MN14LAB: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Pokazać, że jeśli | Pokazać, że jeśli | ||
<math> | <math>f\in C^{(2)}([a,b])</math> to dla kwadratury prostokątów | ||
<center><math> | <center><math> | ||
Q_0(f)=f\left(\frac{a+b}{2}\right)\frac{b-a}{2} \approx S(f) = \int_a^b f(x)\, dx | Q_0(f)=f\left(\frac{a+b}{2}\right)\frac{b-a}{2} \approx S(f) = \int_a^b f(x)\, dx | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
mamy | mamy | ||
<center><math> | <center><math>S(f)\,-\,Q_0(f)\,=\,\frac{(b-a)^3}{24}f^{(2)}(\xi_0)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
(<math> | (<math>\xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>M</math> (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez <math>F^1_M([a,b])</math>), zachodzi | ||
<center><math> | <center><math>\max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{24} | \frac{M(b-a)^3}{24}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | ||
Linia 43: | Linia 41: | ||
Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka. | Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka. | ||
Błąd w klasie <math> | Błąd w klasie <math>F^1_M([a,b])</math> jest dla kwadratury prostokątów dwa razy mniejszy niż dla kwadratury trapezów. | ||
</div></div></div> | </div></div></div> | ||
Linia 51: | Linia 49: | ||
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte | Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte | ||
na dwóch węzłach <math> | na dwóch węzłach <math>x_0,x_1\in [a,b]</math>. Pokazać, że | ||
wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie | wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie | ||
<math> | <math>F^1_M([a,b])</math> jest osiągany przez kwadraturę | ||
<center><math> | <center><math>Q^I(f)\,=\,\frac{b-a}{2}\left(f\Big(\frac{3a+b}{4}\Big) | ||
+f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right) | +f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a jej błąd | a jej błąd | ||
<center><math> | <center><math>\sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{32} | \frac{M(b-a)^3}{32}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 74: | Linia 70: | ||
kwadratury parabol, tzn. | kwadratury parabol, tzn. | ||
<center><math> | <center><math>\bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 83: | Linia 78: | ||
<div class="exercise"> | <div class="exercise"> | ||
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość <math> | Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość <math>\bar T^s_1(f)</math> kwadratury Romberga. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> |
Aktualna wersja na dzień 21:47, 11 wrz 2023
Kwadratury
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Ćwiczenie: Kwadratura prostokątów kontra kwadratura trapezów
Pokazać, że jeśli to dla kwadratury prostokątów
mamy
(), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez ), zachodzi
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Ćwiczenie
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte na dwóch węzłach . Pokazać, że wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie jest osiągany przez kwadraturę
a jej błąd
Ćwiczenie
Pokazać, że drugą kolumnę tabeli kwadratur Romberga tworzą złożone kwadratury parabol, tzn.
Ćwiczenie
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość kwadratury Romberga.
Ćwiczenie
Zaimplementuj adaptacyjną kwadraturę trapezów.