Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
 
(Nie pokazano 9 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 6: Linia 6:


{{cwiczenie|9.1|cw 9.1|
{{cwiczenie|9.1|cw 9.1|
Rzucono <math>\displaystyle 1000</math> razy symetryczną  kostką  do
Rzucono <math>1000</math> razy symetryczną  kostką  do
gry.  Oblicz prawdopodobieństwo tego, że
gry.  Oblicz prawdopodobieństwo tego, że
"szóstka" wypadła więcej niż  150 razy.
"szóstka" wypadła więcej niż  150 razy.
Linia 14: Linia 14:
ilość "szóstek" jest  sumą  1000
ilość "szóstek" jest  sumą  1000
niezależnych prób Bernoulliego
niezależnych prób Bernoulliego
o&nbsp;prawdopodobieństwie sukcesu <math>\displaystyle p = {1\over 6}</math> w  każdej
o&nbsp;prawdopodobieństwie sukcesu <math>p = {1\over 6}</math> w  każdej
próbie (oznaczymy ją, tradycyjnie, przez <math>\displaystyle S_{1000}</math>). Zgodnie z centralnym twierdzeniem granicznym
próbie (oznaczymy ją, tradycyjnie, przez <math>S_{1000}</math>). Zgodnie z centralnym twierdzeniem granicznym
(patrz [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#tw_9.4|twierdzenie 9.4]]), suma ta ma w
(patrz [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#tw_9.4|twierdzenie 9.4]]), suma ta ma w
przybliżeniu rozkład <math>\displaystyle N(np,\sqrt{npq})</math>. Wstawiając
przybliżeniu rozkład <math>N(np,\sqrt{npq})</math>. Wstawiając
wartości liczbowe i korzystając ze [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#9.2|wzoru 9.2]],
wartości liczbowe i korzystając ze [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#9.2|wzoru 9.2]],
otrzymujemy:
otrzymujemy:
Linia 23: Linia 23:


<center>
<center>
<math>\displaystyle
<math>
P(S_{1000}  >  150)  =  1  -  P(S_{1000}  \le  150)  \approx  1  -
P(S_{1000}  >  150)  =  1  -  P(S_{1000}  \le  150)  \approx  1  -
\Phi_{1000\cdot \frac{1}{6}, \sqrt{1000\cdot \frac{1}{6}\cdot \frac{5}{6}}}(150)
\Phi_{1000\cdot \frac{1}{6}, \sqrt{1000\cdot \frac{1}{6}\cdot \frac{5}{6}}}(150)
Linia 31: Linia 31:


<center>
<center>
<math>\displaystyle
<math>
=  1            -              \Phi\left(\frac{150              -
=  1            -              \Phi\left(\frac{150              -
\frac{1000}{6}}{\sqrt{\frac{5000}{36}}}\right)
\frac{1000}{6}}{\sqrt{\frac{5000}{36}}}\right)
\approx 1 - \Phi(-1.41) = \Phi(1.41) \approx 0.9207,
\approx 1 - \Phi(-1.41) = \Phi(1.41) \approx 0.9207
</math>
</math>
</center>
</center>
Linia 43: Linia 43:
{{cwiczenie|9.2|cw 9.2|
{{cwiczenie|9.2|cw 9.2|
Jakie jest  prawdopodobieństwo, że
Jakie jest  prawdopodobieństwo, że
przy  <math>\displaystyle 1000</math> rzutach monetą symetryczną, różnica między
przy  <math>1000</math> rzutach monetą symetryczną, różnica między
ilością reszek i orłów będzie  wynosić co najmniej
ilością reszek i orłów będzie  wynosić co najmniej
<math>\displaystyle 100</math>?
<math>100</math>?
}}
}}


Podobnie jak poprzednio, ilość uzyskanych orłów jest
Podobnie jak poprzednio, ilość uzyskanych orłów jest
sumą <math>\displaystyle 1000</math>,  niezależnych  prób
sumą <math>1000</math>,  niezależnych  prób
Bernoulliego  (<math>\displaystyle S_{1000}</math>) o prawdopodobieństwie  sukcesu
Bernoulliego  (<math>S_{1000}</math>) o prawdopodobieństwie  sukcesu
<math>\displaystyle p  =  \frac{1}{2}</math>  w pojedynczej próbie. Chcemy
<math>p  =  \frac{1}{2}</math>  w pojedynczej próbie. Chcemy
obliczyć:
obliczyć:




<center>
<center>
<math>\displaystyle P(|S_{1000} -(1000 -  S_{1000})|  \ge  100)=P(|S_{1000} -500| \ge 50).</math>
<math>P(|S_{1000} -(1000 -  S_{1000})|  \ge  100)=P(|S_{1000} -500| \ge 50)</math>
</center>
</center>


Linia 64: Linia 64:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
F_{S_{1000}}(550) - F_{S_{1000}}(450) \approx \Phi_{500,\,5 \sqrt{10}}(550) -
F_{S_{1000}}(550) - F_{S_{1000}}(450) \approx \Phi_{500,\,5 \sqrt{10}}(550) -
\Phi_{500,\,5 \sqrt{10}}(450)
\Phi_{500,\,5 \sqrt{10}}(450)
Linia 70: Linia 70:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
=\Phi(\sqrt{10}) - \Phi(-\sqrt{10}) =
=\Phi(\sqrt{10}) - \Phi(-\sqrt{10}) =
2\Phi(\sqrt{10}) - 1 \approx 2 \Phi(3.16227766) - 1 \approx 0.9984346.
2\Phi(\sqrt{10}) - 1 \approx 2 \Phi(3.16227766) - 1 \approx 0.9984346
</math></center>
</math></center>




Tak więc interesujące  nas  prawdopodobieństwo
Tak więc interesujące  nas  prawdopodobieństwo
jest w przybliżeniu równe <math>\displaystyle 0.0016</math> - jest to o wiele
jest w przybliżeniu równe <math>0.0016</math> - jest to o wiele
bardziej  zgodne  z  oczekiwaniami  niż rozwiązanie
bardziej  zgodne  z  oczekiwaniami  niż rozwiązanie
tego samego zagadnienia w [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 7: Parametry rozkładów zmiennych losowych#cw_7.6|ćwiczeniu 7.6]].
tego samego zagadnienia w [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 7: Parametry rozkładów zmiennych losowych#cw_7.6|ćwiczeniu 7.6]].
[[File:Rp-9-c3.mp4|253x253px|thumb|right]]
[[File:Rp-9-c3.mp4|253x253px|thumb|right]]
{{cwiczenie|9.3|cw 7.6|
{{cwiczenie|9.3|cw 7.6|
Wykonano <math>\displaystyle 10^4</math> dodawań, z dokładnością
Wykonano <math>10^4</math> dodawań, z dokładnością
<math>\displaystyle 10^{-8}</math> w  każdym. Jakim błędem obarczona jest suma?
<math>10^{-8}</math> w  każdym. Jakim błędem obarczona jest suma?
}}
}}


Linia 89: Linia 89:
sensu - w najbardziej optymistycznym przypadku, gdy
sensu - w najbardziej optymistycznym przypadku, gdy
wszystkie  dodawania były dokładne, błąd sumy jest równy
wszystkie  dodawania były dokładne, błąd sumy jest równy
zeru, zaś  w  najgorszym  wypadku  wynosi on  <math>\displaystyle 10^4 10^{-8}
zeru, zaś  w  najgorszym  wypadku  wynosi on  <math>10^4 10^{-8}
= 10^{-4}</math>. Sprecyzujmy  więc nasze zadanie  i  spróbujmy
= 10^{-4}</math>. Sprecyzujmy  więc nasze zadanie  i  spróbujmy
znaleźć  taki przedział, w którym mieści się błąd sumy  z
znaleźć  taki przedział, w którym mieści się błąd sumy  z
prawdopodobieństwem  co najmniej <math>\displaystyle 0.99</math>.
prawdopodobieństwem  co najmniej <math>0.99</math>.


Oznaczając  błędy  powstające  w  kolejnych
Oznaczając  błędy  powstające  w  kolejnych
dodawaniach  przez <math>\displaystyle X_i</math>, <math>\displaystyle i = 1,\dots</math>, <math>\displaystyle 10^4</math>,
dodawaniach  przez <math>X_i</math>, <math>i = 1,\dots</math>, <math>10^4</math>,
widzimy,  że  błąd  sumy  jest znowu sumą
widzimy,  że  błąd  sumy  jest znowu sumą
<math>\displaystyle S_{10000}</math>. Poszukujemy zatem takich liczb <math>\displaystyle a</math> i <math>\displaystyle b</math>, że:
<math>S_{10000}</math>. Poszukujemy zatem takich liczb <math>a</math> i <math>b</math>, że:
<center>
<center>
<math>\displaystyle P(S_{10000} \in (a,b)) \ge 0.99.</math>
<math>P(S_{10000} \in (a,b)) \ge 0.99</math>
</center>
</center>
Zauważmy, że
Zauważmy, że
chociaż zadanie może mieć wiele rozwiązań, jednak w tym
chociaż zadanie może mieć wiele rozwiązań, jednak w tym
przypadku  najrozsądniejsze  wydaje  się  szukanie możliwie
przypadku  najrozsądniejsze  wydaje  się  szukanie możliwie
najmniejszego przedziału, symetrycznego względem punktu <math>\displaystyle 0</math> (czasem
najmniejszego przedziału, symetrycznego względem punktu <math>0</math> (czasem
ważniejsze  są inne przedziały,  na przykład
ważniejsze  są inne przedziały,  na przykład
nieograniczone,  ale  zawsze  decyduje  o  tym
nieograniczone,  ale  zawsze  decyduje  o  tym
specyfika konkretnego problemu). Szukamy    więc
specyfika konkretnego problemu). Szukamy    więc
ostatecznie możliwie najmniejszej liczby <math>\displaystyle \varepsilon > 0</math>, dla której:
ostatecznie możliwie najmniejszej liczby <math>\varepsilon > 0</math>, dla której:




<center>
<center>
<math>\displaystyle P(|S_{10000}| \le \varepsilon) \ge 0.99.</math>
<math>P(|S_{10000}| \le \varepsilon) \ge 0.99</math>
</center>
</center>




Z założenia wiemy, że wszystkie  zmienne  losowe
Z założenia wiemy, że wszystkie  zmienne  losowe
<math>\displaystyle X_i</math>  mają taki sam rozkład jednostajny na przedziale
<math>X_i</math>  mają taki sam rozkład jednostajny na przedziale
<math>\displaystyle (-\frac{1}{2}\cdot 10^{-8},\,\frac{1}{2}\cdot 10^{-8})</math>  i
<math>(-\frac{1}{2}\cdot 10^{-8},\,\frac{1}{2}\cdot 10^{-8})</math>  i
dlatego  ich nadzieja matematyczna <math>\displaystyle m</math> jest równa <math>\displaystyle 0</math>, zaś
dlatego  ich nadzieja matematyczna <math>m</math> jest równa <math>0</math>, zaś
odchylenie standardowe <math>\displaystyle \sigma</math> wynosi
odchylenie standardowe <math>\sigma</math> wynosi
<math>\displaystyle \frac{1}{2\sqrt{3}}10^{-8}</math>. Mamy więc:
<math>\frac{1}{2\sqrt{3}}10^{-8}</math>. Mamy więc:




<center>
<center>
<math>\displaystyle
<math>
P(|S_{10000}|  \le  \varepsilon)  \approx    F_{S_{10000}}(\varepsilon)    -
P(|S_{10000}|  \le  \varepsilon)  \approx    F_{S_{10000}}(\varepsilon)    -
F_{S_{10000}}(-\varepsilon)
F_{S_{10000}}(-\varepsilon)
\approx 2\Phi(\beta) - 1,
\approx 2\Phi(\beta) - 1
</math>
</math>
</center>
</center>
Linia 134: Linia 134:


gdzie (ćwiczenie)
gdzie (ćwiczenie)
<math>\displaystyle \beta    = 2\sqrt{3}\cdot10^6\varepsilon</math>.
<math>\beta    = 2\sqrt{3}\cdot10^6\varepsilon</math>.


W tablicach  znajdujemy,  że  najmniejszym  <math>\displaystyle \beta</math>
W tablicach  znajdujemy,  że  najmniejszym  <math>\beta</math>
spełniającym warunek:
spełniającym warunek:




<center>
<center>
<math>\displaystyle 2\Phi(\beta)  -  1
<math>2\Phi(\beta)  -  1
\ge  0.99,</math>
\ge  0.99</math>
</center>
</center>


Linia 150: Linia 150:


<center>
<center>
<math>\displaystyle \Phi(\beta)
<math>\Phi(\beta)
\ge  0.995,</math>
\ge  0.995</math>
</center>
</center>




jest  <math>\displaystyle \beta  =  2.58</math>.  Tak więc:
jest  <math>\beta  =  2.58</math>.  Tak więc:




<center>
<center>
<math>\displaystyle \varepsilon \approx 0.745\cdot 10^{-6}</math>
<math>\varepsilon \approx 0.745\cdot 10^{-6}</math>
</center>
</center>


Linia 170: Linia 170:


<center>
<center>
<math>\displaystyle P(|S_n| \le
<math>P(|S_n| \le
\varepsilon) \ge 0.9</math>
\varepsilon) \ge 0.9</math>
</center>
</center>




(tylko <math>\displaystyle 90\%</math> pewności  zamiast
(tylko <math>90\%</math> pewności  zamiast
<math>\displaystyle 99\%</math>),  to  powtarzając  poprzednie  rachunki, można
<math>99\%</math>),  to  powtarzając  poprzednie  rachunki, można
stwierdzić, że szukana  liczba  to:
stwierdzić, że szukana  liczba  to:




<center><math>\displaystyle \varepsilon  \approx
<center><math>\varepsilon  \approx
0.476\cdot 10^{-6}.</math></center>
0.476\cdot 10^{-6}</math></center>
[[File:Rp-9-c4_a.mp4|253x253px|thumb|right]]
[[File:Rp-9-c4_a.mp4|253x253px|thumb|right]]
{{cwiczenie|9.4|cw 9.4|
{{cwiczenie|9.4|cw 9.4|
Aby stwierdzić, jak wielu  wyborców  popiera obecnie
Aby stwierdzić, jak wielu  wyborców  popiera obecnie
partię <math>\displaystyle ABC^2</math> (w sierpniu 2006 partia taka jeszcze
partię <math>ABC^2</math> (w sierpniu 2006 partia taka jeszcze
nie istniała...), losujemy  spośród  nich reprezentatywną
nie istniała...), losujemy  spośród  nich reprezentatywną
próbkę  i  na  niej przeprowadzamy badanie. Jak duża
próbkę  i  na  niej przeprowadzamy badanie. Jak duża
powinna  być  ta  próbka,  aby uzyskany  wynik różnił się
powinna  być  ta  próbka,  aby uzyskany  wynik różnił się
od rzeczywistego poparcia dla partii <math>\displaystyle ABC</math> nie więcej  niż
od rzeczywistego poparcia dla partii <math>ABC</math> nie więcej  niż
o  <math>\displaystyle b =3\%</math>, z prawdopodobieństwem co najmniej <math>\displaystyle 1 - \alpha
o  <math>b =3\%</math>, z prawdopodobieństwem co najmniej <math>1 - \alpha
= 0.95</math>?
= 0.95</math>?
}}
}}


Niech <math>\displaystyle p \in (0,1)</math> oznacza faktyczne  (lecz nieznane)
Niech <math>p \in (0,1)</math> oznacza faktyczne  (lecz nieznane)
poparcie dla partii <math>\displaystyle ABC</math>. Jeżeli próbka składa się z
poparcie dla partii <math>ABC</math>. Jeżeli próbka składa się z
<math>\displaystyle n</math>  osób,  z  których  <math>\displaystyle S_n</math> wyraziło poparcie dla
<math>n</math>  osób,  z  których  <math>S_n</math> wyraziło poparcie dla
<math>\displaystyle ABC</math>,  to  liczba  <math>\displaystyle \frac{S_n}{n}</math>  jest poparciem
<math>ABC</math>,  to  liczba  <math>\frac{S_n}{n}</math>  jest poparciem
wyznaczonym na podstawie próbki. Możemy założyć,  że
wyznaczonym na podstawie próbki. Możemy założyć,  że
<math>\displaystyle S_n</math>  jest sumą niezależnych zmiennych losowych
<math>S_n</math>  jest sumą niezależnych zmiennych losowych
<math>\displaystyle X_i</math>  o&nbsp;rozkładzie:   
<math>X_i</math>  o&nbsp;rozkładzie:   




<center>
<center>
<math>\displaystyle P(X_i =0) = 1-p,\;\;P(X_i
<math>P(X_i =0) = 1-p,\;\;P(X_i
= 1) =p.</math>
= 1) =p</math>
</center>
</center>




Chcemy znaleźć takie <math>\displaystyle n</math>, aby:
Chcemy znaleźć takie <math>n</math>, aby:




<center>
<center>
<math>\displaystyle
<math>
P\left( \left| \frac{S_n}{n} - p \right| \le b \right)  \ge  1  -
P\left( \left| \frac{S_n}{n} - p \right| \le b \right)  \ge  1  -
\alpha. </math>
\alpha</math>
</center>
</center>




Ponieważ średnia arytmetyczna <math>\displaystyle \frac{S_n}{n}</math> ma  w
Ponieważ średnia arytmetyczna <math>\frac{S_n}{n}</math> ma  w
przybliżeniu rozkład  <math>\displaystyle N(p,\sqrt{\frac{p(1-p)}{n}})</math> (patrz [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#tw_9.5|twierdzenie 9.5]]), więc powyższa nierówność
przybliżeniu rozkład  <math>N(p,\sqrt{\frac{p(1-p)}{n}})</math> (patrz [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 9: Rozkład normalny i centralne twierdzenie graniczne#tw_9.5|twierdzenie 9.5]]), więc powyższa nierówność
jest (w  przybliżeniu) równoważna następującej
jest (w  przybliżeniu) równoważna następującej
nierówności:
nierówności:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
2 \Phi\left(\frac{b\sqrt{n}}{\sqrt{p(1-p)}} \right) - 1
2 \Phi\left(\frac{b\sqrt{n}}{\sqrt{p(1-p)}} \right) - 1
\ge  1  - \alpha, </math></center>
\ge  1  - \alpha</math></center>




Linia 233: Linia 233:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
n  \ge  \left(  \frac{\Phi^{-1}  \left(1-    \frac{\alpha}{2}
n  \ge  \left(  \frac{\Phi^{-1}  \left(1-    \frac{\alpha}{2}
\right)}{b} \right)^2(1-p)p.
\right)}{b} \right)^2(1-p)p
</math></center>
</math></center>




Chociaż nie znamy <math>\displaystyle p</math>, wiemy, że:  
Chociaż nie znamy <math>p</math>, wiemy, że:  




<center><math>\displaystyle (1-p)  p  \le
<center><math>(1-p)  p  \le
\frac{1}{4}.</math></center>
\frac{1}{4}</math></center>




W takim razie liczba naturalna <math>\displaystyle n</math>, spełniająca nierówność:
W takim razie liczba naturalna <math>n</math>, spełniająca nierówność:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
n  \ge  0.25\cdot \left(  \frac{\Phi^{-1}  \left(1-    \frac{\alpha}{2}
n  \ge  0.25\cdot \left(  \frac{\Phi^{-1}  \left(1-    \frac{\alpha}{2}
\right)}{b} \right)^2,
\right)}{b} \right)^2</math>,</center>
</math></center>




określa wystarczającą wielkość próbki. Podstawiając <math>\displaystyle b
określa wystarczającą wielkość próbki. Podstawiając <math>b
=  0.03</math> i <math>\displaystyle \alpha = 0.05</math>, otrzymujemy:  
=  0.03</math> i <math>\alpha = 0.05</math>, otrzymujemy:  




<center><math>\displaystyle  n \ge 1067.</math></center>
<center><math>n \ge 1067</math>.</center>




Jeżeli jeszcze przed losowaniem próbki mamy wstępne
Jeżeli jeszcze przed losowaniem próbki mamy wstępne
informacje  o&nbsp;poparciu dla partii <math>\displaystyle ABC</math> - na przykład
informacje  o&nbsp;poparciu dla partii <math>ABC</math> - na przykład
wiemy, że poparcie to  jest  mniejsze niż <math>\displaystyle 20 \%</math> -
wiemy, że poparcie to  jest  mniejsze niż <math>20 \%</math> -
możemy powyższy wynik znacznie polepszyć: w tym przypadku <math>\displaystyle p
możemy powyższy wynik znacznie polepszyć: w tym przypadku <math>p
\le 0.2</math>, a więc <math>\displaystyle (1-p)p \le 0.16</math>, co oznacza,  że  <math>\displaystyle n
\le 0.2</math>, a więc <math>(1-p)p \le 0.16</math>, co oznacza,  że  <math>n
\ge 683</math> jest wystarczającą wielkością próbki.
\ge 683</math> jest wystarczającą wielkością próbki.


{{cwiczenie|9.5|cw 9.5|
{{cwiczenie|9.5|cw 9.5|
W [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczeniu  8.7]]  pokazano,  stosując
W [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczeniu  8.7]]  pokazano,  stosując
nierówność Czebyszewa, że aby  mieć  <math>\displaystyle 95  \%</math> pewności
nierówność Czebyszewa, że aby  mieć  <math>95  \%</math> pewności
otrzymania <math>\displaystyle 100</math> różnych  elementów  ze zbioru
otrzymania <math>100</math> różnych  elementów  ze zbioru
<math>\displaystyle 200</math>-elementowego,  należy wykonać <math>\displaystyle 173</math> losowania  ze
<math>200</math>-elementowego,  należy wykonać <math>173</math> losowania  ze
zwracaniem.  Czy  wynik  ten  można polepszyć, stosując centralne
zwracaniem.  Czy  wynik  ten  można polepszyć, stosując centralne
twierdzenie graniczne?  
twierdzenie graniczne?  
Linia 282: Linia 281:
gdyż  nie  są  w  naszym przypadku spełnione jego
gdyż  nie  są  w  naszym przypadku spełnione jego
założenia. Pytamy jednak,  czy  mimo tego zmienna
założenia. Pytamy jednak,  czy  mimo tego zmienna
losowa  <math>\displaystyle T</math> (określona  w  [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczeniu 8.7]]),
losowa  <math>T</math> (określona  w  [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczeniu 8.7]]),
oznaczająca liczbę  potrzebnych losowań,  ma  rozkład
oznaczająca liczbę  potrzebnych losowań,  ma  rozkład
normalny.  Sprawdzimy normalność zmiennej losowej <math>\displaystyle T</math>
normalny.  Sprawdzimy normalność zmiennej losowej <math>T</math>
"doświadczalnie", przeprowadzając odpowiednią symulację
"doświadczalnie", przeprowadzając odpowiednią symulację
komputerową.
komputerową.


Wykonamy  <math>\displaystyle 500</math>  takich  samych  doświadczeń -  w
Wykonamy  <math>500</math>  takich  samych  doświadczeń -  w
każdym z nich losujemy <math>\displaystyle 100</math> różnych elementów ze zbioru
każdym z nich losujemy <math>100</math> różnych elementów ze zbioru
<math>\displaystyle 200</math>-elementowego. Za każdym razem notujemy liczbę wykonanych
<math>200</math>-elementowego. Za każdym razem notujemy liczbę wykonanych
losowań, otrzymując ciąg o nazwie "dane". Przytaczamy istotny fragment kodu programu Maple,
losowań, otrzymując ciąg o nazwie "dane". Przytaczamy istotny fragment kodu programu Maple,
umożliwiającego realizację powyższego zadania:
umożliwiającego realizację powyższego zadania:
Linia 307: Linia 306:
   > od:''
   > od:''


Obliczamy średnią <math>\displaystyle m</math> i  odchylenie standardowe:
Obliczamy średnią <math>m</math> i  odchylenie standardowe:
<math>\displaystyle \sigma</math>.
<math>\sigma</math>.


   ''> m :<nowiki>=</nowiki> evalf(describe[mean]([dane]));
   ''> m :<nowiki>=</nowiki> evalf(describe[mean]([dane]));
   > sigma :<nowiki>=</nowiki> evalf(describe[standarddeviation]([dane]));''
   > sigma :<nowiki>=</nowiki> evalf(describe[standarddeviation]([dane]));''


<center><math>\displaystyle m := 138.9340000
<center><math>m := 138.9340000
</math></center>
</math></center>




<center><math>\displaystyle \sigma  := 7.614567880
<center><math>\sigma  := 7.614567880
</math></center>
</math></center>


Linia 330: Linia 329:




Otrzymane wyniki sugerują,  że  zmienna  losowa  <math>\displaystyle T</math>
Otrzymane wyniki sugerują,  że  zmienna  losowa  <math>T</math>
ma  rozkład normalny -
ma  rozkład normalny -
na [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 13: Przedziały ufności i testy|wykładzie 13]] poznamy test statystyczny, umożliwiający bardziej formalną weryfikację tego faktu. Zakładając więc, że zmienna losowa  <math>\displaystyle T</math>  ma  rozkład normalny  i znając jej nadzieję matematyczną oraz
na [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Wykład 13: Przedziały ufności i testy|wykładzie 13]] poznamy test statystyczny, umożliwiający bardziej formalną weryfikację tego faktu. Zakładając więc, że zmienna losowa  <math>T</math>  ma  rozkład normalny  i znając jej nadzieję matematyczną oraz
wariancję  -  obliczone  w [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.6|ćwiczeniu 8.6]] -
wariancję  -  obliczone  w [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.6|ćwiczeniu 8.6]] -
możemy łatwo poprawić wynik z [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczenia 8.7]].
możemy łatwo poprawić wynik z [[Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka/Ćwiczenia 8: Przegląd ważniejszych rozkładów#cw_8.7|ćwiczenia 8.7]].
Linia 338: Linia 337:




<center><math>\displaystyle P(T\leq  x)  \geq  0.5,</math></center>
<center><math>P(T\leq  x)  \geq  0.5</math>,</center>




Linia 344: Linia 343:




<center><math>\displaystyle
<center><math>
x \approx \Phi_{138.1306861,\sqrt{60.37514711}}^{-1}(0.95) = 150.9114366.
x \approx \Phi_{138.1306861,\sqrt{60.37514711}}^{-1}(0.95) = 150.9114366</math></center>
</math></center>




Linia 352: Linia 350:
-------------------------------------------
-------------------------------------------
'''Zadanie 9.1'''<br>
'''Zadanie 9.1'''<br>
Zmienna losowa <math>\displaystyle \xi</math> ma rozkład normalny
Zmienna losowa <math>\xi</math> ma rozkład normalny
<math>\displaystyle N(m,\sigma)</math>. Znajdź rozkład zmiennej losowej
<math>N(m,\sigma)</math>. Znajdź rozkład zmiennej losowej
<math>\displaystyle e^\xi.</math>
<math>e^\xi</math>.


'''Zadanie 9.2'''<br>
'''Zadanie 9.2'''<br>
Niech <math>\displaystyle q_p</math> będzie kwantylem rzędu <math>\displaystyle p</math> w rozkładzie
Niech <math>q_p</math> będzie kwantylem rzędu <math>p</math> w rozkładzie
<math>\displaystyle N(0,1)</math>. Oblicz kwantyl rzędu <math>\displaystyle p</math> w rozkładzie
<math>N(0,1)</math>. Oblicz kwantyl rzędu <math>p</math> w rozkładzie
<math>\displaystyle N(m,\sigma)</math>.
<math>N(m,\sigma)</math>.


'''Zadanie 9.3'''<br>
'''Zadanie 9.3'''<br>
Linia 367: Linia 365:
'''Zadanie 9.4'''<br>
'''Zadanie 9.4'''<br>
Prawdopodobieństwo zapłacenia kary za jazdę bez
Prawdopodobieństwo zapłacenia kary za jazdę bez
biletu wynosi <math>\displaystyle 0.02</math>. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że w
biletu wynosi <math>0.02</math>. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że w
trakcie <math>\displaystyle 100</math> takich przejazdów co najmniej raz zapłacimy
trakcie <math>100</math> takich przejazdów co najmniej raz zapłacimy
karę? Podaj dwa sposoby rozwiązania.
karę? Podaj dwa sposoby rozwiązania.


Linia 382: Linia 380:
Wykonano 1000  rzutów  monetą  symetryczną. Jakie
Wykonano 1000  rzutów  monetą  symetryczną. Jakie
jest  prawdopodobieństwo  tego,  że  liczba
jest  prawdopodobieństwo  tego,  że  liczba
orłów zawiera się w przedziale: (a) <math>\displaystyle (490,510)</math>, (b)
orłów zawiera się w przedziale: (a) <math>(490,510)</math>, (b)
<math>\displaystyle (450,550)</math>,  (c)  <math>\displaystyle (500,600)</math>. Przed przystąpieniem do
<math>(450,550)</math>,  (c)  <math>(500,600)</math>. Przed przystąpieniem do
rozwiązywania podaj przewidywane  wyniki w celu
rozwiązywania podaj przewidywane  wyniki w celu
późniejszego porównania.
późniejszego porównania.
Linia 389: Linia 387:
'''Zadanie 9.8'''<br>
'''Zadanie 9.8'''<br>
Ile razy należy rzucić kostką do  gry,  aby mieć
Ile razy należy rzucić kostką do  gry,  aby mieć
<math>\displaystyle 99\%</math> pewności, że "szóstka" pojawi się co najmniej  w
<math>99\%</math> pewności, że "szóstka" pojawi się co najmniej  w
<math>\displaystyle 15\%</math> wszystkich rzutów?
<math>15\%</math> wszystkich rzutów?


'''Zadanie 9.9'''<br>
'''Zadanie 9.9'''<br>
Zakładając,    że    <math>\displaystyle 90\%</math>    osób
Zakładając,    że    <math>90\%</math>    osób
przekraczających granicę nie popełnia [2]
przekraczających granicę nie popełnia [2]
żadnego wykroczenia celnego oraz wiedząc,  że  osoba,
żadnego wykroczenia celnego oraz wiedząc,  że  osoba,
która  takie  wykroczenie  popełnia,  jest ujawniana z
która  takie  wykroczenie  popełnia,  jest ujawniana z
prawdopodobieństwem <math>\displaystyle 0.2</math>, oblicz
prawdopodobieństwem <math>0.2</math>, oblicz
prawdopodobieństwo tego, że spośród tysiąca
prawdopodobieństwo tego, że spośród tysiąca
osób  przekraczających  granicę,  będzie  ujawnionych  co
osób  przekraczających  granicę,  będzie  ujawnionych  co
najmniej <math>\displaystyle 10</math> przypadków popełnienia wykroczenia.
najmniej <math>10</math> przypadków popełnienia wykroczenia.


'''Zadanie 9.10'''<br>
'''Zadanie 9.10'''<br>
Linia 409: Linia 407:
lot w klasie business do Tokio zgłasza się średnio 6.72
lot w klasie business do Tokio zgłasza się średnio 6.72
pasażera. Ile miejsc w tej klasie należy przygotować na
pasażera. Ile miejsc w tej klasie należy przygotować na
następny lot, aby mieć <math>\displaystyle 90\%</math> pewności, że wszyscy chętni
następny lot, aby mieć <math>90\%</math> pewności, że wszyscy chętni
dostaną miejsce w klasie business.
dostaną miejsce w klasie business.


Linia 415: Linia 413:
Pewną  trasą,  obsługiwaną  przez  dwie
Pewną  trasą,  obsługiwaną  przez  dwie
całkowicie równorzędne  linie  lotnicze,  lata
całkowicie równorzędne  linie  lotnicze,  lata
codziennie  <math>\displaystyle 1000</math> osób. Ile miejsc  powinna
codziennie  <math>1000</math> osób. Ile miejsc  powinna
przygotować  każda  z&nbsp;tych  linii,  aby  obsłużyć
przygotować  każda  z&nbsp;tych  linii,  aby  obsłużyć
<math>\displaystyle 95\%</math> klientów, którzy się do niej zgłoszą?
<math>95\%</math> klientów, którzy się do niej zgłoszą?


'''Zadanie 9.13'''<br>
'''Zadanie 9.13'''<br>
Ile  osób  należy  przebadać,  aby  mieć <math>\displaystyle 95\%</math>
Ile  osób  należy  przebadać,  aby  mieć <math>95\%</math>
pewności, że wyznaczona na jej podstawie  frakcja ludzi
pewności, że wyznaczona na jej podstawie  frakcja ludzi
palących (liczba palaczy do liczebności całej populacji)
palących (liczba palaczy do liczebności całej populacji)
jest obarczona błędem  mniejszym niż <math>\displaystyle 0.005</math>?
jest obarczona błędem  mniejszym niż <math>0.005</math>?


'''Zadanie 9.14'''<br>
'''Zadanie 9.14'''<br>
Wykonaj 100 serii po 60 rzutów monetą symetryczną,
Wykonaj 100 serii po 60 rzutów monetą symetryczną,
znajdując w każdej serii liczbę uzyskanych orłów <math>\displaystyle S_{60}</math>.
znajdując w każdej serii liczbę uzyskanych orłów <math>S_{60}</math>.


Narysuj histogram dla wartości <math>\displaystyle S_{60}</math>.
Narysuj histogram dla wartości <math>S_{60}</math>.


Oblicz teoretyczną średnią i odchylenie standardowe
Oblicz teoretyczną średnią i odchylenie standardowe
zmiennej losowej <math>\displaystyle S_{60}</math>.
zmiennej losowej <math>S_{60}</math>.


Oblicz średnią i odchylenie standardowe
Oblicz średnią i odchylenie standardowe
zmiennej losowej <math>\displaystyle S_{60}</math>, na podstawie uzyskanej 100-elementowej próbki.
zmiennej losowej <math>S_{60}</math>, na podstawie uzyskanej 100-elementowej próbki.


Oblicz <math>\displaystyle P(|S_{60} - 30| \le 5)</math>.
Oblicz <math>P(|S_{60} - 30| \le 5)</math>.


Ile spośród obliczonych sum <math>\displaystyle S_{60}</math> spełnia warunek <math>\displaystyle |S_{60} - 30| \le
Ile spośród obliczonych sum <math>S_{60}</math> spełnia warunek <math>|S_{60} - 30| \le
5</math>?   
5</math>?   


'''Zadanie 9.15'''<br>
'''Zadanie 9.15'''<br>
Niech <math>\displaystyle S_n</math> oznacza sumę orłów uzyskanych w trakcie <math>\displaystyle n</math>
Niech <math>S_n</math> oznacza sumę orłów uzyskanych w trakcie <math>n</math>
rzutów monetą symetryczną. Niech <math>\displaystyle \varepsilon >0</math> będzie dowolną
rzutów monetą symetryczną. Niech <math>\varepsilon >0</math> będzie dowolną
liczbą.  
liczbą.  


Oblicz:  
Oblicz:  


<math>\displaystyle  \displaystyle \lim_{n\rightarrow \infty}
<math>\lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge \varepsilon\right), \displaystyle  \displaystyle \lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge \varepsilon\right),\lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge \varepsilon n\right), \displaystyle  \displaystyle \lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge \varepsilon n\right),\lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge
P\left(\left|S_n-\frac{n}{2} \right| \ge
\varepsilon\sqrt{n}\right). </math>  
\varepsilon\sqrt{n}\right).</math>  
Wykaż, że:  
Wykaż, że:  


<math>\displaystyle  \displaystyle \lim_{n\rightarrow \infty}
<math>\lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-(n-S_n) \right| \ge \varepsilon\right) = 1, \displaystyle  \displaystyle \lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|S_n-(n-S_n) \right| \ge \varepsilon\right) = 1,\lim_{n\rightarrow \infty}
P\left(\left|\frac{n-S_n}{S_n} - 1 \right| \ge \varepsilon\right) =
P\left(\left|\frac{n-S_n}{S_n} - 1 \right| \ge \varepsilon\right) =
1. </math>
1.</math>


Zinterpretuj powyższe wyniki.
Zinterpretuj powyższe wyniki.


'''Zadanie 9.16'''<br>
'''Zadanie 9.16'''<br>
Niech <math>\displaystyle R</math>  oznacza  liczbę  różnych  elementów,
Niech <math>R</math>  oznacza  liczbę  różnych  elementów,
otrzymanych podczas <math>\displaystyle 150</math> losowań ze zwracaniem ze
otrzymanych podczas <math>150</math> losowań ze zwracaniem ze
zbioru <math>\displaystyle 200</math>-elementowego. Wykonując  odpowiednią
zbioru <math>200</math>-elementowego. Wykonując  odpowiednią
symulację  komputerową,  określ  charakter rozkładu
symulację  komputerową,  określ  charakter rozkładu
zmiennej <math>\displaystyle R</math>.
zmiennej <math>R</math>.

Aktualna wersja na dzień 22:16, 11 wrz 2023

Ćwiczenia

Podajemy tu przykłady kilku konkretnych zastosowań centralnego twierdzenia granicznego.


Ćwiczenie 9.1

Rzucono 1000 razy symetryczną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że "szóstka" wypadła więcej niż 150 razy.


Aby rozwiązać to zadanie zauważmy najpierw, że interesująca nas ilość "szóstek" jest sumą 1000 niezależnych prób Bernoulliego o prawdopodobieństwie sukcesu p=16 w każdej próbie (oznaczymy ją, tradycyjnie, przez S1000). Zgodnie z centralnym twierdzeniem granicznym (patrz twierdzenie 9.4), suma ta ma w przybliżeniu rozkład N(np,npq). Wstawiając wartości liczbowe i korzystając ze wzoru 9.2, otrzymujemy:


P(S1000>150)=1P(S1000150)1Φ100016,10001656(150)


=1Φ(15010006500036)1Φ(1.41)=Φ(1.41)0.9207


gdzie ostatnia liczba pochodzi z tablic rozkładu normalnego.

Ćwiczenie 9.2

Jakie jest prawdopodobieństwo, że przy 1000 rzutach monetą symetryczną, różnica między ilością reszek i orłów będzie wynosić co najmniej 100?

Podobnie jak poprzednio, ilość uzyskanych orłów jest sumą 1000, niezależnych prób Bernoulliego (S1000) o prawdopodobieństwie sukcesu p=12 w pojedynczej próbie. Chcemy obliczyć:


P(|S1000(1000S1000)|100)=P(|S1000500|50)


Zauważmy, że prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego jest równe:


FS1000(550)FS1000(450)Φ500,510(550)Φ500,510(450)


=Φ(10)Φ(10)=2Φ(10)12Φ(3.16227766)10.9984346


Tak więc interesujące nas prawdopodobieństwo jest w przybliżeniu równe 0.0016 - jest to o wiele bardziej zgodne z oczekiwaniami niż rozwiązanie tego samego zagadnienia w ćwiczeniu 7.6.

Ćwiczenie 9.3

Wykonano 104 dodawań, z dokładnością 108 w każdym. Jakim błędem obarczona jest suma?

Zwróćmy uwagę, że tak postawiony problem nie ma większego sensu - w najbardziej optymistycznym przypadku, gdy wszystkie dodawania były dokładne, błąd sumy jest równy zeru, zaś w najgorszym wypadku wynosi on 104108=104. Sprecyzujmy więc nasze zadanie i spróbujmy znaleźć taki przedział, w którym mieści się błąd sumy z prawdopodobieństwem co najmniej 0.99.

Oznaczając błędy powstające w kolejnych dodawaniach przez Xi, i=1,, 104, widzimy, że błąd sumy jest znowu sumą S10000. Poszukujemy zatem takich liczb a i b, że:

P(S10000(a,b))0.99

Zauważmy, że chociaż zadanie może mieć wiele rozwiązań, jednak w tym przypadku najrozsądniejsze wydaje się szukanie możliwie najmniejszego przedziału, symetrycznego względem punktu 0 (czasem ważniejsze są inne przedziały, na przykład nieograniczone, ale zawsze decyduje o tym specyfika konkretnego problemu). Szukamy więc ostatecznie możliwie najmniejszej liczby ε>0, dla której:


P(|S10000|ε)0.99


Z założenia wiemy, że wszystkie zmienne losowe Xi mają taki sam rozkład jednostajny na przedziale (12108,12108) i dlatego ich nadzieja matematyczna m jest równa 0, zaś odchylenie standardowe σ wynosi 123108. Mamy więc:


P(|S10000|ε)FS10000(ε)FS10000(ε)2Φ(β)1


gdzie (ćwiczenie) β=23106ε.

W tablicach znajdujemy, że najmniejszym β spełniającym warunek:


2Φ(β)10.99


czyli:


Φ(β)0.995


jest β=2.58. Tak więc:


ε0.745106


jest szukaną przez nas liczbą. Zauważmy, że zmniejszając nasze żądania co do pewności wyniku, możemy zwiększyć jego dokładność. Przykładowo, gdybyśmy zażądali, aby:


P(|Sn|ε)0.9


(tylko 90% pewności zamiast 99%), to powtarzając poprzednie rachunki, można stwierdzić, że szukana liczba to:


ε0.476106

Ćwiczenie 9.4

Aby stwierdzić, jak wielu wyborców popiera obecnie partię ABC2 (w sierpniu 2006 partia taka jeszcze nie istniała...), losujemy spośród nich reprezentatywną próbkę i na niej przeprowadzamy badanie. Jak duża powinna być ta próbka, aby uzyskany wynik różnił się od rzeczywistego poparcia dla partii ABC nie więcej niż o b=3%, z prawdopodobieństwem co najmniej 1α=0.95?

Niech p(0,1) oznacza faktyczne (lecz nieznane) poparcie dla partii ABC. Jeżeli próbka składa się z n osób, z których Sn wyraziło poparcie dla ABC, to liczba Snn jest poparciem wyznaczonym na podstawie próbki. Możemy założyć, że Sn jest sumą niezależnych zmiennych losowych Xi o rozkładzie:


P(Xi=0)=1p,P(Xi=1)=p


Chcemy znaleźć takie n, aby:


P(|Snnp|b)1α


Ponieważ średnia arytmetyczna Snn ma w przybliżeniu rozkład N(p,p(1p)n) (patrz twierdzenie 9.5), więc powyższa nierówność jest (w przybliżeniu) równoważna następującej nierówności:


2Φ(bnp(1p))11α


która jest z kolei równoważna nierówności:


n(Φ1(1α2)b)2(1p)p


Chociaż nie znamy p, wiemy, że:


(1p)p14


W takim razie liczba naturalna n, spełniająca nierówność:


n0.25(Φ1(1α2)b)2,


określa wystarczającą wielkość próbki. Podstawiając b=0.03 i α=0.05, otrzymujemy:


n1067.


Jeżeli jeszcze przed losowaniem próbki mamy wstępne informacje o poparciu dla partii ABC - na przykład wiemy, że poparcie to jest mniejsze niż 20% - możemy powyższy wynik znacznie polepszyć: w tym przypadku p0.2, a więc (1p)p0.16, co oznacza, że n683 jest wystarczającą wielkością próbki.

Ćwiczenie 9.5

W ćwiczeniu 8.7 pokazano, stosując nierówność Czebyszewa, że aby mieć 95% pewności otrzymania 100 różnych elementów ze zbioru 200-elementowego, należy wykonać 173 losowania ze zwracaniem. Czy wynik ten można polepszyć, stosując centralne twierdzenie graniczne?

Z formalnego punktu widzenia nie możemy stosować tutaj centralnego twierdzenia granicznego, gdyż nie są w naszym przypadku spełnione jego założenia. Pytamy jednak, czy mimo tego zmienna losowa T (określona w ćwiczeniu 8.7), oznaczająca liczbę potrzebnych losowań, ma rozkład normalny. Sprawdzimy normalność zmiennej losowej T "doświadczalnie", przeprowadzając odpowiednią symulację komputerową.

Wykonamy 500 takich samych doświadczeń - w każdym z nich losujemy 100 różnych elementów ze zbioru 200-elementowego. Za każdym razem notujemy liczbę wykonanych losowań, otrzymując ciąg o nazwie "dane". Przytaczamy istotny fragment kodu programu Maple, umożliwiającego realizację powyższego zadania:

 > losuj := rand(1..200):
 > liczba_prob := 500:
 > dane := NULL:
 > from 1 to liczba_prob do
 > lista := NULL:  n := 1: nowy := losuj():
 > while nops([lista]) < 100 do
 > while member(nowy,[lista]) do
 > nowy := losuj(): n := n+1 od;
 > lista := lista,nowy:
 > od:
 > dane := dane,n:
 > od:

Obliczamy średnią m i odchylenie standardowe: σ.

 > m := evalf(describe[mean]([dane]));
 > sigma := evalf(describe[standarddeviation]([dane]));
m:=138.9340000


σ:=7.614567880


Na podstawie otrzymanych danych rysujemy histogram, zaznaczając także wykres gęstości rozkładu normalnego o obliczonych przed chwilą parametrach:


<flash>file=Rp.1.96.swf|width=350|height=350</flash>


Otrzymane wyniki sugerują, że zmienna losowa T ma rozkład normalny - na wykładzie 13 poznamy test statystyczny, umożliwiający bardziej formalną weryfikację tego faktu. Zakładając więc, że zmienna losowa T ma rozkład normalny i znając jej nadzieję matematyczną oraz wariancję - obliczone w ćwiczeniu 8.6 - możemy łatwo poprawić wynik z ćwiczenia 8.7. Mianowicie:


P(Tx)0.5,


gdy:


xΦ138.1306861,60.375147111(0.95)=150.9114366


Zauważmy, że jest to wynik istotnie lepszy niż w ćwiczeniu 8.7.


Zadanie 9.1
Zmienna losowa ξ ma rozkład normalny N(m,σ). Znajdź rozkład zmiennej losowej eξ.

Zadanie 9.2
Niech qp będzie kwantylem rzędu p w rozkładzie N(0,1). Oblicz kwantyl rzędu p w rozkładzie N(m,σ).

Zadanie 9.3
Zaprojektuj i przeprowadź eksperyment komputerowy, który weryfikuje centralne twierdzenie graniczne.

Zadanie 9.4
Prawdopodobieństwo zapłacenia kary za jazdę bez biletu wynosi 0.02. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że w trakcie 100 takich przejazdów co najmniej raz zapłacimy karę? Podaj dwa sposoby rozwiązania.

Zadanie 9.5
Przeprowadź symulację komputerową poprzedniego zadania: wylosuj 20 serii po 100 przejazdów w każdej serii i zobacz, ile razy w każdej serii płaciło się karę.

Zadanie 9.6
Rozwiąż jeszcze raz zadanie 7.10.

Zadanie 9.7
Wykonano 1000 rzutów monetą symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że liczba orłów zawiera się w przedziale: (a) (490,510), (b) (450,550), (c) (500,600). Przed przystąpieniem do rozwiązywania podaj przewidywane wyniki w celu późniejszego porównania.

Zadanie 9.8
Ile razy należy rzucić kostką do gry, aby mieć 99% pewności, że "szóstka" pojawi się co najmniej w 15% wszystkich rzutów?

Zadanie 9.9
Zakładając, że 90% osób przekraczających granicę nie popełnia [2] żadnego wykroczenia celnego oraz wiedząc, że osoba, która takie wykroczenie popełnia, jest ujawniana z prawdopodobieństwem 0.2, oblicz prawdopodobieństwo tego, że spośród tysiąca osób przekraczających granicę, będzie ujawnionych co najmniej 10 przypadków popełnienia wykroczenia.

Zadanie 9.10
Rozwiąż jeszcze raz zadanie 7.11 i porównaj wyniki.

Zadanie 9.11
Dokumentacja linii lotniczej XYZ wskazuje na to, że na lot w klasie business do Tokio zgłasza się średnio 6.72 pasażera. Ile miejsc w tej klasie należy przygotować na następny lot, aby mieć 90% pewności, że wszyscy chętni dostaną miejsce w klasie business.

Zadanie 9.12
Pewną trasą, obsługiwaną przez dwie całkowicie równorzędne linie lotnicze, lata codziennie 1000 osób. Ile miejsc powinna przygotować każda z tych linii, aby obsłużyć 95% klientów, którzy się do niej zgłoszą?

Zadanie 9.13
Ile osób należy przebadać, aby mieć 95% pewności, że wyznaczona na jej podstawie frakcja ludzi palących (liczba palaczy do liczebności całej populacji) jest obarczona błędem mniejszym niż 0.005?

Zadanie 9.14
Wykonaj 100 serii po 60 rzutów monetą symetryczną, znajdując w każdej serii liczbę uzyskanych orłów S60.

Narysuj histogram dla wartości S60.

Oblicz teoretyczną średnią i odchylenie standardowe zmiennej losowej S60.

Oblicz średnią i odchylenie standardowe zmiennej losowej S60, na podstawie uzyskanej 100-elementowej próbki.

Oblicz P(|S6030|5).

Ile spośród obliczonych sum S60 spełnia warunek |S6030|5?

Zadanie 9.15
Niech Sn oznacza sumę orłów uzyskanych w trakcie n rzutów monetą symetryczną. Niech ε>0 będzie dowolną liczbą.

Oblicz:

limnP(|Snn2|ε),limnP(|Snn2|εn),limnP(|Snn2|εn). Wykaż, że:

limnP(|Sn(nSn)|ε)=1,limnP(|nSnSn1|ε)=1.

Zinterpretuj powyższe wyniki.

Zadanie 9.16
Niech R oznacza liczbę różnych elementów, otrzymanych podczas 150 losowań ze zwracaniem ze zbioru 200-elementowego. Wykonując odpowiednią symulację komputerową, określ charakter rozkładu zmiennej R.