Grafika komputerowa i wizualizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Daniel-PW (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Gkiwokno (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 35 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Forma zajęć ==
== Forma zajęć ==
Wykład (15 godzin) + laboratorium (15 godzin)
Wykład (15 godzin) + projekt (15 godzin)


==Opis==
==Opis==
Celem wykładu jest poznanie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej. Poznanie podstawowych problemów grafiki oraz metod i algorytmów stosowanych do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.
 


==Sylabus==
==Sylabus==


=== Autor ===
=== Autor ===
*Dariusz Sawicki
*Dariusz Sawicki — Politechnika Warszawska


=== Wymagania wstępne ===
=== Wymagania wstępne ===
Linia 23: Linia 22:
*Światło i barwa w grafice komputerowej.
*Światło i barwa w grafice komputerowej.
*Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
*Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
*Oświetlenie globalne. Dążenie do realizmu w grafice komputerowej.
*Oświetlenie globalne. Metoda śledzenia promieni. Metoda energetyczna.
*Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. Animacja.


=== Literatura ===
=== Literatura ===
*Shirley P.: Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed., A K Peters, 2005
*P. Shirley, ''Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed.'' A K Peters, 2005
*FoleyJ.D., van Dam A., Feiner St.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice. Addison-Wesley Publ.Co.1996
*J.D. Foley, A. van Dam, St.K.Feiner, J.F. Hughes, ''Computer Graphics, Principles and Practice'', Addison-Wesley Publ.Co.1996
*Hearn D., Baker P.: Computer Graphics. Prentice Hall 1997
*D. Hearn, P. Baker, ''Computer Graphics'', Prentice Hall 1997
*Zabrodzki J. i inni : Grafika komputerowa, metody i narzędzia. WNT 1994
*J. Zabrodzki i inni, ''Grafika komputerowa, metody i narzędzia'', WNT 1994
*Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej. WNT 1990
*M. Jankowski, ''Elementy grafiki komputerowej'', WNT 1990


==Moduły==
==Moduły==


* [[GKIW Moduł 0| Moduł 0]]
* [[GKIW Moduł 0 - Wstęp| Moduł 0 - Wstęp]]
* [[GKIW Moduł 1| Moduł 1]]
* [[GKIW Moduł 1 - Wprowadzenie do grafiki komputerowej| Moduł 1 - Wprowadzenie do grafiki komputerowej]]
* [[GKIW Moduł 2| Moduł 2]]
* [[GKIW Moduł 2 - Światło i barwa w grafice komputerowej| Moduł 2 - Światło i barwa w grafice komputerowej]]
* [[GKIW Moduł 3| Moduł 3]]
* [[GKIW Moduł 3 - Podstawowe operacje rastrowe| Moduł 3 - Podstawowe operacje rastrowe]]
* [[GKIW Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne| Moduł 4 - Przekształcenia geometryczne]]
* [[GKIW Moduł 5 - Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie| Moduł 5 - Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie]]
* [[GKIW Moduł 6 - Modelowanie obiektów| Moduł 6 - Modelowanie obiektów]]
* [[GKIW Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych| Moduł 7 - Eliminacja powierzchni zasłoniętych]]
* [[GKIW Moduł 8 - Modelowanie oświetlenia| Moduł 8 - Modelowanie oświetlenia]]
* [[GKIW Moduł 9 - Oświetlenie globalne| Moduł 9 - Oświetlenie globalne]]
* [[GKIW Moduł 10 - Dążenie do realizmu| Moduł 10 - Dążenie do realizmu, animacja]]

Aktualna wersja na dzień 19:24, 1 lis 2007

Forma zajęć

Wykład (15 godzin) + projekt (15 godzin)

Opis

Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej a także zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania. Zadanie projektowe w ramach laboratorium pozwala nabyć praktyczne umiejętności w rozwiązywaniu problemów graficznych.

Sylabus

Autor

  • Dariusz Sawicki — Politechnika Warszawska

Wymagania wstępne

  • Algorytmy i struktury danych

Zawartość

  • Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.
  • Podstawowe operacje rastrowe.
  • Współrzędne jednorodne. Opis macierzowy przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych.
  • Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. Rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
  • Modelowanie brył. Modelowanie krzywych i powierzchni.
  • Eliminacja elementów zasłoniętych.
  • Światło i barwa w grafice komputerowej.
  • Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.
  • Oświetlenie globalne. Metoda śledzenia promieni. Metoda energetyczna.
  • Dążenie do realizmu w grafice komputerowej. Animacja.

Literatura

  • P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, sec. ed. A K Peters, 2005
  • J.D. Foley, A. van Dam, St.K.Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics, Principles and Practice, Addison-Wesley Publ.Co.1996
  • D. Hearn, P. Baker, Computer Graphics, Prentice Hall 1997
  • J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994
  • M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

Moduły