Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 10: Łańcuchy Markowa: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>” |
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 165: | Linia 165: | ||
\\\noalign{\medskip} 0.274& 0.0985& 0.172& 0.293& 0.163 | \\\noalign{\medskip} 0.274& 0.0985& 0.172& 0.293& 0.163 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.271& 0.0983& 0.172& 0.294& 0.164\end{array} | \\\noalign{\medskip} 0.271& 0.0983& 0.172& 0.294& 0.164\end{array} | ||
\right] | \right]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
<center><math> \mathbf{P}^{50} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | <center><math>\mathbf{P}^{50} \approx \left[ \begin{array} {ccccc} 0.309& 0.101& 0.165& 0.274& 0.152 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.302& 0.100& 0.167& 0.277& 0.154 | \\\noalign{\medskip} 0.302& 0.100& 0.167& 0.277& 0.154 | ||
\\\noalign{\medskip} 0.298& 0.100& 0.167& 0.280& 0.155 | \\\noalign{\medskip} 0.298& 0.100& 0.167& 0.280& 0.155 | ||
Linia 250: | Linia 249: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\mathbf{p} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 \end{array} \right] | \mathbf{p} = \left[ \begin{array} {cccccccccccccc} 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 \end{array} \right]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
Linia 269: | Linia 267: | ||
0.0000114\\ 0.854\cdot 10^{-5}\\ 0.604\cdot 10^{-5}\\ 0.402\cdot 10^{-5}\\ 0.250\cdot 10^{-5}\\ | 0.0000114\\ 0.854\cdot 10^{-5}\\ 0.604\cdot 10^{-5}\\ 0.402\cdot 10^{-5}\\ 0.250\cdot 10^{-5}\\ | ||
0.143\cdot 10^{-5}\\ 0.707\cdot 10^{-6}\\ 0.257\cdot 10^{-6}\\ | 0.143\cdot 10^{-5}\\ 0.707\cdot 10^{-6}\\ 0.257\cdot 10^{-6}\\ | ||
0.0311 \end{array} \right] | 0.0311 \end{array} \right]</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
Linia 319: | Linia 316: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
X_0 = \xi_0\ </math> oraz <math> | X_0 = \xi_0\ </math> oraz <math> \ X_{n+1} = X_n + \xi_{n+1} | ||
\;\;</math> dla <math> \ n = 0,1,2, \dots</math></center> | \;\;</math> dla <math>\ n = 0,1,2, \dots</math></center> | ||
Linia 332: | Linia 329: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\sum_{ j \in E}{\mathbf{P}^k}(i,j) = 1</math> dla każdego <math> i | \sum_{ j \in E}{\mathbf{P}^k}(i,j) = 1</math> dla każdego <math>i | ||
\in E</math>.</center> | \in E</math>.</center> | ||
Linia 355: | Linia 352: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\lim_{n \rightarrow \infty}{\mathbf{p}}_n(i) = \pi(i)</math> dla | \lim_{n \rightarrow \infty}{\mathbf{p}}_n(i) = \pi(i)</math> dla | ||
każdego <math> | każdego <math> i \in E</math></center> | ||
'''Zadanie 10.9'''<br> | '''Zadanie 10.9'''<br> |
Aktualna wersja na dzień 22:17, 11 wrz 2023
Ćwiczenia
Ćwiczenie 10.1
Opiszemy symulację spaceru losowego za pomocą programu Maple.
Poniższa procedura rysuje położenie cząsteczki w zależności od czasu, podczas spaceru losowego o zadanych parametrach. Funkcja empirical[q,r,p] generuje rozkład, według którego losuje się liczby 1, 2 i 3 z prawdopodobieństwami , i .
> Spacer := proc(N,p,q,sa,sb,M)
> local A, B, r, PA, PC, PB, stan, krok, droga:
> A := -N: B := N: r := 1 -p - q:
> PA := empirical[0.,sa,1-sa]: > PC := empirical[q,r,p]: > PB := empirical[1-sb,sb,0.]:
> stan := 0: > droga := stan: > from 1 to M do > if (A < stan and stan < B) then > krok := random[PC](1) - 2 > elif > stan = A then krok := random[PA](1) - 2 > elif > stan = B then krok := random[PB](1) - 2 > fi: > stan := stan + krok: > droga := droga,stan >od:}{} > plots[pointplot]([seq([i,droga[i+1]], > i = 0..nops([droga])-1)],axes=BOXED): > end:
Rysunek ze strony {ryssl} został utworzony poleceniem:
> Spacer(3,0.5,0.5,0.8,0.8,20);
Wygenerujemy teraz cztery ścieżki w spacerze losowym o 300 krokach. Bariery ustawiamy w punktach i oraz przyjmujemy następujące parametry:
Teraz wykonujemy cztery razy polecenie:
> Spacer(10,0.45,0.5,0.8,0.8,300);
otrzymując następujące wyniki:
<flash>file=Rp.1.102.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.103.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.104.swf|width=350|height=350</flash>
<flash>file=Rp.1.105.swf|width=350|height=350</flash>
Ćwiczenie 10.2
Przyjrzymy się jeszcze raz przykładowi 10.4 przy założeniu, że .
Niech oznacza macierz przejścia naszego łańcucha Markowa. Ustalmy stan . Zauważmy, że przejście w krokach ze stanu z powrotem do tego stanu podczas -wymiarowego spaceru losowego, jest równoważne przejściom ze stanów do w krokach podczas niezależnych od siebie jednowymiarowych spacerów losowych. Właśnie korzystając z tej niezależności, dostajemy:
Korzystając z powyższego wzoru oraz z twierdzenia 10.8, można obliczyć prawdopodobieństwa oraz
prawdopodobieństwa powrotu w czasie skończonym dla .
Warto w tym przypadku znowu skorzystać z programu Maple. Okazuje się, że:
- , ,
- , ,
- , ,
- , ,
- , .
Powyższe wyniki można interpretować w sposób następujący: w przypadku jedno i dwuwymiarowym nie można się podczas spaceru zgubić, natomiast jest to możliwe w wyższych wymiarach, przy czym im wymiar większy, tym prawdopodobieństwo powrotu jest mniejsze.
Ćwiczenie 10.3
Rozważymy pewien spacer losowy z barierami i zbadamy numerycznie zachowanie się kolejnych potęg macierzy przejścia.
Tym razem bariery ustawiamy w punktach oraz , zaś parametrami określającymi spacer są:
Macierz przejścia ma wówczas postać:
zatem:
Widzimy więc, na przykład, że prawdopodobieństwo
przejścia w 10 krokach z lewej bariery do niej samej
wynosi około 55, prawdopodobieństwo
przejścia z lewej do prawej bariery -
około 7, zaś z punktu 0 do niego
samego - około 18.
Ćwiczenie 10.4
Zobaczymy, jak funkcjonuje twierdzenie ergodyczne w przypadku spaceru losowego opisanego w ćwiczeniu 10.3.
Macierze i wyglądają następująco:
Widzimy, że (tak jak przewiduje twierdzenie) wiersze
powyższych macierzy stają się do siebie coraz bardziej podobne.
Znajdziemy teraz rozkład stacjonarny, rozwiązując odpowiedni układ równań postaci . Wyznaczamy najpierw oraz tak, aby układ ten był równoważny układowi występującemu w twierdzeniu ergodycznym (twierdzenie 10.11). Otrzymujemy:
Łatwo obliczyć (można, oczywiście, skorzystać z programu Maple),
że przybliżonym rozwiązaniem naszego układu równań jest następujący wektor :
Widzimy, że rzeczywiście rozkład stacjonarny niewiele różni się od wierszy macierzy
.
Ćwiczenie 10.5
Znajdziemy rozkłady i wartości oczekiwane zmiennych losowych (dla niektórych wartości ), oznaczających kapitał Antoniego z przykładu 10.5. Przyjmiemy następujące założenia:
które oznaczają, że Antoni ma większy kapitał, ale Bolesław
jest lepszym graczem.
Przypominamy, że mamy tutaj 14 stanów:
Stan "0" oznacza definitywną ruinę Adama, zaś stan "13" - jego całkowitą wygraną, natomiast gra startuje ze stanu "8".
Konstruujemy macierz przejścia :
i zadajemy rozkład początkowy:
Można teraz łatwo obliczać kolejne rozkłady korzystając z wzoru 10.1 -
tak wyglądają, obliczone przy pomocy programu Maple,
rozkłady po zakończeniu piątej, dwudziestej i dwusetnej gry:
natomiast ich nadzieje matematyczne wynoszą:
Tak więc po 200 grach mamy prawie 97 pewności, że Adam będzie bankrutem (jest też niewielka nadzieja, że wygra).
Jednakże jest niezwykle mało prawdopodobne, że gra w ogóle będzie się toczyć
(formalnie toczy się przez cały czas, tylko pozostaje w jednym ze stanów pochłaniających: "0" lub " 13").
Powyższą sytuację ilustruje także następująca animacja rozkładów prawdopodobieństwa zmiennych losowych :
Zadanie 10.1
Napisz i uruchom program, który dla zadanej macierzy przejścia i zadanego rozkładu prawdopodobieństwa: (a) symuluje łańcuch Markowa, (b) wyznacza kolejne rozkłady prawdopodobieństwa tego łańcucha.
Zadanie 10.2
Rozważmy spacer losowy po
okręgu. Załóżmy, że cząsteczka może się znajdować w
punktach odpowiadającym kątom ,
gdzie jest ustaloną liczbą naturalną, natomiast . Cząsteczka porusza się zgodnie z
ruchem wskazówek zegara z prawdopodobieństwem ,
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara - z
prawdopodobieństwem i nie zmienia położenia z
prawdopodobieństwem (). Wskaż
macierz przejścia odpowiedniego łańcucha Markowa.
Zadanie 10.3
Znajdź macierz przejścia oraz
rozkład początkowy łańcucha Markowa, który jest modelem
zagadnienia opisanego w (patrz zadaniu 5.9).
Zadanie 10.4
Niech będą niezależnymi
zmiennymi losowymi, przyjmującymi jedynie wartości
całkowite. Załóżmy, że zmienna ma rozkład
, natomiast zmienne mają
wspólny rozkład . Określmy:
Sprawdź, że zmienne losowe
tworzą łańcuch Markowa.
Zadanie 10.5
Niech będzie macierzą przejścia pewnego
łańcucha Markowa. Wykaż, że dla wszystkich potęg zachodzi warunek:
Zadanie 10.6
Niech zmienne losowe , ,
tworzą łańcuch Markowa. Pokaż, że zmienne , gdzie jest
ustaloną liczbą, także tworzą łańcuch Markowa.
Zadanie 10.7
Napisz procedury, które symulują łańcuchy Markowa
z przykładu 10.6 oraz z zadań 10.2 i
10.3.
Zadanie 10.8
Pokaż, że dla ergodycznego łańcucha Markowa
oraz dla dowolnego rozkładu początkowego ,
rozkłady wektorów losowych są zbieżne do
rozkładu stacjonarnego , to znaczy:
Zadanie 10.9
Znajdź rozkłady stacjonarne (o ile istnieją) dla
łańcuchów Markowa z przykładu 10.6 oraz zadań
10.2 i
10.3.
Zadanie 10.10
Podaj przykład nieredukowalnego łańcucha Markowa o
skończonej liczbie stanów, który nie jest ergodyczny.
Zadanie 10.11
Wykaż, że ergodyczny łańcuch Markowa jest powracający.