Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 12: | Linia 12: | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math> | </math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math> | ||
występują '''różne''' litery <math> | występują '''różne''' litery <math></math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Linia 51: | Linia 50: | ||
i\in\{1,2,\ldots,n\}: | i\in\{1,2,\ldots,n\}: | ||
w_i\ne v_i | w_i\ne v_i | ||
\big\} | \big\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | ||
Linia 70: | Linia 68: | ||
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg] | \bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg] | ||
\ \Longleftrightarrow | \ \Longleftrightarrow | ||
w=v | w=v</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(ii)''' | '''(ii)''' | ||
Linia 86: | Linia 83: | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
= | = | ||
d(v,w) | d(v,w)</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | ||
Linia 95: | Linia 91: | ||
<center><math>A_{wv} | <center><math>A_{wv} | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
A_{wz}\cup A_{zv} | A_{wz}\cup A_{zv}</math></center> | ||
</math></center> | |||
W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>. | W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>. | ||
Linia 112: | Linia 107: | ||
<center><math>\# A_{wv} | <center><math>\# A_{wv} | ||
\le | \le | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem | zatem | ||
Linia 123: | Linia 117: | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv} | ||
= | = | ||
d(w,z)+d(z,v) | d(w,z)+d(z,v)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
co należało dowieść.<br> | co należało dowieść.<br> | ||
Linia 183: | Linia 176: | ||
\big|f(y)-f(x)\big| | \big|f(y)-f(x)\big| | ||
= | = | ||
d(y,x) | d(y,x)</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
Linia 239: | Linia 231: | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
= | = | ||
\big|f(n)-f(m)\big| | \big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | ||
Linia 253: | Linia 244: | ||
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|1-\frac{1}{m}\bigg| | ||
<1 | <1 | ||
\bigg\} | \bigg\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
Linia 262: | Linia 252: | ||
1-\frac{1}{m} | 1-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
1 | 1</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
stąd | stąd | ||
Linia 271: | Linia 260: | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
< | < | ||
2 | 2</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | ||
Linia 285: | Linia 273: | ||
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
< \frac{1}{2} | < \frac{1}{2} | ||
\bigg\} | \bigg\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
Linia 294: | Linia 281: | ||
\frac{1}{3}-\frac{1}{m} | \frac{1}{3}-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{1}{2} | \frac{1}{2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
skąd | skąd | ||
Linia 303: | Linia 289: | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{5}{6} | \frac{5}{6}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc | ||
Linia 326: | Linia 311: | ||
<math>A\subseteq B | <math>A\subseteq B | ||
\ \Longrightarrow | \ \Longrightarrow | ||
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B | \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 347: | Linia 331: | ||
\sup_{x,y\in B}d(x,y) | \sup_{x,y\in B}d(x,y) | ||
= | = | ||
\mathrm{diam}\, B | \mathrm{diam}\, B</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 380: | Linia 363: | ||
r+r | r+r | ||
= | = | ||
2r | 2r</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 391: | Linia 373: | ||
\sup_{x,y\in K(x_0,r)} | \sup_{x,y\in K(x_0,r)} | ||
\le | \le | ||
2r | 2r</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 410: | Linia 391: | ||
1 | 1 | ||
< | < | ||
4 | 4</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 453: | Linia 433: | ||
r_1+(R-r_1) | r_1+(R-r_1) | ||
= | = | ||
R | R</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 530: | Linia 509: | ||
3+1+2 | 3+1+2 | ||
= | = | ||
6 | 6</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 549: | Linia 527: | ||
4+1+1 | 4+1+1 | ||
= | = | ||
6 | 6</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 559: | Linia 536: | ||
<math>A | <math>A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 571: | Linia 547: | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | ||
\le | \le | ||
5 | 5</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 610: | Linia 585: | ||
d_2\big((2,3),(1,1)\big) | d_2\big((2,3),(1,1)\big) | ||
= | = | ||
\sqrt{5} | \sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 620: | Linia 594: | ||
<math>A | <math>A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 632: | Linia 605: | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | ||
\le | \le | ||
2\sqrt{5} | 2\sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 647: | Linia 619: | ||
y_n | y_n | ||
= | = | ||
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A | \bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 672: | Linia 643: | ||
\sqrt{5}+\sqrt{5} | \sqrt{5}+\sqrt{5} | ||
= | = | ||
2\sqrt{5} | 2\sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 702: | Linia 672: | ||
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że | <math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że | ||
<center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0} | <center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | ||
<center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0} | <center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ale wówczas także | Ale wówczas także | ||
Linia 716: | Linia 684: | ||
\bigcup_{s\in S_0}U_s | \bigcup_{s\in S_0}U_s | ||
= | = | ||
U | U</math></center> | ||
</math></center> | |||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w | ||
Linia 732: | Linia 699: | ||
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k | \exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k</math></center> | ||
</math></center> | |||
Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>. | Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>. | ||
Linia 747: | Linia 713: | ||
K(x,r_k) | K(x,r_k) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
U_k | U_k</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc | ||
Linia 757: | Linia 722: | ||
\bigcap_{k=1}^n U_k | \bigcap_{k=1}^n U_k | ||
= | = | ||
U | U</math></center> | ||
</math></center> | |||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w |
Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w .
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz , zachodzi . Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz , to oraz .
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz .
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c) ,
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej , gdy "węzłem" kolejowym jest punkt .
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.