Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 6: Szeregi liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 6: Linia 6:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty}\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\cos\frac{1}{n}\sin\frac{1}{n^2}.</math>
\sum_{n=1}^{\infty}\cos\frac{1}{n}\sin\frac{1}{n^2}</math>.
}}
}}


Linia 19: Linia 19:
'''(2)'''
'''(2)'''
Zastosować kryterium porównawcze.
Zastosować kryterium porównawcze.
Wykorzystać nierówność <math>\sin x\le x.</math>
Wykorzystać nierówność <math>\sin x\le x</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 29: Linia 29:
\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}
\frac{5+(-1)^n}{\sqrt{n}}
\ge
\ge
\frac{4}{\sqrt{n}}.
\frac{4}{\sqrt{n}}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 49: Linia 48:
'''(2)'''
'''(2)'''
Rozważmy następujący szereg
Rozważmy następujący szereg
<math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2},</math>
<math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2}</math>,
o którym wiemy, że jest zbieżny
o którym wiemy, że jest zbieżny
(jako uogólniony szereg harmoniczny
(jako uogólniony szereg harmoniczny
Linia 56: Linia 55:
Ponieważ zachodzi nierówność liczbowa
Ponieważ zachodzi nierówność liczbowa


<center><math>\forall x>0: \sin x\le x,
<center><math>\forall x>0: \sin x\le x</math>,</center>
</math></center>


(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 5: Obliczanie granic#lemat_5_7|lemat 5.7.]]) więc dla dowolnego <math>n\in\mathbb{N}</math> mamy
(patrz [[Analiza matematyczna 1/Wykład 5: Obliczanie granic#lemat_5_7|lemat 5.7.]]) więc dla dowolnego <math>n\in\mathbb{N}</math> mamy
Linia 69: Linia 67:
\sin\frac{1}{n^2}
\sin\frac{1}{n^2}
\le
\le
\frac{1}{n^2}.
\frac{1}{n^2}</math></center>
</math></center>


Zatem na mocy kryterium porównawczego
Zatem na mocy kryterium porównawczego
Linia 85: Linia 82:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty}\sqrt[n]{\frac{1}{n}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty}\cos\frac{1}{n}.</math>
\sum_{n=1}^{\infty}\cos\frac{1}{n}</math>.
}}
}}


Linia 109: Linia 106:
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{1}{\sqrt{n}}
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \frac{1}{\sqrt{n}}
=
=
1,
1</math>,</center>
</math></center>


zatem szereg nie spełnia warunku koniecznego zbieżności
zatem szereg nie spełnia warunku koniecznego zbieżności
Linia 121: Linia 117:
<center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \cos\frac{1}{n}
<center><math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} \cos\frac{1}{n}
=
=
1,
1</math>,</center>
</math></center>


zatem szereg nie spełnia warunku koniecznego zbieżności
zatem szereg nie spełnia warunku koniecznego zbieżności
Linia 234: Linia 229:
<math>N</math>-ta suma częściowa szeregu ma postać
<math>N</math>-ta suma częściowa szeregu ma postać


<center><math> S_N
<center><math>S_N
=
=
\sum_{n=1}^N\frac{1}{n(n+1)}
\sum_{n=1}^N\frac{1}{n(n+1)}
Linia 328: Linia 323:


czyli także
czyli także
<math>\frac{1}{\ln n}\ge \frac{1}{n}.</math>
<math>\frac{1}{\ln n}\ge \frac{1}{n}</math>.
Ponieważ szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n}</math>
Ponieważ szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n}</math>
jest rozbieżny, zatem na mocy kryterium porównawczego
jest rozbieżny, zatem na mocy kryterium porównawczego
Linia 402: Linia 397:
'''(1)'''
'''(1)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}},</math><br>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^{1+\frac{1}{n}}}</math>,<br>


'''(2)'''
'''(2)'''
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n}.</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n}</math>.
}}
}}


Linia 413: Linia 408:
Szereg ten jest postaci
Szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem.
gdzie <math>\{a_n\}</math> jest pewnym ciągiem.
Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br>
Co można powiedzieć o ciągu <math>\{a_n\}</math>?<br>
Linia 424: Linia 419:
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie
gdzie


Linia 431: Linia 426:
n^{\frac{1}{n}}
n^{\frac{1}{n}}
=
=
\sqrt[n]{n},
\sqrt[n]{n}</math>,</center>
</math></center>


zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> jest zbieżny oraz
zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> jest zbieżny oraz
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1.</math>
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=1</math>.
Korzystając z definicji granicy ciągu,
Korzystając z definicji granicy ciągu,
dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2},</math> mamy
dla <math>\varepsilon=\frac{1}{2}</math>, mamy


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
\frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2}.
\frac{1}{2}\le a_n\le \frac{3}{2}</math></center>
</math></center>


Zatem
Zatem
Linia 450: Linia 443:
\frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}}
\frac{1}{n \cdot \frac{3}{2}}
=
=
\frac{2}{3n}.
\frac{2}{3n}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 467: Linia 459:
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
Zauważmy, że szereg ten jest postaci
<math>
<math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n},</math>
\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n\cdot a_n}</math>,
gdzie
gdzie


<center><math>a_n
<center><math>a_n
=
=
\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n,
\bigg(1+\frac{1}{n}\bigg)^n</math>,</center>
</math></center>


zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> jest zbieżny oraz
zatem ciąg <math>\{a_n\}</math> jest zbieżny oraz
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=e.</math>
<math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=e</math>.
Korzystając z definicji granicy ciągu, wiemy, że
Korzystając z definicji granicy ciągu, wiemy, że


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge n:
a_n\le 3.
a_n\le 3</math></center>
</math></center>


Zatem
Zatem
Linia 488: Linia 478:
\frac{1}{n\cdot a_n}
\frac{1}{n\cdot a_n}
\ge
\ge
\frac{1}{3n}.
\frac{1}{3n}</math></center>
</math></center>


Ponieważ szereg
Ponieważ szereg
Linia 531: Linia 520:
'''(1)'''
'''(1)'''
Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności,
Ze zbieżności szeregu <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> wynika w szczególności,
że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0,</math> a stąd w szczególności
że <math>\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} a_n=0</math>, a stąd w szczególności


<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
<center><math>\exists N\in\mathbb{N}\ \forall n\ge N:
0<a_n<1.
0<a_n<1</math></center>
</math></center>


Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x,</math> zatem
Ponieważ dla <math>x\in (0,1)</math> mamy <math>x^2<x</math>, zatem


<center><math>\forall n\ge N:
<center><math>\forall n\ge N:
a_n^2
a_n^2
<
<
a_n.
a_n</math></center>
</math></center>


Na mocy kryterium porównawczego
Na mocy kryterium porównawczego
Linia 551: Linia 538:
<br>
<br>
'''(2)'''
'''(2)'''
Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n,</math> gdzie
Rozważmy szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math>, gdzie
<math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}.</math>
<math>a_n=\frac{1}{n}</math> dla <math>n\in\mathbb{N}</math>.
Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg
Wówczas szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n^2</math> jest zbieżny, ale szereg
<math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny.
<math>\sum_{n=1}^{\infty} a_n</math> jest rozbieżny.
</div></div>
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 21:46, 11 wrz 2023

6. Szeregi liczbowe

Ćwiczenie 6.1.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=15+(1)nn,

(2) n=1cos1nsin1n2.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.2.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11nn,

(2) n=1cos1n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.3.

Obliczyć sumy następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n(n+1)

(2) n=13n+2n6n

(3) n=11(2n1)(2n+1)

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.4.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11lnn

(2) n=11(ln(lnn))lnn

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.5.

Zbadać zbieżność następujących szeregów liczbowych:
(1) n=11n1+1n,

(2) n=11n(1+1n)n.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 6.6.

Niech n=1an będzie szeregiem o wyrazach dodatnich.
(1) Udowodnić, że jeśli szereg n=1an jest zbieżny, to także szereg n=1an2 jest zbieżny.
(2) Pokazać, że nie zachodzi implikacja odwrotna w powyższym stwierdzeniu.

Wskazówka
Rozwiązanie