MN14LAB: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 21: Linia 21:


Pokazać, że jeśli  
Pokazać, że jeśli  
<math>\displaystyle f\in C^{(2)}([a,b])</math> to dla kwadratury prostokątów  
<math>f\in C^{(2)}([a,b])</math> to dla kwadratury prostokątów  
<center><math>\displaystyle
<center><math>
Q_0(f)=f\left(\frac{a+b}{2}\right)\frac{b-a}{2} \approx S(f) = \int_a^b f(x)\, dx
Q_0(f)=f\left(\frac{a+b}{2}\right)\frac{b-a}{2} \approx S(f) = \int_a^b f(x)\, dx
</math></center>
</math></center>
Linia 28: Linia 28:
mamy  
mamy  


<center><math>\displaystyle S(f)\,-\,Q_0(f)\,=\,\frac{(b-a)^3}{24}f^{(2)}(\xi_0),
<center><math>S(f)\,-\,Q_0(f)\,=\,\frac{(b-a)^3}{24}f^{(2)}(\xi_0)</math>,</center>
</math></center>


(<math>\displaystyle \xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>\displaystyle M</math> (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez <math>\displaystyle F^1_M([a,b])</math>), zachodzi
(<math>\xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>M</math> (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez <math>F^1_M([a,b])</math>), zachodzi


<center><math>\displaystyle \max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\,
<center><math>\max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\,
     \frac{M(b-a)^3}{24}.
     \frac{M(b-a)^3}{24}</math></center>
</math></center>


Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Linia 43: Linia 41:
Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka.
Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka.


Błąd w klasie <math>\displaystyle F^1_M([a,b])</math> jest dla kwadratury prostokątów dwa razy mniejszy niż dla kwadratury trapezów.  
Błąd w klasie <math>F^1_M([a,b])</math> jest dla kwadratury prostokątów dwa razy mniejszy niż dla kwadratury trapezów.  
</div></div></div>
</div></div></div>


Linia 51: Linia 49:


Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte  
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte  
na dwóch węzłach <math>\displaystyle x_0,x_1\in [a,b]</math>. Pokazać, że  
na dwóch węzłach <math>x_0,x_1\in [a,b]</math>. Pokazać, że  
wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie  
wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie  
<math>\displaystyle F^1_M([a,b])</math> jest osiągany przez kwadraturę  
<math>F^1_M([a,b])</math> jest osiągany przez kwadraturę  


<center><math>\displaystyle Q^I(f)\,=\,\frac{b-a}{2}\left(f\Big(\frac{3a+b}{4}\Big)
<center><math>Q^I(f)\,=\,\frac{b-a}{2}\left(f\Big(\frac{3a+b}{4}\Big)
                   +f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right),
                   +f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right)</math>,</center>
</math></center>


a jej błąd  
a jej błąd  


<center><math>\displaystyle \sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\,
<center><math>\sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\,
       \frac{M(b-a)^3}{32}.
       \frac{M(b-a)^3}{32}</math></center>
</math></center>


</div></div>
</div></div>
Linia 74: Linia 70:
kwadratury parabol, tzn.  
kwadratury parabol, tzn.  


<center><math>\displaystyle \bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3}.
<center><math>\bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3}</math></center>
</math></center>


</div></div>
</div></div>
Linia 83: Linia 78:
<div class="exercise">
<div class="exercise">


Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość <math>\displaystyle \bar T^s_1(f)</math> kwadratury Romberga.
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość <math>\bar T^s_1(f)</math> kwadratury Romberga.


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">

Aktualna wersja na dzień 21:47, 11 wrz 2023


Kwadratury

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__

Ćwiczenie: Kwadratura prostokątów kontra kwadratura trapezów

Pokazać, że jeśli fC(2)([a,b]) to dla kwadratury prostokątów

Q0(f)=f(a+b2)ba2S(f)=abf(x)dx

mamy

S(f)Q0(f)=(ba)324f(2)(ξ0),

(ξ0[a,b]), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą M (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez FM1([a,b])), zachodzi

maxfFM1([a,b])|S(f)Q0(f)|=M(ba)324

Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.

Rozwiązanie

Ćwiczenie

Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte na dwóch węzłach x0,x1[a,b]. Pokazać, że wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie FM1([a,b]) jest osiągany przez kwadraturę

QI(f)=ba2(f(3a+b4)+f(a+3b4)),

a jej błąd

supfFM1([a,b])|S(f)QI(f)|=M(ba)332

Ćwiczenie

Pokazać, że drugą kolumnę tabeli kwadratur Romberga tworzą złożone kwadratury parabol, tzn.

P¯k(f)=4T¯2k(f)T¯k(f)3

Ćwiczenie

Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość T¯1s(f) kwadratury Romberga.

Wskazówka

Ćwiczenie

Zaimplementuj adaptacyjną kwadraturę trapezów.

Wskazówka
Rozwiązanie