MN14LAB: Różnice pomiędzy wersjami
m MN Ćwiczenia 14 moved to MN14LAB |
m Zastępowanie tekstu – „,↵</math>” na „</math>,” |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<!-- | <!-- | ||
Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php | Konwertowane z pliku LaTeX przez latex2mediawiki, zob. http://www.ii.uj.edu.pl/ pawlik1/latex2mediawiki.php. | ||
Niezb�dne rozszerzenia i modyfikacje oryginalnego latex2mediawiki | |||
wprowadzi� przykry@mimuw.edu.pl | |||
--> | --> | ||
= | =Kwadratury= | ||
{{powrot |Metody numeryczne | do strony głównej | |||
przedmiotu <strong>Metody numeryczne</strong>}} | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__<br> | |||
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__ | |||
</div> | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | <div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | ||
Linia 11: | Linia 21: | ||
Pokazać, że jeśli | Pokazać, że jeśli | ||
<math> | <math>f\in C^{(2)}([a,b])</math> to dla kwadratury prostokątów | ||
<math> | <center><math> | ||
Q_0(f)=f\left(\frac{a+b}{2}\right)\frac{b-a}{2} \approx S(f) = \int_a^b f(x)\, dx | |||
</math></center> | |||
mamy | |||
<center><math> | <center><math>S(f)\,-\,Q_0(f)\,=\,\frac{(b-a)^3}{24}f^{(2)}(\xi_0)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
(<math> | (<math>\xi_0\in [a,b]</math>), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą <math>M</math> (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez <math>F^1_M([a,b])</math>), zachodzi | ||
<center><math> | <center><math>\max_{f\in F^1_M([a,b])} |S(f)-Q_0(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{24} | \frac{M(b-a)^3}{24}</math></center> | ||
</math></center> | |||
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów. | ||
Linia 29: | Linia 41: | ||
Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka. | Wzór najprościej dowieść, korzystając z rozwinięcia Taylora wokół środka odcinka. | ||
Błąd w klasie <math> | Błąd w klasie <math>F^1_M([a,b])</math> jest dla kwadratury prostokątów dwa razy mniejszy niż dla kwadratury trapezów. | ||
</div></div></div> | </div></div></div> | ||
Linia 37: | Linia 49: | ||
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte | Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte | ||
na dwóch węzłach <math> | na dwóch węzłach <math>x_0,x_1\in [a,b]</math>. Pokazać, że | ||
wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie | wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie | ||
<math> | <math>F^1_M([a,b])</math> jest osiągany przez kwadraturę | ||
<center><math> | <center><math>Q^I(f)\,=\,\frac{b-a}{2}\left(f\Big(\frac{3a+b}{4}\Big) | ||
+f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right) | +f\Big(\frac{a+3b}{4}\Big)\right)</math>,</center> | ||
</math></center> | |||
a jej błąd | a jej błąd | ||
<center><math> | <center><math>\sup_{f\in F^1_M([a,b])}|S(f)-Q^I(f)|\,=\, | ||
\frac{M(b-a)^3}{32} | \frac{M(b-a)^3}{32}</math></center> | ||
</math></center> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 60: | Linia 70: | ||
kwadratury parabol, tzn. | kwadratury parabol, tzn. | ||
<center><math> | <center><math>\bar P_k(f)\,=\,\frac{4\bar T_{2k}(f)-\bar T_k(f)}{3}</math></center> | ||
</math></ | |||
</div></div> | |||
<div style="margin-top:1em; padding-top,padding-bottom:1em;"> | |||
<span style="display: block; background-color:#fefeee; border-bottom: 1px solid #E5E5E5; line-height: 1.1em; padding-bottom: 0.2em; font-variant:small-caps; color:#1A6ABF;">Ćwiczenie</span> | |||
<div class="exercise"> | |||
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość <math>\bar T^s_1(f)</math> kwadratury Romberga. | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
<div style="font-size:smaller; background-color:#f9fff9; padding: 1em"> Tego typu tabelki już liczyliśmy, przy okazji algorytmu różnic dzielonych. </div> | |||
</div></div> | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 69: | Linia 90: | ||
<div class="exercise"> | <div class="exercise"> | ||
Zaimplementuj adaptacyjną kwadraturę trapezów. | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
<div style="font-size:smaller; background-color:# | <div style="font-size:smaller; background-color:#f9fff9; padding: 1em"> Dobrze jest skorzystać ze stosu, na którym będziesz odkładać użyteczne wartości </div> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
</div></div> | </div></div> | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"><div style="margin-left:1em"> | |||
Bardzo dokładnie opisuje to rozdział 7.6 w podręczniku | |||
* <span style="font-variant:small-caps">D. Kincaid, W. Cheney</span>, <cite>Analiza numeryczna</cite>, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006. | |||
</div></div></div> |
Aktualna wersja na dzień 21:47, 11 wrz 2023
Kwadratury
<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne
Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__
Ćwiczenie: Kwadratura prostokątów kontra kwadratura trapezów
Pokazać, że jeśli to dla kwadratury prostokątów
mamy
(), a w konsekwencji dla funkcji, których druga pochodna jest ograniczona przez stałą (klasę wszystkich takich funkcji oznaczamy przez ), zachodzi
Porównaj ten wynik z wynikiem dla kwadratury trapezów.
Ćwiczenie
Rozpatrzmy kwadratury interpolacyjne oparte na dwóch węzłach . Pokazać, że wśród tych kwadratur najmniejszy błąd w klasie jest osiągany przez kwadraturę
a jej błąd
Ćwiczenie
Pokazać, że drugą kolumnę tabeli kwadratur Romberga tworzą złożone kwadratury parabol, tzn.
Ćwiczenie
Opracuj ekonomiczny program obliczający wartość kwadratury Romberga.
Ćwiczenie
Zaimplementuj adaptacyjną kwadraturę trapezów.