|
|
(Nie pokazano 53 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) |
Linia 5: |
Linia 5: |
|
| |
|
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | ------------------------------ |
| Używane w Prologu klauzule Horna mają w następniku:
| |
| <wrongoption reply="Źle">co najmniej jeden term</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dokładnie jeden term</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dokładnie dwa termy</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">zero lub jeden term</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Stosowana w Prologu metoda wnioskowania to:
| |
| <wrongoption reply="Źle">indukcja pozaskończona</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">rezolucja</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">unifikacja</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">zasada instancjonowania prostego</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Klauzula ,,dziadek(X, Z) \:- ojciec(X, Y), ojciec(Y, Z)".:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">mówi tylko, że jeśli X jest ojcem Y i Y jest ojcem Z, to X jest dziadkiem Z</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wyklucza, by któs mógł być swoim własnym dziadkiem</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wyklucza, by któs mógł być swoim własnym ojcem</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">jest niepoprawna składniowo</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Do tworzenia i rozkładania list w Prologu stosuje się:
| |
| <wrongoption reply="Źle">funkcje cons, head i tail</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">operatory ++, + i -</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">operator | i odpowiednie dopasowania</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">w Prologu nie ma list</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Zapis ,,X is 3 * Y + 4'' w Prologu powoduje:
| |
| <wrongoption reply="Źle">podstawienie wartości wyrażenia 3*Y+4 pod zmienną X</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">utożsamienie (lub sprawdzenie utożsamienia) zmiennej X z wartością wyrażenia 3*Y+4</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wypisanie rozwiązania równania X\=3*Y+4</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">taki zapis jest niepoprawny</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Jeśli Prologowi nie uda się udowodnić jednego z podcelów, to:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">wraca do poprzednich podcelów, próbując znaleźć alternatywne rozwiązania</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wypisuje komunikat o niepowodzeniu rezolucji</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">zgłasza błąd wykonania</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie robi nic, tzn. kontynuuje działanie</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Dla stwierdzeń złożonych Prolog stosuje:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">przeszukiwanie w głąb</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">przeszukiwanie wszerz</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">przeszukiwanie w głąb lub wszerz, w zależności od dostępnej pamięci</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">inną metdoę, nie wymienioną tutaj</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Zapis [X | Y] w Prologu oznacza:
| |
| <wrongoption reply="Źle">konkatenację list X i Y</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">listę, gdzie X jest głową, a Y -- ogonem listy</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">parę uporządkowaną złożoną z elementów X i Y</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wyrażenie warunkowe z dozorem X</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Jaką klauzulę należałoby dopisać przed ,,f(X, [_ | Y]) \:- f(X, Y).",
| |
| by otrzymać funktor sprawdzający przynależność elementu do listy?
| |
| <wrongoption reply="Źle">f(X, []).</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">f(X, [X]).</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">f(X, [X | _]).</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">tego nie da się tak zrobić</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Lista [1, [2, 3], 4, []] ma długość:
| |
| <wrongoption reply="Źle">3</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">4</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">5</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">jest niepoprawna składniowo</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
|
| |
|
| | 1111111111111111111111111111111111111111111 |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| | 1111111111111111111111111111111111111111111 |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| | 22222222222222222222222222222222222222222 |
|
| |
|
| | ==Ciągi w przestrzeniach metrycznych. Test== |
|
| |
|
|
| |
|
| | 3333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333 |
|
| |
|
| | ==Norma. Iloczyn skalarny. Test== |
|
| |
|
|
| |
|
| | 444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444 |
|
| |
|
| Test 6 | | ==Ciągi i szeregi funkcyjne. Szereg Taylora. Test== |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Czego z zasady nie ma w językach funkcyjnych?
| | Dany jest ciąg funkcyjny <math>\{f_n\}</math> gdzie |
| <wrongoption reply="Źle">parametrów z domyślnymi wartościami</wrongoption> | | <math> |
| <rightoption reply="Dobrze">pętli</rightoption> | | f_n(x)= |
| <wrongoption reply="Źle">wyrażeń warunkowych</wrongoption> | | \left\{ |
| <wrongoption reply="Źle">wywołań rekurencyjnych</wrongoption> | | \begin{array} {lll} |
| | 1 & \text{dla} & x\in[n,n+1]\\ |
| | 0 & \text{dla} & x\in \mathbb{R}\setminus[n,n+1] |
| | \end{array} |
| | \right</math> |
| | dla <math>n\in\mathbb{N}</math> |
| | Ciąg ten jest |
| | <rightoption>zbieżny punktowo do <math>f(x)\equiv 0</math></rightoption> |
| | <wrongoption>zbieżny jednostajnie do <math>f(x)\equiv 0</math></wrongoption> |
| | <wrongoption>zbieżny punktowo do funkcji <math>f(x)= |
| | \left\{ |
| | \begin{array} {lll} |
| | 1 & \text{dla} & x\geq 1\\ |
| | 0 & \text{dla} & x<0 |
| | \end{array} |
| | \right</math></wrongoption> |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | tak, nie, nie |
| Która cecha jest typowa dla języków funkcyjnych, a rzadko występuje w językach imperatywnych i obiektowych?
| |
| <wrongoption reply="Źle">kompilacja do kodu pośredniego</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">możliwość używania funkcji wyższego rzędu</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">silne typowanie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">zaawansowane konstrukcje enkapsulacyjne</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Listy służą w Lispie do zapisywania:
| | Dany jest ciąg funkcyjny <math>\{f_n\}</math> gdzie |
| <wrongoption reply="Źle">tylko danych</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">tylko kodu</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">i danych, i kodu</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">w Lispie nie ma list</wrongoption>
| |
| </quiz> | |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <center><math>f_n(x)= |
| Wywołanie ((LAMBDA (x) (* x x)) 2) w języku Scheme:
| | \left\{ |
| <wrongoption reply="Źle">podstawi 2 pod wskaźnik do zmiennej x</wrongoption>
| | \begin{array} {lll} |
| <rightoption reply="Dobrze">wyświetli 4</rightoption>
| | \frac{1-n^{-x}}{1+n^{-x}} & \text{dla} & x>0\\ |
| <wrongoption reply="Źle">zdefiniuje gwiazdkę jako operator o priorytecie 2</wrongoption> | | \\ |
| <wrongoption reply="Źle">zdefiniuje LAMBDA jako funkcję dwuargumentową</wrongoption>
| | \frac{2-n^{x}}{2+n^{x}} & \text{dla} & x<0\\ |
| </quiz> | | \\ |
| | 0 & \text{dla} & x=0\\ |
| | \end{array} |
| | \right. |
| | \quad</math> dla <math>\ n=1,2,\ldots |
| | </math></center> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | Ten ciąg funkcyjny jest |
| Funkcja DISPLAY w języku Scheme:
| | <wrongoption>zbieżny jednostajnie</wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">nie ma żadnych efektów ubocznych</wrongoption> | | <rightoption>zbieżny punktowo ale nie jednostajnie</rightoption> |
| <wrongoption reply="Źle">nie może być używana wewnątrz funkcji rekurencyjnej</wrongoption> | | <wrongoption>rozbieżny</wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">wyświetla opis stanu interpretera</wrongoption> | |
| <rightoption reply="Dobrze">wyświetla swój argument na ekranie</rightoption>
| |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | nie, tak, nie |
| Wartością wyrażenia (CAR ‘(A B C)) w języku Scheme jest:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">A</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">(B C)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">to wyrażenie jest niepoprawne</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Wartością wyrażenia (CONS ‘(A B) ‘(C D)) w języku Scheme jest:
| | Dany jest ciąg funkcyjny <math>f_n(x)=\sqrt[n]{x}</math> dla <math>x\ge 0</math> Ten ciąg |
| <wrongoption reply="Źle">(A B C D)</wrongoption> | | <wrongoption>jest zbieżny punktowo i jego granica jest ciągła</wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">(A B (C D))</wrongoption> | | <wrongoption>jest zbieżny jednostajnie i jego granica jest ciągła</wrongoption> |
| <rightoption reply="Dobrze">((A B) C D)</rightoption> | | <rightoption>jest zbieżny punktowo i jego granica nie jest ciągła</rightoption> |
| <wrongoption reply="Źle">to wyrażenie jest niepoprawne</wrongoption> | |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | nie, nie, tak |
| Jak w języku Scheme należy zapisać wywołanie złożenia funkcji f
| |
| z samą sobą na argumencie x, czyli (f o f)(x)?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">(f (f x))</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">f(f(x))</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">((f f) x)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">składanie funkcji nie jest w tym języku dozwolone</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Które stwierdzenie nie jest prawdziwe w odniesieniu do języka ML?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">lista może zawierać elementy różnych typów</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">można pisać funkcje polimorficzne</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">ML stosuje niejawne nadawanie typów</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wyrażenia arytmetyczne zapisuje się w postaci infiksowej</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Do łączenia list w Haskellu służy:
| | Dany jest szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty}\frac{\sin nx}{2^n(x^2+1)}, \ x\in \mathbb{R}</math> Ten szereg jest |
| <wrongoption reply="Źle">funkcja CONS</wrongoption> | | <wrongoption>zbieżny jednostajnie do funkcji <math>f(x)\equiv 0</math></wrongoption> |
| <rightoption reply="Dobrze">operator ++</rightoption> | | <rightoption>zbieżny jednostajnie do funkcji <math>f</math> takiej, że <math>0<f(x)<3</math></rightoption> |
| <wrongoption reply="Źle">operator &</wrongoption> | | <wrongoption>zbieżny jednostajnie do funkcji <math>f(x)=\frac{1}{2(x^2+1)}</math></wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">nie ma operatora, po prostu zapisuje się dwie listy obok siebie</wrongoption> | |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| | nie, tak, nie |
|
| |
|
| | | <quiz> |
| | | Funkcja <math> |
| | | f(x):=\sum_{n=1}^{\infty}\frac{\sqrt[n]{x}}{n(n+1)(x^2+1)}</math> |
| | | Granica <math>\lim_{x\to 3}f(x)</math> wynosi |
| | | <rightoption><math>\frac{1}{10}</math></rightoption> |
| | | <wrongoption><math>\sqrt{3}</math></wrongoption> |
| | | <wrongoption><math>0</math></wrongoption> |
| Test 5
| |
| <quiz type="exclusive"> | |
| Której cechy język obiektowy nie musi posiadać?
| |
| <wrongoption reply="Źle">abstrakcyjne typy danych</wrongoption> | |
| <wrongoption reply="Źle">dynamiczne wiązanie wywołań metod z metodami</wrongoption> | |
| <wrongoption reply="Źle">dziedziczenie</wrongoption> | |
| <rightoption reply="Dobrze">podprogramy rodzajowe</rightoption> | |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | tak, nie, nie |
| Jakie ograniczenie na przedefiniowywanie metod trzeba narzucić
| |
| w języku silnie typowanym?
| |
| <wrongoption reply="Źle">przedefiniowana metoda musi być bezparametrowa</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">przedefiniowana metoda musi być typu void</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">przedefiniowana metoda musi zachować taki sam protokół</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie trzeba narzucać żadnych ograniczeń</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Rozstrzyganie odwołań do bytów o takiej samej nazwie mających definicje w dwóch klasach bazowych odbywa się w C++ za pomocą:
| | Szereg <math>\sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{n(x^4+4)}</math> jest |
| <rightoption reply="Dobrze">operatora \:\: (dwa dwukropki)</rightoption> | | <wrongoption>zbieżny punktowo</wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">operatora . (kropka)</wrongoption> | | <wrongoption>zbieżny jednostajnie </wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">tego nie da się zrobić</wrongoption> | | <rightoption>rozbieżny</rightoption> |
| <wrongoption reply="Źle">dziedziczenie wielokrotne nie jest w C++ dozwolone</wrongoption> | |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | nie, nie, tak |
| W języku C++ obiekty zaalokowane na stosie dealokowane są:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">niejawnie</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">za pomocą delete</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">za pomocą free</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">w C++ nie ma takich obiektów</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Językiem, w którym stosowane jest zawsze dynamiczne wiązanie
| | Czwarty z kolei wyraz rozwinięcia w szereg Maclaurina funkcji <math>f(x)=\cos 2x</math> to |
| wywołań z metodami, jest:
| | <wrongoption><math>-\frac{2^6}{6!}</math></wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">C++</wrongoption> | | |
| <wrongoption reply="Źle">C\#</wrongoption> | | <wrongoption><math>\frac{2^6}{6!}x^6</math></wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">Java</wrongoption> | | |
| <rightoption reply="Dobrze">Smalltalk</rightoption> | | <rightoption><math>\frac{-4}{45}x^6</math></rightoption> |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | nie, nie, tak |
| Językiem, w któym klasa może być samoistna (tzn. nie mieć nadlasy), jest:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">C++</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C\#</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">Java</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">Smalltalk</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| W języku C++ metody, które mają być wiązane dynamicznie, deklaruje się za pomocą:
| | Szósty z kolei wyraz rozwinięcia w szereg Taylora funkcji <math>f(x)=\frac{1}{2+x}</math> o środku w <math>x_0=0</math> wynosi |
| <wrongoption reply="Źle">operatora -> (strzałka)</wrongoption> | | <wrongoption><math>\frac{-1}{64}x^6</math></wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">słowa abstract</wrongoption> | | |
| <wrongoption reply="Źle">słowa dynamic</wrongoption> | | <rightoption><math>\frac{-1}{64}x^5</math></rightoption> |
| <rightoption reply="Dobrze">słowa virtual</rightoption> | | |
| | <wrongoption><math>\frac{1}{2}x^6</math></wrongoption> |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | nie, tak, nie |
| Który nagłówek poprawnie deklaruje w C++ metodę abstrakcyjną?
| |
| <wrongoption reply="Źle">virtual void p();</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">virtual void p() \=0;</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">void p() \=0;</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">abstract void p();</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive"> | | <quiz> |
| Klasy ,,lekkie'', deklarowane jako struct, alokowane na stosie i nie
| | Sumujemy cztery kolejne wyrazy rozwinięcia w szereg Taylora funkcji <math>\sqrt{x}</math> ośrodku w <math>x_0=1</math> Współczynnik przy <math>x</math> wynosi |
| pozwalające na dziedziczenie występują w:
| | <rightoption><math>\frac{15}{16}</math></rightoption> |
| <wrongoption reply="Źle">C++</wrongoption> | | |
| <rightoption reply="Dobrze">C\#</rightoption> | | <wrongoption><math>\frac{5}{16}</math></wrongoption> |
| <wrongoption reply="Źle">Javie</wrongoption> | | |
| <wrongoption reply="Źle">we wszystkich wymienionych tu językach</wrongoption> | | <wrongoption><math>\frac{1}{16}</math></wrongoption> |
| </quiz> | | </quiz> |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | tak, nie, nie |
| Który element nie występuje w JavaScripcie?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">klasy</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">obiekty złożone z par (nazwa własności, wartość)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">operator new</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">zmienne</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| | 5555555555555555555555555555555555555555555555555555 |
|
| |
|
| | ==Szereg potęgowy. Trygonometryczny szereg Fouriera. Test== |
|
| |
|
|
| |
|
| | 101010101010101010101010101010101010101010101010101010101010 |
|
| |
|
| | ==Wielowymiarowa całka Riemanna. Test== |
|
| |
|
|
| |
|
| | 1111111111111111111111111111111111111111111111111111 |
|
| |
|
| | ==Twierdzenie Fubiniego. Twierdzenie o zmianie zmiennych. Test== |
|
| |
|
|
| |
|
| | 1212121212121212121212121212121212121212121212121212121212 |
|
| |
|
| | ==Całki krzywoliniowe. Twierdzenie Greena. Test== |
|
| |
|
| Test 4
| |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Który język nie pozwala na użycie parametrów z wartością domyślną?
| |
| <wrongoption reply="Źle">Ada</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">C</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C++</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">PHP</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Przekazanie funkcji jako parametru można w C\# osiągnąć za pomocą mechanizmu:
| |
| <wrongoption reply="Źle">bezpośrednio, bez dodatkowych mechanizmów</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">delegatów</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">tablic wielowymiarowych</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wskaźników do funkcji</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | 1414141414141414141414141414141414141414141414141414 |
| Który język nie sprawdza zgodności typów parametrów?
| |
| <wrongoption reply="Źle">Ada</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C#</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">Java</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">PHP</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
|
| |
|
| <quiz type="exclusive">
| | ==Równania różniczkowe zwyczajne -- przegląd metod rozwiązywania. Test== |
| Przy której deklaracji procedury f wywołanie f(2*x + 3) jest poprawne?
| |
| <wrongoption reply="Źle">procedure f(n: in out Integer) w Adzie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">procedure f(n: out Integer) w Adzie</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">void f(int n) w języku C</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">void f(int *n) w języku C</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Chcąc w języku C przekazać do funkcji tablicę przez wartość, trzeba:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">,,obudować'' ją strukturą i przekazać tę strukturę</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">użyć nawiasów kwadratowych po nazwie tablicy w wywołaniu funkcji</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">użyć nawiasów kwadratowych po nazwie parametru w nagłówku funkcji</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie trzeba robić niczego szczególnego</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Jaką dodatkową cechę mają parametry stałe deklarowane w C++
| |
| z użyciem const w stosunku do parametrów w trybie wejściowym w ogóle?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">nie mogą być zmieniane nawet w obrębie podprogramu</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">są zawsze alokowane statycznie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wymuszają statyczne sprawdzenie zgodności typu</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie mają żadnej dodatkowej cechy</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Załóżmy, że x jest parametrem w trybie out w procedurze w Adzie.
| |
| Która instrukcja ma szansę być poprawna?
| |
| <wrongoption reply="Źle">x \:\= x + 1</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">x \:\= y + 1</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">y \:\= x + 1</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">y \:\= T(x)</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Jawne przekazywanie przez referencję jest w C\# możliwe, jeśli
| |
| umieścimy słowo kluczowe ref:
| |
| <wrongoption reply="Źle">przy parametrze aktualnym</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">przy parametrze formalnym</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">i przy parametrze formalnym, i przy aktualnym</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">to w ogóle nie jest możliwe</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| W językach z zakresem widoczności zmiennych wiązanym statycznie
| |
| jako środowiska wykonywania przekazanego przez parametr podprogramu najczęściej używa się:
| |
| <wrongoption reply="Źle">środowiska instrukcji (w podprogramie), wywołującej przekazany podprogram</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">środowiska definicji przekazanego podprogramu</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">środowiska instrukcji, która przekazała podprogram jako parametr</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">żadnego z wymienioinych środowisk</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| W implementacji podprogramów bez zagnieżdżeń, ale z rekurencją
| |
| i z dynamicznymi zmiennymi lokalnymi na stosie potrzebne jest przechowywanie w rekordzie aktywacyjnym:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">tylko łącza dynamicznego</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">tylko łącza statycznego</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">łącza dynamicznego i statycznego</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">żadnego z nich</wrongoption>
| |
|
| |
| </quiz>
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| Test 3
| |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Pojęcie typu w językach imperatywnych bliskie jest pojęciu:
| |
| <wrongoption reply="Źle">całki Riemanna</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">pary uporządkowanej</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">zbioru nieskończonego</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">zbioru skończonego</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Który z opisanych poniżej typów można uznać za typ abstrakcyjny?
| |
| Rzecz dzieje się w języku C:
| |
| <wrongoption reply="Źle">struktura wraz z kilkoma działającymi na niej funkcjami</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">typ wskaźnikowy T *, gdzie T jest zdefiniowane następująco\: typedef int T[10];</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">wbudowany typ float</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">unia złożona z pól tego samego typu</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| W której sytuacji tablica asocjacyjna byłaby istotnie wygodniejsza
| |
| niż zwykła tablica?
| |
| <wrongoption reply="Źle">mamy katalogi ponumerowane od 1 do 100 i zapisujemy ich rozmiar</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">sortujemy obszerną tablicę liczb typu double</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wyszukujemy największą liczbę w tablicy</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">zapisujemy kolor przejeżdżających samochodów, identyfikując je numerami rejestracyjnymi</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Ewentualne luki między przechowywanymi w pamięci polami rekordu biorą się z:
| |
| <wrongoption reply="Źle">konieczności sprawdzenia zgodności typów</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">konieczności umieszczania pól pod adresami, których 1 lub 2 najmniej znaczące bity są zerami</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">niedoskonałości kompilatorów</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">szybkich przesunięć cyklicznych w jednostce arytmetyczno-logicznej procesora</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Załóżmy, że w języku C sprawdzamy równość struktur (oczywiście tego samego typu).
| |
| Dlaczego w ogólności nie można tego zrobić przez porównywanie bloków pamięci?
| |
| <wrongoption reply="Źle">istnieje kilka rozmiarów liczb całkowitych</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">napisy mogą zawierać nieistotne znaki za znacznikiem końca</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie można z góry przewidzieć, czy napisy są zapisane w kodzie ASCII, czy Unicode</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">reprezentacja liczb float i double nie jest jednoznaczna</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Który operator języka C jest potrzebny, gdy wykorzystujemy wskaźniki
| |
| do adresowania pośredniego?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">&</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">++</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">--</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nawiasy kwadratowe do indeksowania</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Załóżmy, że p jest zmienną wskaźnikową. W którym języku wyrażenie ++p
| |
| jest poprawne?
| |
| <rightoption reply="Dobrze">C++</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C\#</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">Java</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">Pascal</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Które stwierdzenie jest fałszywe w odniesieniu do klas w języku C++?
| |
| <wrongoption reply="Źle">definicja klasy nie musi zawierać destruktora</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">funkcje z klasy mogą być kompilowane jako inline</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">konstruktor ma taką samą nazwę jak klasa</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">konstruktor nie może być przeciążany</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| W Javie obiekty są alokowane:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">dynamicznie na stercie</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dynamicznie na stosie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">statycznie na stercie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">statycznie na stosie</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Sparametryzowane typy abstrakcyjne uzyskuje się w C++ za pomocą
| |
| deklaracji z użyciem słowa kluczowego:
| |
| <wrongoption reply="Źle">args</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">generic</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">params</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">template</rightoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| Test 2 | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Program może zawierać dwie różne zmienne o tej samej nazwie, gdy są to zmienne:
| |
| <wrongoption reply="Źle">alokowane dynamicznie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">globalne</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">lokalne w dwóch różnych blokach</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">lokalne w tym samym bloku</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| L-wartością nazywamy:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">bieżący adres zmiennej</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wynik wyrażenia arytmetycznego</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">indeks tablicy</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">wartość zmiennej po dokonaniu podstawienia</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Wiązanie statyczne:
| |
| <wrongoption reply="Źle">może zmienić się w trakcie wykonania programu</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">następuje w trakcie wykonania programu</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">następuje przed wykonaniem programu</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">odnosi się tylko do zmiennych globalnych</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Wnioskowanie o typie zmiennej jest najczęstsze w językach:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">funkcyjnych</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">logicznych</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">obiektowych</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nie występuje w żadnym przyzwoitym języku</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Okres życia zmiennej to:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">czas pomiędzy alokacją zmiennej a jej dealokacją</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">czas od uruchomienia programu do chwili wykonania na tej zmiennej delete, free itp.</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">obszar kodu pomiędzy deklaracją zmiennej a końcem zawierającego ją bloku</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">czas od pierwszego podstawienia pod tę zmienną do ostatniego jej użycia w programie</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Obiekty w Javie są alokowane:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">dynamicznie, na stercie</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dynamicznie, na stosie</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dynamicznie, na stosie lub na stercie (decyzję podejmuje kompilator)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">statycznie</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Spośród wymienionych tu języków najbliższy silnemu typowaniu jest:
| |
| <wrongoption reply="Źle">C</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">C++</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">C\#</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">PHP</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Silne typowanie bywa ,,osłabiane'' przez:
| |
| <wrongoption reply="Źle">jawne konwersje typów</wrongoption>
| |
| <rightoption reply="Dobrze">niejawne konwersje typów</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">dynamiczne sprawdzanie zgodności typów</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">statyczne sprawdzanie zgodności typów</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| Podtyp to:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">typ powstały przez ograniczenie zakresu istniejącego typu, zgodny z owym typem</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">nowy typ oparty na już istniejącym, niezgodny z dotychczasowym</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">typ tablicowy, w którym ograniczono zakres indeksów</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">jedno z pól unii</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |
| | |
| <quiz type="exclusive">
| |
| W języku C++ dostęp do przesłoniętej zmiennej nielokalnej można
| |
| uzyskać za pomocą operatora:
| |
| <rightoption reply="Dobrze">\:\: (dwa dwukropki)</rightoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">. (kropka)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">* (gwiazdka)</wrongoption>
| |
| <wrongoption reply="Źle">-> (strzałka)</wrongoption>
| |
| </quiz>
| |