Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 12: Linia 12:
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math>
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math>
występują '''różne''' litery <math>.
występują '''różne''' litery <math></math></center>
</math></center>


'''(a)'''
'''(a)'''
Linia 51: Linia 50:
i\in\{1,2,\ldots,n\}:
i\in\{1,2,\ldots,n\}:
w_i\ne v_i
w_i\ne v_i
\big\}.
\big\}</math></center>
</math></center>


Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
Linia 70: Linia 68:
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg]
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg]
\ \Longleftrightarrow
\ \Longleftrightarrow
w=v.
w=v</math></center>
</math></center>


'''(ii)'''
'''(ii)'''
Linia 86: Linia 83:
\# A_{wv}
\# A_{wv}
=
=
d(v,w).
d(v,w)</math></center>
</math></center>


'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
Linia 95: Linia 91:
<center><math>A_{wv}
<center><math>A_{wv}
\ \subseteq
\ \subseteq
A_{wz}\cup A_{zv}.
A_{wz}\cup A_{zv}</math></center>
</math></center>


W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>.
W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>.
Linia 112: Linia 107:
<center><math>\# A_{wv}
<center><math>\# A_{wv}
\le
\le
\# A_{wz}\cup \# A_{zv},
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center>
</math></center>


zatem
zatem
Linia 123: Linia 117:
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
=
=
d(w,z)+d(z,v),
d(w,z)+d(z,v)</math>,</center>
</math></center>


co należało dowieść.<br>
co należało dowieść.<br>
Linia 183: Linia 176:
\big|f(y)-f(x)\big|
\big|f(y)-f(x)\big|
=
=
d(y,x).
d(y,x)</math></center>
</math></center>


'''(c)'''
'''(c)'''
Linia 239: Linia 231:
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
=
=
\big|f(n)-f(m)\big|,
\big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center>
</math></center>


zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
Linia 253: Linia 244:
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg|
<1
<1
\bigg\}.
\bigg\}</math></center>
</math></center>


Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Linia 262: Linia 252:
1-\frac{1}{m}
1-\frac{1}{m}
<
<
1,
1</math>,</center>
</math></center>


stąd
stąd
Linia 271: Linia 260:
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
<
<
2.
2</math></center>
</math></center>


Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
Linia 285: Linia 273:
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg|
< \frac{1}{2}
< \frac{1}{2}
\bigg\}.
\bigg\}</math></center>
</math></center>


Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Linia 294: Linia 281:
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
<
<
\frac{1}{2},
\frac{1}{2}</math>,</center>
</math></center>


skąd
skąd
Linia 303: Linia 289:
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
<
<
\frac{5}{6},
\frac{5}{6}</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc
Linia 326: Linia 311:
<math>A\subseteq B
<math>A\subseteq B
\ \Longrightarrow
\ \Longrightarrow
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B.
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 347: Linia 331:
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
=
=
\mathrm{diam}\, B,
\mathrm{diam}\, B</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 380: Linia 363:
r+r
r+r
=
=
2r.
2r</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 391: Linia 373:
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
\le
\le
2r.
2r</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 410: Linia 391:
1
1
<
<
4,
4</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 453: Linia 433:
r_1+(R-r_1)
r_1+(R-r_1)
=
=
R,
R</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 530: Linia 509:
3+1+2
3+1+2
=
=
6.
6</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 549: Linia 527:
4+1+1
4+1+1
=
=
6.
6</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 559: Linia 536:
<math>A
<math>A
\ \subseteq
\ \subseteq
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 571: Linia 547:
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)
\le
\le
5.
5</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 610: Linia 585:
d_2\big((2,3),(1,1)\big)
d_2\big((2,3),(1,1)\big)
=
=
\sqrt{5}.
\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 620: Linia 594:
<math>A
<math>A
\ \subseteq
\ \subseteq
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 632: Linia 605:
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})
\le
\le
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 647: Linia 619:
y_n
y_n
=
=
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A.
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 672: Linia 643:
\sqrt{5}+\sqrt{5}
\sqrt{5}+\sqrt{5}
=
=
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 702: Linia 672:
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że


<center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
<center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}</math></center>
</math></center>


Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem
Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem


<center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}.
<center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}</math></center>
</math></center>


Ale wówczas także
Ale wówczas także
Linia 716: Linia 684:
\bigcup_{s\in S_0}U_s
\bigcup_{s\in S_0}U_s
=
=
U.
U</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
Linia 732: Linia 699:


<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k.
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k</math></center>
</math></center>


Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Linia 747: Linia 713:
K(x,r_k)
K(x,r_k)
\ \subseteq
\ \subseteq
U_k,
U_k</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc
Linia 757: Linia 722:
\bigcap_{k=1}^n U_k
\bigcap_{k=1}^n U_k
=
=
U.
U</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w

Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

AB diamAdiamB

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie