Matematyka dyskretna 1/Ćwiczenia 6: Permutacje i podziały: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „.↵</math>” na „</math>”
 
Linia 25: Linia 25:




<center><math>\frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n.
<center><math>\frac{\sum_{i=0}^ni\left[\begin{array} {c}n\\ i\end{array} \right]}{n!}=H_n</math></center>
</math></center>




Linia 157: Linia 156:


<center><math>\sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}
<center><math>\sum_{k=m}^n{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}.
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ m\end{array} \right\}</math></center>
</math></center>




Linia 207: Linia 205:


<center><math>\left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\}
<center><math>\left\{\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right\}
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}.
=\sum_{i=0}^m i\left\{\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right\}</math></center>
</math></center>




Linia 247: Linia 244:




<center><math>\left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right].
<center><math>\left[\begin{array} {c}m+n+1\\ m\end{array} \right]=\sum_{i=0}^m(n+i)\left[\begin{array} {c}n+i\\ i\end{array} \right]</math></center>
</math></center>




Linia 292: Linia 288:


<center><math>\left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l}
<center><math>\left\{\begin{array} {c}n\\ l+m\end{array} \right\}{l+m\choose l}
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}.
=\sum_k{n\choose k}\left\{\begin{array} {c}k\\ l\end{array} \right\}\left\{\begin{array} {c}n-k\\ m\end{array} \right\}</math></center>
</math></center>




Linia 338: Linia 333:


<center>
<center>
<math>6+5+3+2+2+1=19.
<math>6+5+3+2+2+1=19</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 345: Linia 339:


<center>
<center>
<math>5+2+1=8.
<math>5+2+1=8</math>
</math>
</center>
</center>



Aktualna wersja na dzień 21:37, 11 wrz 2023

Permutacje i Podziały

Ćwiczenie 1

Policz średnią liczbę cykli w permutacji n zbioru elementowego.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Oblicz postać zwartą symbolu {n4}.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

Udowodnij wzór na odwracanie liczb Stirlinga, czyli że dla dowolnych funkcji f,g określonych na zachodzi:


f(n)=i{ni}(1)ig(i)


wtedy i tylko wtedy, gdy


g(n)=i[ni](1)if(i)


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 4

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{n+1m+1}=k(nk){km}


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[n+1m+1]=n!k=0n1k![km]


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{m+n+1m}=i=0mi{n+ii}


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 7

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


[m+n+1m]=i=0m(n+i)[n+ii]


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 8

Posługując się interpretacją kombinatoryczną pokaż, że


{nl+m}(l+ml)=k(nk){kl}{nkm}


Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 9

Podział liczby n na sumę jest symetryczny, jeśli odwracając jego diagram Ferrersa o 90 stopni otrzymamy ten sam diagram.

MD1-SW 6.7.swf
MD1-SW 6.8.swf

Przykład

6+5+3+2+2+1=19

  • 6,5,3,2,2,1 jest podziałem symetrycznym 19.

5+2+1=8

  • 5,2,1 nie jest podziałem symetrycznym 8.

Pokaż, że liczba podziałów symetrycznych liczby n pokrywa się z liczbą podziałów liczby n na różne i nieparzyste składniki.

Wskazówka
Rozwiązanie