Analiza matematyczna 2/Ćwiczenia 1: Przestrzenie metryczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Gracja (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,”
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
{{cwiczenie|1.1.||
{{cwiczenie|1.1.||


Niech <math> \displaystyle  n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz
Niech <math>n</math> będzie dowolną liczbą naturalną oraz
niech <math> \displaystyle  X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości
niech <math>X_n</math> oznacza zbiór wszystkich słów długości
<math> \displaystyle  n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math> \displaystyle  n</math>).
<math>n</math> (to znaczy ciągów liter długości <math>n</math>).
W teorii kodowania rozważa się funkcję
W teorii kodowania rozważa się funkcję
<math> \displaystyle  d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez:
<math>d\colon X_n\times X_n\longrightarrow\mathbb{N}_0</math> definiowaną przez:


<center><math> \displaystyle  d(w,v)
<center><math>d(w,v)
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math> \displaystyle  v</math> i <math> \displaystyle  w</math>
</math> ilość pozycji, na których w słowach <math>v</math> i <math>w</math>
występują '''różne''' litery <math> \displaystyle  .
występują '''różne''' litery <math></math></center>
</math></center>


'''(a)'''
'''(a)'''
Udowodnić, że <math> \displaystyle  d</math> jest metryką w <math> \displaystyle  X_n</math>
Udowodnić, że <math>d</math> jest metryką w <math>X_n</math>
(jest to tak zwana  '''''metryka Hamminga''''').<br>
(jest to tak zwana  '''''metryka Hamminga''''').<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Czy <math> \displaystyle  d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
Czy <math>d</math> nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez
słowo '''"różne"''' zastąpimy przez
'''"takie same"'''?
'''"takie same"'''?
Linia 28: Linia 27:
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
Pierwsze dwa punkty definicji metryki są łatwe do sprawdzenia.
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
W celu sprawdzenia nierówności trójkąta, dla dwóch danych słów
<math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math> \displaystyle  v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
<math>w=w_1w_2\ldots w_n</math> i <math>v=v_1v_2\ldots v_n</math>,
rozważyć zbiór <math> \displaystyle  A_{wv}</math> indeksów <math> \displaystyle  i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
rozważyć zbiór <math>A_{wv}</math> indeksów <math>i\in\{1,\ldots,n\}</math> takich, że słowa te
mają różną <math> \displaystyle  i</math>-tą literę, to znaczy <math> \displaystyle  w_i\ne v_i.</math>
mają różną <math>i</math>-tą literę, to znaczy <math>w_i\ne v_i</math>.
Jaki jest związek zbioru <math> \displaystyle  A_{wv}</math> z odległością <math> \displaystyle  d(w,v)</math>?
Jaki jest związek zbioru <math>A_{wv}</math> z odległością <math>d(w,v)</math>?
Jaki jest związek między zbiorami
Jaki jest związek między zbiorami
<math> \displaystyle  A_{wv}</math> oraz <math> \displaystyle  A_{wz}</math> i <math> \displaystyle  A_{zv}</math>? Dlaczego?
<math>A_{wv}</math> oraz <math>A_{wz}</math> i <math>A_{zv}</math>? Dlaczego?
Co z tego wynika?<br>
Co z tego wynika?<br>
<br>
<br>
Linia 42: Linia 41:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(1)'''
'''(1)'''
Dla dwóch słów <math> \displaystyle  w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
Dla dwóch słów <math>w=w_1w_2\ldots w_n,\ v_1v_2\ldots v_n\in X_n</math>
rozważmy zbiór <math> \displaystyle  A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla
rozważmy zbiór <math>A_{vw}</math> tych indeksów (pozycji w słowach), dla
których słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> mają różne litery, to znaczy
których słowa <math>w</math> i <math>v</math> mają różne litery, to znaczy


<center><math> \displaystyle  A_{wv}
<center><math>A_{wv}
\ =\
=
\big\{
\big\{
i\in\{1,2,\ldots,n\}:\
i\in\{1,2,\ldots,n\}:
w_i\ne v_i
w_i\ne v_i
\big\}.
\big\}</math></center>
</math></center>


Wówczas odległość <math> \displaystyle  d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
Wówczas odległość <math>d(w,v)</math> jest równa ilości elementów
zbioru <math> \displaystyle  A_{wv},</math> to znaczy
zbioru <math>A_{wv}</math>, to znaczy
<math> \displaystyle  d(w,v)=\# A_{wv}.</math><br>
<math>d(w,v)=\# A_{wv}</math>.<br>
'''(i)''' Warunek <math> \displaystyle  d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
'''(i)''' Warunek <math>d(w,v)=0</math> jest równoważny stwierdzeniu, że
słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
słowa <math>w</math> i <math>v</math> nie różnią się na żadnej pozycji, a więc mają
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
wszystkie litery takie same, a zatemsą identyczne, to znaczy,
<math> \displaystyle  w=v.</math>
<math>w=v</math>.
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


<center><math> \displaystyle  d(w,v) = 0
<center><math>d(w,v) = 0
\ \Longleftrightarrow\
\ \Longleftrightarrow
\# A_{wv}=0
\# A_{wv}=0
\ \Longleftrightarrow\
\ \Longleftrightarrow
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg]
\bigg[\forall i:\ w_i=v_i\bigg]
\ \Longleftrightarrow\
\ \Longleftrightarrow
w=v.
w=v</math></center>
</math></center>


'''(ii)'''
'''(ii)'''
Symetria <math> \displaystyle  d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
Symetria <math>d(w,v)=d(v,w)</math> jest oczywista, gdyż pozycje, na
których słowo <math> \displaystyle  w</math> jest różne od słowa <math> \displaystyle  v</math>, są dokładnie takie
których słowo <math>w</math> jest różne od słowa <math>v</math>, są dokładnie takie
same, jak pozycje, na których słowo <math> \displaystyle  v</math> różni się od słowa <math> \displaystyle  w.</math>
same, jak pozycje, na których słowo <math>v</math> różni się od słowa <math>w</math>.
Używając zbiorów <math> \displaystyle  A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
Używając zbiorów <math>A_{wv}</math>, można to także uzasadnić
następująco:
następująco:


<center><math> \displaystyle  d(w,v)
<center><math>d(w,v)
\ =\
=
\# A_{wv}
\# A_{wv}
\ =\
=
\# A_{wv}
\# A_{wv}
\ =\
=
d(v,w).
d(v,w)</math></center>
</math></center>


'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
'''(iii)''' Aby pokazać nierówność trójkąta, rozważmy trzy słowa:
<math> \displaystyle  w,v,z\in X_n.</math>
<math>w,v,z\in X_n</math>.
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:
Pokażmy najpierw, że zachodzi następująca inkluzja:


<center><math> \displaystyle  A_{wv}
<center><math>A_{wv}
\ \subseteq\
\ \subseteq
A_{wz}\cup A_{zv}.
A_{wz}\cup A_{zv}</math></center>
</math></center>


W tym celu niech <math> \displaystyle  i_0\in A_{wv}.</math>
W tym celu niech <math>i_0\in A_{wv}</math>.
Oznacza to, że <math> \displaystyle  w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
Oznacza to, że <math>w_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
(to znaczy słowa <math> \displaystyle  w</math> i <math> \displaystyle  v</math> różnią się na pozycji <math> \displaystyle  i_0</math>).
(to znaczy słowa <math>w</math> i <math>v</math> różnią się na pozycji <math>i_0</math>).
Zauważmy, że wówczas
Zauważmy, że wówczas
<math> \displaystyle  w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math> \displaystyle  z_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
<math>w_{i_0}\ne z_{i_0}</math> lub <math>z_{i_0}\ne v_{i_0}</math>
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości
(w przeciwnym razie z przechodniości relacji równości
mielibyśmy <math> \displaystyle  w_{i_0}=v_{i_0}</math>).
mielibyśmy <math>w_{i_0}=v_{i_0}</math>).
Zatem <math> \displaystyle  i_0\in A_{wz}</math> lub <math> \displaystyle  i_0\in A_{zv},</math>
Zatem <math>i_0\in A_{wz}</math> lub <math>i_0\in A_{zv}</math>,
czyli <math> \displaystyle  i_0\in A_{wz}\cup A_{zv},</math> co dowodzi powyższej inkluzji.
czyli <math>i_0\in A_{wz}\cup A_{zv}</math>, co dowodzi powyższej inkluzji.


Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że
Powyższa inkluzja oznacza w szczególności, że


<center><math> \displaystyle  \# A_{wv}
<center><math>\# A_{wv}
\ \le\
\le
\# A_{wz}\cup \# A_{zv},
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}</math>,</center>
</math></center>


zatem
zatem


<center><math> \displaystyle  d(w,v)
<center><math>d(w,v)
\ =\
=
\# A_{wv}
\# A_{wv}
\ \le\
\le
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
\# A_{wz}\cup \# A_{zv}
\ =\
=
d(w,z)+d(z,v),
d(w,z)+d(z,v)</math>,</center>
</math></center>


co należało dowieść.<br>
co należało dowieść.<br>
Linia 132: Linia 125:
Hamminga nie
Hamminga nie
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki.
zachodzi już pierwszy punkt z definicji metryki.
Dla dowolnego słowa <math> \displaystyle  w\in X_n</math> mamy bowiem
Dla dowolnego słowa <math>w\in X_n</math> mamy bowiem
<math> \displaystyle  d(w,w)=n\ne 0</math>.
<math>d(w,w)=n\ne 0</math>.
</div></div>
</div></div>


Linia 139: Linia 132:


Niech
Niech
<math> \displaystyle  X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech
<math>X</math> będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech
<math> \displaystyle  f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją.
<math>f\colon X\longrightarrow\mathbb{R}</math> będzie dowolną iniekcją.
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem
Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem


<center><math> \displaystyle  d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
<center><math>d(x,y)\ \stackrel{df}{=}\  \big|f(x)-f(y)\big|
\qquad\forall\  x,y\in X
\qquad\forall\  x,y\in X
</math></center>
</math></center>


jest metryką w <math> \displaystyle  X.</math>
jest metryką w <math>X</math>.
}}</span>
}}</span>


Linia 154: Linia 147:
sprawdzenia.
sprawdzenia.
W nierówności trójkąta należy wykorzystać
W nierówności trójkąta należy wykorzystać
nierówność dla wartości bezwzględnej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math>
nierówność dla wartości bezwzględnej w <math>\mathbb{R}</math>
(to znaczy nierówność trójkąta
(to znaczy nierówność trójkąta
dla metryki euklidesowej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math>).
dla metryki euklidesowej w <math>\mathbb{R}</math>).
</div></div>
</div></div>


Linia 163: Linia 156:
'''(a)'''
'''(a)'''
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki
Dla dowodu pierwszego warunku w definicji metryki
zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in X</math> mamy następujące
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy następujące
równoważności
równoważności


<center><math>\begin{array}{lll} \displaystyle  d(x,y) = 0
<center><math>\begin{array}{lll} d(x,y) = 0
&\Longleftrightarrow\& \big|f(x)-f(y)\big| = 0 \\
&\Longleftrightarrow& \big|f(x)-f(y)\big| = 0 \\
& \Longleftrightarrow\ f(x)-f(y) = 0 \\
& \Longleftrightarrow  f(x)-f(y) = 0 \\
& \Longleftrightarrow\ f(x)=f(y) \Longleftrightarrow\ x=y
& \Longleftrightarrow f(x)=f(y) \Longleftrightarrow x=y
\end{array}</math></center>
\end{array}</math></center>


(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math> \displaystyle  f</math>).<br>
(ostatnia równoważność wynika z iniektywności funkcji <math>f</math>).<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Dla dowodu symetrii
Dla dowodu symetrii
zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in X</math> mamy
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy


<center><math> \displaystyle  d(x,y)
<center><math>d(x,y)
\ =\
=
\big|f(x)-f(y)\big|
\big|f(x)-f(y)\big|
\ =\
=
\big|f(y)-f(x)\big|
\big|f(y)-f(x)\big|
\ =\
=
d(y,x).
d(y,x)</math></center>
</math></center>


'''(c)'''
'''(c)'''
Dla dowodu nierówności trójkąta
Dla dowodu nierówności trójkąta
zauważmy, że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in X</math> mamy
zauważmy, że dla dowolnych <math>x,y\in X</math> mamy


<center><math>\begin{array}{lll} \displaystyle  d(x,y)&=&
<center><math>\begin{array}{lll} d(x,y)&=&
\big|f(x)-f(y)\big|
\big|f(x)-f(y)\big|
\ =\
=
\big|f(x)-f(z)+f(z)+f(y)\big|\\
\big|f(x)-f(z)+f(z)+f(y)\big|\\
&\le&\big|f(x)-f(z)\big|+\big|f(z)-f(y)\big|=\
&\le&\big|f(x)-f(z)\big|+\big|f(z)-f(y)\big|=
d(x,z)+d(z,y)
d(x,z)+d(z,y)
\end{array}</math></center>
\end{array}</math></center>


(gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki
(gdzie nierówność wynika z nierówności trójkąta dla metryki
euklidesowej w <math> \displaystyle \mathbb{R}</math>).
euklidesowej w <math>\mathbb{R}</math>).
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.3.||
{{cwiczenie|1.3.||


Sprawdzić, czy funkcja <math> \displaystyle  d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math>
Sprawdzić, czy funkcja <math>d\colon\mathbb{N}\times\mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}_+</math>
dana wzorem
dana wzorem


<center><math> \displaystyle  d(n,m)
<center><math>d(n,m)
\ \stackrel{df}{=}\  
\ \stackrel{df}{=}\  
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
Linia 213: Linia 205:
</math></center>
</math></center>


jest metryką w <math> \displaystyle \mathbb{N}.</math>
jest metryką w <math>\mathbb{N}</math>.
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
Jeśli tak, to jak wyglądają kule
<math> \displaystyle  K(1,1)</math> oraz <math> \displaystyle  K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
<math>K(1,1)</math> oraz <math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)</math>
w tej metryce.
w tej metryce.
}}
}}
Linia 225: Linia 217:
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Zauważmy, że funkcja
Zauważmy, że funkcja
<math> \displaystyle  f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem
<math>f\colon \mathbb{N}\longrightarrow\mathbb{R}</math> dana wzorem


<center><math> \displaystyle  f(n)
<center><math>f(n)
\ =\
=
\frac{1}{n}
\frac{1}{n}
\qquad\forall\  n\in\mathbb{N}
\qquad\forall\  n\in\mathbb{N}
Linia 235: Linia 227:
jest iniekcją oraz
jest iniekcją oraz


<center><math> \displaystyle  d(n,m)
<center><math>d(n,m)
\ =\
=
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{n}-\frac{1}{m}\bigg|
\ =\
=
\big|f(n)-f(m)\big|,
\big|f(n)-f(m)\big|</math>,</center>
</math></center>


zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
zatem możemy wprost skorzystać z [[#cw_1_2|ćwiczenia 1.2.]] i wywnioskować,
że <math> \displaystyle  d</math> jest metryką.
że <math>d</math> jest metryką.


Kula <math> \displaystyle  K(1,1)</math> jest zbiorem
Kula <math>K(1,1)</math> jest zbiorem


<center><math> \displaystyle  K(1,1)
<center><math>K(1,1)
\ =\
=
\bigg\{
\bigg\{
m\in\mathbb{N}:
m\in\mathbb{N}:
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|1-\frac{1}{m}\bigg|
<1
<1
\bigg\}.
\bigg\}</math></center>
</math></center>


Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy


<center><math> \displaystyle  -1
<center><math>-1
\ <\
<
1-\frac{1}{m}
1-\frac{1}{m}
\ <\
<
1,
1</math>,</center>
</math></center>


stąd
stąd


<center><math> \displaystyle  0
<center><math>0
\ <\
<
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
\ <\
<
2.
2</math></center>
</math></center>


Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
Ponieważ nierówność ta jest spełniona dla dowolnej liczby
<math> \displaystyle  m\in\mathbb{N},</math> zatem <math> \displaystyle  K(1,1)=\mathbb{N}.</math>
<math>m\in\mathbb{N}</math>, zatem <math>K(1,1)=\mathbb{N}</math>.


Podobnie
Podobnie


<center><math> \displaystyle  K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)
<center><math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)
\ =\
=
\bigg\{
\bigg\{
m\in\mathbb{N}:
m\in\mathbb{N}:
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg|
\bigg|\frac{1}{3}-\frac{1}{m}\bigg|
< \frac{1}{2}
< \frac{1}{2}
\bigg\}.
\bigg\}</math></center>
</math></center>


Rozwiązując powyższą nierówność, mamy
Rozwiązując powyższą nierówność, mamy


<center><math> \displaystyle  -\frac{1}{2}
<center><math>-\frac{1}{2}
\ <\
<
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
\frac{1}{3}-\frac{1}{m}
\ <\
<
\frac{1}{2},
\frac{1}{2}</math>,</center>
</math></center>


skąd
skąd


<center><math> \displaystyle  -\frac{1}{6}
<center><math>-\frac{1}{6}
\ <\
<
\frac{1}{m}
\frac{1}{m}
\ <\
<
\frac{5}{6},
\frac{5}{6}</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc
<math> \displaystyle  m>\frac{6}{5}.</math>
<math>m>\frac{6}{5}</math>.
Zatem
Zatem
<math> \displaystyle  K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
<math>K\bigg(3,\frac{1}{2}\bigg)=
\big\{m\in\mathbb{N}:\ m\ge 2\big\}.</math>
\big\{m\in\mathbb{N}: m\ge 2\big\}</math>.


'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1,</math> zatem dowolna
'''Uwaga:''' Łatwo sprawdzić, że <math>\mathrm{diam}\, \mathbb{N}=1</math>, zatem dowolna
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni
kula o promieniu większym niż 1 jest równa całej przestrzeni
<math> \displaystyle \mathbb{N}.</math>
<math>\mathbb{N}</math>.
</div></div>
</div></div>


<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.||
<span id="cw_1_4">{{cwiczenie|1.4.||


Niech <math> \displaystyle  (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math> \displaystyle  A,B\subseteq X</math>
Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów <math>A,B\subseteq X</math>
zachodzi implikacja
zachodzi implikacja


<center>
<center>
<math> \displaystyle  A\subseteq B
<math>A\subseteq B
\ \Longrightarrow\
\ \Longrightarrow
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B.
\mathrm{diam}\, A\le \mathrm{diam}\, B</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 337: Linia 321:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;">
[[File:Am2.M01.C.R01.svg|375x375px|thumb|right|Średnice zbiorów <math>A</math> i <math>B</math> gdy <math>A\subseteq B</math>]]
<flash>file=Am2.M01.C.R01.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R01</div>
</div></div>
Mamy
Mamy


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
\ =\
=
\sup_{x,y\in A}d(x,y)
\sup_{x,y\in A}d(x,y)
\ \le\
\le
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
\sup_{x,y\in B}d(x,y)
\ =\
=
\mathrm{diam}\, B,
\mathrm{diam}\, B</math>,
</math>
</center>
</center>


Linia 360: Linia 340:
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.||
<span id="cw_1_5">{{cwiczenie|1.5.||


Niech <math> \displaystyle  (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że dla dowolnego <math> \displaystyle  x_0\in X</math>
Udowodnić, że dla dowolnego <math>x_0\in X</math>
oraz <math> \displaystyle  r\ge 0,</math> zachodzi <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r.</math>
oraz <math>r\ge 0</math>, zachodzi <math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)\le 2r</math>.
Czy nierówność "<math> \displaystyle \le</math>" można zastąpić równością?
Czy nierówność "<math>\le</math>" można zastąpić równością?
}}</span>
}}</span>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
Korzystając z nierówności trójkąta, pokazać,
że dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
że dla dowolnych <math>x,y\in K(x_0,r)</math> mamy
<math> \displaystyle  d(x,y)\le 2r.</math>
<math>d(x,y)\le 2r</math>.
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Korzystając z nierówności trójkąta
Korzystając z nierówności trójkąta
dla dowolnych <math> \displaystyle  x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy:
dla dowolnych <math>x,y\in \overline{K}(x_0,r)</math>, mamy:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  d(x,y)
<math>d(x,y)
\ \le\
\le
d(x,x_0)+d(x_0,y)
d(x,x_0)+d(x_0,y)
\ \le\
\le
r+r
r+r
\ =\
=
2r.
2r</math>
</math>
</center>
</center>


Ponieważ <math> \displaystyle  x,y</math> były dowolne, więc także:
Ponieważ <math>x,y</math> były dowolne, więc także:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, K(x_0,r)
<math>\mathrm{diam}\, K(x_0,r)
\ =\
=
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
\sup_{x,y\in K(x_0,r)}
\ \le\
\le
2r.
2r</math>
</math>
</center>
</center>


co należało dowieść.
co należało dowieść.
Nierówności "<math> \displaystyle \le</math>" nie można zastąpić równością.
Nierówności "<math>\le</math>" nie można zastąpić równością.
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych)
Dla pewnych metryk (i kul domkniętych w nich zawartych)
może bowiem zachodzić, że
może bowiem zachodzić, że
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r.</math>
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}(x_0,r)<2r</math>.
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
Dla przykładu rozważmy przestrzeń metryczną
<math> \displaystyle \big((0,1),d_2\big)</math>
<math>\big((0,1),d_2\big)</math>
(to znaczy przedział <math> \displaystyle  (0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową).
(to znaczy przedział <math>(0,1)\subseteq \mathbb{R}</math> z metrykę euklidesową).
Wówczas
Wówczas


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg)
<math>\mathrm{diam}\, \overline{K}\bigg(\frac{1}{2},2\bigg)
\ =\
=
1
1
\ <\
<
4,
4</math>,
</math>
</center>
</center>


przy czym promień <math> \displaystyle  r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą
przy czym promień <math>r=2</math> możemy tu zastąpić dowolną większą
liczbą i średnica nadal pozostanie 1.
liczbą i średnica nadal pozostanie 1.
</div></div>
</div></div>
Linia 423: Linia 400:
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.||
<span id="cw_1_6">{{cwiczenie|1.6.||


Niech <math> \displaystyle  (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że jeśli
Udowodnić, że jeśli
<math> \displaystyle  x_0\in X,\displaystyle R>0,\displaystyle x_1\in K(x_0,r)</math>
<math>x_0\in X,R>0,x_1\in K(x_0,r)</math>
oraz <math> \displaystyle  r_1=R-d(x_0,x_1),</math>
oraz <math>r_1=R-d(x_0,x_1)</math>,
to  <math> \displaystyle  r_1>0</math> oraz <math> \displaystyle  K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math>
to  <math>r_1>0</math> oraz <math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
}}</span>
}}</span>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Wykonać rysunek.
Wykonać rysunek.
Nierówność <math> \displaystyle  r_1>0</math> wynika wprost z definicji
Nierówność <math>r_1>0</math> wynika wprost z definicji
kuli.
kuli.
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności
W celu pokazania inkluzji skorzystać jedynie z nierówności
Linia 439: Linia 416:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="thumb tleft"><div style="width:375px;">
[[File:Am2.M01.C.R02.svg|375x375px|thumb|left|Rysunek do dowodu twierdzenia z ćwiczenia 1.6.]]
<flash>file=Am2.M01.C.R02.swf|width=375|height=375</flash>
Ponieważ, <math>x_1\in K(x_0,R)</math>, więc z definicji kuli mamy, że
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R02</div>
<math>d(x_0,x_1)<R</math>, a zatem
</div></div>
<math>r_1=R-d(x_0,x_1)>0</math>.<br>
Ponieważ, <math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R),</math> więc z definicji kuli mamy, że
<math> \displaystyle  d(x_0,x_1)<R,</math> a zatem
<math> \displaystyle  r_1=R-d(x_0,x_1)>0.</math><br>


W celu pokazania inkluzji
W celu pokazania inkluzji
<math> \displaystyle  K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math> weźmy dowolne
<math> \displaystyle  x\in K(x_1,r_1).</math> Z nierówności trójkąta
<math>x\in K(x_1,r_1)</math>. Z nierówności trójkąta
oraz definicji <math> \displaystyle  r_1,</math> mamy
oraz definicji <math>r_1</math>, mamy


<center>
<center>
<math> \displaystyle  d(x,x_0)
<math>d(x,x_0)
\ \le\
\le
d(x,x_1)+d(x_1,x_0)
d(x,x_1)+d(x_1,x_0)
\ <\
<
r_1+(R-r_1)
r_1+(R-r_1)
\ =\
=
R,
R</math>,
</math>
</center>
</center>


skąd wynika, że
skąd wynika, że
<math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R).</math> Kończy to dowód inkluzji.
<math>x_1\in K(x_0,R)</math>. Kończy to dowód inkluzji.
</div></div>
</div></div>


Linia 470: Linia 443:


Udowodnić, że
Udowodnić, że
kule w <math> \displaystyle  (X,d)</math> są zbiorami otwartymi.
kule w <math>(X,d)</math> są zbiorami otwartymi.
}}
}}


Linia 478: Linia 451:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
Aby pokazać, że kula <math> \displaystyle  K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
Aby pokazać, że kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta, weźmy
dowolny punkt <math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R).</math>
dowolny punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math>.
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math> \displaystyle  r_1>0</math> takie, że
Z zadania 1.6 wynika, że istnieje <math>r_1>0</math> takie, że
<math> \displaystyle  K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R).</math>
<math>K(x_1,r_1)\subseteq K(x_0,R)</math>.
Ponieważ punkt <math> \displaystyle  x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
Ponieważ punkt <math>x_1\in K(x_0,R)</math> był dowolnie wybrany, więc
kula <math> \displaystyle  K(x_0,R)</math> jest otwarta.
kula <math>K(x_0,R)</math> jest otwarta.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.8.||
{{cwiczenie|1.8.||


Dany jest zbiór <math> \displaystyle  A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
Dany jest zbiór <math>A=[0,1]\times[0,1]\subseteq\mathbb{R}^2</math>
oraz dwa punkty <math> \displaystyle  x=(2,3)</math> oraz <math> \displaystyle  y=(3,-2).</math>
oraz dwa punkty <math>x=(2,3)</math> oraz <math>y=(3,-2)</math>.
Wyznaczyć <br>
Wyznaczyć <br>
'''(a)''' odległość punktów <math> \displaystyle  x</math> i <math> \displaystyle  y</math>,<br>
'''(a)''' odległość punktów <math>x</math> i <math>y</math>,<br>
'''(b)''' <math> \displaystyle \mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br>
'''(b)''' <math>\mathrm{dist}\,\big(x,A\big)</math>,<br>
'''(c)''' <math> \displaystyle \mathrm{diam}\,(A),</math><br>
'''(c)''' <math>\mathrm{diam}\,(A)</math>,<br>
kolejno w metrykach:
kolejno w metrykach:
dyskretnej <math> \displaystyle  d_d</math>;
dyskretnej <math>d_d</math>;
metryce rzece <math> \displaystyle  d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math> \displaystyle  y=-1</math>;
metryce rzece <math>d_r;</math> gdy "rzeką" jest prosta o równaniu <math>y=-1</math>;
metryce kolejowej <math> \displaystyle  d_k,</math> gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math> \displaystyle  (-1,0).</math>
metryce kolejowej <math>d_k</math>, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt <math>(-1,0)</math>.
}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">  
    
    
Należy wykonać rysunek zbioru <math> \displaystyle  A</math> oraz wszystkich zadanych punktów
Należy wykonać rysunek zbioru <math>A</math> oraz wszystkich zadanych punktów
w układzie współrzędnych.
w układzie współrzędnych.
Przy liczeniu odległości punktów
Przy liczeniu odległości punktów
Linia 511: Linia 484:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;">
[[File:Am2.M01.C.R03.svg|375x375px|thumb|right|Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki rzeki]]
<flash>file=Am2.M01.C.R03.swf|width=375|height=375</flash>
[[File:Am2.M01.C.R04.svg|375x375px|thumb|right|Odległości punkrów i odległość punktu od zbioru dla metryki kolejowej]]    
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R03</div>
</div></div>
<div class="thumb tright"><div style="width:375px;">
<flash>file=Am2.M01.C.R04.swf|width=375|height=375</flash>
<div.thumbcaption>AM2.M01.C.R04</div>
</div></div>    
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(1)''' Dla metryki dyskretnej mamy:<br>
'''(a)'''
'''(a)'''
<math> \displaystyle  d_d(x,y)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  x\ne y,</math><br>
<math>d_d(x,y)=1</math>, gdyż <math>x\ne y</math>,<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
<math> \displaystyle \mathrm{dist}\,(x,A)=1,</math> gdyż <math> \displaystyle  A\setminus \{x\}\ne\emptyset,</math><br>
<math>\mathrm{dist}\,(x,A)=1</math>, gdyż <math>A\setminus \{x\}\ne\emptyset</math>,<br>
'''(c)'''
'''(c)'''
<math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=1,</math> gdyż <math> \displaystyle \# A\ge 2.</math><br>
<math>\mathrm{diam}\, A=1</math>, gdyż <math>\# A\ge 2</math>.<br>
<br>
<br>
'''(2)'''<br>
'''(2)'''<br>
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math> \displaystyle  l:\ y=-1</math>) mamy:<br>
Dla metryki rzeki (z "rzeką" <math>l:\ y=-1</math>) mamy:<br>
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu
'''(a)''' Zauważmy, że rzutem punktu
<math> \displaystyle  x=(2,3)</math> na prostą <math> \displaystyle  l</math> jest punkt <math> \displaystyle  x'=(2,-1)</math>
<math>x=(2,3)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>x'=(2,-1)</math>
oraz rzutem punktu
oraz rzutem punktu
<math> \displaystyle  y=(3,-2)</math> na prostą <math> \displaystyle  l</math> jest punkt <math> \displaystyle  y'=(3,-1).</math>
<math>y=(3,-2)</math> na prostą <math>l</math> jest punkt <math>y'=(3,-1)</math>.
Zatem
Zatem


<center>
<center>
<math> \displaystyle  d_r(x,y)
<math>d_r(x,y)
\ =\
=
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
d_2(x,x')+d_2(x',y')+d_2(y',y)
\ =\
=
3+1+2
3+1+2
\ =\
=
6.
6</math>
</math>
</center>
</center>


'''(b)'''
'''(b)'''
Odległość <math> \displaystyle  x</math> od zbioru <math> \displaystyle  A</math>
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math>
w metryce rzece
w metryce rzece
jest realizowana w punkcie <math> \displaystyle  z=(1,0)</math>
jest realizowana w punkcie <math>z=(1,0)</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> \displaystyle  x</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
do dowolnego innego punktu zbioru <math> \displaystyle  A</math> jest większa, niż do <math> \displaystyle  z</math>),
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>),
zatem
zatem


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
<math>\mathrm{dist}\, (x,A)
\ =\
=
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
d_r\big((2,3),(1,0)\big)
\ =\
=
4+1+1
4+1+1
\ =\
=
6.
6</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 569: Linia 534:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  A
<math>A
\ \subseteq\
\ \subseteq
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg).
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 578: Linia 542:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
\ \le\
\le
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)
\overline{K}_{d_r}\bigg(\bigg(\frac{1}{2},-1\bigg),\frac{5}{2}\bigg)
\ \le\
\le
5.
5</math>
</math>
</center>
</center>


Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
Ale z drugiej strony zauważmy, że dla punktów
<math> \displaystyle  (0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math> \displaystyle  d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5,</math>
<math>(0,1),(1,1)\in A</math> mamy <math>d\big((0,0),(1,1)\big)=2+1+2=5</math>,
zatem <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A\ge 5.</math>
zatem <math>\mathrm{diam}\, A\ge 5</math>.
Z obu nierówności wynika, że <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=5.</math><br>
Z obu nierówności wynika, że <math>\mathrm{diam}\, A=5</math>.<br>
<br>
<br>
'''(3)'''<br>
'''(3)'''<br>
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math> \displaystyle  S(-1,0)</math> ) mamy:<br>
Dla metryki kolejowej (z "węzłem kolejowym" <math>S(-1,0)</math> ) mamy:<br>
'''(a)'''Mamy
'''(a)'''Mamy


<center>
<center>
<math>\begin{array}{lll}\displaystyle  d_k(x,y)
<math>\begin{array}{lll} d_k(x,y)
&=& d_2(x,S)+d_2(S,y)=
&=& d_2(x,S)+d_2(S,y)=
d_2\big((2,3),(-1,0)\big)\\
d_2\big((2,3),(-1,0)\big)\\
Linia 605: Linia 568:


'''(b)'''
'''(b)'''
Odległość <math> \displaystyle  x</math> od zbioru <math> \displaystyle  A</math>
Odległość <math>x</math> od zbioru <math>A</math>
w metryce kolejowej
w metryce kolejowej
jest realizowana w punkcie
jest realizowana w punkcie
<math> \displaystyle  z=(1,1)</math>
<math>z=(1,1)</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math> \displaystyle  x</math>
(patrz rysunek; łatwo pokazać, że odległość od <math>x</math>
do dowolnego innego punktu zbioru <math> \displaystyle  A</math> jest większa, niż do <math> \displaystyle  z</math>;
do dowolnego innego punktu zbioru <math>A</math> jest większa, niż do <math>z</math>;
zauważmy, że punkt <math> \displaystyle  z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math> \displaystyle  S</math>
zauważmy, że punkt <math>z</math> należy do półprostej wychodzącej z <math>S</math>
i przechodzącej przez <math> \displaystyle  x</math>),
i przechodzącej przez <math>x</math>),
zatem
zatem


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{dist}\, (x,A)
<math>\mathrm{dist}\, (x,A)
\ =\
=
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
d_k\big((2,3),(1,1)\big)
\ =\
=
d_2\big((2,3),(1,1)\big)
d_2\big((2,3),(1,1)\big)
\ =\
=
\sqrt{5}.
\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 630: Linia 592:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  A
<math>A
\ \subseteq\
\ \subseteq
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5}).
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 639: Linia 600:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \mathrm{diam}\, A
<math>\mathrm{diam}\, A
\ \le\
\le
\mathrm{diam}\,
\mathrm{diam}\,
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})
\overline{K}_{d_k}(S,\sqrt{5})
\ \le\
\le
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
W tym przypadku żadne dwa punkty nie realizują supremum
z występującego w definicji średnicy zbioru <math> \displaystyle  A.</math>
z występującego w definicji średnicy zbioru <math>A</math>.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Możemy jednak do tego supremum dowolnie się zbliżyć.
Niech
Niech


<center>
<center>
<math> \displaystyle  x_n
<math>x_n
\ =\
=
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
\bigg(1-\frac{1}{n},1\bigg)\in A,\qquad
y_n
y_n
\ =\
=
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A.
\bigg(1,1-\frac{1}{n}\bigg)\in A</math>
</math>
</center>
</center>


Linia 666: Linia 625:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  d_k(x_n,y_n)
<math>d_k(x_n,y_n)
\ =\
=
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
d_2 (x_n,S)+d_2(S,y_n)
\ =\
=
\sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2}
\sqrt{1+\bigg(2-\frac{1}{n}\bigg)^2}
+\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2}
+\sqrt{4+\bigg(1-\frac{1}{n}\bigg)^2}
Linia 678: Linia 637:


<center>
<center>
<math> \displaystyle  \sup_{a,b\in A}d(a,b)
<math>\sup_{a,b\in A}d(a,b)
\ \ge\
\ge
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
\lim\limits_{n\rightarrow +\infty} d_k(x_n,y_n)
\ =\
=
\sqrt{5}+\sqrt{5}
\sqrt{5}+\sqrt{5}
\ =\
=
2\sqrt{5}.
2\sqrt{5}</math>
</math>
</center>
</center>


Zatem ostatecznie <math> \displaystyle \mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}.</math>
Zatem ostatecznie <math>\mathrm{diam}\, A=2\sqrt{5}</math>.
</div></div>
</div></div>


{{cwiczenie|1.9.||
{{cwiczenie|1.9.||


Niech <math> \displaystyle  (X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Niech <math>(X,d)</math> będzie przestrzenią metryczną.
Udowodnić, że<br>
Udowodnić, że<br>
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
'''(a)''' suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest
Linia 707: Linia 665:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">   
'''(a)''' Niech <math> \displaystyle \{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów
'''(a)''' Niech <math>\{U_s\}_{s\in S}</math> będzie rodziną zbiorów
otwartych oraz niech
otwartych oraz niech
<math> \displaystyle  U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem.
<math>U=\bigcup_{s\in S}U_s</math> będzie zbiorem.
Należy pokazać, że zbiór <math> \displaystyle  U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> \displaystyle  x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów wynika, że
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów wynika, że


<center><math> \displaystyle  \exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}.
<center><math>\exists s_0\in S:\ x\in U_{s_0}</math></center>
</math></center>


Ponieważ zbiór <math> \displaystyle  U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem
Ponieważ zbiór <math>U_{s_0}</math> jest otwarty, zatem


<center><math> \displaystyle  \exists r>0:\ K(x,r)\subseteq U_{s_0}.
<center><math>\exists r>0: K(x,r)\subseteq U_{s_0}</math></center>
</math></center>


Ale wówczas także
Ale wówczas także


<center><math> \displaystyle  K(x,r)
<center><math>K(x,r)
\ \subseteq\
\ \subseteq
\bigcup_{s\in S_0}U_s
\bigcup_{s\in S_0}U_s
\ =\
=
U.
U</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> \displaystyle  U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
<math> \displaystyle  U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
<math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem <math> \displaystyle  U</math> jest zbiorem otwartym, co
której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.<br>
należało pokazać.<br>
'''(b)'''
'''(b)'''
Niech <math> \displaystyle \{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
Niech <math>\{U_k\}_{k=1}^n</math> będzie rodziną (skończoną) zbiorów
otwartych oraz niech
otwartych oraz niech
<math> \displaystyle  U=\bigcap_{k=1}^n U_k.</math>
<math>U=\bigcap_{k=1}^n U_k</math>.
Należy pokazać, że zbiór <math> \displaystyle  U</math> jest otwarty.
Należy pokazać, że zbiór <math>U</math> jest otwarty.
W tym celu wybierzmy dowolny
W tym celu wybierzmy dowolny
<math> \displaystyle  x\in U.</math> Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że
<math>x\in U</math>. Z definicji sumy zbiorów i z założenia wynika, że


<center><math> \displaystyle  \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
\exists r_k>0:\ K(x,r_k)\subseteq U_k.
\exists r_k>0: K(x,r_k)\subseteq U_k</math></center>
</math></center>


Niech <math> \displaystyle  r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}.</math>
Niech <math>r=\min\{r_1,\ldots,r_k\}</math>.
Wówczas <math> \displaystyle  r>0</math>
Wówczas <math>r>0</math>
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
(zauważmy w tym miejscu, iż istotny w naszym dowodzie jest fakt
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy
że rodzina jest skończona; w przeciwnym bowiem wypadku moglibyśmy
otrzymać <math> \displaystyle  r=0</math>).
otrzymać <math>r=0</math>).
Wówczas
Wówczas


<center><math> \displaystyle  \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
K(x,r)
K(x,r)
\ \subseteq\
\ \subseteq
K(x,r_k)
K(x,r_k)
\ \subseteq\
\ \subseteq
U_k,
U_k</math>,</center>
</math></center>


a więc
a więc


<center><math> \displaystyle  \forall k\in\{1,\ldots,n\}:\
<center><math>\forall k\in\{1,\ldots,n\}:
K(x,r)
K(x,r)
\ \subseteq\
\ \subseteq
\bigcap_{k=1}^n U_k
\bigcap_{k=1}^n U_k
\ =\
=
U.
U</math></center>
</math></center>


Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math> \displaystyle  U</math> jest zawarty w
Pokazaliśmy zatem, że dowolny punkt zbioru <math>U</math> jest zawarty w
<math> \displaystyle  U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
<math>U</math> wraz z pewną kulą (o dodatnim promieniu),
której jest środkiem. Zatem <math> \displaystyle  U</math> jest zbiorem otwartym, co
której jest środkiem. Zatem <math>U</math> jest zbiorem otwartym, co
należało pokazać.
należało pokazać.
</div></div>
</div></div>

Aktualna wersja na dzień 21:44, 11 wrz 2023

Przestrzenie metryczne

Ćwiczenie 1.1.

Niech n będzie dowolną liczbą naturalną oraz niech Xn oznacza zbiór wszystkich słów długości n (to znaczy ciągów liter długości n). W teorii kodowania rozważa się funkcję d:Xn×Xn0 definiowaną przez:

d(w,v) =df  ilość pozycji, na których w słowach v i w występują różne litery

(a) Udowodnić, że d jest metryką w Xn (jest to tak zwana metryka Hamminga).
(b) Czy d nadal będzie metryką, gdy w powyższej definicji słowo "różne" zastąpimy przez "takie same"?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Niech X będzie dowolnym zbiorem niepustym oraz niech f:X będzie dowolną iniekcją. Udowodnić, że odwzorowanie dane wzorem

d(x,y) =df |f(x)f(y)| x,yX

jest metryką w X.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.3.

Sprawdzić, czy funkcja d:×+ dana wzorem

d(n,m) =df |1n1m| n,m

jest metryką w . Jeśli tak, to jak wyglądają kule K(1,1) oraz K(3,12) w tej metryce.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnych zbiorów A,BX zachodzi implikacja

AB diamAdiamB

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że dla dowolnego x0X oraz r0, zachodzi diamK(x0,r)2r. Czy nierówność "" można zastąpić równością?

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że jeśli x0X,R>0,x1K(x0,r) oraz r1=Rd(x0,x1), to r1>0 oraz K(x1,r1)K(x0,R).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.7.

Udowodnić, że kule w (X,d) są zbiorami otwartymi.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.8.

Dany jest zbiór A=[0,1]×[0,1]2 oraz dwa punkty x=(2,3) oraz y=(3,2). Wyznaczyć
(a) odległość punktów x i y,
(b) dist(x,A),
(c) diam(A),
kolejno w metrykach: dyskretnej dd; metryce rzece dr; gdy "rzeką" jest prosta o równaniu y=1; metryce kolejowej dk, gdy "węzłem" kolejowym jest punkt (1,0).

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.9.

Niech (X,d) będzie przestrzenią metryczną. Udowodnić, że
(a) suma dowolnej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym,
(b) przecięcie (część wspólna) skończonej rodziny zbiorów otwartych jest zbiorem otwartym.

Wskazówka
Rozwiązanie