Analiza matematyczna 1/Test 10: Wzór Taylora. Ekstrema: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Funkcja <math> | Funkcja <math>x\mapsto (5-x)\sqrt[3]{x^2}</math> | ||
<rightoption>ma dokładnie dwa punkty krytyczne</rightoption> | <rightoption>ma dokładnie dwa punkty krytyczne</rightoption> | ||
<wrongoption>nie ma ekstremum w punkcie <math> | <wrongoption>nie ma ekstremum w punkcie <math>0</math></wrongoption> | ||
<wrongoption>ma minimum w punkcie 2.</wrongoption> | <wrongoption>ma minimum w punkcie 2.</wrongoption> | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Funkcja <math> | Funkcja <math>x\rightarrow x+\ln(\sin{x})</math> | ||
<wrongoption>ma punkty krytyczne postaci <math> | <wrongoption>ma punkty krytyczne postaci <math>\frac{\pi}{4}+ k\pi</math>, gdzie <math>k\in | ||
\Bbb Z</math></wrongoption> | \Bbb Z</math></wrongoption> | ||
<wrongoption>ma tylko minima</wrongoption> | <wrongoption>ma tylko minima</wrongoption> | ||
<wrongoption>nie ma punktów krytycznych w przedziale <math> | <wrongoption>nie ma punktów krytycznych w przedziale <math>(\frac{5\pi}2,3\pi)</math>.</wrongoption> | ||
</quiz> | </quiz> | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Niech <math> | Niech <math>f(x)= x^m(1-x)^n</math> dla pewnych | ||
liczb naturalnych <math> | liczb naturalnych <math>m, n</math>. Wtedy | ||
<wrongoption>funkcja <math> | <wrongoption>funkcja <math>f</math> ma dokładnie trzy punkty krytyczne</wrongoption> | ||
<rightoption>funkcja <math> | <rightoption>funkcja <math>f</math> ma maksimum w pewnym punkcie leżącym w przedziale | ||
<math> | <math>(0,1)</math></rightoption> | ||
<rightoption>funkcja <math> | <rightoption>funkcja <math>f</math> może mieć dwa minima.</rightoption> | ||
</quiz> | </quiz> | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Liczba <math> | Liczba <math>\frac \pi2</math> jest największą | ||
wartością funkcji | wartością funkcji | ||
<rightoption><math> | <rightoption><math>x\mapsto x\arcsin x +\sqrt{1-x^2}</math> w przedziale <math>[0,1]</math></rightoption> | ||
<rightoption><math> | <rightoption><math>x\mapsto \mathrm{arctg}\, x+ \mathrm{arc\,ctg}\, x</math> w przedziale <math>[1,+\infty)</math></rightoption> | ||
<rightoption><math> | <rightoption><math>x\mapsto (1-x)\arccos{x}</math> w przedziale <math>[0,1]</math>.</rightoption> | ||
</quiz> | </quiz> | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Z prostokątnego arkusza blachy o | Z prostokątnego arkusza blachy o | ||
wymiarach <math> | wymiarach <math>a \times b</math> wycięto w każdym rogu kwadrat o boku <math>x</math>. Z | ||
pozostałej blachy utworzono otwarte prostopadłościenne pudełko o | pozostałej blachy utworzono otwarte prostopadłościenne pudełko o | ||
wysokości <math> | wysokości <math>x</math>. Wartość <math>x</math> została tak dobrana, że pojemność | ||
pudełka jest maksymalna. Wtedy | pudełka jest maksymalna. Wtedy | ||
<rightoption>jeśli <math> | <rightoption>jeśli <math>a=3</math> i <math>b=8</math>, to pojemność ta wynosi <math>\frac{200}{27}</math></rightoption> | ||
<rightoption>jeśli <math> | <rightoption>jeśli <math>a=b</math>, to <math>x=\frac{a}6</math></rightoption> | ||
<wrongoption>jeśli <math> | <wrongoption>jeśli <math>a</math> i <math>b</math> są całkowite, to <math>x</math> jest wymierne.</wrongoption> | ||
</quiz> | </quiz> | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
<quiz> | <quiz> | ||
Przykładem funkcji różniczkowalnej | Przykładem funkcji różniczkowalnej | ||
dwukrotnie, która nie jest klasy <math> | dwukrotnie, która nie jest klasy <math>C^2</math> jest funkcja | ||
<rightoption><math> | <rightoption><math>x\mapsto | ||
\left\{\begin{array} {ll}x^4\cos \frac1x, & {\rm gdy} \; x\neq 0\\ | \left\{\begin{array} {ll}x^4\cos \frac1x, & {\rm gdy} \; x\neq 0\\ | ||
0,& {\rm gdy } \; x=0\end{array} \right.</math></rightoption> | 0,& {\rm gdy } \; x=0\end{array} \right.</math>.</rightoption> | ||
<wrongoption><math> | <wrongoption><math>x\mapsto | ||
\left\{\begin{array} {ll}-x^3, & {\rm gdy} \; x\geq 0\\ | \left\{\begin{array} {ll}-x^3, & {\rm gdy} \; x\geq 0\\ | ||
x^3,& {\rm gdy } \; x<0\end{array} \right.</math></wrongoption> | x^3,& {\rm gdy } \; x<0\end{array} \right.</math>.</wrongoption> | ||
<rightoption><math> | <rightoption><math>x\mapsto | ||
\left\{\begin{array} {ll}x\sinh x, & {\rm gdy} \; x\geq 0\\ | \left\{\begin{array} {ll}x\sinh x, & {\rm gdy} \; x\geq 0\\ | ||
-x\sinh x,& {\rm gdy } \; x<0\end{array} \right.</math>.</rightoption> | -x\sinh x,& {\rm gdy } \; x<0\end{array} \right.</math>..</rightoption> | ||
</quiz> | </quiz> |
Aktualna wersja na dzień 12:19, 5 wrz 2023
Funkcja
ma dokładnie dwa punkty krytyczne
nie ma ekstremum w punkcie
ma minimum w punkcie 2.
Funkcja
ma punkty krytyczne postaci , gdzie
ma tylko minima
nie ma punktów krytycznych w przedziale .
Niech dla pewnych
liczb naturalnych . Wtedy
funkcja ma dokładnie trzy punkty krytyczne
funkcja ma maksimum w pewnym punkcie leżącym w przedziale
funkcja może mieć dwa minima.
Liczba jest największą
wartością funkcji
w przedziale
w przedziale
w przedziale .
Z prostokątnego arkusza blachy o
wymiarach wycięto w każdym rogu kwadrat o boku . Z
pozostałej blachy utworzono otwarte prostopadłościenne pudełko o
wysokości . Wartość została tak dobrana, że pojemność
pudełka jest maksymalna. Wtedy
jeśli i , to pojemność ta wynosi
jeśli , to
jeśli i są całkowite, to jest wymierne.
Przykładem funkcji różniczkowalnej
dwukrotnie, która nie jest klasy jest funkcja
.
.
..