \frac{\pi}{2}\right]</math>. Korzystając ze wzoru | ||
redukcyjnego: <math> \cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math>, otrzymujemy | redukcyjnego: <math>\cos x=\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)</math>, otrzymujemy | ||
<center><math>\arcsin(\cos | <center><math>\arcsin(\cos | ||
x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>,</center> | x)=\arcsin\left(\sin\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>,</center> | ||
Linia 142: | Linia 147: | ||
Funkcja <math>x\mapsto \arccos(\sin x)</math> ma okres <math>2\pi</math> i jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Podobnie jak w poprzednim przykładzie określimy więc jej wartość w przedziale <math>[-\pi, \pi]</math>. Dzięki okresowości wystarczy to, aby określić jej wartość dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>x</math>. Zauważmy, że funkcja <math> y\mapsto f(y)=\arccos y-\frac{\pi}{2}</math> jest nieparzysta, więc <math>f(-y)=-f(y)</math>, stąd | Funkcja <math>x\mapsto \arccos(\sin x)</math> ma okres <math>2\pi</math> i jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych. Podobnie jak w poprzednim przykładzie określimy więc jej wartość w przedziale <math>[-\pi, \pi]</math>. Dzięki okresowości wystarczy to, aby określić jej wartość dla dowolnej liczby rzeczywistej <math>x</math>. Zauważmy, że funkcja <math>y\mapsto f(y)=\arccos y-\frac{\pi}{2}</math> jest nieparzysta, więc <math>f(-y)=-f(y)</math>, stąd | ||
<center> | <center> | ||
Linia 154: | Linia 159: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\arccos (\sin x)) =\arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) =\frac{\pi}{2}-x | <math>\arccos (\sin x)) =\arccos\bigg(\cos\bigg(\frac{\pi}{2}-x\bigg)\bigg) =\frac{\pi}{2}-x</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
dla <math> x\in \bigg[0, \frac{\pi}{2}\bigg]</math>. Natomiast dla | dla <math>x\in \bigg[0, \frac{\pi}{2}\bigg]</math>. Natomiast dla | ||
<math> x\in \bigg[\frac{\pi}{2},\pi\bigg]</math> mamy równość | <math>x\in \bigg[\frac{\pi}{2},\pi\bigg]</math> mamy równość | ||
<center> | <center> | ||
Linia 166: | Linia 170: | ||
Stąd dla | Stąd dla | ||
<math> \bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|\leq \frac{\pi}{2}</math> mamy | <math>\bigg|x-\frac{\pi}{2}\bigg|\leq \frac{\pi}{2}</math> mamy | ||
<center> | <center> | ||
Linia 174: | Linia 178: | ||
Korzystając teraz z nieparzystości | Korzystając teraz z nieparzystości | ||
funkcji | funkcji | ||
<math> y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math>x\in [-\pi, 0]</math>, | <math>y\mapsto \arccos y-\frac{\pi}{2}</math> dla <math>x\in [-\pi, 0]</math>, | ||
otrzymamy <math>\arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|</math>. Stąd | otrzymamy <math>\arccos(\sin x)=\pi-\bigg|x+\frac{\pi}{2}\bigg|</math>. Stąd | ||
ostatecznie dla <math>x\in[-\pi, \pi]</math> mamy | ostatecznie dla <math>x\in[-\pi, \pi]</math> mamy | ||
<center> | <center> | ||
<math>\arccos (\sin x)=\left\{\begin{align} &\frac{3\pi}{2}+x, &\text{ dla }& -\pi \leq x\leq-\frac{\pi}{2}\\ | <math> \arccos ( \sin x)= \left \{ | ||
&\frac{\pi}{2}-x, &\text{ dla } & -\frac{\pi}{2} \leq x\leq \frac{\pi}{2}\\ | \begin{align} | ||
&x-\frac{\pi}{2}, &\text{ dla } & +\frac{\pi}{2} \leq x\leq \pi.\end{align} | & \frac{3\pi}{2}+x, & \text{ dla } & -\pi \leq x \leq - \frac{\pi}{2} \\ | ||
\right</math> | & \frac{\pi}{2} - x, & \text{ dla } & - \frac{\pi}{2} \leq x \leq \frac{\pi}{2} \\ | ||
& x -\frac{\pi}{2}, & \text{ dla } & + \frac{\pi}{2} \leq x \leq \pi. | |||
\end{align} | |||
\right . </math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 191: | Linia 198: | ||
<center> | <center> | ||
<math>\mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) =\mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x | <math>\mathrm{arctg}\,(\mathrm{ctg}\, x) =\mathrm{arctg}\,\left(\mathrm{tg}\,\left(\frac{\pi}{2}-x\right)\right)=\frac{\pi}{2}-x</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 209: | Linia 215: | ||
Z kolei <math>\cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math>x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | Z kolei <math>\cosh^2 v=1+\sinh^2v</math>. Funkcja <math>x\mapsto \cosh({\rm arsinh\, } x)</math> jest określona na całym zbiorze liczb rzeczywistych i jest parzysta. Mamy równość: | ||
<center><math>\cosh({\rm arsinh\, } x) =\sqrt{1+\sinh^2({\rm arsinh\, } x)} =\sqrt{1+x^2} | <center><math>\cosh({\rm arsinh\, } x) =\sqrt{1+\sinh^2({\rm arsinh\, } x)} =\sqrt{1+x^2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
prawdziwą dla wszystkich liczb rzeczywistych <math>x</math>. | prawdziwą dla wszystkich liczb rzeczywistych <math>x</math>. | ||
Linia 264: | Linia 269: | ||
Wykaż, że <math>T_0(x)=1</math>, <math>T_1(x)=x</math> oraz | Wykaż, że <math>T_0(x)=1</math>, <math>T_1(x)=x</math> oraz | ||
<center><math>T_{n+2}(x) =2x T_{n+1}(x)-T_n (x) | <center><math>T_{n+2}(x) =2x T_{n+1}(x)-T_n (x)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
dla <math>n\geq 0</math>.<br> | dla <math>n\geq 0</math>.<br> |
Aktualna wersja na dzień 13:11, 22 lip 2024
Funkcje elementarne
Ćwiczenie 2.1.
Dana jest funkcja afiniczna . Wyznaczyć:
a) odwrotność tej funkcji,
b) funkcję odwrotną do ,
c) złożenie , , , .
d) Czy istnieje malejąca funkcja
afiniczna taka, że ?
Ćwiczenie 2.2.
Dana jest homografia
. Wyznaczyć:
a) odwrotność tej homografii,
b) homografię odwrotną,
c) złożenie , , oraz .
d) Czy istnieje homografia taka, że
?
Ćwiczenie 2.3.
Wyrazić w prostszej postaci:
a) , ,
b) , ,
c) , ,
d) , ,
e) , .
Ćwiczenie 2.4.
Wykazać, że dla dowolnych liczb ,
zachodzą równości:
a) ,
b) .
Ćwiczenie 2.5.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
Ćwiczenie 2.6.
a) Niech dla ... Wykaż, że , oraz
dla .
b) Wykazać, że funkcja jest wielomianem
zmiennej , dla ...
c) Wykazać, że dla dowolnej liczby .. istnieje
wielomian taki, że oraz są restrykcjami -
odpowiednio do przedziałów oraz -
wielomianu .