Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami
m Zastępowanie tekstu – „.</math>” na „</math>.” |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|1.1.|| | {{cwiczenie|1.1.|| | ||
Niech <math> n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | Niech <math>n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz | ||
niech <math> X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości | niech <math>X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości | ||
<math> n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> n</math>). | <math>n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math>n</math>). | ||
W teorii kodowania rozważa się funkcję | W teorii kodowania rozważa się funkcję | ||
<math> d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez: | <math>d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez: | ||
<center><math> d(w,v) | <center><math>d(w,v) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math> v</math> i <math> w</math> | </math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math> | ||
występują '''różne''' litery <math> | występują '''różne''' litery <math></math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Udowodnić, że <math> d</math> jest metryką w <math> X_n</math> | Udowodnić, że <math>d</math> jest metryką w <math>X_n</math> | ||
(jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | (jest to tak zwana '''''metryka Hamminga''''').<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Czy <math> d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji | Czy <math>d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji | ||
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | słowo '''"różne"''' zastąpimy przez | ||
'''"takie same"'''? | '''"takie same"'''? | ||
Linia 28: | Linia 27: | ||
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia. | ||
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów | ||
<math> w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | <math>w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math>v=v_1v_2\ldots v_n</math>, | ||
rozważyć zbiór <math> A_{wv}</math> indeksów <math> i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | rozważyć zbiór <math>A_{wv}</math> indeksów <math>i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te | ||
mają różną <math> i</math>-tą literę, to znaczy <math> w_i\ne v_i</math>. | mają różną <math>i</math>-tą literę, to znaczy <math>w_i\ne v_i</math>. | ||
Jaki jest związek zbioru <math> A_{wv}</math> z odległością <math> d(w,v)</math>? | Jaki jest związek zbioru <math>A_{wv}</math> z odległością <math>d(w,v)</math>? | ||
Jaki jest związek między zbiorami | Jaki jest związek między zbiorami | ||
<math> A_{wv}</math> oraz <math> A_{wz}</math> i <math> A_{zv}</math>? Dlaczego? | <math>A_{wv}</math> oraz <math>A_{wz}</math> i <math>A_{zv}</math>? Dlaczego? | ||
Co z tego wynika?<br> | Co z tego wynika?<br> | ||
<br> | <br> | ||
Linia 42: | Linia 41: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''(1)''' | '''(1)''' | ||
Dla dwóch słów <math> w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | Dla dwóch słów <math>w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math> | ||
rozważmy zbiór <math> A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla | rozważmy zbiór <math>A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla | ||
których słowa <math> w</math> i <math> v</math> mają różne litery, to znaczy | których słowa <math>w</math> i <math>v</math> mają różne litery, to znaczy | ||
<center><math> A_{wv} | <center><math>A_{wv} | ||
= | = | ||
\big\{ | \big\{ | ||
i\in\{1,2,\ldots,n\}: | i\in\{1,2,\ldots,n\}: | ||
w_i\ne v_i | w_i\ne v_i | ||
\big\} | \big\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Wówczas odległość <math> d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów | ||
zbioru <math> A_{wv} | zbioru <math>A_{wv}</math>, to znaczy | ||
<math> d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br> | <math>d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br> | ||
'''(i)''' Warunek <math> d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | '''(i)''' Warunek <math>d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że | ||
słowa <math> w</math> i <math> v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | słowa <math>w</math> i <math>v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają | ||
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy, | ||
<math> w=v</math>. | <math>w=v</math>. | ||
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math> d(w,v) = 0 | <center><math>d(w,v) = 0 | ||
\ \Longleftrightarrow | \ \Longleftrightarrow | ||
\# A_{wv}=0 | \# A_{wv}=0 | ||
Linia 70: | Linia 68: | ||
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg] | \bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg] | ||
\ \Longleftrightarrow | \ \Longleftrightarrow | ||
w=v | w=v</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(ii)''' | '''(ii)''' | ||
Symetria <math> d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | Symetria <math>d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na | ||
których słowo <math> w</math> jest różne od słowa <math> v</math>, są dokładnie takie | których słowo <math>w</math> jest różne od słowa <math>v</math>, są dokładnie takie | ||
same, jak pozycje, na których słowo <math> v</math> różni się od słowa <math> w</math>. | same, jak pozycje, na których słowo <math>v</math> różni się od słowa <math>w</math>. | ||
Używając zbiorów <math> A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić | ||
następująco: | następująco: | ||
<center><math> d(w,v) | <center><math>d(w,v) | ||
= | = | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 86: | Linia 83: | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
= | = | ||
d(v,w) | d(v,w)</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | '''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa: | ||
<math> w,v,z\in X_n</math>. | <math>w,v,z\in X_n</math>. | ||
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja: | ||
<center><math> A_{wv} | <center><math>A_{wv} | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
A_{wz}\cup A_{zv} | A_{wz}\cup A_{zv}</math></center> | ||
</math></center> | |||
W tym celu niech <math> i_0\in A_{wv}</math>. | W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>. | ||
Oznacza to, że <math> w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | Oznacza to, że <math>w_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(to znaczy słowa <math> w</math> i <math> v</math> różnią się na pozycji <math> i_0</math>). | (to znaczy słowa <math>w</math> i <math>v</math> różnią się na pozycji <math>i_0</math>). | ||
Zauważmy, że wówczas | Zauważmy, że wówczas | ||
<math> w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math> z_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | <math>w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math>z_{i_0}\ne v_{i_0}</math> | ||
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | (w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości | ||
mielibyśmy <math> w_{i_0}=v_{i_0}</math>). | mielibyśmy <math>w_{i_0}=v_{i_0}</math>). | ||
Zatem <math> i_0\in A_{wz}</math> lub <math> i_0\in A_{zv} | Zatem <math>i_0\in A_{wz}</math> lub <math>i_0\in A_{zv}</math>, | ||
czyli <math> i_0\in A_{wz}\cup A_{zv} | czyli <math>i_0\in A_{wz}\cup A_{zv}</math>, co dowodzi powyższej inkluzji. | ||
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że | ||
<center><math> \# A_{wv} | <center><math>\# A_{wv} | ||
\le | \le | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem | zatem | ||
<center><math> d(w,v) | <center><math>d(w,v) | ||
= | = | ||
\# A_{wv} | \# A_{wv} | ||
Linia 123: | Linia 117: | ||
\# A_{wz}\cup \# A_{zv} | \# A_{wz}\cup \# A_{zv} | ||
= | = | ||
d(w,z)+d(z,v) | d(w,z)+d(z,v)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
co należało dowieść.<br> | co należało dowieść.<br> | ||
Linia 132: | Linia 125: | ||
Hamminga nie | Hamminga nie | ||
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki. | ||
Dla dowolnego słowa <math> w\in X_n</math> mamy bowiem | Dla dowolnego słowa <math>w\in X_n</math> mamy bowiem | ||
<math> d(w,w)=n\ne 0</math>. | <math>d(w,w)=n\ne 0</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 139: | Linia 132: | ||
Niech | Niech | ||
<math> X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech | <math>X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech | ||
<math> f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją. | <math>f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją. | ||
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem | ||
<center><math> d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | <center><math>d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\ \big|f(x)-f(y)\big| | ||
\qquad\forall\ x,y\in X | \qquad\forall\ x,y\in X | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest metryką w <math> X</math>. | jest metryką w <math>X</math>. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 163: | Linia 156: | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy następujące | zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy następujące | ||
równoważności | równoważności | ||
Linia 172: | Linia 165: | ||
\end{array}</math></center> | \end{array}</math></center> | ||
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> f</math>).<br> | (ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math>f</math>).<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Dla dowodu symetrii | Dla dowodu symetrii | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy | zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math> d(x,y) | <center><math>d(x,y) | ||
= | = | ||
\big|f(x)-f(y)\big| | \big|f(x)-f(y)\big| | ||
Linia 183: | Linia 176: | ||
\big|f(y)-f(x)\big| | \big|f(y)-f(x)\big| | ||
= | = | ||
d(y,x) | d(y,x)</math></center> | ||
</math></center> | |||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
Dla dowodu nierówności trójkąta | Dla dowodu nierówności trójkąta | ||
zauważmy, że dla dowolnych <math> x,y\in X</math> mamy | zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy | ||
<center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=& | <center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=& | ||
Linia 204: | Linia 196: | ||
{{cwiczenie|1.3.|| | {{cwiczenie|1.3.|| | ||
Sprawdzić, czy funkcja <math> d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math> | Sprawdzić, czy funkcja <math>d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math> | ||
dana wzorem | dana wzorem | ||
<center><math> d(n,m) | <center><math>d(n,m) | ||
\ \stackrel{df}{=}\ | \ \stackrel{df}{=}\ | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
Linia 215: | Linia 207: | ||
jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>. | jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>. | ||
Jeśli tak, to jak wyglądają kule | Jeśli tak, to jak wyglądają kule | ||
<math> K(1,1)</math> oraz <math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | <math>K(1,1)</math> oraz <math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math> | ||
w tej metryce. | w tej metryce. | ||
}} | }} | ||
Linia 225: | Linia 217: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że funkcja | Zauważmy, że funkcja | ||
<math> f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | <math>f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem | ||
<center><math> f(n) | <center><math>f(n) | ||
= | = | ||
\frac{1}{n} | \frac{1}{n} | ||
Linia 235: | Linia 227: | ||
jest iniekcją oraz | jest iniekcją oraz | ||
<center><math> d(n,m) | <center><math>d(n,m) | ||
= | = | ||
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
= | = | ||
\big|f(n)-f(m)\big| | \big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować, | ||
że <math> d</math> jest metryką. | że <math>d</math> jest metryką. | ||
Kula <math> K(1,1)</math> jest zbiorem | Kula <math>K(1,1)</math> jest zbiorem | ||
<center><math> K(1,1) | <center><math>K(1,1) | ||
= | = | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 253: | Linia 244: | ||
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|1-\frac{1}{m}\bigg| | ||
<1 | <1 | ||
\bigg\} | \bigg\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math> -1 | <center><math>-1 | ||
< | < | ||
1-\frac{1}{m} | 1-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
1 | 1</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
stąd | stąd | ||
<center><math> 0 | <center><math>0 | ||
< | < | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
< | < | ||
2 | 2</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby | ||
<math> m\in\mathbb{N} | <math>m\in\mathbb{N}</math>, zatem <math>K(1,1)=\mathbb{N}</math>. | ||
Podobnie | Podobnie | ||
<center><math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) | <center><math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg) | ||
= | = | ||
\bigg\{ | \bigg\{ | ||
Linia 285: | Linia 273: | ||
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg| | \bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg| | ||
< \frac{1}{2} | < \frac{1}{2} | ||
\bigg\} | \bigg\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | Rozwiązując powyższą nierówność, mamy | ||
<center><math> -\frac{1}{2} | <center><math>-\frac{1}{2} | ||
< | < | ||
\frac{1}{3}-\frac{1}{m} | \frac{1}{3}-\frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{1}{2} | \frac{1}{2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
skąd | skąd | ||
<center><math> -\frac{1}{6} | <center><math>-\frac{1}{6} | ||
< | < | ||
\frac{1}{m} | \frac{1}{m} | ||
< | < | ||
\frac{5}{6} | \frac{5}{6}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc | ||
<math> m>\frac{6}{5}</math>. | <math>m>\frac{6}{5}</math>. | ||
Zatem | Zatem | ||
<math> K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | <math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)= | ||
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>. | \big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>. | ||
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1 | '''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1</math>, zatem dowolna | ||
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni | ||
<math>\mathbb{N}</math>. | <math>\mathbb{N}</math>. | ||
Linia 319: | Linia 304: | ||
<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.|| | <span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.|| | ||
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> A,B\subseteq X</math> | Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math>A,B\subseteq X</math> | ||
zachodzi implikacja | zachodzi implikacja | ||
<center> | <center> | ||
<math> A\subseteq B | <math>A\subseteq B | ||
\ \Longrightarrow | \ \Longrightarrow | ||
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B | \mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 341: | Linia 325: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{diam}\, A | <math>\mathrm{diam}\, A | ||
= | = | ||
\sup_{x,y\in A}d(x,y) | \sup_{x,y\in A}d(x,y) | ||
Linia 347: | Linia 331: | ||
\sup_{x,y\in B}d(x,y) | \sup_{x,y\in B}d(x,y) | ||
= | = | ||
\mathrm{diam}\, B | \mathrm{diam}\, B</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 357: | Linia 340: | ||
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.|| | <span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.|| | ||
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że dla dowolnego <math> x_0\in X</math> | Udowodnić, że dla dowolnego <math>x_0\in X</math> | ||
oraz <math> r\ge 0 | oraz <math>r\ge 0</math>, zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>. | ||
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością? | Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością? | ||
}}</span> | }}</span> | ||
Linia 365: | Linia 348: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać, | ||
że dla dowolnych <math> x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | że dla dowolnych <math>x,y\in K(x_0,r)</math> mamy | ||
<math> d(x,y)\le 2r</math>. | <math>d(x,y)\le 2r</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Korzystając z nierówności trójkąta | Korzystając z nierówności trójkąta | ||
dla dowolnych <math> x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | dla dowolnych <math>x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy: | ||
<center> | <center> | ||
<math> d(x,y) | <math>d(x,y) | ||
\le | \le | ||
d(x,x_0)+d(x_0,y) | d(x,x_0)+d(x_0,y) | ||
Linia 380: | Linia 363: | ||
r+r | r+r | ||
= | = | ||
2r | 2r</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Ponieważ <math> x,y</math> były dowolne, więc także: | Ponieważ <math>x,y</math> były dowolne, więc także: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{diam}\, K(x_0,r) | <math>\mathrm{diam}\, K(x_0,r) | ||
= | = | ||
\sup_{x,y\in K(x_0,r)} | \sup_{x,y\in K(x_0,r)} | ||
\le | \le | ||
2r | 2r</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 402: | Linia 383: | ||
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną | ||
<math>\big((0,1),d_2\big)</math> | <math>\big((0,1),d_2\big)</math> | ||
(to znaczy przedział <math> (0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową). | (to znaczy przedział <math>(0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg) | ||
= | = | ||
1 | 1 | ||
< | < | ||
4 | 4</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
przy czym promień <math> r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | przy czym promień <math>r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą | ||
liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | liczbą i średnica nadal pozostanie 1. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 420: | Linia 400: | ||
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.|| | <span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.|| | ||
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że jeśli | Udowodnić, że jeśli | ||
<math> x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math> | <math>x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math> | ||
oraz <math> r_1=R-d(x_0,x_1) | oraz <math>r_1=R-d(x_0,x_1)</math>, | ||
to <math> r_1>0</math> oraz <math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | to <math>r_1>0</math> oraz <math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | ||
}}</span> | }}</span> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Wykonać rysunek. | Wykonać rysunek. | ||
Nierówność <math> r_1>0</math> wynika wprost z definicji | Nierówność <math>r_1>0</math> wynika wprost z definicji | ||
kuli. | kuli. | ||
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności | ||
Linia 437: | Linia 417: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
[[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]] | [[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]] | ||
Ponieważ, <math> x_1\in K(x_0,R) | Ponieważ, <math>x_1\in K(x_0,R)</math>, więc z definicji kuli mamy, że | ||
<math> d(x_0,x_1)<R | <math>d(x_0,x_1)<R</math>, a zatem | ||
<math> r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br> | <math>r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br> | ||
W celu pokazania inkluzji | W celu pokazania inkluzji | ||
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | <math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne | ||
<math> x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta | <math>x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta | ||
oraz definicji <math> r_1 | oraz definicji <math>r_1</math>, mamy | ||
<center> | <center> | ||
<math> d(x,x_0) | <math>d(x,x_0) | ||
\le | \le | ||
d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | d(x,x_1)+d(x_1,x_0) | ||
Linia 453: | Linia 433: | ||
r_1+(R-r_1) | r_1+(R-r_1) | ||
= | = | ||
R | R</math>, | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
skąd wynika, że | skąd wynika, że | ||
<math> x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji. | <math>x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 464: | Linia 443: | ||
Udowodnić, że | Udowodnić, że | ||
kule w <math> (X,d)</math> są zbiorami otwartymi. | kule w <math>(X,d)</math> są zbiorami otwartymi. | ||
}} | }} | ||
Linia 472: | Linia 451: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Aby pokazać, że kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | Aby pokazać, że kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy | ||
dowolny punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math>. | dowolny punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math>. | ||
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> r_1>0</math> takie, że | Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math>r_1>0</math> takie, że | ||
<math> K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | <math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>. | ||
Ponieważ punkt <math> x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | Ponieważ punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc | ||
kula <math> K(x_0,R)</math> jest otwarta. | kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|1.8.|| | {{cwiczenie|1.8.|| | ||
Dany jest zbiór <math> A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | Dany jest zbiór <math>A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math> | ||
oraz dwa punkty <math> x=(2,3)</math> oraz <math> y=(3,-2)</math>. | oraz dwa punkty <math>x=(2,3)</math> oraz <math>y=(3,-2)</math>. | ||
Wyznaczyć <br> | Wyznaczyć <br> | ||
'''(a)''' odległość punktów <math> x</math> i <math> y</math>,<br> | '''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>,<br> | ||
'''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br> | '''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br> | ||
'''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A) | '''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A)</math>,<br> | ||
kolejno w metrykach: | kolejno w metrykach: | ||
dyskretnej <math> d_d</math>; | dyskretnej <math>d_d</math>; | ||
metryce rzece <math> d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> y=-1</math>; | metryce rzece <math>d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math>y=-1</math>; | ||
metryce kolejowej <math> d_k | metryce kolejowej <math>d_k</math>, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math>(-1,0)</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy wykonać rysunek zbioru <math> A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | Należy wykonać rysunek zbioru <math>A</math> oraz wszystkich zadanych punktów | ||
w układzie współrzędnych. | w układzie współrzędnych. | ||
Przy liczeniu odległości punktów | Przy liczeniu odległości punktów | ||
Linia 509: | Linia 488: | ||
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | '''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br> | ||
'''(a)''' | '''(a)''' | ||
<math> d_d(x,y)=1 | <math>d_d(x,y)=1</math>, gdyż <math>x\ne y</math>,<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1 | <math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1</math>, gdyż <math>A\setminus \{x\}\ne\emptyset</math>,<br> | ||
'''(c)''' | '''(c)''' | ||
<math>\mathrm{diam}\, A=1 | <math>\mathrm{diam}\, A=1</math>, gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(2)'''<br> | '''(2)'''<br> | ||
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math>l:\ y=-1</math>) mamy:<br> | ||
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | '''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu | ||
<math> x=(2,3)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> x'=(2,-1)</math> | <math>x=(2,3)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>x'=(2,-1)</math> | ||
oraz rzutem punktu | oraz rzutem punktu | ||
<math> y=(3,-2)</math> na prostą <math> l</math> jest punkt <math> y'=(3,-1)</math>. | <math>y=(3,-2)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>y'=(3,-1)</math>. | ||
Zatem | Zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> d_r(x,y) | <math>d_r(x,y) | ||
= | = | ||
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y) | ||
Linia 530: | Linia 509: | ||
3+1+2 | 3+1+2 | ||
= | = | ||
6 | 6</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math> | Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math> | ||
w metryce rzece | w metryce rzece | ||
jest realizowana w punkcie <math> z=(1,0)</math> | jest realizowana w punkcie <math>z=(1,0)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>), | do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{dist}\, (x,A) | <math>\mathrm{dist}\, (x,A) | ||
= | = | ||
d_r\big((2,3),(1,0)\big) | d_r\big((2,3),(1,0)\big) | ||
Linia 549: | Linia 527: | ||
4+1+1 | 4+1+1 | ||
= | = | ||
6 | 6</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 557: | Linia 534: | ||
<center> | <center> | ||
<math> A | <math>A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 566: | Linia 542: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{diam}\, A | <math>\mathrm{diam}\, A | ||
\le | \le | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | \overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg) | ||
\le | \le | ||
5 | 5</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów | ||
<math> (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5 | <math>(0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math>d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5</math>, | ||
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>. | zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>. | ||
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br> | Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br> | ||
<br> | <br> | ||
'''(3)'''<br> | '''(3)'''<br> | ||
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math>S(-1,0)</math> ) mamy:<br> | ||
'''(a)'''Mamy | '''(a)'''Mamy | ||
Linia 593: | Linia 568: | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Odległość <math> x</math> od zbioru <math> A</math> | Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math> | ||
w metryce kolejowej | w metryce kolejowej | ||
jest realizowana w punkcie | jest realizowana w punkcie | ||
<math> z=(1,1)</math> | <math>z=(1,1)</math> | ||
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> x</math> | (patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math> | ||
do dowolnego innego punktu zbioru <math> A</math> jest większa, niż do <math> z</math>; | do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>; | ||
zauważmy, że punkt <math> z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math> S</math> | zauważmy, że punkt <math>z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math>S</math> | ||
i przechodzącej przez <math> x</math>), | i przechodzącej przez <math>x</math>), | ||
zatem | zatem | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{dist}\, (x,A) | <math>\mathrm{dist}\, (x,A) | ||
= | = | ||
d_k\big((2,3),(1,1)\big) | d_k\big((2,3),(1,1)\big) | ||
Linia 610: | Linia 585: | ||
d_2\big((2,3),(1,1)\big) | d_2\big((2,3),(1,1)\big) | ||
= | = | ||
\sqrt{5} | \sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 618: | Linia 592: | ||
<center> | <center> | ||
<math> A | <math>A | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 627: | Linia 600: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \mathrm{diam}\, A | <math>\mathrm{diam}\, A | ||
\le | \le | ||
\mathrm{diam}\, | \mathrm{diam}\, | ||
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | \overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}) | ||
\le | \le | ||
2\sqrt{5} | 2\sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum | ||
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> A</math>. | z występującego w definicji średnicy zbioru <math>A</math>. | ||
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć. | ||
Niech | Niech | ||
<center> | <center> | ||
<math> x_n | <math>x_n | ||
= | = | ||
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | \bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad | ||
y_n | y_n | ||
= | = | ||
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A | \bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 654: | Linia 625: | ||
<center> | <center> | ||
<math> d_k(x_n,y_n) | <math>d_k(x_n,y_n) | ||
= | = | ||
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n) | ||
Linia 666: | Linia 637: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \sup_{a,b\in A}d(a,b) | <math>\sup_{a,b\in A}d(a,b) | ||
\ge | \ge | ||
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | \lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n) | ||
Linia 672: | Linia 643: | ||
\sqrt{5}+\sqrt{5} | \sqrt{5}+\sqrt{5} | ||
= | = | ||
2\sqrt{5} | 2\sqrt{5}</math> | ||
</math> | |||
</center> | </center> | ||
Linia 681: | Linia 651: | ||
{{cwiczenie|1.9.|| | {{cwiczenie|1.9.|| | ||
Niech <math> (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną. | ||
Udowodnić, że<br> | Udowodnić, że<br> | ||
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | '''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest | ||
Linia 697: | Linia 667: | ||
'''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów | '''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math> U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem. | <math>U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem. | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że | <math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że | ||
<center><math> \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0} | <center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ zbiór <math> U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem | ||
<center><math> \exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0} | <center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ale wówczas także | Ale wówczas także | ||
<center><math> K(x,r) | <center><math>K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\bigcup_{s\in S_0}U_s | \bigcup_{s\in S_0}U_s | ||
= | = | ||
U | U</math></center> | ||
</math></center> | |||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w | ||
<math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | <math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co | której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać.<br> | należało pokazać.<br> | ||
'''(b)''' | '''(b)''' | ||
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów | ||
otwartych oraz niech | otwartych oraz niech | ||
<math> U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>. | <math>U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>. | ||
Należy pokazać, że zbiór <math> U</math> jest otwarty. | Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty. | ||
W tym celu wybierzmy dowolny | W tym celu wybierzmy dowolny | ||
<math> x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | <math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że | ||
<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k | \exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k</math></center> | ||
</math></center> | |||
Niech <math> r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>. | Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>. | ||
Wówczas <math> r>0</math> | Wówczas <math>r>0</math> | ||
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | (zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt | ||
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy | ||
otrzymać <math> r=0</math>). | otrzymać <math>r=0</math>). | ||
Wówczas | Wówczas | ||
<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
K(x,r_k) | K(x,r_k) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
U_k | U_k</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a więc | a więc | ||
<center><math> \forall k\in\{1,\ldots,n\}: | <center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}: | ||
K(x,r) | K(x,r) | ||
\ \subseteq | \ \subseteq | ||
\bigcap_{k=1}^n U_k | \bigcap_{k=1}^n U_k | ||
= | = | ||
U | U</math></center> | ||
</math></center> | |||
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> U</math> jest zawarty w | Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w | ||
<math> U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | <math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu), | ||
której jest środkiem. Zatem <math> U</math> jest zbiorem otwartym, co | której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co | ||
należało pokazać. | należało pokazać. | ||
</div></div> | </div></div> |
Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023
Przestrzenie metryczne
Ćwiczenie 1.1.
Niech będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech oznacza zbiór wszystkich słów długości (to znaczy ciągów liter długości ). W teorii kodowania rozważa się funkcję definiowaną przez:
(a)
Udowodnić, że jest metryką w
(jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b)
Czy nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo "różne" zastąpimy przez
"takie same"?
Ćwiczenie 1.2.
Niech będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
jest metryką w .
Ćwiczenie 1.3.
Sprawdzić, czy funkcja dana wzorem
jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule oraz w tej metryce.
Ćwiczenie 1.4.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów zachodzi implikacja
Ćwiczenie 1.5.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego oraz , zachodzi . Czy nierówność "" można zastąpić równością?
Ćwiczenie 1.6.
Niech będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli oraz , to oraz .
Ćwiczenie 1.7.
Udowodnić, że kule w są zbiorami otwartymi.
Ćwiczenie 1.8.
Dany jest zbiór
oraz dwa punkty oraz .
Wyznaczyć
(a) odległość punktów i ,
(b) ,
(c) ,
kolejno w metrykach:
dyskretnej ;
metryce rzece gdy "rzeką" jest prosta o równaniu ;
metryce kolejowej , gdy "węzłem" kolejowym jest punkt .
Ćwiczenie 1.9.
Niech będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny
zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.