Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 13: Równania różniczkowe zwyczajne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m Zastępowanie tekstu – „,...,” na „,\ldots,” |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
{{cwiczenie|13.1.|| | {{cwiczenie|13.1.|| | ||
Zgodnie z prawem rozpadu | Zgodnie z prawem rozpadu | ||
promieniotwórczego, liczba <math> | promieniotwórczego, liczba <math>N</math> atomów izotopu pierwiastka | ||
promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest | promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest | ||
proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie | proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. | jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. | ||
Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany | Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany | ||
literą <math> | literą <math>T</math> (lub <math>T_{\frac12}</math>) jest stałą wielkością | ||
charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani | charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani | ||
nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych). | nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych). | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
atomów, które się jeszcze nie rozpadły, co możemy zapisać | atomów, które się jeszcze nie rozpadły, co możemy zapisać | ||
równaniem | równaniem | ||
<center><math> | <center><math> | ||
N'(t)=-\lambda N(t) | N'(t)=-\lambda N(t)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
gdzie <math> | gdzie <math>t</math> jest czasem, <math>N</math> liczbą atomów izotopu, a <math>\lambda</math> | ||
współczynnikiem proporcjonalności, nazywanym '''''stałą rozpadu | współczynnikiem proporcjonalności, nazywanym '''''stałą rozpadu | ||
promieniotwórczego'''''. Analogicznie jak w przykładzie z wykładu | promieniotwórczego'''''. Analogicznie jak w przykładzie z wykładu | ||
dotyczącym stygnięcia (względnie ogrzewania) danej substancji, | dotyczącym stygnięcia (względnie ogrzewania) danej substancji, | ||
równanie to ma przy warunku początkowym <math> | równanie to ma przy warunku początkowym <math>N(t_0)=N_0</math> dokładnie | ||
jedno rozwiązanie <math> | jedno rozwiązanie <math>N(t)=N_0\exp(-\lambda (t-t_0))</math>, a jeśli w | ||
szczególności <math> | szczególności <math>t_0=0</math>, to <math>N(t)=N_0\exp(-\lambda t)</math>. Z definicji | ||
okresu połowicznego rozpadu <math> | okresu połowicznego rozpadu <math>T</math> wynika zależność: | ||
<center><math> | <center><math> | ||
N_0\exp(-\lambda T)=N(T)=\frac{N_0}{2} | N_0\exp(-\lambda T)=N(T)=\frac{N_0}{2}</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
zatem <math> | zatem <math>\lambda = \frac{\ln 2}{T}</math> i w konsekwencji | ||
<center><math> | <center><math> | ||
N(t)=N_0\exp\left(-\frac{t}T{\ln 2}\right)=N_02^{-\frac{t}{T}} | N(t)=N_0\exp\left(-\frac{t}T{\ln 2}\right)=N_02^{-\frac{t}{T}}</math></center> | ||
</math></center> | |||
b) Wobec ostatniego wzoru wystarczy wyliczyć <math> | b) Wobec ostatniego wzoru wystarczy wyliczyć <math>t</math> (gdzie jednostką | ||
jest rok) z równania | jest rok) z równania | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\frac1{16}N_0=N_02^{-\frac t{28}} | \frac1{16}N_0=N_02^{-\frac t{28}}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Otrzymujemy <math> | Otrzymujemy <math>t=4\cdot 28= 112</math> lat. Jest to jednak oczywiste też | ||
wprost z definicji czasu połowicznego rozpadu. Jeśli na początku | wprost z definicji czasu połowicznego rozpadu. Jeśli na początku | ||
mamy <math> | mamy <math>N_0</math> atomów, to po 28 latach <math>\frac12N_0</math>, po następnych 28 | ||
latach <math> | latach <math>\frac12\cdot \frac{1}2N_0=\frac14N_0</math>, po kolejnych 28 | ||
latach <math> | latach <math>\frac18N_0</math>, aż wreszcie po kolejnych 28 latach | ||
<math> | <math>\frac1{16}N_0</math>.<br> | ||
c) Tym razem za jednostkę czasu przyjmijmy 1 dzień. Jeśli <math> | c) Tym razem za jednostkę czasu przyjmijmy 1 dzień. Jeśli <math>N_0</math> | ||
było początkową ilością atomów polonu-210, to | było początkową ilością atomów polonu-210, to | ||
<math> | <math>N(100)=N_02^{-\frac{100}{140}}=N_02^{-\frac57}\approx | ||
0,6095068271N_0</math>, zatem po 100 dniach pozostanie jeszcze prawie | 0,6095068271N_0</math>, zatem po 100 dniach pozostanie jeszcze prawie | ||
<math> | <math>61\%</math> początkowej ilości atomów izotopu. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 82: | Linia 78: | ||
{{cwiczenie|13.2.|| | {{cwiczenie|13.2.|| | ||
Bank prowadzi konta z ciągłą | Bank prowadzi konta z ciągłą | ||
kapitalizacją odsetek. Niech <math> | kapitalizacją odsetek. Niech <math>K(t)</math> oznacza wartość w chwili <math>t</math> | ||
kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech | kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech | ||
<math> | <math>r</math> będzie roczną stopą procentową. | ||
a) Pokazać, że zachodzi równanie <math> | a) Pokazać, że zachodzi równanie <math>K'(t)=rK(t)</math>. | ||
b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą | b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą | ||
kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową <math> | kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową <math>8\%</math>, by go | ||
podwoić? | podwoić? | ||
Linia 95: | Linia 91: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech <math> | Niech <math>K_0</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Do jakiej kwoty urósłby on po <math>t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek w stosunku rocznym? Do jakiej | ||
kwoty urósłby on po <math> | kwoty urósłby on po <math>t</math> latach, gdyby bank dokonywał kapitalizacji odsetek <math>n</math> razy w ciągu roku? Przechodząc we wzorze na tę ostatnią kwotę do granicy (przy <math>n</math> zmierzającym do nieskończoności), otrzymamy szukaną zależność przy kapitalizacji | ||
ciągłej. Wystarczy teraz sprawdzić, czy spełnia ona zadane równanie różniczkowe. | ciągłej. Wystarczy teraz sprawdzić, czy spełnia ona zadane równanie różniczkowe. | ||
Linia 102: | Linia 98: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Niech <math> | a) Niech <math>K_0=K(0)</math> oznacza kapitał początkowy złożony w banku. Gdyby bank dokonywał kapitalizacji | ||
odsetek w stosunku rocznym, to po <math> | odsetek w stosunku rocznym, to po <math>t</math> latach kapitał urósłby do kwoty <math>K_0(1+r)^t</math>. Gdyby kapitalizacja była dokonywana <math>n</math> razy w roku, kapitał urósłby do kwoty <math>K_0(1+\frac rn)^{nt}</math>. Jeśli kapitalizacja jest ciągła, kapitał urośnie do kwoty | ||
<center><math> | <center><math> | ||
K(t)=\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left(1+\frac rn\right)^{nt}= | K(t)=\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left(1+\frac rn\right)^{nt}= | ||
\lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left[\left(1+\frac | \lim_{n\rightarrow \infty} K_0\left[\left(1+\frac | ||
rn\right)^{\frac{n}{r}}\right]^{rt}= K_0\exp(rt) | rn\right)^{\frac{n}{r}}\right]^{rt}= K_0\exp(rt) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
A stąd <math> | A stąd <math>K'(t)=rK_0\exp(rt)=rK(t)</math>.<br> | ||
b) Szukamy czasu <math> | b) Szukamy czasu <math>t</math> takiego, że <math>2K_0=K_0\exp(0,8t)</math>. Wyliczamy | ||
<math> | <math>t=\frac{\ln{2}}{0,08}\approx 8,664339757</math>. Należy zatem złożyć | ||
kapitał na 8 lat i 8 miesięcy... | kapitał na 8 lat i 8 miesięcy... | ||
Linia 119: | Linia 115: | ||
{{cwiczenie|13.3.|cw_13_3| | {{cwiczenie|13.3.|cw_13_3| | ||
Niech <math> | Niech <math>t_0, x_0</math> będą liczbami | ||
rzeczywistymi, <math> | rzeczywistymi, <math>a, b</math> dodatnimi i niech | ||
<center><math> | <center><math> | ||
D=(t_0-a, t_0+a)\times (x_0-b,x_0+b) | D=(t_0-a, t_0+a)\times (x_0-b,x_0+b)</math></center> | ||
</math></center> | |||
Udowodnić, że jeśli | Udowodnić, że jeśli | ||
funkcja <math> | funkcja <math>f: D\ni (t,x)\mapsto f(t,x)\in \mathbb{R}</math> jest ciągła, jej | ||
pochodna cząstkowa względem zmiennej <math> | pochodna cząstkowa względem zmiennej <math>x</math> istnieje, jest ciągła i | ||
ograniczona w zbiorze <math> | ograniczona w zbiorze <math>D</math>, to problem początkowy Cauchy'ego | ||
<center><math> | <center><math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
ma rozwiązanie i jest ono jedyne. | ma rozwiązanie i jest ono jedyne. | ||
Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów | Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów | ||
<math> | <math>(t_0,x_0)</math>, dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie | ||
problemu Cauchy'ego | problemu Cauchy'ego | ||
a) <math> | a) <math>\begin{cases} x'= t-\ln(x-t)\\x(t_0)=0\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math> | b) <math>\begin{cases} x'=\sqrt{t^2-x}+4t\\x(t_0)=0\end{cases}</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Dla dowolnego ustalonego <math> | Dla dowolnego ustalonego <math>t\in (t_0-a,t_0+a)</math> rozważamy funkcję | ||
<center><math> | <center><math>\phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x \mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in \mathbb{R}</math></center> | ||
jednej zmiennej rzeczywistej <math> | jednej zmiennej rzeczywistej <math>x</math>. Należy zastosować twierdzenie | ||
Lagrange'a (z 9 modułu analizy matematycznej 1) do tej funkcji, a następnie zastosować twierdzenie Picarda. | Lagrange'a (z 9 modułu analizy matematycznej 1) do tej funkcji, a następnie zastosować twierdzenie Picarda. | ||
a), b) Wyznaczamy zbiory (otwarte), w których funkcja <math> | a), b) Wyznaczamy zbiory (otwarte), w których funkcja <math>f</math> (która jest dana wzorem po prawej stronie równania różniczkowego) jest ciągła i ma ciągłą pochodną cząstkową po <math>x</math>. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 155: | Linia 150: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Niech | Niech | ||
<center><math> | <center><math> | ||
M:=\sup\left\{\left|\frac{\partial f}{\partial x}(t,x)\right|: (t,x)\in | M:=\sup\left\{\left|\frac{\partial f}{\partial x}(t,x)\right|: (t,x)\in | ||
D\right\} | D\right\}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Z założenia <math> | Z założenia <math>M</math> jest liczbą skończoną. Ustalmy dowolne | ||
<math> | <math>t\in(t_0-a,t_0+a)</math> i rozważmy funkcję | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x\mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in\mathbb{R} | \phi_t: (x_0-b,x_0+b)\ni x\mapsto \phi_t(x):=f(t,x)\in\mathbb{R}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zgodnie z założeniami, funkcja ta jest różniczkowalna, zatem na | Zgodnie z założeniami, funkcja ta jest różniczkowalna, zatem na | ||
mocy twierdzenia Lagrange'a dla dowolnych punktów <math> | mocy twierdzenia Lagrange'a dla dowolnych punktów <math>x_1,x_2\in | ||
(x_0-b,x_0+b)</math> istnieje <math> | (x_0-b,x_0+b)</math> istnieje <math>\xi\in (x_0-b,x_0+b)</math> takie, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
f(t,x_1)-f(t,x_2)=\phi_t(x_1)-\phi_t(x_2)=\phi_t'(\xi)(x_1-x_2) | f(t,x_1)-f(t,x_2)=\phi_t(x_1)-\phi_t(x_2)=\phi_t'(\xi)(x_1-x_2)</math></center> | ||
</math></center> | |||
Ponieważ <math> | Ponieważ <math>\phi_t'(\xi)=\frac{\partial f}{\partial x}(t,\xi)</math>, z | ||
dowolności <math> | dowolności <math>t</math> i z definicji <math>M</math> otrzymujemy | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\forall t\in (t_0-a,t_0+a) \; \forall x_1,x_2\in (x_0-b,x_0+b): | \forall t\in (t_0-a,t_0+a) \; \forall x_1,x_2\in (x_0-b,x_0+b): | ||
|f(t,x_1)-f(t,x_2)|\leq M|x_1-x_2| | |f(t,x_1)-f(t,x_2)|\leq M|x_1-x_2|</math></center> | ||
</math></center> | |||
Zatem na mocy twierdzenia Picarda rozwiązanie problemu | Zatem na mocy twierdzenia Picarda rozwiązanie problemu | ||
początkowego Cauchy'ego istnieje i jest jedyne.<br> | początkowego Cauchy'ego istnieje i jest jedyne.<br> | ||
a) Funkcja <math> | a) Funkcja <math>f(t,x)=t-\ln(x-t)</math> nie jest określona, jeśli <math>x-t\leq | ||
0</math>, natomiast jest dobrze określona i klasy <math> | 0</math>, natomiast jest dobrze określona i klasy <math>C^\infty</math> w zbiorze | ||
<math> | <math>G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: x-t>0\}</math>. Jeśli <math>(t_0,x_0)\in G</math>, to | ||
<math> | <math>r=\frac13(x_0-t_0)>0</math> oraz <math>[t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math> | ||
zawiera się w <math> | zawiera się w <math>G</math>. W szczególności na zbiorze <math>(t_0-r,t_0+r)\times | ||
(x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math> | (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną | ||
cząstkową po <math> | cząstkową po <math>x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>t_0</math> problem | ||
Cauchy'ego z warunkiem początkowym <math> | Cauchy'ego z warunkiem początkowym <math>x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno | ||
rozwiązanie.<br> | rozwiązanie.<br> | ||
b) Funkcja <math> | b) Funkcja <math>f(t,x)=\sqrt{t^2-x}+4t</math> nie jest określona, jeśli | ||
<math> | <math>t^2-x<0</math>, natomiast jest dobrze określona i ciągła w zbiorze | ||
<math> | <math>\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x\geq 0\}</math>. Jeśli <math>(t_0,x_0)\in | ||
G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x>0\}</math>, to istnieje takie <math> | G=\{(t,x)\in\mathbb{R}^2: t^2-x>0\}</math>, to istnieje takie <math>r>0</math>, że | ||
<math> | <math>[t_0-r,t_0+r]\times[x_0-r,x_0+r]</math> zawiera się w <math>G</math>. W | ||
szczególności na zbiorze <math> | szczególności na zbiorze <math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> | ||
funkcja <math> | funkcja <math>f</math> jest ciągła i ma ograniczoną pochodną cząstkową po | ||
<math> | <math>x</math>. Zatem w otoczeniu punktu <math>t_0</math> problem Cauchy'ego z warunkiem | ||
początkowym <math> | początkowym <math>x(t_0)=x_0</math> ma dokładnie jedno rozwiązanie. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
{{cwiczenie|13.4.|| | {{cwiczenie|13.4.|| | ||
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math> | Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>C\in | ||
\mathbb{R}</math> funkcje | \mathbb{R}</math> funkcje | ||
<center><math> | <center><math>f_C(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\ | ||
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C | (t-C)^3, & \text{ dla }t>C | ||
\end{ | \end{cases}</math></center> | ||
<center><math> | <center><math> | ||
g_C(t)= | g_C(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t<C\\0, & \text{ dla }t\geq | ||
C\end{ | C\end{cases} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
i <math>h\equiv 0</math>, są rozwiązaniami równania różniczkowego <math> | i <math>h\equiv 0</math>, są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>x'=3x^\frac{2}{3}</math>. Czy | ||
istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione | istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione | ||
powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego | powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego | ||
równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty | równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty | ||
<math> | <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem początkowy | ||
<center><math> | <center><math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math> | a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta, | ||
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math> | t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\delta>0</math>, | ||
b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math> | b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>(t_0-\delta, | ||
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math> | t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\delta>0</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Czy funkcja <math> | Czy funkcja <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>x'=3x^\frac{2}{3}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>f_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>g_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? | ||
a), b) Rozważyć osobno przypadek <math> | a), b) Rozważyć osobno przypadek <math>x_0=0</math> i <math>x_0\neq 0</math> i skorzystać z [[cw_13_3|ćwiczenia 13.3.]] | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Oczywiście <math> | Oczywiście <math>h</math> jest rozwiązaniem naszego równania. Zauważmy, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
f_C'(t)= | f_C'(t)=\begin{cases}0, & \text{ dla }t\leq C\\ | ||
3(t-C)^2, & \text{ dla }t>C | 3(t-C)^2, & \text{ dla }t>C | ||
\end{ | \end{cases} = \begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq C\\ | ||
3\left((t-C)^3\right)^{\frac23}, & \text{ dla }t>C | 3\left((t-C)^3\right)^{\frac23}, & \text{ dla }t>C | ||
\end{ | \end{cases} </math>,</center> | ||
</math></center> | |||
czyli <math> | czyli <math>f_C'(t)= 3\left(f_C(t)\right)^{\frac23}</math>. Analogicznie | ||
sprawdzamy, że <math> | sprawdzamy, że <math>g_C</math> jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to | ||
jednak jedyne rozwiązania. Jeśli <math> | jednak jedyne rozwiązania. Jeśli <math>C_1\geq C_2</math>, to | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)= | \left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)=\begin{cases} (t-C)^3, & \text{ dla }t< C_2\\ | ||
0, & \text{ dla }C_2\leq t\leq C_1\\ | 0, & \text{ dla }C_2\leq t\leq C_1\\ | ||
(t-C)^3, & \text{ dla }t>C_2 | (t-C)^3, & \text{ dla }t>C_2 | ||
\end{ | \end{cases} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest również rozwiązaniem naszego równania. | jest również rozwiązaniem naszego równania. | ||
Niech <math> | Niech <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem płaszczyzny. Jeśli | ||
<math> | <math>x_0=0</math>, to <math>x_0=f_{t_0+1}(t_0)</math>; jeśli <math>x_0>0</math>, to | ||
<math> | <math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=f_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>; | ||
wreszcie jeśli <math> | wreszcie jeśli <math>x_0<0</math>, to | ||
<math> | <math>x_0=(t_0-(t_0-\sqrt[3]{x_0}))^3=g_{t_0-\sqrt[3]{x_0}}(t_0)</math>. | ||
Zatem każdy problem Cauchy'ego | Zatem każdy problem Cauchy'ego | ||
<math>\ | <math>\begin{cases} x'(t)=3x^\frac{2}{3}(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math> ma | ||
rozwiązanie. | rozwiązanie. | ||
Niech teraz <math> | Niech teraz <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie. | ||
a) Jeśli <math> | a) Jeśli <math>x_0\neq 0</math>, to <math>r=\frac12|x_0|>0</math> oraz w zbiorze | ||
<math> | <math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja <math>f(t,x)=3x^{\frac23}</math> | ||
spełnia założenia twierdzenia udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczenie 13.3.]], zatem wtedy badany problem Cauchy'ego ma | spełnia założenia twierdzenia udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczenie 13.3.]], zatem wtedy badany problem Cauchy'ego ma | ||
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | ||
b) Jeśli <math> | b) Jeśli <math>x_0=0</math>, to zacieśnienia funkcji <math>f_{t_0}</math> i <math>h</math> do | ||
dowolnego przedziału <math> | dowolnego przedziału <math>(t_0-\delta, t_0+\delta)</math> są dwoma różnymi | ||
rozwiązaniami tym przedziale. | rozwiązaniami tym przedziale. | ||
Linia 283: | Linia 273: | ||
{{cwiczenie|13.5.|| | {{cwiczenie|13.5.|| | ||
Pokazać, że dla dowolnej stałej <math> | Pokazać, że dla dowolnej stałej <math>C\in | ||
\mathbb{R}</math> funkcje | \mathbb{R}</math> funkcje | ||
<center><math> | <center><math> | ||
f_C(t)= | f_C(t)=\begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\ | ||
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | ||
\end{ | \end{cases} \qquad {\rm i}\qquad g_C(t)=\begin{cases} | ||
C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq | C\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\0, & \text{ dla }t\geq | ||
0\end{ | 0\end{cases} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
są rozwiązaniami równania różniczkowego <math> | są rozwiązaniami równania różniczkowego <math>t^3x'=2x</math>. Czy istnieją | ||
jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? | jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? | ||
Wskazać wszystkie takie punkty <math> | Wskazać wszystkie takie punkty <math>(t_0,x_0)</math>, dla których problem | ||
początkowy | początkowy | ||
<center><math> | <center><math>\begin{cases} t^3x'(t)=2x(t)\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math></center> | ||
a) nie ma rozwiązania, | a) nie ma rozwiązania, | ||
b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math> | b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale <math>(t_0-\delta, | ||
t_0+\delta)</math> dla pewnego <math> | t_0+\delta)</math> dla pewnego <math>\delta>0</math>, | ||
c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math> | c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale <math>(t_0-\delta, | ||
t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math> | t_0+\delta)</math> dla dowolnego <math>\delta>0</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Czy funkcja <math> | Czy funkcja <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> może być rozwiązaniem równania <math>t^3x'=2x</math>? | ||
a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math> | a) Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>f_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? Jakim zbiorem jest suma mnogościowa wykresów wszystkich funkcji <math>g_C</math>, po <math>C\in\mathbb{R}</math>? | ||
b) W których punktach można skorzystać z [[#cw_13_3|ćwiczenia 13.3]]? | b) W których punktach można skorzystać z [[#cw_13_3|ćwiczenia 13.3]]? | ||
Linia 322: | Linia 312: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
f_C(t)= | f_C(t)=\begin{cases} 0, & \text{ dla }t\leq 0\\ | ||
C\frac{2}{t^3}\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | C\frac{2}{t^3}\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | ||
\end{ | \end{cases} </math>,</center> | ||
</math></center> | |||
czyli <math> | czyli <math>t^3f_C'(t)= 2f_C(t)</math>. Analogicznie sprawdzamy, że <math>g_C</math> | ||
jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to jednak jedyne | jest rozwiązaniem naszego równania. Nie są to jednak jedyne | ||
rozwiązania. Jeśli <math> | rozwiązania. Jeśli <math>C_1, C_2</math> są dowolne, to | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)= | \left(f_{C_1}+g_{C_2}\right)(t)= | ||
\begin{ | \begin{cases} C_2\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t<0\\ | ||
0, & \text{ dla }t= 0\\ | 0, & \text{ dla }t= 0\\ | ||
C_1\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | C_1\exp\left(-\frac {1}{t^2}\right), & \text{ dla }t>0 | ||
\end{ | \end{cases} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest również rozwiązaniem naszego równania.<br> | jest również rozwiązaniem naszego równania.<br> | ||
Niech teraz <math> | Niech teraz <math>(t_0,x_0)</math> będzie dowolnym punktem na płaszczyźnie. | ||
a) Zauważmy, że jeśli funkcja <math> | a) Zauważmy, że jeśli funkcja <math>x</math> jest rozwiązaniem równania | ||
<math> | <math>t^3x'(t)=2x(t)</math>, to <math>x(0)=0</math>. Zatem jeśli <math>t_0= 0, x_0\neq 0</math>, to | ||
badany problem początkowy nie ma rozwiązania. | badany problem początkowy nie ma rozwiązania. | ||
b) Jeśli <math> | b) Jeśli <math>t_0\neq 0</math>, to <math>r=\frac12|t_0|>0</math> oraz w zbiorze | ||
<math> | <math>(t_0-r,t_0+r)\times (x_0-r,x_0+r)</math> funkcja | ||
<math> | <math>f(t,x)=\frac{2x}{t^3}</math> spełnia założenia twierdzenia | ||
udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczeniu 13.3]], zatem wtedy badany | udowodnionego w [[#cw_13_3|ćwiczeniu 13.3]], zatem wtedy badany | ||
problem Cauchy'ego, równoważny problemowi | problem Cauchy'ego, równoważny problemowi | ||
<math>\ | <math>\begin{cases} x'(t)=\frac{2x(t)}{t^3}\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math>, ma | ||
jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | jedyne rozwiązanie w pewnym przedziale. | ||
b) Jeśli <math> | b) Jeśli <math>t_0=0</math> i <math>x_0=0</math>, to zacieśnienia wszystkich funkcji | ||
postaci <math> | postaci <math>f_C</math>, <math>g_C</math>, czy <math>f_{C_1}+g_{C_2}</math> są rozwiązaniami i | ||
wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe | wśród nich nieskończenie wiele jest parami różnych (przykładowe | ||
różne to <math> | różne to <math>f_0</math> i <math>f_1</math>). | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 367: | Linia 356: | ||
Cauchy'ego | Cauchy'ego | ||
a) <math> | a) <math>\begin{cases}x'(t)=t+x(t)\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math> | b) <math>\begin{cases} x'(t)=t^2+x^2(t)\\ x(0)=1\end{cases}</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Należy policzyć <math> | Należy policzyć <math>x_1,x_2,x_3,..</math>. z ciągu kolejnych przybliżeń Picarda. | ||
a) Zachęcamy do wyliczenia <math> | a) Zachęcamy do wyliczenia <math>x_5</math> i porównania otrzymanego wielomianu z szeregiem Maclaurina funkcji <math>f(t)=2\exp{t}</math>. | ||
b) Proszę policzyć przynajmniej <math> | b) Proszę policzyć przynajmniej <math>x_3</math>. Dla liczb bliskich zeru otrzymujemy z tego przybliżenia rozwiązania z dość dużą dokładnością. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 383: | Linia 372: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) | a) | ||
<center><math>\ | <center><math>\begin{align} | ||
&x_0=x(0)=1,\\ | &x_0=x(0)=1,\\ | ||
&x_1=1+\int_0^t(s+1)ds=1+t+\frac{t^2}2,\\ | &x_1=1+\int_0^t(s+1)ds=1+t+\frac{t^2}2,\\ | ||
Linia 394: | Linia 383: | ||
1+t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{720},\\ | 1+t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{720},\\ | ||
&\vdots | &\vdots | ||
\ | \end{align} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wiemy, że | Wiemy, że | ||
<center><math> | <center><math> | ||
2\exp{t}=\sum_{n=0}^\infty \frac{2t^n}{n!}= | 2\exp{t}=\sum_{n=0}^\infty \frac{2t^n}{n!}= | ||
2+2t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...= | 2+2t+t^2+\frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...= | ||
1+t+(1+t+t_2+ \frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...) | 1+t+(1+t+t_2+ \frac{t^3}3+\frac{t^4}{12}+\frac{t^5}{60}+\frac{t^6}{360}+...)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a stąd widać, że <math> | a stąd widać, że <math>g(t)=2\exp(t)-1-t</math> jest bliskie rozwiązania. | ||
Sprawdzimy łatwo, że <math> | Sprawdzimy łatwo, że <math>g'(t)=2\exp(t)-1=g(t)+t</math> i <math>g(0)=1</math>, zatem | ||
<math> | <math>g</math> jest rozwiązaniem.<br> | ||
b) | b) | ||
<center><math>\ | <center><math>\begin{align} | ||
&x_0=x(0)=0,\\ | &x_0=x(0)=0,\\ | ||
&x_1=\int_0^ts^2ds=\frac{t^3}3,\\ | &x_1=\int_0^ts^2ds=\frac{t^3}3,\\ | ||
Linia 416: | Linia 404: | ||
\frac{t^3}3+\frac{t^7}{63}+\frac{2t^{11}}{2079}+\frac{t^{15}}{59535},\\ | \frac{t^3}3+\frac{t^7}{63}+\frac{2t^{11}}{2079}+\frac{t^{15}}{59535},\\ | ||
&\vdots | &\vdots | ||
\ | \end{align} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 423: | Linia 411: | ||
{{cwiczenie|13.7.|| | {{cwiczenie|13.7.|| | ||
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla | Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla | ||
<math> | <math>h=0,1</math> | ||
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | ||
początkowego <math> | początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x(t)\\ x(1)=1\end{cases}</math> w | ||
przedziale <math> | przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | ||
<math> | <math>x(1,5)</math>; | ||
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu | ||
początkowego <math> | początkowego <math>\begin{cases} x'(t)=t+x^2(t)\\ x(0)=0\end{cases}</math> w | ||
przedziale <math> | przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> i obliczyć przybliżoną wartość | ||
<math> | <math>x(0,4)</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 439: | Linia 427: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Uzupełnijmy tabelkę | a) Uzupełnijmy tabelkę | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\begin{array} {|c|c|c|c|} | \begin{array} {|c|c|c|c|} | ||
\hline | \hline | ||
Linia 451: | Linia 439: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć <math> | <br> | ||
przy czym nie ma potrzeby wypełniania ostatnich dwóch rubryk, bo chcemy policzyć <math>x_5 \approx x(1,5)</math>. | |||
b) Podobnie jak w punkcie a). | b) Podobnie jak w punkcie a). | ||
Linia 459: | Linia 448: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Uzupełnijmy tabelkę | a) Uzupełnijmy tabelkę | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\begin{array} {|c|c|c|c|} | \begin{array} {|c|c|c|c|} | ||
\hline | \hline | ||
Linia 474: | Linia 463: | ||
Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu | Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu | ||
Cauchy'ego w przedziale <math> | Cauchy'ego w przedziale <math>\left[1;\ 1,5\right]</math> jest łamana o | ||
węzłach <math> | węzłach <math>(t_0,x_0),\ldots,(t_5,x_5)</math>. Mamy <math>x(1,5)\approx 2,33153</math>.<br> | ||
b) Uzupełnijmy tabelkę | b) Uzupełnijmy tabelkę | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\begin{array} {|c|c|c|c|} | \begin{array} {|c|c|c|c|} | ||
\hline | \hline | ||
Linia 492: | Linia 481: | ||
Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu | Przybliżonym obrazem krzywej będącej rozwiązaniem naszego problemu | ||
Cauchy'ego w przedziale <math> | Cauchy'ego w przedziale <math>\left[0;\ 0,4\right]</math> jest łamana o | ||
węzłach <math> | węzłach <math>(t_0,x_0),\ldots,(t_4,x_4)</math>. Mamy <math>x(0,4)\approx | ||
0,06010006001</math>. | 0,06010006001</math>. | ||
Linia 500: | Linia 489: | ||
{{cwiczenie|13.8.|| | {{cwiczenie|13.8.|| | ||
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w | Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w | ||
punkcie <math> | punkcie <math>0</math> funkcji <math>x</math>, będącej rozwiązaniem problemu | ||
początkowego Cauchy'ego | początkowego Cauchy'ego | ||
a) <math> | a) <math>\begin{cases} x'(t)=x^2(t)-x(t)t\\ x(0)=1\end{cases} ,\quad</math> | ||
b) <math> | b) <math>\begin{cases} x'(t)=2x(t)\cos{t}-3t\\ x(0)=1\end{cases}</math><br> | ||
i obliczyć przybliżoną wartość <math> | i obliczyć przybliżoną wartość <math>x(1)</math>. | ||
}} | }} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\ | Zauważmy, że warunek początkowy Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=f(t,x(t))\\x(t_0)=x_0\end{cases}</math> | ||
daje nam bezpośrednio wartość <math> | daje nam bezpośrednio wartość <math>x(t_0)</math> oraz <math>x'(t_0)=f(t_0,x_0)</math>. | ||
Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math> | Ale zauważmy, że łatwo policzyć też <math>x''(t_0)</math> mając <math>x'(t)=f(t,x(t))</math> itd... | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) <center><math>\ | a) <center><math>\begin{align} | ||
&&&x(0)=1,\\ | &&&x(0)=1,\\ | ||
&x'=x^2-xt&&x'(0)=1,\\ | &x'=x^2-xt&&x'(0)=1,\\ | ||
Linia 527: | Linia 516: | ||
6+16+14-8=28,\\ | 6+16+14-8=28,\\ | ||
&\vdots&&\vdots | &\vdots&&\vdots | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
zatem wielomian Taylora funkcji <math> | zatem wielomian Taylora funkcji <math>x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>0</math> | ||
ma postać | ma postać | ||
<center><math> | <center><math> | ||
T^5_0 x(t)= 1+t+\frac12t^2+\frac13t^3+\frac{7}{24}t^4+\frac{7}{30}t^5 | T^5_0 x(t)= 1+t+\frac12t^2+\frac13t^3+\frac{7}{24}t^4+\frac{7}{30}t^5 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math> | oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math>x(1)\approx T^5_0 x(1)= | ||
1+1+\frac12+\frac13+\frac7{24}+\frac7{30}=3\frac{43}{120} | 1+1+\frac12+\frac13+\frac7{24}+\frac7{30}=3\frac{43}{120}</math>.</center> | ||
b) <center><math>\ | b) <center><math>\begin{align} | ||
&&&x(0)=1,\\ | &&&x(0)=1,\\ | ||
&x'=2x\cos{t}-3t&&x'(0)=2,\\ | &x'=2x\cos{t}-3t&&x'(0)=2,\\ | ||
Linia 549: | Linia 538: | ||
-24-12+2=-34,\\ | -24-12+2=-34,\\ | ||
&\vdots&&\vdots | &\vdots&&\vdots | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
zatem wielomian Taylora funkcji <math> | zatem wielomian Taylora funkcji <math>x</math> rzędu 5 o środku w punkcie <math>0</math> | ||
ma postać | ma postać | ||
<center><math> | <center><math> | ||
T^5_0 x(t)= 1+2t+\frac12t^2-\frac{1}{2}t^4-\frac{17}{60}t^5 | T^5_0 x(t)= 1+2t+\frac12t^2-\frac{1}{2}t^4-\frac{17}{60}t^5 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math> | oraz na mocy wniosku ze wzoru Taylora <center><math> | ||
x(1)\approx T^5_0 x(1)= | x(1)\approx T^5_0 x(1)= | ||
1+2+\frac12+0-\frac12-\frac{17}{60}=2\frac{43}{60} | 1+2+\frac12+0-\frac12-\frac{17}{60}=2\frac{43}{60}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 566: | Linia 554: | ||
{{cwiczenie|13.9.|| | {{cwiczenie|13.9.|| | ||
Interpretując obraz pola wektorowego | Interpretując obraz pola wektorowego | ||
<center><math> | <center><math> | ||
\mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2 | \mathrm{dom}\, f\ni (t,x) \mapsto (t,x)+(1,f(t,x))\in\mathbb{R}^2 | ||
</math></center> | </math></center> | ||
(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania | (lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania | ||
równania różniczkowego <math> | równania różniczkowego <math>x'=f(t,x)</math>, jeśli | ||
a) <math> | a) <math>f(t,x)=-2</math> | ||
b) <math> | b) <math>f(t,x)=-t</math>, | ||
c) <math> | c) <math>f(t,x)= t^2</math>, | ||
d) <math> | d) <math>f(t,x)=-\frac1x</math>, | ||
e) <math> | e) <math>f(t,x)=-\frac tx</math>}} | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji | Rysowanie obrazu pola kierunków możemy rozpocząć od wyznaczenia '''''izoklin''''', czyli poziomic funkcji | ||
<math> | <math>f</math>. Są to nie tylko zbiory, na których funkcja <math>f</math> jest stała, ale również zbiory, na których pole kierunków jest stałe. | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Funkcja <math> | a) Funkcja <math>f</math> jest stała na całej | ||
płaszczyźnie, więc również pole kierunków jest stałe. W każdym | płaszczyźnie, więc również pole kierunków jest stałe. W każdym | ||
punkcie <math> | punkcie <math>(t,x)</math> zaczepiamy wektor <math>[1,-2]</math>. Każde rozwiązanie | ||
równania <math> | równania <math>x'=-2</math> jest funkcją liniową o współczynniku kierunkowym | ||
<math> | <math>-2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego | ||
<math>\ | <math>\begin{cases} x'(t)=-2\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math> | <math>x(t)=-2t+2</math>. | ||
<br> | <br> | ||
b) Równania izoklin (por. wskazówkę) dla funkcji <math> | b) Równania izoklin (por. wskazówkę) dla funkcji <math>f(t,x)=-t</math> mają | ||
postać <math> | postać <math>-t=k</math>. Zatem izoklinami są proste pionowe (prostopadłe do | ||
osi <math> | osi <math>Ot</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy | ||
wektor <math> | wektor <math>[1,0]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>t=1</math> - wektor | ||
<math> | <math>[1,-1]</math>; <math>t=-1</math> - wektor <math>[1,1]</math>, <math>t=2</math> - wektor <math>[1,-2]</math>, | ||
<math> | <math>t=-2</math> - wektor <math>[1,2]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=-t</math> jest | ||
funkcją kwadratową postaci <math> | funkcją kwadratową postaci <math>x(t)=-\frac12t^2+C</math>. Na przykład | ||
rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | ||
<math>\ | <math>\begin{cases} x'=-t\\x(0)=2\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math> | <math>x(t)=-\frac12t^2+2</math>. | ||
<br> | <br> | ||
{| border="0" align="center" cellspacing="10" | {| border="0" align="center" cellspacing="10" | ||
| | |[[File:am2c13.0010.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(a)]] | ||
|[[File:am2c13.0020.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(b)]] | |||
| | |||
|} | |} | ||
c) Równania izoklin dla funkcji <math> | c) Równania izoklin dla funkcji <math>f(t,x)=t^2</math> mają postać <math>t^2=k</math>, | ||
zatem <math> | zatem <math>t=\pm\sqrt{k}</math>, jeśli <math>k\geq 0</math>. W szczególności izokliną | ||
dla <math> | dla <math>k=0</math> jest prosta pionowa <math>t=0</math>, natomiast jeśli <math>k>0</math>, to | ||
mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych. Na przykład w | mamy sumę mnogościową dwóch prostych pionowych. Na przykład w | ||
dowolnym punkcie prostej <math> | dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy wektor <math>[1,0]</math>; w | ||
dowolnym punkcie prostej <math> | dowolnym punkcie prostej <math>t=1</math> i prostej <math>t=-1</math> - wektor <math>[1,1]</math>; | ||
<math> | <math>t=2</math> i <math>t=-2</math> - wektor <math>[1,4]</math>, <math>t=3</math> i <math>t=-3</math> - wektor | ||
<math> | <math>[1,9]</math>. Każde rozwiązanie równania <math>x'=t^2</math> jest funkcją | ||
kwadratową postaci <math> | kwadratową postaci <math>x(t)=\frac13t^3+C</math>. Na przykład rozwiązaniem | ||
problemu Cauchy'ego <math>\ | problemu Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=t^2\\x(0)=0\end{cases}</math> | ||
jest funkcja <math> | jest funkcja <math>x(t)=\frac13t^3</math>. | ||
<br> | <br> | ||
d) Tym razem <math> | d) Tym razem <math>\mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq 0\}</math>. Izokliny dla funkcji | ||
<math> | <math>f(t,x)=-\frac1x</math> to proste poziome <math>x=-\frac1k</math> | ||
(oczywiście <math> | (oczywiście <math>k\neq 0</math>). Na przykład w dowolnym punkcie prostej | ||
<math> | <math>x=1</math> zaczepiamy wektor <math>[1,-1]</math>; w dowolnym punkcie prostej <math>x=2</math> | ||
- wektor <math> | - wektor <math>[1,-\frac12]</math>; <math>x=3</math> - wektor <math>[1,-\frac13]</math>, <math>x=-1</math> | ||
- wektor <math> | - wektor <math>[1,1]</math>; <math>x=-2</math> - wektor <math>[1,\frac12]</math>. Zauważmy pewną | ||
symetrię (względem osi <math> | symetrię (względem osi <math>x=t</math>) w stosunku do przypadku b). Każde | ||
rozwiązanie równania <math> | rozwiązanie równania <math>x'=-\frac1x</math> jest postaci <math> | ||
f_C(t)=\sqrt{C-2t} </math> lub <math> | f_C(t)=\sqrt{C-2t}</math> lub <math>g_C(t)=-\sqrt{C-2t}</math> (<math>t<\frac C2</math>). Na | ||
przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | przykład rozwiązaniem problemu Cauchy'ego | ||
<math>\ | <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac1{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math> jest funkcja | ||
<math> | <math>f_{1}</math>. | ||
<br> | <br> | ||
e) Podobnie, jak w poprzednim przypadku, <math> | e) Podobnie, jak w poprzednim przypadku, <math>\mathrm{dom}\, f=\{(t,x): x\neq | ||
0\}</math>. Izokliny dla funkcji <math> | 0\}</math>. Izokliny dla funkcji <math>f(t,x)=-\frac tx</math> to | ||
proste | proste | ||
<math> | <math>x=-\frac1kt</math>, gdy <math>k\neq 0</math>, oraz prosta pionowa <math>t=0</math>, gdy <math>k=0</math>. Na przykład w | ||
dowolnym punkcie prostej <math> | dowolnym punkcie prostej <math>t=0</math> zaczepiamy wektor <math>[1,0]</math>; w | ||
dowolnym punkcie prostej <math> | dowolnym punkcie prostej <math>x=t</math> - wektor <math>[1,-1]</math>; <math>x=-t</math> - | ||
wektor <math> | wektor <math>[1,1]</math>, <math>x=\frac12t</math> - wektor <math>[1,-2]</math>; <math>x=-\frac12t</math> - | ||
wektor <math> | wektor <math>[1,2]</math>. Zauważmy, że każdy taki wektor jest prostopadły do | ||
prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu | prostej, na której go zaczepiamy. Zatem krzywymi całkowymi są tu | ||
okręgi o środku <math> | okręgi o środku <math>(0,0)</math>. To one są krzywymi, do których każda | ||
prosta przechodząca przez punkt <math> | prosta przechodząca przez punkt <math>(0,0)</math> jest prostopadła. | ||
Rozwiązania równania <math> | Rozwiązania równania <math>x'=-\frac tx</math> są dane w postaci uwikłanej | ||
wzorem <math> | wzorem <math>t^2+x^2(t)=a^2</math>. Na przykład rozwiązaniem problemu | ||
Cauchy'ego <math>\ | Cauchy'ego <math>\begin{cases} x'(t)=-\frac t{x(t)}\\x(0)=1\end{cases}</math> | ||
jest funkcja <math> | jest funkcja <math>x(t)=\sqrt{1-t^2}</math> (<math>t\in (-1,1)</math>). | ||
<br> | <br> | ||
{| border="0" align="center" cellspacing="10" | {| border="0" align="center" cellspacing="10" | ||
| | |[[File:am2c13.0030.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(c)]] | ||
|[[File:am2c13.0040.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(d)]] | |||
|[[File:am2c13.0050.svg|253x253px|thumb|center|Rysunek do ćwiczenia 13.9.(e)]] | |||
| | |||
| | |||
|} | |} | ||
</div></div> | </div></div> |
Aktualna wersja na dzień 21:57, 15 wrz 2023
Równania różniczkowe zwyczajne
Ćwiczenie 13.1.
Zgodnie z prawem rozpadu promieniotwórczego, liczba atomów izotopu pierwiastka promieniotwórczego, która ulega rozpadowi w jednostce czasu, jest proporcjonalna do ogólnej liczby atomów tego izotopu, która nie uległa rozpadowi. Definiuje się okres połowicznego rozpadu jako czas, po którym połowa atomów danego izotopu ulega rozpadowi. Z obserwacji wynika, że okres połowicznego rozpadu oznaczany literą (lub ) jest stałą wielkością charakteryzującą dany izotop (tzn. nie zmienia się w czasie ani nie zależy od innych czynników chemicznych czy fizycznych).
a) Wyznaczyć zależność pozostałej liczby atomów izotopu od czasu (z wykorzystaniem czasu połowicznego rozpadu).
b) Jaki czas musi upłynąć, by promieniotwórczy stront (90) zredukował liczbę swoich atomów do 1/16 jej wartości początkowej? Okres połowicznego rozpadu strontu wynosi 28 lat.
c) Polon-210 ma okres połowicznego rozpadu równy 140 dni. Jaki procent początkowej liczby jego atomów pozostanie po 100 dniach?
Ćwiczenie 13.2.
Bank prowadzi konta z ciągłą kapitalizacją odsetek. Niech oznacza wartość w chwili kapitału złożonego w tym banku (jednostką czasu jest 1 rok). Niech będzie roczną stopą procentową.
a) Pokazać, że zachodzi równanie .
b) Na jaki okres należy złożyć kapitał w banku z ciągłą kapitalizacją odsetek i roczną stopą procentową , by go podwoić?
Ćwiczenie 13.3.
Niech będą liczbami rzeczywistymi, dodatnimi i niech
Udowodnić, że jeśli funkcja jest ciągła, jej pochodna cząstkowa względem zmiennej istnieje, jest ciągła i ograniczona w zbiorze , to problem początkowy Cauchy'ego
ma rozwiązanie i jest ono jedyne.
Korzystając z powyższego twierdzenia, wyznaczyć zbiory punktów , dla których istnieje jednoznaczne rozwiązanie problemu Cauchy'ego
a)
b) .
Ćwiczenie 13.4.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
i , są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Czy istnieje taki problem początkowy Cauchy'ego dla tego równania, który nie ma rozwiązania? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
b) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.5.
Pokazać, że dla dowolnej stałej funkcje
są rozwiązaniami równania różniczkowego . Czy istnieją jeszcze jakieś rozwiązania tego równania nie uwzględnione powyżej? Wskazać wszystkie takie punkty , dla których problem początkowy
a) nie ma rozwiązania,
b) ma rozwiązanie jednoznaczne w przedziale dla pewnego ,
c) ma co najmniej dwa różne rozwiązania w przedziale dla dowolnego .
Ćwiczenie 13.6.
Wykorzystując metodę kolejnych przybliżeń Picarda, znaleźć rozwiązanie problemu początkowego Cauchy'ego
a)
b) .
Ćwiczenie 13.7.
Wykorzystując metodę łamanych Eulera dla
a) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość ;
b) skonstruować przybliżony obraz krzywej całkowej problemu początkowego w przedziale i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.8.
Wyznaczyć wielomian Taylora rzędu 5 w punkcie funkcji , będącej rozwiązaniem problemu początkowego Cauchy'ego
a)
b)
i obliczyć przybliżoną wartość .
Ćwiczenie 13.9.
Interpretując obraz pola wektorowego
(lub pola kierunków), określić w przybliżeniu przebieg rozwiązania równania różniczkowego , jeśli
a)
b) ,
c) ,
d) ,
e)