MN05: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Dorota (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
<!--
Konwertowane  z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/&nbsp;pawlik1/latex2mediawiki.php.
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl
-->
=Układy równań liniowych=
=Układy równań liniowych=
{{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej
przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}}


Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń
Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń
zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, <strong>matematycznie równoważnych</strong> metod
zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, <strong>matematycznie równoważnych</strong> metod
rozwiązywania takich zadań, ma <strong>diametralnie różne własności numeryczne</strong>.
rozwiązywania takich zadań, ma <strong>diametralnie różne własności numeryczne</strong>.
Bardzo ważną klasą takich zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych
Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych


<center><math>\displaystyle
<center><math>
Ax = b,
Ax = b</math>,</center>
</math></center>,


gdzie <math>\displaystyle A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>\displaystyle N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>\displaystyle b\in R^N</math>.  
gdzie <math>A</math> jest nieosobliwą macierzą <math>N\times N</math>, a dany wektor prawej strony <math>b\in R^N</math>.  


W
W praktyce spotyka się zadania z <math>N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>10^8</math>! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.
praktyce spotyka się zadania z <math>\displaystyle N = 2, 3, \ldots 1000</math>. Zdarzają się także czasem
specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu <math>\displaystyle 10^8</math>!


Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:
numerycznych, dlatego nie dziwią szacunki, że około 75 procent czasu
* metoda wyznacznikowa ([[Algebra_liniowa_z_geometrią_analityczną/Wykład 8:_Zastosowania_wyznacznika._Układy_równań_liniowych|wzory Cramera]])
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie
* obliczenie macierzy <math>A^{-1}</math> i następnie <math>x = A^{-1}b</math>
takich zadań.
 
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań
liniowych, takich jak:
* metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
* obliczenie macierzy <math>\displaystyle A^{-1}</math> i następnie <math>\displaystyle x = A^{-1}b</math>
   
   
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
<strong>nie nadaje się</strong> do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
 
Wkrótce dowiesz się, że jedną z dobrych metod jest <strong>metoda eliminacji Gaussa</strong>.
O tym, jak <strong>skutecznie</strong> rozwiązywać takie zadania, jakie jest jego
uwarunkowanie, traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.


==Proste układy równań==
==Proste układy równań==


Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą
Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą, że


<blockquote  style="background-color:#fefeee">   
<blockquote  style="background-color: #fefeee; padding:1em;  margin-left,margin-right:2em;  margin-top,margin-bottom: 1em;">   
Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań
trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań,
</blockquote>.
</blockquote>  


W dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
równań są łatwe?
równań są ''"łatwe"''?


====Układy z macierzą trójkątną====
===Układy z macierzą trójkątną===


Rozważmy układ z macierzą  
Rozważmy układ z macierzą  
trójkątną <math>\displaystyle A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze  
trójkątną <math>A</math>. Będą nas szczególnie interesować macierze  
<strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>\displaystyle a_{i,j}=0</math> gdy <math>\displaystyle i>j</math>, oraz  
<strong>trójkątne górne</strong>, dla których <math>a_{i,j}=0</math> gdy <math>i>j</math>, oraz  
macierze <strong>trójkątne dolne</strong> z jedynkami na przekątnej, tzn.  
macierze <strong>trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej</strong>, tzn.  
<math>\displaystyle a_{i,j}=0</math>, <math>\displaystyle i<j</math>, oraz <math>\displaystyle a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju  
<math>a_{i,j}=0</math>, <math>i<j</math>, oraz <math>a_{i,i}=1</math>. Macierze pierwszego rodzaju  
będziemy oznaczać przez <math>\displaystyle U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>\displaystyle L</math>.  
będziemy oznaczać przez <math>U</math>, a drugiego rodzaju przez <math>L</math>.  


<center><math>\displaystyle L = \begin{pmatrix}  
<center><math>L = \begin{pmatrix}  
1 &  &  &        &  &  \\
1 &  &  &        &  &  \\
* & 1 &  &        &  &  \\
* & 1 &  &        &  &  \\
Linia 73: Linia 71:
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną


<center><math>\displaystyle
<center><math>
   U\, x\;=\; c,
   U\, x\;=\; c</math>,</center>
</math></center>
 
<math>\displaystyle U=(u_{i,j})</math>, <math>\displaystyle  c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm:


{{algorytm|Podstawienie w tył||
<math>U=(u_{i,j})</math>, <math>c=(c_j)</math>, można rozwiązać stosując algorytm:
<pre>


<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
{{algorytm|Podstawienie w tył|Podstawienie w tył|
<pre><math>x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
for (i = N-1; i >= 1; i--)
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
<math>x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
</pre>}}
</pre>}}


Algorytm ten jest wykonalny, bo nieosobliwość macierzy  
Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy  
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>.
implikuje, że <math>u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\forall i</math>. Podobnie, układ  
Podobnie, układ  
<math>L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:


{{algorytm|Podstawienie w przód||
{{algorytm|Podstawienie w przód|Podstawienie w przód|
<pre>
<pre><math>x_1 = c_1</math>;
 
<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
for (i=2; i <= N; i++)
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
<math>x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
</pre>}}
</pre>}}


Oba algorytmy wymagają rzędu <math>\displaystyle N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
Oba algorytmy wymagają rzędu <math>N^2/2</math> mnożeń lub dzieleń i  
<math>\displaystyle N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, łącznie więc <math>\displaystyle O(N^2)</math>   
<math>N^2/2</math> dodawań lub odejmowań, a więc łącznie <math>O(N^2)</math>   
działań arytmetycznych.  
działań arytmetycznych.  


====Układy z macierzą ortogonalną====
===Układy z macierzą ortogonalną===


Równie tanio można rozwiązać układ równań
Równie tanio można rozwiązać układ równań


<center><math>\displaystyle
<center><math>
Q x =  b,
Q x =  b
</math></center>
</math></center>


gdy <math>\displaystyle Q</math> jest macierzą ortogonalną, to znaczy <math>\displaystyle Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
gdy <math>Q</math> jest macierzą <strong>ortogonalną</strong>, to znaczy <math>Q^TQ = I</math>. Rzeczywiście, z
ortogonalności wynika, że
ortogonalności wynika wprost, że


<center><math>\displaystyle
<center><math>
  x = Q^T  b
  x = Q^T  b
</math></center>
</math></center>


i w konsekwencji <math>\displaystyle x</math> można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy
i w konsekwencji <math>x</math> można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy
przez wektor, czyli <math>\displaystyle O(N^2)</math> operacji.  
przez wektor, czyli <math>O(N^2)</math> operacji.  


Podobnie, gdy <math>\displaystyle Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>\displaystyle Q^HQ = I</math>,
Podobnie, gdy <math>Q\in C^{N\times N}</math> jest unitarna, to znaczy <math>Q^*Q = I</math> (przypomnijmy: <math>Q^*</math> oznacza macierz sprzężoną do <math>Q</math>, tzn. taką, że <math>Q^*_{ij} = \bar{Q}_{ji}</math>),  
rozwiązaniem układu równań jest  
rozwiązaniem układu równań jest  


<center><math>\displaystyle
<center><math>
  x = Q^H b.
  x = Q^* b
</math></center>
</math></center>


Linia 134: Linia 126:
[[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br>  [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]]
[[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br>  [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]]


W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym
W ogólnym przypadku, bardzo dobrym algorytmem numerycznego
rozwiązywania układu równań
rozwiązywania układu równań


<center><math>\displaystyle Ax=b</math></center>
<center><math>Ax=b</math></center>


okazuje się popularna
okazuje się popularna <strong>eliminacja Gaussa</strong>. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej <math>L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej <math>U</math> takich, że
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm
<center><math>
ten wyrazimy w języku tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy
A = LU</math>,</center>
sprowadzającego zadanie do znalezienia
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
<math>\displaystyle U</math> takich, że
<center><math>\displaystyle
A = LU,
</math></center>


a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:
a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:


{{algorytm|Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU||
{{algorytm|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU|
<pre>
<pre>Znajdź rozkład <math>A=LU</math>;
 
Rozwiąż <math>Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>;
Rozwiąż <math>Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
</pre>}}
</pre>}}


Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci
Przypuśćmy, że taki rozkład <math>A=LU</math> istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy
blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy,
mamy


<center><math>\displaystyle
<center><math>
\begin{pmatrix}  
\begin{pmatrix}  
a_{11} & a_{12}^T\\
a_{11} & a_{12}^T\\
Linia 179: Linia 161:
</math></center>
</math></center>


skąd, gdy mnożymy blokowo macierz <math>\displaystyle L</math> przez <math>\displaystyle U</math>, wynika, że
skąd (mnożąc blokowo macierz <math>L</math> przez <math>U</math>) wynika, że
* <math>\displaystyle u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>\displaystyle u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>\displaystyle U</math> jest
* <math>u_{11} = a_{11}</math> oraz <math>u_{12} = a_{12}</math>, więc pierwszy wiersz <math>U</math> jest kopią pierwszego wiersza <math>A</math>,
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
* <math>l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>L</math> powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora <math>a_{21}</math> przez element na diagonali <math>a_{11}</math>,
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez
* <math>A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy <math>L_{22}</math> oraz <math>U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku <math>A_{22}</math> macierzy <math>A</math>, wymiaru <math>(N-1)\times (N-1)</math>. Macierz <math>A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> nazywamy <strong>uzupełnieniem Schura</strong>.
podzielenie wszystkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali
<math>\displaystyle a_{11}</math>,
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy
<math>\displaystyle L_{22}</math> oraz <math>\displaystyle U_{22}</math> sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego
bloku <math>\displaystyle A_{22}</math> macierzy <math>\displaystyle A</math>,
wymiaru <math>\displaystyle (N-1)\times (N-1)</math>.
   
   
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć '''??''' korzystając z
rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  
klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.  


Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać ''in situ'' (w miejscu), nadpisując elementy <math>A</math> elementami macierzy <math>U</math> i <math>L</math> (jedynek z diagonali <math>L</math> nie musimy pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.
elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy
pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są).


{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa||
{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna|
<pre>
<pre>for k=1:N-1
 
if <math>a_{kk}</math> == 0  
for k=1:N-1
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0  
STOP;
STOP;
end
end
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N  
for i=k+1:N  
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
end
Linia 217: Linia 187:
</pre>}}
</pre>}}


Łatwo przekonać się, że <math>\displaystyle k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>\displaystyle k</math>-ty krok
Łatwo przekonać się, że <math>k</math>-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. <math>k</math>-ty krok
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>\displaystyle 2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu <math>2(N-k)^2</math> operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\frac{4}{3}N^3</math>.  
algorytmu rozkładu LU wynosi około <math>\displaystyle \frac{4}{3}N^3</math>.  


Jeśli więc wykorzystamy rozkład LU do rozwiązywania układu równań <math>\displaystyle Ax=b</math>, to mamy
Jeśli więc do rozwiązywania układu równań <math>Ax=b</math> wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:
następujące zestawienie kosztów:
* Koszt znalezienia rozkładu <math>A=LU</math>: <math>O(N^3)</math>;
* Koszt znalezienia rozkładu <math>\displaystyle A=LU</math>: <math>\displaystyle O(N^3)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>Ly=b</math>: <math>O(N^2)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ly=b</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>;
* Koszt rozwiązania układu <math>Ux=y</math>: <math>O(N^2)</math>.
* Koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle Ux=y</math>: <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
   
   
Gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
wynosi więc już tylko <math>\displaystyle O(N^2)</math>.
wynosi już tylko <math>O(N^2)</math>.
 
{{uwaga|Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych||
 
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego wynosi
<math>\displaystyle O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest <strong>najmniejsza możliwa</strong> liczba
operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań
liniowych.
 
Można pokazać,  że minimalny koszt rozwiązania układu <math>\displaystyle N</math> równań
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
macierzy <math>\displaystyle N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>\displaystyle 4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt
<math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.  Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać
kosztem <math>\displaystyle O(N^{2.376})</math>.
 
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.
Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo
dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników.
}}


==Wybór elementu głównego==
==Wybór elementu głównego==


Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz
napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej
podmacierzy, na przykład, chociaż macierz


<center><math>\displaystyle
<center><math>
A = \begin{pmatrix}  0 & 1\\ 1 & 0
A = \begin{pmatrix}  0 & 1\\ 1 & 0
\end{pmatrix}  
\end{pmatrix}  
</math></center>
</math></center>


jest ewidentnie nieosobliwa, to nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>\displaystyle a_{11}=0</math>. Ale wystarczy zamienić ze sobą
razu zetknie się z dzieleniem przez <math>a_{11}=0</math>... Ale wystarczy zamienić ze sobą
kolejnością wiersze macierzy <math>\displaystyle A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić ze sobą
wiersze macierzy <math>A</math> (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do ''dowolnych'' macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).
miejscami równania), a dostajemy macierz, dla której algorytm przejdzie bez
problemu.


W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[|Dodaj link: możliwie dobrych własnościach
W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[MN04#Numeryczna poprawność algorytmu|możliwie dobrych własnościach numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w kolumnie</strong>. Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU,
numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię <strong>wyboru elementu głównego w
* w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o <strong>największym module</strong> (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
kolumnie</strong>.
* zamieniamy ze sobą wiersz <math>A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym znajduje się element główny
Polega to na tym, że zanim wykonamy <math>\displaystyle k</math>-ty krok algorytmu rozkładu LU,
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony
* szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math> szukamy elementu o
największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy,
jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
* zamieniamy ze sobą wiersz <math>\displaystyle A(k,1:N)</math> z wierszem, w którym  
znajduje się element główny
* zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do
rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać
analogicznej permutacji wektora prawej strony
   
   
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład


<center><math>\displaystyle PA = LU,
<center><math>PA = LU</math>,</center>
</math></center>


gdzie <math>\displaystyle P</math> jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą
gdzie <math>P</math> jest pewną (zerojedynkową) <strong>macierzą permutacji</strong> (tzn. macierzą
identyczności z przepermutowanymi wierszami).
identyczności z przepermutowanymi wierszami).


Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
m.in. wybór w kolumnie oraz tzw. <strong>wybór pełny</strong>, gdy elementu głównego szukamy w
m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. <strong>wybór pełny</strong>, gdy elementu głównego szukamy w <strong>całej</strong> podmacierzy <math>A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.
<strong>całej</strong> podmacierzy <math>\displaystyle A(k:N,k:N)</math>, co znacznie zwiększa liczbę porównań
niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności
numeryczne takiego algorytmu.


W praktyce całą informację o wykonanych permutacjach przechowujemy nie w
W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.
zerojedynkowej macierzy j.w. ale w jednym wektorze.


{{algorytm|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie||
{{algorytm|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie|
<pre>
<pre>P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
 
P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
for k=1:N-1
for k=1:N-1
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>;
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>a_{pk}</math>;
zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
P(k) = p; P(p) = k;
P(k) = p; P(p) = k;
if <math>\displaystyle a_{kk}</math>
if <math>a_{kk} == 0</math>
STOP: macierz osobliwa!
STOP: macierz osobliwa!
end
end
Linia 313: Linia 241:
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N  
for i=k+1:N  
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
end
Linia 324: Linia 252:
</pre>}}
</pre>}}


<div class="thumb tright"><div><flash>file=Macierz.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div>
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;">
<span  style="font-variant:small-caps;">Przykład</span>  
<div class="solution" style="margin-left,margin-right:3em;">
 
<div class="center">
[[File:Macierz.svg|550x300px|thumb|center|Przebieg eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego]]
</div>


Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.
już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.


{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie||
{{algorytm|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie|
<pre>
<pre>znajdź rozkład <math>PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>Ly = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>Ux = y</math>;
</pre>}}
 
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest <strong>wykonalny bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
* <strong>symetrycznych, dodatnio określonych</strong>: <math>A=A^T</math> oraz jednocześnie <math>x^TAx > 0</math>, <math>\forall x \neq 0</math>,
* <strong>silnie diagonalnie dominujących</strong>: macierz <math>A</math> (lub <math>A^T</math>) spełnia
 
<center><math>|a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i</math></center>
 
==Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych==
 
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi <math>O(N^3)</math>. Można zastanawiać się, jaka jest <strong>najmniejsza możliwa</strong> liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.


znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>;
Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu <math>N</math> równań
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>;
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;
macierzy <math>N\times N</math>. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
</pre>}}
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem <math>4.7\cdot N^{log_27} \approx 4.7
\cdot N^{2.807}</math> (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt
<math>O(N^{2.376})</math>.  Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać
kosztem <math>O(N^{2.376})</math>.
 
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.
Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników. Są jednak podejmowane wysiłki, by zmniejszyć te ograniczenia algorytmu Strassena.
 
==Literatura==


Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny <strong>bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas
W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj <b>rozdział 4</b> w
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
* D. Kincaid, W. Cheney <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.
* symetrycznych, dodatnio określonych: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x
\neq 0</math>,
Rozdziały 4.4--4.7 można pominąć przy tym wykładzie, choć będą wykorzystane w następnych.
* silnie diagonalnie dominujących: macierz <math>\displaystyle A</math> (lub <math>\displaystyle A^T</math>) spełnia


<center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i.
Bardzo dużo informacji na temat omawianych zagadnień znajduje się w monografiach
</math></center>
* <span style="font-variant:small-caps">A.Kiełbasiński, H. Schwetlick</span>, <cite>Numeryczna algebra liniowa</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992,
* <span style="font-variant:small-caps">N. Higham</span>, <cite>Accuracy and Stability of Numerical Algorithms</cite>, SIAM, 2002.

Aktualna wersja na dzień 21:46, 11 wrz 2023


Układy równań liniowych

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, matematycznie równoważnych metod rozwiązywania takich zadań, ma diametralnie różne własności numeryczne. Bardzo ważną klasą takich intensywnych obliczeniowo zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych

Ax=b,

gdzie A jest nieosobliwą macierzą N×N, a dany wektor prawej strony bRN.

W praktyce spotyka się zadania z N=2,3,1000. Zdarzają się także czasem szczególne macierze o wymiarach nawet rzędu 108! Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów numerycznych --- podobno szacuje się, że około 75 procent czasu obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie takich zadań. O tym, jak skutecznie rozwiązywać takie zadania, jakie mogą czekać nas niespodzianki, traktują: ten i następne trzy wykłady.

Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań liniowych, takich jak:

  • metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
  • obliczenie macierzy A1 i następnie x=A1b

nie nadaje się do numerycznego rozwiązywania takich zadań. Wkrótce dowiesz się, że jedną z dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.

Proste układy równań

Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą, że

trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań,

w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy równań są "łatwe"?

Układy z macierzą trójkątną

Rozważmy układ z macierzą trójkątną A. Będą nas szczególnie interesować macierze trójkątne górne, dla których ai,j=0 gdy i>j, oraz macierze trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej, tzn. ai,j=0, i<j, oraz ai,i=1. Macierze pierwszego rodzaju będziemy oznaczać przez U, a drugiego rodzaju przez L.

L=(1*1**1***1****1),U=(***************)

Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną

Ux=c,

U=(ui,j), c=(cj), można rozwiązać stosując algorytm:

Algorytm Podstawienie w tył


<math>x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
	<math>x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
	u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;

Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy implikuje, że ui,i0, i. Podobnie, układ Lx=c rozwiązujemy algorytmem:

Algorytm Podstawienie w przód


<math>x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
	<math>x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;

Oba algorytmy wymagają rzędu N2/2 mnożeń lub dzieleń i N2/2 dodawań lub odejmowań, a więc łącznie O(N2) działań arytmetycznych.

Układy z macierzą ortogonalną

Równie tanio można rozwiązać układ równań

Qx=b

gdy Q jest macierzą ortogonalną, to znaczy QTQ=I. Rzeczywiście, z ortogonalności wynika wprost, że

x=QTb

i w konsekwencji x można wyznaczyć kosztem takim, jak koszt mnożenia macierzy przez wektor, czyli O(N2) operacji.

Podobnie, gdy QCN×N jest unitarna, to znaczy Q*Q=I (przypomnijmy: Q* oznacza macierz sprzężoną do Q, tzn. taką, że Qij*=Q¯ji), rozwiązaniem układu równań jest

x=Q*b

Metoda eliminacji Gaussa

Carl Friedrich Gauss
Zobacz biografię

W ogólnym przypadku, bardzo dobrym algorytmem numerycznego rozwiązywania układu równań

Ax=b

okazuje się popularna eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które okażą się dla nas później jasne, algorytm ten wyrazimy w terminach tzw. rozkładu LU macierzy, to znaczy sprowadzającego zadanie do znalezienia macierzy trójkątnej dolnej L (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej U takich, że

A=LU,

a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:

Algorytm Rozwiązanie układu równań z wykorzystaniem rozkładu LU


Znajdź rozkład <math>A=LU</math>;
Rozwiąż <math>Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>Ux = y</math> przez podstawienie w tył;

Przypuśćmy, że taki rozkład A=LU istnieje (nie musi!). Wówczas, zapisując macierze w postaci blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy, mamy

(a11a12Ta21A22)=(10Tl21L22)(u11u12T0U22,)

skąd (mnożąc blokowo macierz L przez U) wynika, że

  • u11=a11 oraz u12=a12, więc pierwszy wiersz U jest kopią pierwszego wiersza A,
  • l21=a21/u11, więc pierwsza kolumna L powstaje przez podzielenie wszystkich elementów wektora a21 przez element na diagonali a11,
  • A22l21u12T=L22U22, a więc znalezienie podmacierzy L22 oraz U22 sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego bloku A22 macierzy A, wymiaru (N1)×(N1). Macierz A22l21u12T nazywamy uzupełnieniem Schura.

Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie rekurencyjne następuje na końcu, można je zastąpić pętlą. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.

Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać in situ (w miejscu), nadpisując elementy A elementami macierzy U i L (jedynek z diagonali L nie musimy pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są). Dzięki temu dodatkowo zaoszczędzimy pamięć.

Algorytm Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa - wersja prymitywna


for k=1:N-1
	if <math>a_{kk}</math> == 0 
		STOP;
	end
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
		<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end

Łatwo przekonać się, że k-ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. k-ty krok algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu 2(Nk)2 operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego algorytmu rozkładu LU wynosi około 43N3.

Jeśli więc do rozwiązywania układu równań Ax=b wykorzystamy rozkład LU, to mamy następujące zestawienie kosztów:

  • Koszt znalezienia rozkładu A=LU: O(N3);
  • Koszt rozwiązania układu Ly=b: O(N2);
  • Koszt rozwiązania układu Ux=y: O(N2).

Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania wynosi już tylko O(N2).

Wybór elementu głównego

Opisany powyżej algorytm rozkładu LU czasem może się niestety załamać: mianowicie wtedy, gdy napotka w czasie działania zerowy element w lewym górnym rogu zmodyfikowanej podmacierzy. Na przykład, macierz

A=(0110)

jest ewidentnie nieosobliwa, ale nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od razu zetknie się z dzieleniem przez a11=0... Ale wystarczy zamienić ze sobą wiersze macierzy A (to znaczy, w układzie równań, zamienić kolejność równań), a dostaniemy macierz, z którą nasz algorytm poradzi sobie bez problemu! Musimy więc --- aby stosować eliminację Gaussa do dowolnych macierzy nieosobliwych --- dokonywać takich permutacji równań, by elementem, przez który dzielimy, była zawsze liczba niezerowa (jest to możliwe, na mocy założenia nieosobliwości macierzy).

W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o możliwie dobrych własnościach numerycznych, wykorzystujemy tzw. strategię wyboru elementu głównego w kolumnie. Polega to na tym, że zanim wykonamy k-ty krok algorytmu rozkładu LU,

  • w pierwszej kolumnie podmacierzy A(k:N,k:N) szukamy elementu o największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy, jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
  • zamieniamy ze sobą wiersz A(k,1:N) z wierszem, w którym znajduje się element główny
  • zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać analogicznej permutacji wektora prawej strony

Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład

PA=LU,

gdzie P jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą identyczności z przepermutowanymi wierszami).

Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie, m.in. wybór w wierszu (analogicznie) oraz tzw. wybór pełny, gdy elementu głównego szukamy w całej podmacierzy A(k:N,k:N), co znacznie zwiększa liczbę porównań niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności numeryczne takiego algorytmu.

W praktyce, do przechowywania całej informacji o wykonanych permutacjach wystarcza pojedynczy wektor.

Algorytm Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie


P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
for k=1:N-1
	
	w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>a_{pk}</math>;
	zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
	P(k) = p; P(p) = k;
	if <math>a_{kk} == 0</math>
		STOP: macierz osobliwa!
	end
	
	/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
	
	for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>k</math>-tej kolumny <math>L</math> */
		<math>a_{ik}</math> = <math>a_{ik}/a_{ii}</math>;
	end
	for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
		for i=k+1:N 
			<math>a_{ij}</math> -= <math>a_{ik}a_{kj}</math>;
		end
	end
end

Przykład

Plik:Macierz.svg
Przebieg eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego

Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.

Algorytm Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie


znajdź rozkład <math>PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>Ly = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>Ux = y</math>;

Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny bez wyznaczania elementu głównego, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy

  • symetrycznych, dodatnio określonych: A=AT oraz jednocześnie xTAx>0, x0,
  • silnie diagonalnie dominujących: macierz A (lub AT) spełnia
|aii|>ji|aij|,i

Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych

Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego poprzez rozkład LU wynosi O(N3). Można zastanawiać się, jaka jest najmniejsza możliwa liczba operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań liniowych.

Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu N równań liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch macierzy N×N. Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny, wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem 4.7Nlog274.7N2.807 (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt O(N2.376). Równania liniowe daje się więc (teoretycznie) rozwiązać kosztem O(N2.376).

Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany. Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników. Są jednak podejmowane wysiłki, by zmniejszyć te ograniczenia algorytmu Strassena.

Literatura

W celu dogłębnego zapoznania się z omawianym na wykładzie materiałem, przeczytaj rozdział 4 w

  • D. Kincaid, W. Cheney Analiza numeryczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006, ISBN 83-204-3078-X.

Rozdziały 4.4--4.7 można pominąć przy tym wykładzie, choć będą wykorzystane w następnych.

Bardzo dużo informacji na temat omawianych zagadnień znajduje się w monografiach

  • A.Kiełbasiński, H. Schwetlick, Numeryczna algebra liniowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1992,
  • N. Higham, Accuracy and Stability of Numerical Algorithms, SIAM, 2002.