MN05: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 16: Linia 16:
Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych
Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych


<center><math>\displaystyle
<center><math>
Ax = b,
Ax = b</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>.  
gdzie <math>A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>b\in R^N</math>.  


W praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.  
W praktyce spotyka się zadania z <math>N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>10^8</math>! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.  


Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:
* metoda wyznacznikowa ([[Algebra_liniowa_z_geometrią_analityczną/Wykład 8:_Zastosowania_wyznacznika._Układy_równań_liniowych|wzory Cramera]])
* metoda wyznacznikowa ([[Algebra_liniowa_z_geometrią_analityczną/Wykład 8:_Zastosowania_wyznacznika._Układy_równań_liniowych|wzory Cramera]])
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math>
* obliczenie macierzy <math>A^{-1}</math> i następnie <math>x = A^{-1}b</math>
   
   
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
Linia 46: Linia 45:


Rozważmy układ z macierzą  
Rozważmy układ z macierzą  
trójkątną <math>\displaystyle A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze  
trójkątną <math>A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze  
<strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math> gdy <math>\displaystyle i>j</math>, oraz  
<strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>a_{i,j}=0</math> gdy <math>i>j</math>, oraz  
macierze <strong>trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej</strong>, tzn.  
macierze <strong>trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej</strong>, tzn.  
<math>\displaystyle a_{i,j}=0</math>, <math>\displaystyle i<j</math>, oraz <math>\displaystyle a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju  
<math>a_{i,j}=0</math>, <math>i<j</math>, oraz <math>a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju  
będziemy oznaczać przez <math>\displaystyle U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>\displaystyle L</math>.  
będziemy oznaczać przez <math>U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>L</math>.  


<center><math>\displaystyle L = \begin{pmatrix}  
<center><math>L = \begin{pmatrix}  
1 &  &  &        &  &  \\
1 &  &  &        &  &  \\
* & 1 &  &        &  &  \\
* & 1 &  &        &  &  \\
Linia 72: Linia 71:
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną


<center><math>\displaystyle
<center><math>
   U\, x\;=\; c,
   U\, x\;=\; c</math>,</center>
</math></center>


<math>\displaystyle U=(u_{i,j})</math>, <math>\displaystyle  c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm:
<math>U=(u_{i,j})</math>, <math>c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm:


{{algorytm|Podstawienie w tył|Podstawienie w tył|
{{algorytm|Podstawienie w tył|Podstawienie w tył|
<pre><math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
<pre><math>x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
for (i = N-1; i >= 1; i--)
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
<math>x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
</pre>}}
</pre>}}


Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy  
Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy  
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>. Podobnie, układ  
implikuje, że <math>u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\forall i</math>. Podobnie, układ  
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:
<math>L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:


{{algorytm|Podstawienie w przód|Podstawienie w przód|
{{algorytm|Podstawienie w przód|Podstawienie w przód|
<pre><math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
<pre><math>x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
for (i=2; i <= N; i++)
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
<math>x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
</pre>}}
</pre>}}


Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
Oba algorytmy wymagają rzędu <math>N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>\displaystyle O(N^2)</math>   
<math>N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>O(N^2)</math>   
działań arytmetycznych.  
działań arytmetycznych.  


Linia 103: Linia 101:
Równie tanio można rozwiązać układ równań
Równie tanio można rozwiązać układ równań


<center><math>\displaystyle
<center><math>
Q x =  b,
Q x =  b
</math></center>
</math></center>


gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą <strong>ortogonalną</strong>, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
gdy <math>Q</math> jest macierzą <strong>ortogonalną</strong>, to znaczy <math>Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
ortogonalności wynika wprost, że
ortogonalności wynika wprost, że


<center><math>\displaystyle
<center><math>
  x = Q^T  b
  x = Q^T  b
</math></center>
</math></center>


i w konsekwencji <math>\displaystyle x</math> można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy
i w konsekwencji <math>x</math> można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji.  
przez wektor, czyli <math>O(N^2)</math> operacji.  


Podobnie, gdy <math>\displaystyle Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>\displaystyle Q^*Q = I</math> (przypomnijmy: <math>\displaystyle Q^*</math> oznacza macierz sprzężoną do <math>\displaystyle Q</math>, tzn. taką, że <math>\displaystyle Q^*_{ij} = \bar{Q}_{ji}</math>),  
Podobnie, gdy <math>Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>Q^*Q = I</math> (przypomnijmy: <math>Q^*</math> oznacza macierz sprzężoną do <math>Q</math>, tzn. taką, że <math>Q^*_{ij} = \bar{Q}_{ji}</math>),  
rozwiązaniem układu równań jest  
rozwiązaniem układu równań jest  


<center><math>\displaystyle
<center><math>
  x = Q^*  b.
  x = Q^*  b
</math></center>
</math></center>


Linia 131: Linia 129:
rozwiązywania układu równań
rozwiązywania układu równań


<center><math>\displaystyle Ax=b</math></center>
<center><math>Ax=b</math></center>


okazuje się popularna <strong>eliminacja Gaussa</strong>. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej <math>\displaystyle U</math> takich, że
okazuje się popularna <strong>eliminacja Gaussa</strong>. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej <math>L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej <math>U</math> takich, że
<center><math>\displaystyle
<center><math>
A = LU,
A = LU</math>,</center>
</math></center>


a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:
a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:


{{algorytm|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|
{{algorytm|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|
<pre>Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>;
<pre>Znajdź rozkład <math>A=LU</math>;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
Rozwiąż <math>Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
</pre>}}
</pre>}}


Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy
Przypuśćmy, że taki rozkład <math>A=LU</math> istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy


<center><math>\displaystyle
<center><math>
\begin{pmatrix}  
\begin{pmatrix}  
a_{11} & a_{12}^T\\
a_{11} & a_{12}^T\\
Linia 164: Linia 161:
</math></center>
</math></center>


skąd (mnożąc blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>) wynika, że
skąd (mnożąc blokowo macierz <math>L</math> przez <math>U</math>) wynika, że
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
* <math>u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>U</math> jest kopią pierwszego wiersza <math>A</math>,
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali <math>\displaystyle a_{11}</math>,
* <math>l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>L</math> powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora <math>a_{21}</math> przez element na diagonali <math>a_{11}</math>,
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy <math>\displaystyle L_{22}</math> oraz <math>\displaystyle U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku <math>\displaystyle A_{22}</math> macierzy <math>\displaystyle A</math>, wymiaru <math>\displaystyle (N-1)\times (N-1)</math>. Macierz <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> nazywamy <strong>uzupełnieniem Schura</strong>.
* <math>A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy <math>L_{22}</math> oraz <math>U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku <math>A_{22}</math> macierzy <math>A</math>, wymiaru <math>(N-1)\times (N-1)</math>. Macierz <math>A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> nazywamy <strong>uzupełnieniem Schura</strong>.
   
   
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  
rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  


Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać ''in situ'' (w miejscu), nadpisując elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać ''in situ'' (w miejscu), nadpisując elementy <math>A</math> elementami macierzy <math>U</math> i <math>L</math> (jedynek z diagonali <math>L</math> nie musimy pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.


{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|
{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna|
<pre>for k=1:N-1
<pre>for k=1:N-1
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0  
if <math>a_{kk}</math> == 0  
STOP;
STOP;
end
end
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N  
for i=k+1:N  
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
end
Linia 190: Linia 187:
</pre>}}
</pre>}}


Łatwo przekonać się, że <math>\displaystyle k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>\displaystyle k</math>-ty krok
Łatwo przekonać się, że <math>k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>k</math>-ty krok
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>\displaystyle 2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>.  
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\frac{4}{3}N^3</math>.  


Jeśli więc do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math> wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:
Jeśli więc do rozwiązywania układu równań <math>Ax=b</math> wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>;
* Koszt znalezienia rozkładu <math>A=LU</math>: <math>O(N^3)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ly=b</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>Ly=b</math>: <math>O(N^2)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
* Koszt rozwiązania układu <math>Ux=y</math>: <math>O(N^2)</math>.
   
   
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
wynosi już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
wynosi już tylko <math>O(N^2)</math>.


==Wybór elementu głównego==
==Wybór elementu głównego==
Linia 205: Linia 202:
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz


<center><math>\displaystyle
<center><math>
A = \begin{pmatrix}  0 & 1\\ 1 & 0
A = \begin{pmatrix}  0 & 1\\ 1 & 0
\end{pmatrix}  
\end{pmatrix}  
Linia 211: Linia 208:


jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>\displaystyle a_{11}=0</math>... Ale wystarczy zamienić ze sobą
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>a_{11}=0</math>... Ale wystarczy zamienić ze sobą
wiersze macierzy <math>\displaystyle A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do ''dowolnych'' macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).
wiersze macierzy <math>A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do ''dowolnych'' macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).


W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[MN04#Numeryczna poprawność algorytmu|możliwie dobrych własnościach numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w kolumnie</strong>. Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>\displaystyle k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU,
W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[MN04#Numeryczna poprawność algorytmu|możliwie dobrych własnościach numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w kolumnie</strong>. Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU,
* szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o <strong>największym module</strong> (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
* w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o <strong>największym module</strong> (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
* zamieniamy ze sobą wiersz <math>\displaystyle A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym znajduje się element główny
* zamieniamy ze sobą wiersz <math>A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym znajduje się element główny
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony
   
   
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład


<center><math>\displaystyle PA = LU,
<center><math>PA = LU</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle P</math> jest pewną (zerojedynkową) <strong>macierzą permutacji</strong> (tzn. macierzą
gdzie <math>P</math> jest pewną (zerojedynkową) <strong>macierzą permutacji</strong> (tzn. macierzą
identyczności z przepermutowanymi wierszami).
identyczności z przepermutowanymi wierszami).


Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. <strong>wybór pełny</strong>, gdy elementu głównego szukamy w <strong>całej</strong> podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.
m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. <strong>wybór pełny</strong>, gdy elementu głównego szukamy w <strong>całej</strong> podmacierzy <math>A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.


W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.
W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.
Linia 236: Linia 232:
for k=1:N-1
for k=1:N-1
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>;
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>a_{pk}</math>;
zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
P(k) = p; P(p) = k;
P(k) = p; P(p) = k;
if <math>\displaystyle a_{kk}</math>
if <math>a_{kk} == 0</math>
STOP: macierz osobliwa!
STOP: macierz osobliwa!
end
end
Linia 245: Linia 241:
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N  
for i=k+1:N  
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
end
Linia 260: Linia 256:
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">


<div class="center"><div class="thumb tnone"><div style="width:552px;"><flash>file=Macierz.swf|width=550|height=300</flash> <div class="thumbcaption">Przebieg eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div></div>
<div class="center">
</div></div>
[[File:Macierz.svg|550x300px|thumb|center|Przebieg eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego]]
</div>


Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Linia 267: Linia 264:


{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|
{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|
<pre>znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>;
<pre>znajdź rozkład <math>PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>Ly = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;
rozwiąż względem <math>x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>Ux = y</math>;
</pre>}}
</pre>}}


Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest <strong>wykonalny bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest <strong>wykonalny bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
* <strong>symetrycznych, dodatnio określonych</strong>: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz jednocześnie <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x \neq 0</math>,
* <strong>symetrycznych, dodatnio określonych</strong>: <math>A=A^T</math> oraz jednocześnie <math>x^TAx > 0</math>, <math>\forall x \neq 0</math>,
* <strong>silnie diagonalnie dominujących</strong>: macierz <math>\displaystyle A</math> (lub <math>\displaystyle A^T</math>) spełnia  
* <strong>silnie diagonalnie dominujących</strong>: macierz <math>A</math> (lub <math>A^T</math>) spełnia  


<center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i. </math></center>
<center><math>|a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i</math></center>


==Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych==
==Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych==


Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi <math>\displaystyle O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest <strong>najmniejsza możliwa</strong> liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi <math>O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest <strong>najmniejsza możliwa</strong> liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.


Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań
Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu <math>N</math> równań
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
macierzy <math>N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt  
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt  
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.  Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać
<math>O(N^{2.376})</math>.  Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.
kosztem <math>O(N^{2.376})</math>.


Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.

Aktualna wersja na dzień 21:46, 11 wrz 2023


Układy równań liniowych

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, matematycznie równoważnych metod rozwiązywania takich zadań, ma diametralnie różne własności numeryczne. Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych

Ax=b,

gdzie A jest nieosobliwą macierzą N×N, a dany wektor prawej strony bRN.

W praktyce spotyka się zadania z N=2,3,1000. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu 108! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak skutecznie rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.

Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:

  • metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
  • obliczenie macierzy A1 i następnie x=A1b

nie nadaje się do numerycznego rozwiązywania takich zadań. Wkrótce dowiesz się, że jedną z dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.

Proste układy równań

Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą, że

trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań,

w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy równań są "łatwe"?

Układy z macierzą trójkątną

Rozważmy układ z macierzą trójkątną A. Będą nas szczególnie interesować macierze trójkątne górne, dla których ai,j=0 gdy i>j, oraz macierze trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej, tzn. ai,j=0, i<j, oraz ai,i=1. Macierze pierwszego rodzaju będziemy oznaczać przez U, a drugiego rodzaju przez L.

L=(1*1**1***1****1),U=(***************)

Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną

Ux=c,

U=(ui,j), c=(cj), można rozwiązać stosując algorytm:

Algorytm Podstawienie w tył


<math>x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
	<math>x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
	u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;

Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy implikuje, że ui,i0, i. Podobnie, układ Lx=c rozwiązujemy algorytmem:

Algorytm Podstawienie w przód


<math>x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
	<math>x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;

Oba algorytmy wymagają rzędu N2/2 mnożeń lub dzieleń i N2/2 dodawań lub odejmowań, a więc łącznie O(N2) działań arytmetycznych.

Układy z macierzą ortogonalną

Równie tanio można rozwiązać układ równań

Qx=b

gdy Q jest macierzą ortogonalną, to znaczy QTQ=I. Rzeczywiście, z ortogonalności wynika wprost, że

x=QTb

i w konsekwencji x można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy przez wektor, czyli O(N2) operacji.

Podobnie, gdy QCN×N jest unitarna, to znaczy Q*Q=I (przypomnijmy: Q* oznacza macierz sprzężoną do Q, tzn. taką, że Qij*=Q¯ji), rozwiązaniem układu równań jest

x=Q*b

Metoda eliminacji Gaussa

Carl Friedrich Gauss
Zobacz biografię

W ogólnym przypadku, bardzo dobrym algorytmem numerycznego rozwiązywania układu równań

Ax=b

okazuje się popularna eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. rozkładu LU macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej L (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej U takich, że

A=LU,

a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:

Algorytm Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU


Znajdź rozkład <math>A=LU</math>;
Rozwiąż <math>Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>Ux = y</math> przez podstawienie w tył;

Przypuśćmy, że taki rozkład A=LU istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy

(a11a12Ta21A22)=(10Tl21L22)(u11u12T0U22,)

skąd (mnożąc blokowo macierz L przez U) wynika, że

  • u11=a11 oraz u12=a12, więc pierwszy wiersz U jest kopią pierwszego wiersza A,
  • l21=a21/u11, więc pierwsza kolumna L powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora a21 przez element na diagonali a11,
  • A22l21u12T=L22U22, a więc znalezienie podmacierzy L22 oraz U22 sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku A22 macierzy A, wymiaru (N1)×(N1). Macierz A22l21u12T nazywamy uzupełnieniem Schura.

Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.

Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać in situ (w miejscu), nadpisując elementy A elementami macierzy U i L (jedynek z diagonali L nie musimy pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.

Algorytm Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna


for k=1:N-1
	if <math>a_{kk}</math> == 0 
		STOP;
	end
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
		<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end

Łatwo przekonać się, że k-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. k-ty krok algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu 2(Nk)2 operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około 43N3.

Jeśli więc do rozwiązywania układu równań Ax=b wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:

  • Koszt znalezienia rozkładu A=LU: O(N3);
  • Koszt rozwiązania układu Ly=b: O(N2);
  • Koszt rozwiązania układu Ux=y: O(N2).

Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania wynosi już tylko O(N2).

Wybór elementu głównego

Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz

A=(0110)

jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od razu zetknie się z dzieleniem przez a11=0... Ale wystarczy zamienić ze sobą wiersze macierzy A (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do dowolnych macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).

W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o możliwie dobrych własnościach numerycznych, wykorzystujemy tzw. strategię wyboru elementu głównego w kolumnie. Polega to na tym, że zanim wykonamy k-ty krok algorytmu rozkładu LU,

  • w pierwszej kolumnie podmacierzy A(k:N,k:N) szukamy elementu o największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
  • zamieniamy ze sobą wiersz A(k,1:N) z wierszem, w którym znajduje się element główny
  • zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony

Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład

PA=LU,

gdzie P jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą identyczności z przepermutowanymi wierszami).

Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. wybór pełny, gdy elementu głównego szukamy w całej podmacierzy A(k:N,k:N), co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.

W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.

Algorytm Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie


P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
for k=1:N-1
	
	w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>a_{pk}</math>;
	zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
	P(k) = p; P(p) = k;
	if <math>a_{kk} == 0</math>
		STOP: macierz osobliwa!
	end
	
	/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
	
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
		<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end

Przykład

Plik:Macierz.svg
Przebieg eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego

Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.

Algorytm Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie


znajdź rozkład <math>PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>Ly = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>Ux = y</math>;

Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny bez wyznaczania elementu głównego, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy

  • symetrycznych, dodatnio określonych: A=AT oraz jednocześnie xTAx>0, x0,
  • silnie diagonalnie dominujących: macierz A (lub AT) spełnia
|aii|>ji|aij|,i

Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych

Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi O(N3). Można zastanawiać się, jaka jest najmniejsza możliwa liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.

Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu N równań liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch macierzy N×N. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny, wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem 4.7Nlog274.7N2.807 (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt O(N2.376). Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać kosztem O(N2.376).

Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany. Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników. Są jednak podejmowane wysiłki, by zmniejszyć te ograniczenia algorytmu Strassena.

Literatura

W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 4 w

  • D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.

Rozdziały 4.4--4.7 można pominąć przy tym wykładzie, choć będą wykorzystane w następnych.

Bardzo dużo informacji na temat omawianych zagadnień znajduje się w monografiach

  • A.Kiełbasiński, H. Schwetlick, Numeryczna algebra liniowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992,
  • N. Higham, Accuracy and Stability of Numerical Algorithms, SIAM, 2002.