Programowanie funkcyjne/Podstawy/Ćwiczenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu – „<math> ” na „<math>”
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
==Praca domowa==
==Praca domowa==


* Stopień parzystości liczby całkowitej <math>x</math> to największa taka liczba naturalna <math> i</math>, że <math>x</math> dzieli się przez 2<sup>i</sup>. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę <tt>parzystość</tt> wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
* Stopień parzystości liczby całkowitej <math>x</math> to największa taka liczba naturalna <math>i</math>, że <math>x</math> dzieli się przez 2<sup>i</sup>. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę <tt>parzystość</tt> wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.


* Udowodnij, że dla każdego naturalnego <tt>n</tt>, <tt>fib n</tt> jest równe <tt>n</tt>-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla <tt>fibpom</tt> i udowodnij ją przez indukcję.  
* Udowodnij, że dla każdego naturalnego <tt>n</tt>, <tt>fib n</tt> jest równe <tt>n</tt>-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla <tt>fibpom</tt> i udowodnij ją przez indukcję.  
Linia 11: Linia 11:
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fibpom 0 1 n;;
  &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;fibpom 0 1 n;;


* Forma specjalna <tt>let-in</tt> jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do <math>\lambda </math>-abstrakcji. W jaki sposób?
* Forma specjalna <tt>let-in</tt> jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do <math>\lambda</math>-abstrakcji. W jaki sposób?




Linia 21: Linia 21:


{{cwiczenie|[<tt>sqrt x</tt>]||
{{cwiczenie|[<tt>sqrt x</tt>]||
Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: <math>\sum_{i=1}^k (2 i - 1) = k^2</math>.  Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury <tt>sqrt</tt> obliczającej <tt>sqrt x</tt> <math> = \left\lfloor \sqrt{x} \right\rfloor</math>.
Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: <math>\sum_{i=1}^k (2 i - 1) = k^2</math>.  Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury <tt>sqrt</tt> obliczającej <tt>sqrt x</tt> <math>= \left\lfloor \sqrt{x} \right\rfloor</math>.
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
Linia 54: Linia 54:
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.  
Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.  
}}
}}
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
  '''let''' odwroc n =  
  '''let''' odwroc n =  
   '''let rec''' pom x w =  
   '''let rec''' pom x w =  
Linia 60: Linia 62:
   '''in'''  
   '''in'''  
     pom n 0;;
     pom n 0;;
</div></div>}}
</div></div>


{{cwiczenie|[Numerologia]||
{{cwiczenie|[Numerologia]||
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
}}
}}
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
   '''let rec''' numerologia x =
   '''let rec''' numerologia x =
     '''let rec''' sumacyfr n a =
     '''let rec''' sumacyfr n a =
Linia 71: Linia 75:
     '''in'''
     '''in'''
       '''if''' x < 10 '''then''' x '''else''' numerologia (sumacyfr x 0);;
       '''if''' x < 10 '''then''' x '''else''' numerologia (sumacyfr x 0);;
</div></div>}}
</div></div>


{{cwiczenie|[Reszta modulo 11]||
{{cwiczenie|[Reszta modulo 11]||
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.
}}
}}
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
   '''let rec''' mod11 x =  
   '''let rec''' mod11 x =  
     '''let rec pom''' r1 r2 x =     
     '''let rec pom''' r1 r2 x =     
Linia 86: Linia 92:
         '''else if''' r < 0 '''then''' 10 - mod11 ((- r) - 1)
         '''else if''' r < 0 '''then''' 10 - mod11 ((- r) - 1)
         '''else''' r;;
         '''else''' r;;
</div></div>}}
</div></div>


{{cwiczenie|[Kodowanie par liczb]||
{{cwiczenie|[Kodowanie par liczb]||
Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.
Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.
}}
}}
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
   '''let''' para a b =
   '''let''' para a b =
     '''let rec''' pom a b c p =
     '''let rec''' pom a b c p =
Linia 109: Linia 117:
       '''else''' pom (x / 100) (10 * p) (a + ((x/10) mod 10) * p)
       '''else''' pom (x / 100) (10 * p) (a + ((x/10) mod 10) * p)
     '''in''' pom x 1 0;;   
     '''in''' pom x 1 0;;   
</div></div>}}
</div></div>


{{cwiczenie|[Nietrywialne pierwiastki z 1]||
{{cwiczenie|[Nietrywialne pierwiastki z 1]||
Napisz procedurę, która dla danej liczby <math>n</math> sprawdzi czy pierścień reszt modulo <math>n</math> zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby <math>k</math>, <math>k \neq 1</math>, <math>k \neq n-1</math>, że <math>k^2 \equiv 1\ \mod\ n</math>).
Napisz procedurę, która dla danej liczby <math>n</math> sprawdzi czy pierścień reszt modulo <math>n</math> zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby <math>k</math>, <math>k \neq 1</math>, <math>k \neq n-1</math>, że <math>k^2 \equiv 1\ \mod\ n</math>).
}}
}}
{{rozwiazanie|||<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> <div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed">
<span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span>
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
   '''let''' pierwiastki n =
   '''let''' pierwiastki n =
     '''let rec''' spr p =
     '''let rec''' spr p =
Linia 122: Linia 132:
     '''in'''
     '''in'''
       spr 2;;
       spr 2;;
</div></div>}}
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 22:13, 11 wrz 2023

Praca domowa

  • Stopień parzystości liczby całkowitej x to największa taka liczba naturalna i, że x dzieli się przez 2i. Liczby nieparzyste mają stopień parzystości 0, liczby 2 i -6 mają stopień parzystości 1, a liczby 4 i 12 mają stopień parzystości 2. Przyjmujemy, że 0 ma stopień parzystości -1. Napisz procedurę parzystość wyznaczającą stopień parzystości danej liczby całkowitej.
  • Udowodnij, że dla każdego naturalnego n, fib n jest równe n-tej liczbie Fibonacciego. Podaj specyfikację dla fibpom i udowodnij ją przez indukcję.
let fib n =
  let rec fibpom a b n = 
    if n = 0 then a else fibpom b (a + b) (n - 1)
  in 
    fibpom 0 1 n;;
  • Forma specjalna let-in jest tylko lukrem syntaktycznym i może być rozwinięta do λ-abstrakcji. W jaki sposób?


Ćwiczenia

W przypadku zajęć laboratoryjnych należy najpierw zapoznać studentów ze środowiskiem i uruchamianiem Ocamla.

Rozwiązaniami poniższych zadań są proste programiki operujące na liczbach całkowitych (bez rekurencji ogonowej i list):

Ćwiczenie [sqrt x]

Sumy kolejnych liczb nieparzystych dają kwadraty kolejnych liczb naturalnych, zgodnie ze wzorem: i=1k(2i1)=k2. Wykorzystaj ten fakt do napisania procedury sqrt obliczającej sqrt x =x.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Test pierwszości]

Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest pierwsza.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Zera silni]

Napisz procedurę zera_silni : int -> int, która dla danej dodatniej liczby całkowitej n obliczy ile zer znajduje się na końcu zapisu dziesiętnego liczby n!.

Laboratorium

Ćwiczenie [Odwracanie liczb]

Napisz procedurę, która przekształca daną liczbę w taką, w której cyfry wystepują w odwrotnej kolejności, np. 1234 jest przekształcane na 4321.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Numerologia]

Napisz procedurę, która sprawdza, czy dana liczba jest podzielna przez 9 w następujący sposób: jedyne liczby jednocyforwe podzielne przez 9 to 9 i 0; reszta z dzielenia liczby wielocyforwej przez 9 jest taka sama, jak reszta dzielenia sumy jej cyfr przez 9; jeśli suma cyfr jest wielocyfrowa, to całość powtarzamy, aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Reszta modulo 11]

Napisz procedurę, która sprawdza czy dana liczba jest podzielna przez 11 w następujący sposób: sumujemy cyfry liczby znajdujące się na parzystych pozycjach, oraz te na nieparzystych pozycjach, różnica tych dwóch liczb przystaje modulo 11 do wyjściowej liczby; krok ten należy powtarzać aż do uzyskania liczby jednocyfrowej.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Kodowanie par liczb]

Zaimplementuj kodowanie par liczb naturalnych jako liczby naturalne. To znaczy, napisz procedurę dwuargumentową, która otrzymawszy dwie liczby naturalne zakoduje je w jednej liczbie naturalnej. Dodatkowo napisz dwie procedury, które wydobywają z zakodowanej pary odpowiednio pierwszą i drugą liczbę.

Rozwiązanie

Ćwiczenie [Nietrywialne pierwiastki z 1]

Napisz procedurę, która dla danej liczby n sprawdzi czy pierścień reszt modulo n zawiera nietrywialne pierwiastki z 1 (tj. takie liczby k, k1, kn1, że k21 mod n).

Rozwiązanie